Gå til innhold

Lure-Leaf skjuler Nissans nye elbil-teknologi


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

 

 

 

HF-: Antall hurtigladere er et mye mindre problem enn det folk er klar over. Antallet trenger ikke å skalere proporsjonalt med antall elbiler fordi:

- Nye elbiler har i gjennomsnitt lengre rekkevidde enn eldre elbiler og dekker dermed en større andel av sin årlige kjørelengde med hjemmeladet strøm, og mindre andel med hurtigladet strøm.

- Nye elbiler har i gjennomsnitt lavere forbruk enn eldre elbiler og trenger dermed mindre strøm per km de må hurtiglade

- Nye elbiler har i gjennomsnitt høyere ladeeffekt enn eldre elbiler, noe som gjør at de årlige km de hurtiglader, lades på færre minutter.

- Ladestasjonene følger etter. Enten ved at bilene kan utnytte fulle 50kW i motsetning til før, eller at det bygges nye ladere med 100+kW effekt eller at de eksisterende 135kW-laderne oppgraderes til 150kW.

 

Ser vi langsiktig på det så trengs det kanskje bare en dobling av antall ladepunkter når elbilparken tidobles.

 

Godt innlegg, men vil nyansere litt. Biler med stor rekkevidde brukes mye mer til langkjøring og behøver hurtiglading når de er langt hjemmefra. Mine to sønner har begge biler med rekkevidde på ca 15 mil og hurtiglader sjelden. Begge har fossilbil til lengre reiser.

Kan nyanseres ytterligere. Andelen elbileiere som har egen parkeringsplass med lademulighet når etterhvert metningspunktet. Alle de andre som bor i blokk uten egen parkeringsplass får sine muligheter for å kjøpe elbil forringet i.o.m at ladeplasser langs fortau fjernes og knapt noen bygges nye. Det blir færre ladeplasser selv om elbilandelen på nykjøp stiger til nå rekordhøye 54,5%. Problemet blir da at påstanden om at elbilfordelene bare er for rike forlik i enebolig blir da mer og mer gyldig, og det svekker støtten i opinionen.

 

Fraværet av vilje til å bygge nye fortausladere, samt at prisen for å parkere der er blitt høy, vil på kort sikt øke behovet for hurtigladere, men på lang sikt vil det svekke hele elbilsatsningen. Da kan det bli ledig plass spå hurtigladere igjen, når folk har blitt drittlei ladehelvete og gått tilbake til bensin / diesel / hybrid.

Fortausladere kan gjerne bygges ut mer, men vil ikke i det lange løp være svaret (gjerne viktig for folk i bygårder). Borettslag bør hurtigst mulig bygge ut lading til sine medlemmer. Dette vil tvinge seg frem og per i dag er utfordringen å gjøre dette på en smart og økonomisk måte.

Det er selvsagt fokus også. Sitter selv i styret for sameier i Oslo sentrum med 320 garasjeplasser som skal få ladestasjoner. Ett pluss både for miljø og leilighetene attraktivitet. Fokuset fremover burde være gsmle borettslag og sameier (les gamle gråbein bygårder fra forrige århundreskiftet. Disse leilighetene er prisgitt gateparkering. De som bor der må vi også gi mulighet for å kjøpe elbiler. Er det mange nok fortausladere vil de fortrenge kulhet for å parkere fossilbiler. Se på de som (nesten) gratis luftrensere som gjør det mulig for fler å sykle å gå.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er fortsatt bruk for de men det vil konsentreres rundt helger og helligdager, noe som gjør at det er vanskelig å se hvordan man skal skal kunne unngå at det blir mye ladekø rundt de tidene. Det blir tross alt vanskelig å forsvare å bygge masse kapasitet som bare har utnyttelsesandel på ensifret prosenttall.

 

Siden du ikke lengre argumenterer mot dette antar jeg du nå også inser det, din trassige språkbruk til tross.

 

 

De fleste slike turer er ikke lange og vil i all hovedsak gå helt greit innenfor hva bilen kan gjøre på en ladning. Det eneste som skjer er at bilen er ferdigladet på saktelader litt lengre ut på natten fremfor tidlig kveld.

Wow. Snakk om å gå i fornektelsesmodus. Vi avslutter her og snakkes om et par år når det foreligger oppdatert statistikk over hurtigladerbruk.
Lenke til kommentar

Nei, det er fortsatt bruk for de men det vil konsentreres rundt helger og helligdager, noe som gjør at det er vanskelig å se hvordan man skal skal kunne unngå at det blir mye ladekø rundt de tidene. Det blir tross alt vanskelig å forsvare å bygge masse kapasitet som bare har utnyttelsesandel på ensifret prosenttall.Siden du ikke lengre argumenterer mot dette antar jeg du nå også inser det, din trassige språkbruk til tross.De fleste slike turer er ikke lange og vil i all hovedsak gå helt greit innenfor hva bilen kan gjøre på en ladning. Det eneste som skjer er at bilen er ferdigladet på saktelader litt lengre ut på natten fremfor tidlig kveld.

Så dersom det er biler på markedet med 100 kWh blir alle andre biler borte? Behovet for hurtiglading auker med antallet elbiler. At behovet for hurtiglading er mykje større få dager i året er problemet, ikkje et argument for at ingen behøver å bry seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

2. påskedag har vært et problem i alle år, uansett drivlinje. Folk er smertelig klar over det og mange forsøker å unngå de verste problemene på ulike måter. Det tror jeg folk vil fortsette med i framtida. Noen naturlige tilpasninger spesifikt til elbil vil være:

 

- å kjøpe bil som takler å kjøre hjem fra hytta uten ladestopp (stort nok batteri, PHEV, leiebil etc)

- har man hytte veldig langt hjemmefra kan man vurdere å kjøre en annen dag enn 2. påskedag, eventuelt velge å kjøre på natta

- topplade batteriet før man kjører hjemover

Lenke til kommentar

Så dersom det er biler på markedet med 100 kWh blir alle andre biler borte?

Les gjerne utgangspunbktet for debatten: Forutsetningen for hele diskusjonen er at nye biler tenderer til å ha lengre rekkevidde. I.e. det blir færre biler med kort rekkevidde ettersom de etter hvert ikke selges lengre og blir utslitte.

 

 

Behovet for hurtiglading auker med antallet elbiler. At behovet for hurtiglading er mykje større få dager i året er problemet, ikkje et argument for at ingen behøver å bry seg.

Hvem sier at ingen skal bry seg? Hva er det du egentlig vil frem til?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Les gjerne utgangspunbktet for debatten: Forutsetningen for hele diskusjonen er at nye biler tenderer til å ha lengre rekkevidde. I.e. det blir færre biler med kort rekkevidde ettersom de etter hvert ikke selges lengre og blir utslitte.Hvem sier at ingen skal bry seg? Hva er det du egentlig vil frem til?

Egentlig ikkje, utgangspunktet for denne diskusjonen var mitt innlegg der eg klaga på stort fokus på nye elbiler og ingen fokus på utbygging av ladestasjoner. Biler med lenger rekkevidde har et anna bruksområde enn dei første elbilane, som gjer at behovet for hurtiglading kan vere større.

Altså må vi ha fleire hurtigladera for å ta unna reisedagane enn det som er lønnsomt å etablere

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt problemet. Som sagt, folk tilpasser seg tilbudet av ladestasjoner, fordi de vil unngå å havne i ladetrøbbel 2. påskedag. Det er like meningsløst å bygge nok ladestasjoner til 100% samtidig elbiltrafikk 2. påskedag som det er å dimmensjonere veier, bensinstasjoner osv for at alle bensinbilister skal kunne kjøre samtidig hjem 2. påskedag og handle pølser samtidig.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt problemet. Som sagt, folk tilpasser seg tilbudet av ladestasjoner, fordi de vil unngå å havne i ladetrøbbel 2. påskedag. Det er like meningsløst å bygge nok ladestasjoner til 100% samtidig elbiltrafikk 2. påskedag som det er å dimmensjonere veier, bensinstasjoner osv for at alle bensinbilister skal kunne kjøre samtidig hjem 2. påskedag og handle pølser samtidig.

Å sammenligne ladekø med å vente på pølser og bensin er ekstremt forskjellige ting. Det trengs så få biler for å skape lang ventetid. 2. Påskedag er ikkje den einaste dagen mange er på reise, kor lang ventetid vil folk akseptere? 1time? 2 timer?

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke veldig forskjellig. Det du pirker på er nok ladetid på elbil vs fylling av bensin, men bensinfylling har jo ikke akkurat vært uproblematisk 2. påskedag. Folk står noen ganger en time i kø for å slippe til pumpene. Som noen ganger går tomme i løpet av 2. påskedag pga tankbilsjåfører som har påskeferie og begrenset tankkapasitet. De mest populære matproduktene som pølser går også ofte tomme eller man havner i kø fordi pølsene må rekke å bli varme før de kan selges.

 

Neida, 2. påskedag er ikke den eneste dagen med mye langturtrafikk, men den er vel grei å bruke som versting-eksempel? 2. påskedag er definitivt en av de verste dagene i året sånn sett.

 

Se også på:

Hurtigladere a 50+kW: ca 3000 stk fordelt på ca 900 steder og ca 250 000 elbiler, eller ca 80 elbiler per hurtiglader

Bensin/diesel-pumper*: ca 6000 stk fordelt på ca 1500 steder og ca 2,8 millioner biler*, eller ca 470 biler per pumpe

 

Edit: Ta også hensyn til at bensin/diesel-bilister ikke kan sakte-fylle tanken før de drar fra hytta eller hjemmet.

 

* da ser jeg bort fra tungtransport siden det er snakk om kødannelser i høytidene ved pumper og ladere for personbiler.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg merker meg at du fortsatt er ute av stand til å argumente for ditt syn men heller velger å ty til personangrep.

Det er ikke personangrep, jeg bare konstaterer at du ikke er i stand til å ta til deg andres argumenter. Du har låst deg fast til ideen om at ingen kommer til å kjøre lenger per dag enn det de klarer å lade om natta.

 

Om du hadde rett så hadde det knapt vært en bil på Tesla sine superladere utenom utfartsdager.

Lenke til kommentar

 

, jeg bare konstaterer at du ikke er i stand til å ta til deg andres argumenter.

Hvilke argumenter mener du jeg ikke har tatt hensyn til. Nå har jeg etterlyst argumenter fra deg i de to siste innleggene, fordi du rett og slett ikke har presentert noen. Det gjør du heller ikke her.

 

Du har låst deg fast til ideen om at ingen kommer til å kjøre lenger per dag enn det de klarer å lade om natta.

Dette er ikke et alt eller ingenting spørsmål. Det kommer alltid til å være noen som har bruk for å kjøre langt på hverdagene også. Min påstand er at forskjellen mellom denne bruken og etterspørselen på utfartsdager er svært stor og vil vokse ettersom elbilparken tenderer mot større batterier. Jeg har fortsatt ttil gode å se at du argumenterer mot dette.

 

Om du hadde rett så hadde det knapt vært en bil på Tesla sine superladere utenom utfartsdager.

Hvor stort belegg har de utenom utfartsdagene? Dette emnet har vært oppe før, men det var da ingen som kunne presentere noen statistikk som viste at de faktisk har vesentlig utnyttelse på hverdager. Du later til å hevde at de har det, hva er kilden din på det?

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Hvilke argumenter mener du jeg ikke har tatt hensyn til. Nå har jeg etterlyst argumenter fra deg i de to siste innleggene, fordi du rett og slett ikke har presentert noen. Det gjør du heller ikke her.

Elbiler med større batterier og ladefart er bedre biler. De vil selges mer og brukes mer. Derav følger at hurtigladebruken vil øke. Har du noe annet argument enn forutsettingen om at alle disse nye elbilkjøperne vil oppføre seg så de for enhver pris vil måtte slippe å hurtiglade? Husk da på at økt ladefart og større batteri til sammen gir en bedre ladeopplevelse og dermed senker terskelen for å ta et ladestopp.

 

 

Dette er ikke et alt eller ingenting spørsmål. Det kommer alltid til å være noen som har bruk for å kjøre langt på hverdagene også. Min påstand er at forskjellen mellom denne bruken og etterspørselen på utfartsdager er svært stor og vil vokse ettersom elbilparken tenderer mot større batterier. Jeg har fortsatt ttil gode å se at du argumenterer mot dette.

Argumenterer ikke du her mot deg selv? Med større batterier kommer man også frem til hytta uten å lade, man passer selvfølgelig på å starte med fullt batteri på fredag nettopp for å unngå ladekø, også blir man der over 40 timer, rikelig til å saktelade bilen..

 

Hvor stort belegg har de utenom utfartsdagene? Dette emnet har vært oppe før, men det var da ingen som kunne presentere noen statistikk som viste at de faktisk har vesentlig utnyttelse på hverdager. Du later til å hevde at de har det, hva er kilden din på det?

Bare hva jeg har observert selv. Jeg kan åpne Tesla-appen på telefonen og få status på de nærmeste superladerne. Akkurat nå er 17/126 av ladepunktene i bruk på de 4 nærmeste superladerne.

 

Edit: Nå rett før 9, er tallet 33/126.

Endret av Kahuna
Lenke til kommentar

Elbiler med større batterier og ladefart er bedre biler. De vil selges mer og brukes mer. Derav følger at hurtigladebruken vil øke. Har du noe annet argument enn forutsettingen om at alle disse nye elbilkjøperne vil oppføre seg så de for enhver pris vil måtte slippe å hurtiglade? Husk da på at økt ladefart og større batteri til sammen gir en bedre ladeopplevelse og dermed senker terskelen for å ta et ladestopp.

Beklager, dette kjøper jeg fortsatt ikke. Hvorfor i alle dager skal man ønske seg å stoppe på en hurtiglader MER når man med et større batteri lettere kan unngå det og bare basere seg på lading som skjer over natten helt uten bruk av tid.

 

Argumenterer ikke du her mot deg selv? Med større batterier kommer man også frem til hytta uten å lade, man passer selvfølgelig på å starte med fullt batteri på fredag nettopp for å unngå ladekø, også blir man der over 40 timer, rikelig til å saktelade bilen..

La meg aller først si at du nå argumenterer mot deg selv. Du sa at med større batterier vil ha lavere terskel for å hurtiglade, ikke høyere som du sier her.

 

Og ja, dette er helt i tråd med hva jeg sier. Større batterier reduserer hurtigladebehovet. En større andel vil foreta sine reiser helt uten hurtiglading. De reisene som gjenstår er de som er lange. Det gjelder da i hovedsak de som har helgeturer lengre enn et par hundre km unna eller ferieturer hvor man ofte kjører langt.

 

Det kan godt være at total mengde hurtiglading t.o.m. vil gå ned, men det hjelper ikke på køen siden det betyr at hurtigladestasjoner stenges. Det som gir fare for økt kø er at etterspørselen etter hurtiglading konsentreres stadig mer omkring noen få tider siden tidene vi foretar lange reiser ikke er jevnt spredd i tid men konsentrert rundt noen få tider i året. Dermed har man valget om å ha vesentlig underkapasitet de tidene og akseptere kø, noe som vil gi et disincentiv til å velge elbil for de som reser lange turer, eller så kan man bygge ut massiv overkapasitet, som vil måtte subsidieres siden den neppe vil kunne lønne seg.

 

Bare hva jeg har observert selv. Jeg kan åpne Tesla-appen på telefonen og få status på de nærmeste superladerne. Akkurat nå er 17/126 av ladepunktene i bruk på de 4 nærmeste superladerne.

 

Edit: Nå rett før 9, er tallet 33/126.

1: En enkeltobservasjon er ikke et brukbart datagrunnlag.

2: 10-20% utnyttelse er LAVT, så din observasjon er helt i tråd med hva jeg vil forvente. Om dette er regelen er det dårlig nytt for lønnsomheten for hurtigladeoperatører.

3: Din observasjon kan være korrelert med hvor du bor. Bynære hurtigladere, særlig teslas som er kraftig kryssubsidiert av eierselskapet, må forventes å brukes der vanlig saktelading ville vært normalen f.eks av eiere som har basert seg på disse når de ikke har lademulighet hjemme. Dette sier imidlertid ikke noe videre om lønnsomheten for hurtigladere generellt, siden A: de er kryssubsidiert, så de er alt neppe lønnsomme, og B: De laderne som mest av alt trenger å være lønnsomme er de som er langt fra befolkning og tettsteder siden de er de som i stor grad muliggjør bruk av elbil til langturer.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager, dette kjøper jeg fortsatt ikke. Hvorfor i alle dager skal man ønske seg å stoppe på en hurtiglader MER når man med et større batteri lettere kan unngå det og bare basere seg på lading som skjer over natten helt uten bruk av tid.

Det handler om at med et lite batteri vil du bevisst la vær å legge ut på turer som inkluderer ladestopp, fordi med lite batteri kommer ladestoppene hyppig og varer lenge. Med større batteri senker du terskelen for å kjøre elbil tur siden eventuelle ladestopp ikke skjer like hyppig og ikke varer like lenge. Det handler ikke om å velge å hurtiglade mer, det handler om å kjøre mer elektrisk og da øker bruk av hurtigladere som en følge av det.

 

La meg aller først si at du nå argumenterer mot deg selv. Du sa at med større batterier vil ha lavere terskel for å hurtiglade, ikke høyere som du sier her.

Nei, det er *du* som sier at større batteri gir mindre hurtiglading og da blir det ikke ladekaos på store utfartsdager likevel. Det er *du* som argumenterer mot deg selv her.

 

 

1: En enkeltobservasjon er ikke et brukbart datagrunnlag.

Greit nok, hvordan er datagrunnlaget ditt?

 

(Jeg er oppe i *3* observasjoner i dag. Om vi ganger det opp med antall ladepunkter blir det ganske bra)

 

2: 10-20% utnyttelse er LAVT

Nei. Det er helt greit. Snakket du ikke selv om utnyttelse på 1-sifret antall prosent tidligere i tråden?

 

3: Din observasjon kan være korrelert med hvor du bor. Bynære hurtigladere, særlig teslas som er kraftig kryssubsidiert av eierselskapet, må forventes å brukes der vanlig saktelading ville vært normalen f.eks av eiere som har basert seg på disse når de ikke har lademulighet hjemme. Dette sier imidlertid ikke noe videre om lønnsomheten for hurtigladere generellt, siden A: de er kryssubsidiert, så de er alt neppe lønnsomme, og B: De laderne som mest av alt trenger å være lønnsomme er de som er langt fra befolkning og tettsteder siden de er de som i stor grad muliggjør bruk av elbil til langturer.

Første delen lar jeg ligge. Punkt B er direkte feil. Alle som bygger et ladenett må sørge for å binde nettet sammen og det vil alltid bety at et antall enkeltnoder er ulønnsomme og må finansieres av resten av nettet.
Lenke til kommentar

Det handler ikke om å velge å hurtiglade mer, det handler om å kjøre mer elektrisk og da øker bruk av hurtigladere som en følge av det.

Du leser ikke hva jeg skriver. Jeg skriver om at hurtigladingen som skjer konsentreres om noen få tider og hvordan det skaper utfordringer for de som skal levere hurtigladetjenester. Du snakker bare i generelle vendinger.

 

 

 

 

Nei, det er *du* som sier at større batteri gir mindre hurtiglading og da blir det ikke ladekaos på store utfartsdager likevel. Det er *du* som argumenterer mot deg selv her.

Igjen: Les hva jeg skriver. Den absolutte mengden hurtiglading er ikke viktig, det er hvordan den fordeler seg i tid som er problemet. Med mer batterikapasitet konsentreres hurtigladingen på noen få tider.

 

 

 

Greit nok, hvordan er datagrunnlaget ditt?

Det er du som kom med påstander om teslas hurtigladerutnyttelse, så det er du som må komme med data, ikke jeg.

 

 

(Jeg er oppe i *3* observasjoner i dag. Om vi ganger det opp med antall ladepunkter blir det ganske bra)

Nei. Brukbare data blir det om du har målinger tatt på snittbruk pr. time over si et år. 3 datapunkter er irrelevant.

 

Nei. Det er helt greit. Snakket du ikke selv om utnyttelse på 1-sifret antall prosent tidligere i tråden?

Du har alt for stor usikkerhet i tallene dine, og alt for mange korrelerte feilkilder til at du kan si noe om egentlig utnyttelse, og nei, er belegget 10% gjennom uken er det IKKE bra.

 

Første delen lar jeg ligge. Punkt B er direkte feil. Alle som bygger et ladenett må sørge for å binde nettet sammen og det vil alltid bety at et antall enkeltnoder er ulønnsomme og må finansieres av resten av nettet.

De som bygger 'sammenhengende nett' vil tape penger sammenlignet med de som ikke bryr seg med å bygge et sammenhengende nett, men bare bygger der det lønner seg. De som kryssubsidierer ulønnsomme ladestasjoner vil tape i konkurransen med de som ikke gjør det i de lønnsomme områdene siden de må ta mer der. Man MÅ ikke bygge noe sammenhengende, man kan og vil fokusere der man tjener penger.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det handler om at med et lite batteri vil du bevisst la vær å legge ut på turer som inkluderer ladestopp, fordi med lite batteri kommer ladestoppene hyppig og varer lenge. Med større batteri senker du terskelen for å kjøre elbil tur siden eventuelle ladestopp ikke skjer like hyppig og ikke varer like lenge. Det handler ikke om å velge å hurtiglade mer, det handler om å kjøre mer elektrisk og da øker bruk av hurtigladere som en følge av det.

Jeg tror ikke folk endrer bilvanene sine voldsomt ved å kjøpe ny bil. Folk kjøper bil for å dekke det behovet de har. De forsøker ikke å dekke et behov de ikke hadde med forrige bil, bare fordi den nye bilen muliggjør det.

 

Jeg gikk fra fossilbil til bil med lang rekkevidde. En bekjent gikk fra fossilbil til elbil med kort rekkevidde. Jeg ser hvordan det har påvirket våre forbruksmønster ulikt. Min bekjente kvier seg for å kjøre over 10 mil fordi det er en pest og pine med hyppige og lange ladestopp. Han låner nå foreldrenes fossilbil til turer over 10 mil og selv det kvier han seg for og har de siste årene valgt fly + leiebil-ferie. Ikke akkurat klimavennlig.

 

Jeg er fornøyd med å velge annerledes. Jeg kjører gjerne langt i feriene og har erstattet ganske mange flybilletter med biltur. Langkjøring har blitt billigere og jeg liker fleksibiliteten av å kunne kjøre ved destinasjonen uten å leie bil.

 

Min bekjente hurtiglader omtrent like mange ganger i året som meg, bruker omtrent dobbelt så lang tid på det, men hurtiglader bare omtrent 1/4 av energien jeg hurtiglader. Til gjengjeld svir han av massevis av drivstoff på fly, leiebil og lånebil.

 

Så ja, du har til dels rett i at elbiler med lang rekkevidde gir økt energibehov fra hurtigladere, men ha tunga rett i munnen nå, for det betyr også at hver hurtiglader kan dekke behover fra flere elbiler. I tillegg gir elbiler med lang rekkevidde større CO2-reduksjon enn elbiler med kort rekkevidde, fordi man kan erstatte flere typer reisebehov med utslippsfri framdrift.

 

Edit: Jeg vil også legge til at bekjenten min har lånt min bil og ønsker seg en sånn selv fordi den dekker flere typer reisebehov.

 

Hverken jeg eller han reiser mer nå enn før, men jeg dekker en større del av mitt reisebehov med bil, mens han må ty til fossile transportmidler som erstatning for det bilen hans ikke egner seg for.

 

Alle som bygger et ladenett må sørge for å binde nettet sammen og det vil alltid bety at et antall enkeltnoder er ulønnsomme og må finansieres av resten av nettet.

Det stemmer. Jeg tenker på hurtigladerdekningen i Norge som lagdelt. Først må basisbehovet dekkes over hele landet. Altså minimum 1 hurtiglader innen rekkevidde for alle med elbiler ment for og egnet for langkjøring. La oss si minimum 200 km rekkevidde. Det andre laget er kapasitetsøkningen som følge av høy etterspørsel. Denne vil nødvendigvis konsentrere seg rundt byer og langs europaveiene. Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du leser ikke hva jeg skriver. Jeg skriver om at hurtigladingen som skjer konsentreres om noen få tider og hvordan det skaper utfordringer for de som skal levere hurtigladetjenester. Du snakker bare i generelle vendinger.

...

Men dette er bare en spådom fra deg som ikke er støttet av observasjoner.
Lenke til kommentar

Men dette er bare en spådom fra deg som ikke er støttet av observasjoner.

Nei, det er jo ingen spådom. 

Når møter man på ladekøer som oftest? Ved helger og utfartsdager inn og ut mot ferier. 

 

Så kommer spørsmålet:

Hvordan skal man bygge ut en lade-infrastruktur?

 

Er det nok å ha nok ladepunkter for å dekke det dagligdagse behovet, men se kø dannelser ved helgene og utfartsdagene, slik at bruken over tid hos laderene er bedre fylt opp og man tjener mer penger per lader?

 

Eller skal man sørge for at man ikke har køer i det hele tatt, men tape mer penger siden kødannelsene i helger og utfartsdager tvinger et større nettverk enn nødvendig i majoriteten av året? 

 

I en konkurransefylt segment, så vil de ladeoperatørene som fokuserer på mest dekning tape over de som fokuserer på mest bruk. 

Endret av oophus3do
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...