Gå til innhold

Inne hos Skunk Works: Det stillegående overlydsflyet tar form


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Supersonisk?  Som artiklen faktisk selv bruker allerede i neste setning. 

Supersonisk er litt mer stammespråk og sammensatt av mindre "norske" delord enn overlydshastighet. Sistnevnte høres mer norsk ut og er mer selvforklarende for hvermansen. Derfor synes jeg det klinger bedre.

 

Men tilbake til sakens kjerne her. Stemmer det at det bare er en "vanlig" jetmotor? Ingen ramjet, scramjet eller andre fancy overlydsmotorer?

 

HF-: X-59 skal ikke frakte folk, gods eller noe sånt. Det er et rent demonstrasjonsfly. Ikke kall det prototype, for prototyper skal jo gjerne ende opp som et endelig produkt og det er ikke hensikten med dette. En eventuell evolusjon fra flyet dette vil nok få et annet navn og mange store forskjeller.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Supersonisk er litt mer stammespråk og sammensatt av mindre "norske" delord enn overlydshastighet. Sistnevnte høres mer norsk ut og er mer selvforklarende for hvermansen. Derfor synes jeg det klinger bedre.

 

Hadde der stått "overlydshastighet" er det selvforklarende, ja, men overlyd er ikke det.  Jeg tror ikke jeg er den eneste der aldri hadde hørt ordet før og kan man engelsk best og prøver at oversette det for å få en ide om hva det betyr, så sier ikke "over sound" så veldig mye heller. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hadde der stått "overlydshastighet" er det selvforklarende, ja, men overlyd er ikke det.  Jeg tror ikke jeg er den eneste der aldri hadde hørt ordet før og kan man engelsk best og prøver at oversette det for å få en ide om hva det betyr, så sier ikke "over sound" så veldig mye heller. 

Hva forstår du med ordet overlyd, når man snakker om fly?

Lenke til kommentar

 

Supersonisk?  Som artiklen faktisk selv bruker allerede i neste setning. 

Supersonisk er litt mer stammespråk og sammensatt av mindre "norske" delord enn overlydshastighet. Sistnevnte høres mer norsk ut og er mer selvforklarende for hvermansen. Derfor synes jeg det klinger bedre.

 

Men tilbake til sakens kjerne her. Stemmer det at det bare er en "vanlig" jetmotor? Ingen ramjet, scramjet eller andre fancy overlydsmotorer?

 

HF-: X-59 skal ikke frakte folk, gods eller noe sånt. Det er et rent demonstrasjonsfly. Ikke kall det prototype, for prototyper skal jo gjerne ende opp som et endelig produkt og det er ikke hensikten med dette. En eventuell evolusjon fra flyet dette vil nok få et annet navn og mange store forskjeller.

Det er ikke noe behov for en eksotisk motor! Concorde brukte en eksisterende motor (Olympus som er en ren jetmotor uten bypass) som ble noe videreutviklet. I dag vil man nok bruke en eksisterende jetmotor med større eller mindre grad av bypass (bypassmotorer bruker mindre drivstoff, men yter mer motstand da diameteren blir atskillig større).

 

Overlydshastighet er et godt ord. Overlydsfly det samme. En skulle egentlig sagt overlydshastighetsfly, men folk er så intelligente at de forstår hva som menes!

 

"Overlydsfly har den ulempen at de sleper med seg sjokkbølger som for folk på bakken høres som høye smell når de passerer. «Sonic boom» kalles dette på engelsk".

 

I Norge sa vi i gamle dager at flyet gikk gjennom lydmuren. I min barndom var det en kamerat som syklet ned en bakke i vill fart og endte i en mur. Vi sa da at han hadde gått gjennom lydmuren (det var på Chuck Yeager's tid)!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Og som Samsung sin ultrasonic fingerprint scanner...

 

https://www.samsung.com/global/galaxy/what-is/ultrasonic-fingerprint/

En annen bruk av ordet sonic, men nå i en positiv forstand er gruppa Unisonic som oppstod for 10 år siden og der det nå ser ut til at Michael Kiske og Kai Hansen klarer å samarbeide om å lage god musikk igjen etter hendelsene på slutten av åttitallet.

 

Men dette er WAY OT.

 

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Simen 1.

Men tilbake til sakens kjerne her. Stemmer det at det bare er en "vanlig" jetmotor? Ingen ramjet, scramjet eller andre fancy overlydsmotorer?

 

Svar til Simen 1:

Motoren i et overlydsfly er alltid en kombinasjon av en "vanlig" jetmotor og en ramjet. Grunnen til det er enkel. Aksialkompressoren i en jetmotor fungerer ikke med overlyds gjennomstrømning - da vil sjokkbølger ødelegge kompressorens funksjon. Derfor er innløpet til motoren formet slik at sjokkbølger som dannes i innløpet fungerer som de første kompressortrinnene akkurat som en ramjet, med den følge at luftstrømmen som treffer aksialkompressoren er subsonic. Derfor har (nesten) alle overlydsfly firkantet luftinntak fordi det gjør det lettere å endre geometrien for å styre sjokkbølgene inn til motoren etter som flyets hastighet varierer. SR71 har sirkulært innløp og er et unntak. Om systemet som styrer innløpsgeometrien på SR71 svikter, vil flyet havarere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...