Gå til innhold

Carlsberg utvikler ølflaske av papp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Glass kan de kutte ut, da det er svært sjeldent det er pant på glassflasker så da er det mye større sjanse for at de havner i naturen og de er vonde å tråkke på + at de veier mye mer enn alternativene og koster da mer å frakte

 

Om alu og plast fortsatt er et problem i Norge, så er det bare å sette opp panten enda mer, for panten får vi tilbake

 

Melk har blitt levert i pappkartonger i hele mitt liv, så hvorfor kan ikke øl etc. bli levert i de samme typene?

(Ikke alt som har kullsyre)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Evt, ta tak i hovedproblemet, at søppel havner i naturen. Jeg ser ingen grunn til å tilrettelegge for at søppel skal være greit å slenge fra seg i naturen. Problemet sitter mellom ørene til folk. Det er der det må fikses. Aluminium er et bra materiale for oppbevaring av drikkevarer - bare det havner i riktig avfallspose.

 

Veldig enig, det er motivasjonen til å pante som

er den største hjelpen for miljøet.

 

Hva hjelper det om folk slenger pappembalasje rundt seg, det kan jo ikke løse deg opp over "natta" om det skal fungere i bruk ?

 

Det kan likegodt ende med at det "smitter" over på flere ting. Man vet at ikke alle bryr seg nok.

 

Jeg lurer på om vesentlig høyere pant ville motivere folk til å ta seriøs vare på emballasje.

 

La det få en så høy verdi at det lønner seg økonomisk, også for de likegyldige.

 

Og det som likevel ble liggende igjen ville være

attraktivt for andre, også en fordel.

Noe tilsvarende har tross alt virket til nå.

Øk panten så øker innleveringen også.

 

Man kan ikke stole på alle, men penger er det flere som "interesserer" seg for.

Dette tror jeg ville utgjøre en faktor uansett materiale.

 

Med upantbare pappflasker overalt

som ingen gidder å plukket opp, da får vi noe å "glede oss over".

Er det noen som liker å finne annen papp i naturen?

 

Selv om den ikke er vannbestandig ligger den lenge nok til at du blir lei av den om den ligger der du ferdes.

Den blanke etikettsiden holder mistenkelig lenge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nedbrytbare flasker hadde vært fint, men ikke om det får folk til å slenge dritt i naturen oftere. Det burde vært enorme bøter for å kaste sånt i naturen eller ut av bilvinduet. Verst er det i russetida.

Ja, det er nok et av bakdelene med miljøvennlig innpakning, folk tenker at det er greit og kaste det ut i naturen.

Lenke til kommentar

Men hvorfor går det ofte i restavfall? Uvitenhet og restavfallsdunker som eneste alternativ der man er?  Fiks begge å en bør se en forandring?

 

PET, 01 plast (men også andre typer) har ord på seg at det lekker østrogener, ser gjerne at cola zero osv får noe annet. Jeg syntes alltid vann på glass flaske smaker bedre og "friskere" enn i plast, da spess om plastflasken har stått i varmen og vannet har vært der lenge. 

Lenke til kommentar

Evt, ta tak i hovedproblemet, at søppel havner i naturen. Jeg ser ingen grunn til å tilrettelegge for at søppel skal være greit å slenge fra seg i naturen. Problemet sitter mellom ørene til folk. Det er der det må fikses. Aluminium er et bra materiale for oppbevaring av drikkevarer - bare det havner i riktig avfallspose.

Jeg liker å tenke annerledes. Hvis man ikke gir mennesker muligheten til å forsøple, så får de ikke gjort det. Det er for mange folk til å hjernevaske og dominere 100%, og dét er ikke riktig fremgangsmåte uansett. Vi lærer jo litt om miljø i skolen. Derfor er problemet ja, nettopp mellom øra til de som legger opp løypa for oss. Korrupt lederskap som bare tenker penger fremfor miljø og etikk.

 

Hvorfor ikke tønner av treverk for øl som før i tiden? Og krus av tre. Da jeg drakk mye øl før så drømte jeg om å ha min egen tønne stående i stua. Det materialisérte seg dessverre aldri.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Evt, ta tak i hovedproblemet, at søppel havner i naturen. Jeg ser ingen grunn til å tilrettelegge for at søppel skal være greit å slenge fra seg i naturen. Problemet sitter mellom ørene til folk. Det er der det må fikses. Aluminium er et bra materiale for oppbevaring av drikkevarer - bare det havner i riktig avfallspose.

Tillat meg å være skeptiskt.

Å forandre noe som ligger til menneskets natur næmlig det å være lat er å kjempe mot strømmen.

Joda, du kan sette igang holdningskampanjer og lære opp unge folk til å være mer miljøbeviste og noen vil da kaste søppel i riktig beholder, men uansett vil enkelte folk slenge søppel i naturen fordi de er late.

Hjulet, bilen, trillebåren osv, osv hadde ikke blitt funnet opp dersom folk ikke var late og ville ha ett mer effektivt og behagelig liv.

 

Ett alternativ som noen har vært inne på er økonomisk incentiv

Dette fungerer til dels i mange land der borgere med lav inntekt/dårlig inntekt hvor de blir betalt etter hvor mange kilo eller noe sånt med avfall de leverer inn. I Norge må vi jo betale, selv om vi er flinke å sortere.

Men selv det løser ikke problemet helt da det hele tiden blir produsert nytt og etterspørselen øker.

 

 

Ps. Dette er ikke ett argument mot miljøholdningskampanjer

hvis 7 av 10 lar vær å kaste søppel i naturen som følge av en hopldningskampanje så er det bra.

Endret av Lodium
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Evt, ta tak i hovedproblemet, at søppel havner i naturen. Jeg ser ingen grunn til å tilrettelegge for at søppel skal være greit å slenge fra seg i naturen. Problemet sitter mellom ørene til folk. Det er der det må fikses. Aluminium er et bra materiale for oppbevaring av drikkevarer - bare det havner i riktig avfallspose.

Nettopp. Det at Carlsberg og co faktisk ønsker å utvikle emballasje som det er "greit å kaste i naturen" er hovedproblemet, ikke løsningen. Å diskutere hvilke materialer som egner seg best som søppel i naturen er feil diskusjon. Det Carlsberg og co burde finne ut av er løsninger som gir 100% gjenvinning. Dét hadde vært bærekraftig, ikke dette fjaset som de holder på med nå.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Embalasje med pant blir alltid pantet 

 

Embalasje uten pant går ofte i restavfallet, uansett hva det er laget av

Langsmed veien jeg bor blir det daglig kastet ut flasker/bokser fra biler, heldigvis er det en eldre herremann som sykler og plukker disse opp så mesteparten blir pantet ja. Men de som kastet ut flaskene/boksene gir beng i panten.

 

Mye av grunnen for at flasker/bokser ikke ligger i naturen er at folk i dag vet at disse tar lang tid for å nedbrytes i naturen, men så fort de vet at emballasjen vil nedbrytes fortere vil det være lettere og kaste det i naturen uten og føle skam.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Evt, ta tak i hovedproblemet, at søppel havner i naturen. Jeg ser ingen grunn til å tilrettelegge for at søppel skal være greit å slenge fra seg i naturen. Problemet sitter mellom ørene til folk. Det er der det må fikses. Aluminium er et bra materiale for oppbevaring av drikkevarer - bare det havner i riktig avfallspose.

 

Enig i dine argumenter i debatten, men du putter vel ikke aluminiums bokser i avfallet. De panter vi vel ?

Lenke til kommentar

 

Ja, det er nok et av bakdelene med miljøvennlig innpakning, folk tenker at det er greit og kaste det ut i naturen.

Embalasje med pant blir alltid pantet 

 

Embalasje uten pant går ofte i restavfallet, uansett hva det er laget av

Vi kaster vel ikke feks glassflasker i restavfallet. Hvis du kaster dem i en glassigloo blir de brent til veilfylling/isolasjon (glassopor). Det er vel nesten det eneste eksempelet på gjenvinning som fungerer, og som er kortreist.

Lenke til kommentar

Enig i dine argumenter i debatten, men du putter vel ikke aluminiums bokser i avfallet. De panter vi vel ?

Ja, beklager, dårlig formulert av meg. Jeg putter de i "ventepose" enten for pant (Norske) eller ikke pantbare til glass og metall-innsamling, som i mitt tilfelle skjer i egen dunk hjemme (ny ordning her i Tromsø).

Lenke til kommentar

Langsmed veien jeg bor blir det daglig kastet ut flasker/bokser fra biler, heldigvis er det en eldre herremann som sykler og plukker disse opp så mesteparten blir pantet ja. Men de som kastet ut flaskene/boksene gir beng i panten.

 

Mye av grunnen for at flasker/bokser ikke ligger i naturen er at folk i dag vet at disse tar lang tid for å nedbrytes i naturen, men så fort de vet at emballasjen vil nedbrytes fortere vil det være lettere og kaste det i naturen uten og føle skam.

Hvis det er et utbredt problem så bør politiet få sette opp fotobokser/villtkamera og rapportere antall bøtelagte til avisa, sånn at man får slutt på den lokale uskikken. Det er trist om man må bruke politi til så enkel voksenopplæring, men må man så må man. Det er bedre enn å la uskikken utarte seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...