Jump to content

martin91

Medlemmer
  • Content Count

    318
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

87 :)

About martin91

  • Birthday 05/11/1991

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

5836 profile views
  1. De sliter ikke med like mye iskast fra bladene i Tyskland som i Norge...
  2. Har folk glemt at EU krever rømningstunell allerede ved ÅDT på 8000biler og lengde 500m? hvordan kan vi da si at det er så sinnsykt mye billigere å bygge 2-3 felts veg. det er tunellene og broene som virkelig koster penger...
  3. Jeg mener fremdeles vi må åpne for at boretslag skal kunne frakte strøm på sin egen infrastruktur til beboere fra solcellene på taket uten at man skal betale nettleie på dette. Altså må boretslagene få betalt nettleie tilsvarende forbruket i bygget Edit: ser at det er dette som nå kanskje skjer. https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/regulering/regelverk-og-hoeringer/horinger/horinger-reguleringsmyndigheten-for-energi-rme/hoering-forslag-om-innfoering-av-modell-for-deling-av-overskuddsproduksjon/
  4. Forbruket i landet øker, da må produksjonen øke. Øker vi ikke produksjonen vil dette heve prisen til tross for om vi har utenlandskabler eller ikke. Noen vil ikke bygge mere vannkraft, noen vill ikke bygge vinnkraft, du vil ikke bygge solkraft... osv. Slutt med klagingen. Solkraft er den minst sjenerende måten å generere kraft på, dessuten så vil tørre år muligens samenfalle med mye sol slik at sol og vannkraft utfyller hverandre.
  5. Produsentene er inhabile for de ønsker å fremstå best mulig. Bare se Teslabjørn sine tester av eldre Kia. Det er redusert en del kapasitet selv om produsenten nekter for det. Er også mange produsenter som låser de øverste 5% for å frigjøre disse over tid for å fremstå som de ikke har tap
  6. Fordi om ikke et av verdens rikeste land ikke får til å gjøre noe så er det vanskelig for fattigere land å gjøre noe. Vist alle bidrar litt skaper det teknologiutvikling slik at man finner de billigste og enkleste tiltakene. Da er det også mye lettere for fattige land å gå for det som fungerer. Men si ikke at kina ikke har bidratt. De har vært stor pådriver av både elbil, Lifepo batteri og solceller. Jeg tipper de tjener gode penger på industrien der. Danmark tjener nok også på Vestas og vindmøller. Man kan ikke bare sitte på rumpen og forvente at alt skal være som før. Man må være med på utviklingen om man skal tjene penger på den
  7. For da komer det andre inn i markedet som selger til en betydelig lavere pris men som fremdeles tjener penger. Er ihvertfall slik markedsmekanismene i teorien skal fungere. Man vil jo også kunne importere selv.
  8. Det som iriterer meg med disse diskusjonene er at man ønsker å reparere på veger bygget på sand og leiregrunn. Dette er ødelagt og må lappes på etter hver vinter. Mens en ny veg bygget fra grunnen av har bærende lag og drenering og må kanskje reasfalteres etter 4-5 år. En annen ting er å bygge stort nok i første omgang. Må man bygge om etter 10-15 år er dette galskap. Kletykrysset, og nordre avlastningsveg i Trondheim er eksempler på dette. Enda en ting er sikkerhet og trafikkavvikling. Om det skjer en ulykke eller motorstans slik som skjedde sørpå i vinter så var det ikke plass til å passere og man ble stående i timesvis, det skjer ikke i nærheten så ofte om det er 4 felt. Og en siste sak. I dag går de fleste veger gjennom alle tettsteder fordi alle må ha tilgang til vegen. En ny motorveg legges gjerne i rettere strekk i jofruelig tereng og man slipper å ta hensyn til eksisterende trafikk under bygging, noe som igjen gjør det billigere og ferre blir berørt av byggingen. Skal veg brukes opp igjen så må man uansett bytte massene under vegen, man må ta hensyn til eksisterende trafikk, man blir å mangle gode omkjøringsmuligheter ved ulykke, vegen havner i nærheten av bebyggelse og vegen blir i mange tilfeller lengre.
  9. Kan noen si noe om hvor mye drivstoff som brukes på fritidsbåter i året? Om dette kun utgør 2% (tenkt nummer) så er det kanskje ikke her vi bør plassere energien vår men mindre vi ønsker å satse som skips og båtnasjon. vi ligger jo langt fremme på batteriferger derimot, og her har det nok mye mere for seg, for mange av de kjører jo over 12 timer i døgnet.
  10. Grafen skulle gjerne hatt med Produksjon fra både Hybridbilen og fosilbilen slik at tallene blir litt mere rett. er det så vanskelig å få tak i dette?
  11. Hva med NOx da? Det er en kombinasjon av Nitrogen, Oksygen, høyt trykk og temperatur. Dette genereres uansett hva som brennes i motoren. Litt slapt å tro at biodrivstoff kan ta av hurtigere en batterier. Kanskje Biogass eneste, for det er ganske lett å produsere i dag
  12. Søk på sunamp, de lager akkurat det du beskriver, men så har du kostnad da. Koster det samme som en vvb med varmepumpe som igjen leverer 3ganger varmen du putter inn. Levetiden skal vist være veldig bra
  13. Jeg vet ikke om jeg er helt enig med folk her. Det fremstår som om det ikke er noe komunikasjon mellom Tesla og de som tester FSD beta, men de komuniserer på mail. Det er i tillegg en raporteringsknapp som lagrer alle kamera og sensorer i en periode før og etter trykket slik at man kan analysere dataene. Dette skjer også når man korrigerer med å dreie på rattet, trokker på bremsen eller gasspedalen. Mange av testerene har satt fast bilen og finner plasser der bilen sliter for å se om bilen plutselig løser dette etter en oppdatering. Blant dette er det bratte trange gater i mørket, Parkeringskjellere der bilen ikke ser veien ut, støttepilarer mellom kjørefelt i samme kjøreretning. Så det er ikke korrekt at alle Youtubere ikke legger frem flauser i selvkjøringen, da hadde ikke folk orket å se disse videoene. Man kan se at systemet blir bedre for hver oppdatering, når dette stopper opp kan man diskutere om Tesla har valgt "riktig" eller "feil" måte å løse selvkjøring på. Er en video fra litt tilbake av en Hacker i Ukraina som klarte å aktivere selvkjøring, Teslaen klarte å kjøre der på en helt ukjent plass, så de gjør ihvertfal noe rett
  14. Så det vi er enig om er at når det begynner å komme litt lastebiler som trenger strøm så må vi bygge ladere tilpasset dem? Dette er jeg isåfell helt enig i. dette er ikke et problem i dag siden ingen kjører elektrisk semi i langtransport, og om asko begynner med det så er løsningen beskrevet i post: Skrevet fredag kl 13:20 Om det skal bygges ladestasjoner for lastebil vil man bygge dem som en moderne døgnhvileplass med en lader mellom hver parkeringsplass, verre er det ikke.
×
×
  • Create New...