Gå til innhold

Openmandriva noen som har meninger der?


LMH1

Anbefalte innlegg

Hei, må si etter å ha testet openmandriva en stund er det ganske utrolig at de ikke får til LX4 på ryzen, så håper noen her inne kan gjøre antakegelser eller hva som burde gjøres?

 

For slik openmandriva er nå har jeg mistanke de burde legge det helt ned, forumet der er jo litt håpløst at man prøver å kommentere det avslutter de diskusjonen og sier de er lei av jeg klager over feil.

 

Men jeg lurer på om noen har kjenskap hva som kan gjøres for ikke slike prosjekter legges ned?

For det er jo god prosjekt sammen med opensuse\fedora etc.

 

Men slike distribusjoner har en tedens å fokusere på lav kvalitet og satse på ustabilitet og gjøre ting halvferdig.

 

Ubuntu\fedora\ har vel litt mere greie på ting, men fremdeles langt fra perfekt.

 

er et annet eksempel:

https://archiveos.org/supergamer/

 

SuperGamer 3.0 amd64 1.6GB.iso
SuperGamer Supreme 2.5 i686 7.95GB.iso

 

Ikke alle distribusjoner som blir mindre. Men et godt eksempel på at ting blir dårligere.

Så er litt usikker på hva som skal til, for før med powerpack syns jeg det var mye bedre.

Vet ikke om dere har kjenskap til Rock\rolling og Cooker men vertfall så er det litt utrolig at det skal være så mye uklarheter rundt det og zenver så kan noen her si litt hva dere tror skal til å få slike prosjekter å gå rundt?

 

For problemet med mandriva var vel utgangspunktet pantentsøknad på mandrake som er tvserie blad som hadde rettigheter til navnet. Derfor måtte de til slutt legge ned og ble erstattet av Openmandriva eller Mageia men tror begge er vel på vei i feil retning at har vanskeligheter å se de kan måles mot ubuntu innen kort tid?

 

For verken ubuntu eller fedora har egen ryzen optimalisert versjon?

Er bare synd det er langt dårligere en faktisk X86-64 images fra ubuntu eller fedora.

Men fedora sliter litt å støtte PCI-e SSD disker men er usikker på problemene der? For slikt funger i ubuntu?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For slik openmandriva er nå har jeg mistanke de burde legge det helt ned, forumet der er jo litt håpløst at man prøver å kommentere det avslutter de diskusjonen og sier de er lei av jeg klager over feil.

 

. . . . . . . . . .

 

Men slike distribusjoner har en tedens å fokusere på lav kvalitet og satse på ustabilitet og gjøre ting halvferdig.

Min tanke omkring dette er at dersom dine foruminlegg på mandriva forum tilsvarer det du skriver her (på dette nivået) så er det vel ikke så rart at du får slike tilbakemeldingene på forumet.

 

Det er do nettopp det som er så fint med Linux - om du ikke liker en distro så er det jo bare å laste ned en annen som du føler deg mer fornøyd med ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For problemet med mandriva var vel utgangspunktet pantentsøknad på mandrake som er tvserie blad som hadde rettigheter til navnet. Derfor måtte de til slutt legge ned og ble erstattet av Openmandriva eller Mageia men tror begge er vel på vei i feil retning at har vanskeligheter å se de kan måles mot ubuntu innen kort tid

 

Openmandriva er en fork av Mandriva, men den virkelige forken er Mageia, og det er absolutt en bra distro. Versjon 7.1 ble sluppet før tiden for å støtte Ryzen 3000 eller hva det nå heter.

 

Mageia er best på svært mange ting av distroutvalget. Det inkluderer maskinvarstøtte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For slik openmandriva er nå har jeg mistanke de burde legge det helt ned, forumet der er jo litt håpløst at man prøver å kommentere det avslutter de diskusjonen og sier de er lei av jeg klager over feil.

Problemet er at du begynner med å fortelle om problem x, og tar med en liten fortelling om problem y, også viser det seg til slutt at det vart helt urelatert. Du stiller elendige spørsmål, og da vil du få elendige eller uhøflige svar. Halvveis i tråden bytter du gjerne tema, eller hopper til noe totalt urelatert (eks: tråden omhandler mobilt bredbånd; brått er du mer interessert i fiber i Alta eller hvor faen).

 

Det ødelegger for deg selv.

 

Jeg vil anbefale deg å lese https://social.technet.microsoft.com/wiki/contents/articles/29181.msdn-forums-asking-questions.aspx for hvordan man stiller gode spørsmål.

 

For du gjør nøyaktig det jeg antyder over på OM sitt forum. Her får du veldig klare tilbakemeldinger, uten at det ser ut til å hjelpe.

 

Din egen arroganse er din største fiende når det kommer til IT.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er do nettopp det som er så fint med Linux - om du ikke liker en distro så er det jo bare å laste ned en annen som du føler deg mer fornøyd med ;)

Tja men kan jo være det skjer endinger, men kan godt teste Mageia da jeg uansett ikke kan får det dårligere nå.

Men kan du forklare hvorfor openmandriva er så mye dårligere? For mistenker de tar på seg mere en de klarer å levere.

Er jo bedre å lage noe som funger en noe som funger dårlig.

 

Hvordan er det å legge til nvidia driver der? Som ubuntu?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men er idiotisk å si eller fremstå prosjektet som release når det burde fremdeles være beta.

 

Har nå testet Mageia og det meste er mere plug and play.

 

Men fremdeles problemer med å installere tillegg får:

 

Kan ikke oppdatere mediet, det vil bli slått av automatisk.

Feil:
10
klarte ikke nå mediet «Core Release (Installer)».

Så dermed får jeg ikke installert alt, operativsystemet er oppdatert.

Det som også er rart av 500 GB velger standard installasjon å kun bruke 40 GB av dette til root\ partisjon siden jeg ikke får UEFI boot å fungere hvis jeg setter det opp manuelt, så er noe kronglete, heldigvis funger ubuntu\windows 10. Så forhåpeligvis får jeg løst dette uten reinstallasjon.

Lenke til kommentar

Det som også er rart av 500 GB velger standard installasjon å kun bruke 40 GB av dette til root\ partisjon siden jeg ikke får UEFI boot å fungere hvis jeg setter det opp manuelt, så er noe kronglete, heldigvis funger ubuntu\windows 10. Så forhåpeligvis får jeg løst dette uten reinstallasjon.

 

Angående partisjonering gjør jeg alltid dette manuelt. Det finnes også installasjonsguider på wiki hos Mageia slik at du letter kan greie å få det til med UEFI selv med manuell partisjonering.

 

Hvis den setter opp 40gb root på autopartisjon, regner jeg med at den har en separat partisjon for /usr og at /root derfor har mer enn nok plass. Det meste som installeres går til /usr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eeeeeh. La installasjonsprogrammet partisjonere harddisken for deg? No way. Det er da vel ingen som driver aktivt med Linux som gjør det, eller? Husk på det at veldig mange Linux distroer (Spessielt de som er litt avanserte), MÅ man partisjonere selv. Hvis du har UEFI, så setter du opp den først. Den er ca. 100mb om jeg ikke husker feil og det vil da være din bootpartisjon på en måte. Der legges bootloaderen din og andre ting som har med booten og gjøre. Kernelfilene også forresten. /home trenger man heller ikke en egen partisjon til, da det uannsett er anbefalt og ha viktige ting på andre partisjoner/harddisker uannsett.

Lenke til kommentar

Dette er et forslag bare tatt rett ut av luften. Hva om du bare velger en Linux Distro. Tja. f. eks Ubuntu da. Så leser du deg opp på den, og når du skal installere den, så bruker du noe som heter Youtube. Veldig fin nettside med masse videoer. Blant annet med brukere som tar for seg installasjon av forskjellige linux distroer. Man viser da installasjonen mens man ser på. Da er det iallefall større sjangse for at det blir riktig.

 

Riktignok tror jeg de fleste videoene med Linux Distroinstallasjoner er på Engelsk, men Linux på Norsk er jo bare teit allikevel, så hvorfor prøve seg liksom?

Endret av wil
Lenke til kommentar

Er dette et råd til TS eller til hvem som helst? Jeg har merket meg at det er endel kritiske merknader til Ubuntu på nettet, men vil gjerne høre hva du mener og hvordan du begrunner det.

Problemet jeg har med Ubuntu er at den begrenser friheten til å gjøre ting på egne måter til fordel for å gjøre det på "Ubuntu-måten". Dessuten har jeg aldri likt Gnome eller Ubuntu desktop miljøen og kan personlig ikke fatte hvordan en distro ikke kan velge KDE. Unity eller hva det nå heter er kjipere enn Gnome til og med. Noen liker det enkelt, det skjønner jeg, men Unity er ikke enkelt, Gnome 2 er enkelt. Ellers burde man bruke KDE eller minmal stil.

 

Jeg liker at det finnes mange alternativer, men Ubuntu har for vane å begrense heller enn å frigjøre. Jeg synes heller ikke Ubuntu er spesielt bra konstruert og har flere feil og problemer enn flere andre distroer jeg har prøvd. Jeg synes også det finnes bedre distroer for nybegynnere selv om Ubuntu er 96% newbie distro og skryter av å være for begynnere. Hadde den bare også vært for viderekomne hadde jeg ikke hatt så stort et problem med Ubuntu.

 

Det er en grei nok distro, og en av de bedre for nye brukere, men den er veldig begrensende. Ubunntu tror den er verdens beste distro og den beste for begynnere, noe som er litt irriterende.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Eeeeeh. Du vet at Ubuntu har både LXDE, XFCE og KDE Versjoner også eller? I tillegg til Mini iso der man selv velger hva man vil installere?

 

Hva angår tipset om ikke å bruke Ubuntu var til trådstarter eller folk gennerelt, så vil iallefall JEG fraråde Trådstarter (LMH1) å bruke noe som helst som ligner på noen form for Linux/Unix eller noe som helst annet enn Windows i beste fall.

Endret av wil
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva angår tipset om ikke å bruke Ubuntu var til trådstarter eller folk gennerelt, så vil iallefall JEG fraråde Trådstarter (LMH1) å bruke noe som helst som ligner på noen form for Linux/Unix eller noe som helst annet enn Windows i beste fall.

Tåpelig råd, selv windows 10 og mac har jo side problemer med nvidia drivere og for tidlig operativsystem, at det skal være så enkelt å miste tilgangen til apps store om man aktiverer 2 veis pålogging og glemme aktiverings nøkkelen for gjennopprettning.

 

Selv om linux er langt bak på nvidia drivere, funger film bedre på linux så langt siden har problemer med nvidia lyddrivere over hdmi gir ustabil lyd. men ser ikke ut som mageia forumet er så lett å få svar fra: https://forums.mageia.org/en/viewforum.php?f=7&sid=508a32a74a6c8703fcf528186be69af1

 

Fikk til å installere steam, men kun 32 bits hvorfor ikke 64 bits finnes pakker til? Er jo spørsmål i seg selv, sies ubuntu vil fjerne 32 bits neste versjon så usikker på neste gang må vi se lagt unna steam?

selv om de snudde hjelper nok lite? De burde satse på dette før de heletatt vurder dette.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Klarer du å lage en guide for nybegynner for nvidia dokumentasjonen er håpløst å forstå særlig av:

 

Siden nvidia installasjonen feiler, på den måten, må gamle driver avinstalleres? For virker ut som som det er vanskelig å installere nvidia i linux. I windows er det så mye enklere fordi det er grafisk grensesnitt, men problemet er vel noen ganger gjør automatisk installasjon verre med tanke på bugs.

 

Siden skulle gjerne oppdatere drivere i mint\ubuntu også.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Klarer du å lage en guide for nybegynner for nvidia dokumentasjonen er håpløst å forstå særlig av:

 

Siden nvidia installasjonen feiler, på den måten, må gamle driver avinstalleres? For virker ut som som det er vanskelig å installere nvidia i linux. I windows er det så mye enklere fordi det er grafisk grensesnitt, men problemet er vel noen ganger gjør automatisk installasjon verre med tanke på bugs.

 

Siden skulle gjerne oppdatere drivere i mint\ubuntu også.

Vel, jeg har lite peiling på grafikkdrivere i Linux, spesielt proprietære, siden jeg ikke driver med slikt. Jeg har bittelit erfaring. DKMS er nøkkelen for å få driveren til å fungere.

 

Det skader ikke å avinstallere KUN driveren fra pakkebrønnen, for så å installere den nye manuelt. Jeg tror faktisk du MÅ gjøre det slik. Installasjon av den nye driveren fra Nvidia sin nettside bør være ganske enkelt, pek og klikk. Laste ned filen og starte den manuelt (sh).

 

Så er det bare å håpe at det vil fungere sammen med kjernen og DKMS. Mulig DKMS_nvidia som er installert er beregnet på DEN versjonen av Nvidia driveren, så det kan hende du må installere DKMS plain fra pakkebrønnen, men jeg er ikke sikker.

 

Skal du bruke GNU/Linux med Nvidia er det greit å undersøke og lære seg metoden for manuelle installering av nyeste Nvidia driver, metoden er stort sett lik for alle distroer, så det er en grei ting å kunne siden du driver med slikt.

 

Sikkert mange rundt omkring som kan hjelpe deg å avgrense det hele til den enkleste metoden som alltid fungerer. Det kan dessverre ikke jeg.

Endret av zeebra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...