Gå til innhold

Er det økonomisk å kjøpe mikrohus?


Mag ne

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, dealen er den at man må ha en eiendom å sette den på, og eiendom koster ofte opp mot millionen eller mer.

 

Så må den 1) Ha tilknytning til offentlig infrastruktur, som vann, kloakk og strøm, og 2) Den må etter hva jeg har forstått oppfylle visse byggtekniske krav, og 3) Den må stå på et egnet fundament, for at den skal kunne bruke det lovlig som et hus.

 

Alt dette er ikke lett å bare få til. Man kan kjøpe et minihus ferdig på lovlig henger, og da kan man bo der, men da blir det mer som en campingvogn å regne. Man har da ingen fast boadresse, og alle utfordringer som toalett, spillvann, strøm og slike ting kommer som utfordringer, og dét koster penger. Hvis man skal sjonglére jobbsituasjon, barn og sosialt nettverk i det, så blir det ikke så lett som alle skal ha det til.

 

Noen får det nok til, men dét er etter min oppfatning folk med penger nok fra før, som har råd til å kjøpe eiendom og gjøre prosessen så problemfri som mulig.

 

Dette er dét jeg har skjønt ut av det så langt. Jeg vurderte det sterkt lenge selv.

 

Ellers, så er et lite, funksjonabelt og velbygd mini-murhus noe jeg har sterk sans for.

Lenke til kommentar

Det er jo primært tomta som har verdi. Man kan bruke 20 millioner på et fantastisk hus langt ute i indre Troms, og markedsverdien vil være kanskje 4. Samtidig kan man ha en 100 år gammel rønne på Gimletoppen som man glatt kan selge for 35 millioner.

Med et flyttbart mikrohus på festetomt er det ingen varige verdier, men kun et bygg som forfaller i både standard og verdi

Lenke til kommentar

Mikrohus er jo genialt for de som ønsker seg vekk i fra "drittjobben" som ikke gir de noe. Kostnadene for å leve med ett slikt hus er jo latterlig lavt når det er ferdigstilt. 

 

Men de koster enda mer end vanlige huse per m2, og det til og med uten tomt. Skjønner ikke folk lar seg lure, men om folk vil kaste bort penger på slikt skal de la lov til det. 

 

Har set noen dokumentarer om dette fra USA og noen tar det helt ut og blir "selvforsynt" og klarer seg uten jobb, ja altså rent bortsett fra at det har blitt et fullstidsjobb å gjøre alt som trengs for overleve off-grid; de tenker veldig short-term. 

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Men de koster enda mer end vanlige huse per m2, og det til og med uten tomt. Skjønner ikke folk lar seg lure, men om folk vil kaste bort penger på slikt skal de la lov til det. 

 

De fleste som går for mikrohus bygger jo selv, og da veldig billig. 10-20 000 kvadratmeteren. Langt mindre enn hva jeg har betalt for min leilighet, og de fleste kjøper dette uten lån. Det er jo det de fleste er ute etter, tak over hodet uten å være "låst" til banken. Da kommer friheten til å gjøre hva en selv ønsker. 

Lenke til kommentar

De fleste som går for mikrohus bygger jo selv, og da veldig billig. 10-20 000 kvadratmeteren. Langt mindre enn hva jeg har betalt for min leilighet, og de fleste kjøper dette uten lån. Det er jo det de fleste er ute etter, tak over hodet uten å være "låst" til banken. Da kommer friheten til å gjøre hva en selv ønsker.

virker digg det. Man kan evt flytte til et sted der man får 60 kvm for 1.2 mill. Men hvis mam absolutt vil bo på nær oslo blir det vanskelig.
Lenke til kommentar

Luksusfellen hadde en sak om en kar som kjøpte seg en Bobil for å bo billigere i. De regnet litt på det og mangelen på muligheter som bilen ga han gjorde at det til syvende og sist ikke var noe spesielt god deal for han p.g.a ekstrakostnader. Et mikrohus er jo en mellomting som nok er mer lønnsomt, men det krever jo en mer spesiell livsstil.

Lenke til kommentar

De fleste som går for mikrohus bygger jo selv, og da veldig billig. 10-20 000 kvadratmeteren. Langt mindre enn hva jeg har betalt for min leilighet, og de fleste kjøper dette uten lån. Det er jo det de fleste er ute etter, tak over hodet uten å være "låst" til banken. Da kommer friheten til å gjøre hva en selv ønsker. 

 

Hun i artikkelen har betalt 50 000 kvadratmeteren, også kommer da kostnad for leie eller kjøp av tomt oppå der igjen. Og ikke minst kostnaden ved å eie et mobilt hjem som taper seg i verdi kontra en bolig som stiger i verdi. 

 

Påstanden i artikkelen er at det er mer økonomisk for henne å investere i dette kontra en leilighet av tilsvarende størrelse i Oslo-sentrum. Det regnestykket skulle jeg gjerne likt å sett. Og det er vel heller tvilsomt om man i det hele tatt kan kalle dette en investering når verdien ikke vil stige. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/kultur/slik-lever-pernille-_27_-i-mikrohus-pa-18-kvadratmeter-1.14636813

 

Jeg ser for meg at langsiktig verdiutvikling for mikrohus/campingvogner ikke helt holder tritt med fast eiendom, og at det bør være med i regnestykket.

Støttes.

 

900 000 avskrevet over 20 år 36 000 kroner. Altså kunne hun lånt 36000 /0.023/0.75 = 2.400 MNOK. Og da har vi ikke snakket om verdistigningen på boligen. Mikrohus til den prisen er total idioti.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vell åpenbart at det mikrohuset er overpriset så til de grader. De som bygger selv ender gjerne opp på 150-300k en plass. Så huset hennes har liksom over tusen arbeidstimer.

 

Det beste er nok å enten bygge selv eller få noen til å bygge det for deg. Da havner en nok godt under 500 000. Da kan en unngå lån osv. Og det er vell målet for de fleste som holder på med dette.

Lenke til kommentar

Det er vell åpenbart at det mikrohuset er overpriset så til de grader. De som bygger selv ender gjerne opp på 150-300k en plass. Så huset hennes har liksom over tusen arbeidstimer.

 

Det beste er nok å enten bygge selv eller få noen til å bygge det for deg. Da havner en nok godt under 500 000. Da kan en unngå lån osv. Og det er vell målet for de fleste som holder på med dette.

Ok, men uavhengig av hva man presser prisen ned i. Mener du at det er en bedre økonomisk investering å putte de 500 000,- i et mikrohus enn å bruke det som innskudd i en leilighet? For det er jo det som diskuteres her.

 

Pernille 1 bruker 500k på mikrohus.

Pernille 2 bruker 500k på innskudd på en 18 kvm leilighet i Oslo.

 

Hvem av de sitter igjen med mest penger om 10 år?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, men uavhengig av hva man presser prisen ned i. Mener du at det er en bedre økonomisk investering å putte de 500 000,- i et mikrohus enn å bruke det som innskudd i en leilighet? For det er jo det som diskuteres her.

 

Pernille 1 bruker 500k på mikrohus.

Pernille 2 bruker 500k på innskudd på en 18 kvm leilighet i Oslo.

 

Hvem av de sitter igjen med mest penger om 10 år?

 

Det er jo faktisk umulig å svare på, og i det store å det hele tror jeg ikke diskusjonen er relevant. 

 

Det jeg har "forstått" etter å ha sett X antall videoer om folk som faktisk har flyttet inn i slike hus på youtube er at de ønsker økonomisk frihet. De har ikke lyst til å ha "jaget" av å betale banken hver måned. Dette får en i ett mikrohus om en har kapital til å dekke kostnaden til å bygge huset. Det får en ikke i en 18kvm leilighet i Oslo. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...