Gå til innhold

Er det økonomisk å kjøpe mikrohus?


Mag ne

Anbefalte innlegg

Det er jo faktisk umulig å svare på, og i det store å det hele tror jeg ikke diskusjonen er relevant.

 

Det jeg har "forstått" etter å ha sett X antall videoer om folk som faktisk har flyttet inn i slike hus på youtube er at de ønsker økonomisk frihet. De har ikke lyst til å ha "jaget" av å betale banken hver måned. Dette får en i ett mikrohus om en har kapital til å dekke kostnaden til å bygge huset. Det får en ikke i en 18kvm leilighet i Oslo.

Det er jo relevant når det er det som er påstanden i artikkelen og spørsmålet i den tråden her :) Det som derimot ikke er relevant er jo alle andre motiver for å kjøpe mikrohus.

 

Selvsagt umulig å se inn i fremtiden, men det er jo ikke umulig å gjøre en sannsynlighetsberegning basert på historisk data. Jeg klarer bare ikke se noe scenario hvor man skulle komme ut av det bedre økonomisk ved å «investere» i et objekt som faller i verdi. Gjør du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo relevant når det er det som er påstanden i artikkelen og spørsmålet i den tråden her :) Det som derimot ikke er relevant er jo alle andre motiver for å kjøpe mikrohus.

 

Selvsagt umulig å se inn i fremtiden, men det er jo ikke umulig å gjøre en sannsynlighetsberegning basert på historisk data. Jeg klarer bare ikke se noe scenario hvor man skulle komme ut av det bedre økonomisk ved å «investere» i et objekt som faller i verdi. Gjør du?

 

Om du leser mine poster så er det ikke det jeg har diskutert nei. Men når vi først diskuterer det så er det nok ikke den beste penge investeringen en kan gjøre nei. Og det er gjerne ikke en 18kvm stor leilighet i Oslo sentrum heller. 

Lenke til kommentar

Hvis trenden ikke viser seg å være en forbigående fadese vil det være en investering å ha et velholdt minihus.

Når det kommer permanent mikrohus-camping med relativt billig leie vil det nok gjøre at folk vil ha slike hus.

Det blir norges svar på trailer park homes i USA. Må bare komme aktører på banen som tilbyr steder man kan sette huset sitt.

Ikke sikkert det skjer, men kanskje.

 

Er man riktig hendig kan man kjøpe en rønne til millionen og bo i mikrohus i hagen mens man pusser opp huset, og evt leier det ut.

Man kan vel også airbnb mikrohuset sitt mens man bor i hovedhuset selv.

Lenke til kommentar

Hvis trenden ikke viser seg å være en forbigående fadese vil det være en investering å ha et velholdt minihus.

Når det kommer permanent mikrohus-camping med relativt billig leie vil det nok gjøre at folk vil ha slike hus.

Det blir norges svar på trailer park homes i USA. Må bare komme aktører på banen som tilbyr steder man kan sette huset sitt.

Ikke sikkert det skjer, men kanskje.

På hvilken måte vil det være en investering? Huset vil tape seg i verdi. Trailer parks i USA er jo et godt eksempel på nettopp dette.

Endret av phax
  • Liker 2
Lenke til kommentar

På hvilken måte vil det være en investering? Huset vil tape seg i verdi. Trailer parks i USA er jo et godt eksempel på nettopp dette.

 

Det er et marked som ikke eksisterer enda, så om man har et på hånda så vil det være flere folk som vil kjøpe om det blir en utvikling her.

Utfordringen i dag er at folk flest ikke har noe sted å sette de.

Lenke til kommentar

Det er et marked som ikke eksisterer enda, så om man har et på hånda så vil det være flere folk som vil kjøpe om det blir en utvikling her.

Utfordringen i dag er at folk flest ikke har noe sted å sette de.

 

Så tanken er at husene vil øke i pris grunnet økt etterspørsel? Når de allerede er så dyre at de konkurrerer i kvadratmeterpris på faste boliger så er vel det lite sannsynlig at prisen kan øke betydelig. Og jeg vil vel heller se for meg at økt produksjonsvolum og økt konkurranse blant flere aktører vil føre til redusert pris.

 

Og et brukt mobilt hus vil jo uansett tape seg i verdi på sikt. Hvorfor skal noen kjøpe et brukt mobilt hus til en høyere pris enn hva det koster å kjøpe nytt? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når det kommer permanent mikrohus-camping med relativt billig leie vil det nok gjøre at folk vil ha slike hus. Må bare komme aktører på banen som tilbyr steder man kan sette huset sitt.

 

Er man riktig hendig kan man kjøpe en rønne til millionen og bo i mikrohus i hagen mens man pusser opp huset, og evt leier det ut.

Man kan vel også airbnb mikrohuset sitt mens man bor i hovedhuset selv.

Hvem skal være tomteeier i en slik camping? Eier man en tomt i sentrale strøk er de fleste mindre interessert i å leie bort slike billig og under markedspris.

Og det er ikke lov til å slå opp camp i Frognerparken eller andre parker. Så hvor skal man ha huset?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...