Gå til innhold

EU-kommisær: Kan ikke forby diesel- og bensinbiler – gjelder også for Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Batterifolket – i alle fall eg – har det med å forhalde seg til korleis eigen bil faktisk fungerer. Dersom eg berre hadde hatt 20-25 mil rekkjevidde om vinteren i min gamle Model S 85, hadde mange av turane eg køyrer kvar vinter vore umogelege. Då køyrer vi vel 300 km på fyrste etappe heimefrå til superladaren på Gol, og det går med god margin. Vi treng ikkje lade fullt før vi køyrer heimefrå heller, men vi pleier å gjere det for å ha ekstra margin i tilfelle noko uventa skjer på fjellet og vi vert ståande der eit døger.

Jeg snakket om elbilen som var oppgitt med 400km. Model S 85 er oppgitt med høyere rekkevidde.

Ellers kan man forvente et tap på 6-8% når bilen har passert 120 000 km. Og trolig mer etterhvert.

Lenke til kommentar

 

Batterifolket – i alle fall eg – har det med å forhalde seg til korleis eigen bil faktisk fungerer. Dersom eg berre hadde hatt 20-25 mil rekkjevidde om vinteren i min gamle Model S 85, hadde mange av turane eg køyrer kvar vinter vore umogelege. Då køyrer vi vel 300 km på fyrste etappe heimefrå til superladaren på Gol, og det går med god margin. Vi treng ikkje lade fullt før vi køyrer heimefrå heller, men vi pleier å gjere det for å ha ekstra margin i tilfelle noko uventa skjer på fjellet og vi vert ståande der eit døger.

Jeg snakket om elbilen som var oppgitt med 400km. Model S 85 er oppgitt med høyere rekkevidde.

Ellers kan man forvente et tap på 6-8% når bilen har passert 120 000 km. Og trolig mer etterhvert.

Bilen min hadde 400 km på batterimålaren då han var ny i 2014. Det reknar Tesla som typisk rekkjevidde, og den stemmer ganske bra i vanleg norsk landevegstempo. Eg tippar WLTP-rekkjevidda hadde hamna på ca det same, utan at bilen er testa etter den syklusen. NEDC-rekkjevidde var 500 km.

 

Poenget mitt er at bilen ikkje mister på langt nær so mykje rekkjevidde om vinteren som motstandarane av moderne bilar fantaserer om. Når du trur rekkjevidda vert halvert om vinteren, er du langt ute på feil jorde.

 

Gjennomsnittsforbruket mitt er mykje høgare om sommaren enn om vinteren. Det er fordi sommaren stort sett går på europeiske motorvegar med mykje høgare fart enn på norske vegar (og sikkert litt fordi A/C må jobbe overtid for å halde temperaturen nede i steikande sol i det drivhuset ein bil er). Farten har mykje meir å seie for forbruket enn utetemperaturen. På vinterføre er normalt farten lågare enn på sommarføre, og det er kanskje noko av grunnen til at eg knapt merkar nokon nedgang i rekkjevidda om vinteren samanlikna med same tur om sommaren.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tester viser at Tesla taper gjennomsnittlig 38% om vinteren. Legger du til mye tyngde, høy fart, batteritap over tid og at man ikke skal hurtiglade til mer enn 80% så er du fort ned på halve rekkevidden selv med bare noen av disse faktorene. Veldig dårlig rekkevidde for variert bruk over tid, men kurant for en del.

Lenke til kommentar

Løses enkelt: Legg på 4-dobbelt avgift på diesel og bensinbiler. På den måten kan dem som på død og liv mener dem må kjøre mer enn 600 km på en lading med 14 tonns henger fortsette å kjøpe det de måtte ønske - med en passende pris.

 

Det sprekker allerede om man skal trekke trillebår med de normalt prisede elbilene.

Og for det andre; så lenge olje tas opp til annet bruk, så raffineres gass, bensin og diesel ut, og den kan vi like godt brenne av i en motor, som å grave det ned.

Lenke til kommentar

 

Som andre påpeker må det finnes alternativer, noe det absolutt ikke finnes i dag fult og helt..

 

Men uansett er de seneste dieselmotorene nå blitt så rene at det er vanskelig å se for seg at et forbud allerede i 2030-35 er noe poeng. Største aberet nå med fossilbilen er kanskje de mange delene som øker prisen i både produksjon og service sammenlignet med el -og hydrogenbiler.

Diesel forurenser lokalt uansett og støyen fra dieselmotorene er uutholdelig.

Elbilene støyer for lite, og har en uutholdelig, kunstig romskiplyd.

Lenke til kommentar

Unødvendig å forby. La det heller koste en krone eller fem å slippe ut et kilo CO2 i Norge.

 

Inntektene kan gå til å fjerne bomringene, fjerning av sykehuskøer, gratis barnehage, behandling av kostbare sykdommer og gjøre tennene våre til en del av helsa med egenandelstak.

 

Dermed blir det i praksis gratis for oss vanlige folk.

 

Konkurranse vil ordne resten; REMA 1000 går fortere enn svint over på elektriske lastebiler for å spare kostnader og togbane i Nord-Norge blir plutselig samfunnsøkonomisk lønnsomt.

 

Hvis resten av verden synes dette er spennende, så kommer horder av utlendinger på studieturer til Norge og skaffer oss noen milliarder til hotell og konferansenæringen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Løses enkelt: Legg på 4-dobbelt avgift på diesel og bensinbiler. På den måten kan dem som på død og liv mener dem må kjøre mer enn 600 km på en lading med 14 tonns henger fortsette å kjøpe det de måtte ønske - med en passende pris.

 

Det sprekker allerede om man skal trekke trillebår med de normalt prisede elbilene.

Og for det andre; så lenge olje tas opp til annet bruk, så raffineres gass, bensin og diesel ut, og den kan vi like godt brenne av i en motor, som å grave det ned.

Du har ikke skjønt dette med drivhuseffekten enda? 100 år etter at denne effekten ble oppdaget, så skjønner du ikke det en gang?

 

Du må gjerne være uenig med klimaforskerne, men drivhuseffekten som CO2 skaper er bevist hinsides enhver tvil. Det forskes ikke engang på det. Bare skoleelever som forsker på det, og alle konkluderer på samme måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tester viser at Tesla taper gjennomsnittlig 38% om vinteren.

Den testen vil eg gjerne sjå. Det er fullstendig sludder. Eg køyrer fleire turar kvar vinter – med full bil – som hadde vore heilt umogelege dersom eg tapte berre 20% av rekkjevidda om vinteren. Ved 38% tap hadde bilen stansa før eg var oppe på fjellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Batterifolket – i alle fall eg – har det med å forhalde seg til korleis eigen bil faktisk fungerer. Dersom eg berre hadde hatt 20-25 mil rekkjevidde om vinteren i min gamle Model S 85, hadde mange av turane eg køyrer kvar vinter vore umogelege. Då køyrer vi vel 300 km på fyrste etappe heimefrå til superladaren på Gol, og det går med god margin. Vi treng ikkje lade fullt før vi køyrer heimefrå heller, men vi pleier å gjere det for å ha ekstra margin i tilfelle noko uventa skjer på fjellet og vi vert ståande der eit døger.

Gol har bare -12 grader celsius som kaldeste måling over et helt år, det er ingenting. Jeg har 10 mil tur/retur til jobb og det kan bli -30 grader celsius på det kaldeste. Elbil er ikke et alternativ for meg.

Lenke til kommentar

 

Batterifolket – i alle fall eg – har det med å forhalde seg til korleis eigen bil faktisk fungerer. Dersom eg berre hadde hatt 20-25 mil rekkjevidde om vinteren i min gamle Model S 85, hadde mange av turane eg køyrer kvar vinter vore umogelege. Då køyrer vi vel 300 km på fyrste etappe heimefrå til superladaren på Gol, og det går med god margin. Vi treng ikkje lade fullt før vi køyrer heimefrå heller, men vi pleier å gjere det for å ha ekstra margin i tilfelle noko uventa skjer på fjellet og vi vert ståande der eit døger.

Gol har bare -12 grader celsius som kaldeste måling over et helt år, det er ingenting. Jeg har 10 mil tur/retur til jobb og det kan bli -30 grader celsius på det kaldeste. Elbil er ikke et alternativ for meg.

 

Vegen til Gol går over Hemsedalsfjellet og andre fjell og dalar der det gjerne kan verte -30 °C. Temperaturen har ein del å seie for kor mykje energi som går med til å varme bilen heilt i starten av turen. Etter det har han lite å seie utover at luftmotstanden aukar litt i tettare luft. Endret av Sturle S
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vegen til Gol går over Hemsedalsfjellet og andre fjell og dalar der det gjerne kan verte -30 °C. Temperaturen har ein del å seie for kor mykje energi som går med til å varme bilen heilt i starten av turen. Etter det har han lite å seie utover at luftmotstanden aukar litt i tettare luft.

Men det passer allikevel ikke med elbil for meg, finnes ingen superladestasjoner her jeg bor og jeg kan ikke lade på jobb.

Elbil er ennå ikke et alternativ for alle i dette landet.

Lenke til kommentar

Rekkevidde er vell ikke noe problem for de aller fleste lengre? De fleste nye bilene har vell nå godt over 40 mil rekkevidde. Det bør da være dekkende? Eller?

De fleste har godt over 40 mil rekkevidde året rundt? Dvs midtvinters i 15 minus også? Det er tross alt vinter 5 måneder i året i det landet her (mer om man er helt i nord)...

 

edit: altså elbil er sikkert fint for mange, men når jeg leste starten av denne tråden (en eller annen ønsket å pålegge 5x avgift på fossilbil f.eks.) så er det nesten som om noen "elbil fantaster" mener fossilbil er djevelen selv.. Det får da være måte på. Herregud

Endret av wampster
  • Liker 5
Lenke til kommentar

De fleste har godt over 40 mil rekkevidde året rundt? Dvs midtvinters i 15 minus også? Det er tross alt vinter 5 måneder i året i det landet her (mer om man er helt i nord)...

 

edit: altså elbil er sikkert fint for mange, men når jeg leste starten av denne tråden (en eller annen ønsket å pålegge 5x avgift på fossilbil f.eks.) så er det nesten som om noen "elbil fantaster" mener fossilbil er djevelen selv.. Det får da være måte på. Herregud

De fleste har ikke 40 minus i 5 mnd av året, nei.

Lenke til kommentar

De fleste har ikke 40 minus i 5 mnd av året, nei.

Hvis du ikke kan lese ordentlig så skal jeg skrive det på en annen måte. Minus femten. Hvorfor du snakker om - 40 (minus førti) som er ca 3 * (tre ganger) så lavt som jeg nevner er ufattelig. Hvor drar du tallet ditt fra, ræva? Hvis du ikke tror at store deler av landet kan ha (merk kan ha, ikke nødvendigvis har hele tiden) -15 (minus femten) i lange perioder i løpet av vinteren er det på tide å våkne opp.

 

Igjen, hvorfor tripler du tallet mitt og hvor henter du det idiotiske tallet ditt fra? Minus femten er en reel temperatur mange opplever i løpet av vinteren, ofte i lengre perioder, minus førti er, som sagt, idiotisk.

 

Edit: og du har fortsatt ikke kommentert hvilke alle disse (fleste?) elbilene som har _godt over_ 40 mil rekkevidde også om vinteren er..

 

Prøv igjen

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Hvis du ikke kan lese ordentlig så skal jeg skrive det på en annen måte. Minus femten. Hvorfor du snakker om - 40 (minus førti) som er ca 3 * (tre ganger) så lavt som jeg nevner er ufattelig. Hvor drar du tallet ditt fra, ræva? Hvis du ikke tror at store deler av landet kan ha (merk kan ha, ikke nødvendigvis har hele tiden) -15 (minus femten) i lange perioder i løpet av vinteren er det på tide å våkne opp.

 

Igjen, hvorfor tripler du tallet mitt og hvor henter du det idiotiske tallet ditt fra? Minus femten er en reel temperatur mange opplever i løpet av vinteren, ofte i lengre perioder, minus førti er, som sagt, idiotisk.

 

Edit: og du har fortsatt ikke kommentert hvilke alle disse (fleste?) elbilene som har _godt over_ 40 mil rekkevidde også om vinteren er..

 

Prøv igjen

 

Det var jeg som tullet her ja, mente å skrive 15 men ble førti uten at jeg skjønner hvorfor, men poenget er fortsatt det samme. Det er veldig få plasser det er så kaldt i lengre perioder, og merk at jeg snakker om majoriteten her. Ikke alle. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var jeg som tullet her ja, mente å skrive 15 men ble førti uten at jeg skjønner hvorfor, men poenget er fortsatt det samme. Det er veldig få plasser det er så kaldt i lengre perioder, og merk at jeg snakker om majoriteten her. Ikke alle. 

Ok. Men det spiller jo liten rolle om det er sjelden eller ikke i lengre perioder. Folk flest (meg inkludert) liker forutsigbarhet. Hvis jeg må forandre hele rytmen om morgenen/veien til/fra jobb når det blir rundt 15 minus er ikke bilen et reelt alternativ for meg. Det er også, såvidt jeg vet, veldig få elbiler med en reel rekkevidde på over 40 mil (du nevnte at de fleste? hadde det) i hvert fall året rundt. Er rekkevidden på bilen 40 mil om sommeren med 25 mil om vinteren er det fortsatt et problem for mange.

 

For at man skal ha over 30 mil rekkevidde året rundt og bare helt ok med lagringsplass må man så vidt jeg vet opp på elbiler som koster oppmot/over en halv mill og for mange er det da ikke aktuelt. For mange er det ikke aktuelt uansett mtp bosted/livssituasjon uansett. 

 

Greit at mange vil ha flere elbiler i landet, men man må la det gå sin naturlige gang. HELT håpløst de som mener man skal mangedoble avgiftene på fossilbiler. Hva f hjelper det? Da holder de som har en allerede gammel (mye) mer forurensende bil enda lenger på den før de bytter den ut..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ok. Men det spiller jo liten rolle om det er sjelden eller ikke i lengre perioder. Folk flest (meg inkludert) liker forutsigbarhet. Hvis jeg må forandre hele rytmen om morgenen/veien til/fra jobb når det blir rundt 15 minus er ikke bilen et reelt alternativ for meg. Det er også, såvidt jeg vet, veldig få elbiler med en reel rekkevidde på over 40 mil (du nevnte at de fleste? hadde det) i hvert fall året rundt. Er rekkevidden på bilen 40 mil om sommeren med 25 mil om vinteren er det fortsatt et problem for mange.

 

For at man skal ha over 30 mil rekkevidde året rundt og bare helt ok med lagringsplass må man så vidt jeg vet opp på elbiler som koster oppmot/over en halv mill og for mange er det da ikke aktuelt. For mange er det ikke aktuelt uansett mtp bosted/livssituasjon uansett. 

 

Greit at mange vil ha flere elbiler i landet, men man må la det gå sin naturlige gang. HELT håpløst de som mener man skal mangedoble avgiftene på fossilbiler. Hva f hjelper det? Da holder de som har en allerede gammel (mye) mer forurensende bil enda lenger på den før de bytter den ut..

 

Ja det stemmer, og folk flest har forutsigbarhet med nyere elbiler selv om det er -15 eller -40. For bilene har mer rekkevidde en folk flest bruker hver dag. Så har en selvfølgelig folk som har spesielle behov eller bare ikke ønsker å kjøre elbil(av forskjellige grunner). Disse faller utenfor folk flest. 

 

Når har jeg sagt at flest elbiler har 40 mil rekkevidde året rundt? 

 

Tror du skal sjekke priser igjen.

 

Går det ikke sin naturlige gang? Hva prater du om egentlig? har jeg sagt noe slik? 

Lenke til kommentar

Som vi kan se ifra en uavhengig test og ikke tilbakemeldinger fra enkelte Tesla fans, så er tapet betydelig under kulde og også forøvrig solid tap fra bruk av aircondition når det er varmt.

 

 

Elbilene taper oppimot halve rekkevidden i kulda

Elbil-studie avslører ekstreme tap

 

Men som mange norske elbileiere har lært; ingen elbiler er i nærheten av å nå sin oppgitte rekkevidde når det blir kaldt.

 

I AAA-studien mistet elbilene, ved blandet kjøring, i gjennomsnitt 41 prosent av rekkevidden, da termometeret viste seks grader under nullpunktet (20°F).

 

Bare å starte motoren på bilen viste seg å tappe elbil-batteriene for mye strøm - og rekkevidde. I seks minusgrader tapte bilene i gjennomsnitt 12 prosent av rekkevidden.

 

Grafen under viser endringen på rekkevidde i -6° og 35° med bruk av varmeapparat.

post-114996-0-25398100-1563794001_thumb.jpg

 

 

Med varmeapparatene skrudd på i -6°C blir kostnaden for en amerikansk BMW i3-sjåfør hele 85 prosent høyere, ifølge AAA-undersøkelsen. 

 

post-114996-0-99665900-1563794077_thumb.jpg

 

Kilde: https://www.dinside.no/motor/elbil-studie-avslorer-ekstreme-tap/70760939

 

 

 

 

 

Endret av gamlefar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som vi kan se ifra en uavhengig test og ikke tilbakemeldinger fra enkelte Tesla fans, så er tapet betydelig under kulde og også forøvrig solid tap fra bruk av aircondition når det er varmt.

I fylgje den testen der "taper" jo bilane rekkjevidde uansett temperatur, sjølv med klimaanlegget avslått. Det hadde vore artig å gjere tilsvarande test med ein eksosbil.

 

Eg tek utgangspunkt i det talet Tesla oppgjev som typisk rekkjevidde (400 km då bilen var ny for vel fem år sidan, ca 370 km no). Då er reduksjonen om vinteren minimal. Dersom du tek utgangspunkt i NEDC-rekkjevidde vil du alltid få eit "tap", men det er eit "tap" av rekkjevidde du aldri har hatt i utgangspunktet, med mindre du køyrer nøyaktig etter spesifikasjonane i NEDC-testen under optimaliserte tilhøve.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...