Gå til innhold

EU-kommisær: Kan ikke forby diesel- og bensinbiler – gjelder også for Norge


Anbefalte innlegg

Tester viser at Tesla taper gjennomsnittlig 38% om vinteren. Legger du til mye tyngde, høy fart, batteritap over tid og at man ikke skal hurtiglade til mer enn 80% så er du fort ned på halve rekkevidden selv med bare noen av disse faktorene. Veldig dårlig rekkevidde for variert bruk over tid, men kurant for en del.

Det er like ille for bensin og dieselbiler. Man får slike resultat ved å bare ta småturer i kulde slik at man bruker mye energi på å varme opp bilen på en kort distanse. Dette er altså hverdagskjøring med små turer der man normalt kan lade opp innimellom så det spiller liten rolle. På langtur blir tallene mye bedre.

 

https://www.dinside.no/motor/sa-dramatisk-oker-forbruket-i-kulda/70810253

 

 

Volvo oppgir sin nye V60 til 0,54 liter på mila. I vår kuldetest brukte bilen 1,34. Lexus ES 300 hybrid oppgis til 0,47, men brukte 1,23. Se det skyhøye forbruket til 15 biler vi har testet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så har en selvfølgelig folk som har spesielle behov ...

 

Når har jeg sagt at flest elbiler har 40 mil rekkevidde året rundt? 

Så det er kun folk med spesielle behov som ikke burde ha elbil?

Herregud. For en tankegang.

 

Sitat deg i en tidligere post:

"De fleste nye bilene har vell nå godt over 40 mil rekkevidde."

 

Eller teller ikke det?

 

Det spiller liten rolle om den kan kjøre 80 mil i 35 pluss hvis den kun kan kjøre 25 mil i 7 minus.. I hvert fall når man lever i Norge. Så at produsenter/elbil fantaster kun forholder seg til maks rekkevidde oppgitt fra produsent blir like idiotisk å snakke om målt forbruk fra produsent for fossilbil. Det har ingenting med virkeligheten å gjøre.

 

Ettersom du mener at de fleste nye biler har godt over 40 mil rekkevidde, kan ikke du komme med 10 (det er ikke mange) elbiler med den rekkevidden om vinteren her i Norge (la oss si minus 7 grader, det er det vel for de fleste når man kjører til/fra barnehage og til/fra jobb) for folk som ikke har en halv mill pluss å legge i bil. Og kun biler som er lansert, ikke biler som er tenkt lansert en eller annen gang i fremtiden eller hvor man må stå på venteliste i 1-3 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er like ille for bensin og dieselbiler. Man får slike resultat ved å bare ta småturer i kulde slik at man bruker mye energi på å varme opp bilen på en kort distanse. Dette er altså hverdagskjøring med små turer der man normalt kan lade opp innimellom så det spiller liten rolle. På langtur blir tallene mye bedre.

 

https://www.dinside.no/motor/sa-dramatisk-oker-forbruket-i-kulda/70810253

 

 

Volvo oppgir sin nye V60 til 0,54 liter på mila. I vår kuldetest brukte bilen 1,34. Lexus ES 300 hybrid oppgis til 0,47, men brukte 1,23. Se det skyhøye forbruket til 15 biler vi har testet.

Absolutt like ille ja, men en v60 har 60 liters tank (tror jeg?) så du har fortsatt ca 500km rekkevidde som "worst case". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Så det er kun folk med spesielle behov som ikke burde ha elbil?

Herregud. For en tankegang.

 

 

Nei for all del, de må gjerne kjøpe elbil for min del! Poenget var bare at min "påstand" var at nye elbiler passer folk flest, ift kjøremønster. Men så er det såklart noen som ikke inngår i folk flest, men de må gjerne kjøpe! Selvfølgelig. 

 

 

Sitat deg i en tidligere post:

"De fleste nye bilene har vell nå godt over 40 mil rekkevidde."

 

Eller teller ikke det?

 

Ja det er en åpenbar mangel der, året rundt. Noe jeg aldri har påstått. Og ser en på det nye som kommer så har vell de fleste oppgitt rekkevidde til over 40 mil? Med noen unntak selvfølgelig, derfor sa jeg ikke alle. 

 

 

 

Det spiller liten rolle om den kan kjøre 80 mil i 35 pluss hvis den kun kan kjøre 25 mil i 7 minus.. I hvert fall når man lever i Norge. Så at produsenter/elbil fantaster kun forholder seg til maks rekkevidde oppgitt fra produsent blir like idiotisk å snakke om målt forbruk fra produsent for fossilbil. Det har ingenting med virkeligheten å gjøre.

 

Nevn en bil som oppfører seg slik, så kan jeg ta deg litt seriøst. Jeg forholder meg ikke til det som er oppgitt, jeg har kjørt elbil i 4 år så har en god del empiri på området. Både å kjøre i kaldt klima og varmt(ish). Hvor mye har du? 

 

 

 

Ettersom du mener at de fleste nye biler har godt over 40 mil rekkevidde, kan ikke du komme med 10 (det er ikke mange) elbiler med den rekkevidden om vinteren her i Norge (la oss si minus 7 grader, det er det vel for de fleste når man kjører til/fra barnehage og til/fra jobb) for folk som ikke har en halv mill pluss å legge i bil. Og kun biler som er lansert, ikke biler som er tenkt lansert en eller annen gang i fremtiden eller hvor man må stå på venteliste i 1-3 år.

 

Også skal du ha en liste over biler som ikke tilhører min påstand, godt jobbet. Jeg applauderer. Nei, jeg kommer ikke til å lage en slik liste. 

Lenke til kommentar

Det er like ille for bensin og dieselbiler. Man får slike resultat ved å bare ta småturer i kulde slik at man bruker mye energi på å varme opp bilen på en kort distanse. Dette er altså hverdagskjøring med små turer der man normalt kan lade opp innimellom så det spiller liten rolle. På langtur blir tallene mye bedre.

 

https://www.dinside.no/motor/sa-dramatisk-oker-forbruket-i-kulda/70810253

 

 

Volvo oppgir sin nye V60 til 0,54 liter på mila. I vår kuldetest brukte bilen 1,34. Lexus ES 300 hybrid oppgis til 0,47, men brukte 1,23. Se det skyhøye forbruket til 15 biler vi har testet.

Burde ha sammenlignet med tilsvarende test i høyere temperaturer, ikke oppgitt rekkevidde fra produsentene.
Lenke til kommentar

For de aller fleste vil det være intensiv nok å øke avgiftene, enten på kjøretøyet direkte eller på drivstoffet. Hvis man i tillegg feks gir skattefradrag for kjøp og eierskap av elbil, og fjerne elavgiften og effektavgiften slik at det blir billigere å hurtigalde, så vil nok overgangen gå nok så effektivt. Men for mange er det ikke gode nok alternativer til feks store familiebiler eller pickuper som kan trekke 3.5 tonn, og som samtidig ikke koster skjorta. Model X er et alternativ, men er fortsatt ganske ny dyr og rekkevidden blir ganske bedragelig med henger.

Lenke til kommentar

Ja det er en åpenbar mangel der, året rundt. Noe jeg aldri har påstått. Og ser en på det nye som kommer så har vell de fleste oppgitt rekkevidde til over 40 mil? Med noen unntak selvfølgelig, derfor sa jeg ikke alle. 

 

 

Nevn en bil som oppfører seg slik, så kan jeg ta deg litt seriøst. Jeg forholder meg ikke til det som er oppgitt, jeg har kjørt elbil i 4 år så har en god del empiri på området. Både å kjøre i kaldt klima og varmt(ish). Hvor mye har du? 

 

 

Også skal du ha en liste over biler som ikke tilhører min påstand, godt jobbet. Jeg applauderer. Nei, jeg kommer ikke til å lage en slik liste. 

Herregud

 

1. De fleste trenger bil året rundt gjør de ikke? Det er ikke slik at de om vinteren ikke trenger bil? Eller er det slik der du kommer fra?

 

2. Påstår du at elbiler ikke taper mye rekkevidde om vinteren/under kalde forhold? Jeg har kjørt nissan leaf i 3 år (av og på) telsa modell 3 i et par måneder, og lånt model s i et par måneder. Er det nok for deg? Eller må jeg ha vært innom enda flere biler/merker/modeller for å kunne uttale meg?

 

3. ja jeg vil gjerne ha en liste av biler som har godt over 40 mil reel rekkevidde som ikke koster skjorta og har godt med lagringsplass. Ettersom du ikke klarer det når man må ta vinteren i betraktning så kan du jo komme med noen eksempler når man ser bort ifra vinteren. Den er jo bare 5 måneder her i landet.. Hvem har det i bakhodet når man kjøper bil...?

 

Edit: Du snakker om å ta meg seriøst, og kommer selv kun med rekkevidde tall for elbiler om sommeren? Vet ikke om jeg skal le eller gråte jeg.

Endret av wampster
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nei for all del, de må gjerne kjøpe elbil for min del! Poenget var bare at min "påstand" var at nye elbiler passer folk flest, ift kjøremønster. Men så er det såklart noen som ikke inngår i folk flest, men de må gjerne kjøpe! Selvfølgelig.

 

 

Ja det er en åpenbar mangel der, året rundt. Noe jeg aldri har påstått. Og ser en på det nye som kommer så har vell de fleste oppgitt rekkevidde til over 40 mil? Med noen unntak selvfølgelig, derfor sa jeg ikke alle.

 

 

Nevn en bil som oppfører seg slik, så kan jeg ta deg litt seriøst. Jeg forholder meg ikke til det som er oppgitt, jeg har kjørt elbil i 4 år så har en god del empiri på området. Både å kjøre i kaldt klima og varmt(ish). Hvor mye har du?

 

 

Også skal du ha en liste over biler som ikke tilhører min påstand, godt jobbet. Jeg applauderer. Nei, jeg kommer ikke til å lage en slik liste.

Resultatet for "folk flest", altså de som veier økonomi tyngre enn miljø ved bilkjøp (meg selv inkludert), er at de kjøper en bomsniker som bil nummer 2, og fortsatt beholder bilen som duger som primærbil.

Så da har du primærbilens utslipp per kilometer, OG elbilens utslipp ved produksjon.

The worst of both worlds =) Hipp hurra for miljøtiltak som ikke virker.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

1. De fleste trenger bil året rundt gjør de ikke? Det er ikke slik at de om vinteren ikke trenger bil? Eller er det slik der du kommer fra?

 

Jo, og hva er poenget? Dekker de ikke behovet til folk flest året rundt? Og om ikke, hvorfor? Jeg har aldri påstått at noen ikke trenger bil hele året, det fant du på selv. 

 

 

 

2. Påstår du at elbiler ikke taper mye rekkevidde om vinteren/under kalde forhold? Jeg har kjørt nissan leaf i 3 år (av og på) telsa modell 3 i et par måneder, og lånt model s i et par måneder. Er det nok for deg? Eller må jeg ha vært innom enda flere biler/merker/modeller for å kunne uttale meg?

 

Ja, moderne elbiler med stort batteri gjør ikke det. Model 3 har du jo ikke kjørt på vinteren feks. Se på teslabjørn sine videoer. Under 30% tap under kalde forhold med normal kjøring. Altså langt i fra dine ville påstander. 

 

 

 

3. ja jeg vil gjerne ha en liste av biler som har godt over 40 mil reel rekkevidde som ikke koster skjorta og har godt med lagringsplass. Ettersom du ikke klarer det når man må ta vinteren i betraktning så kan du jo komme med noen eksempler når man ser bort ifra vinteren. Den er jo bare 5 måneder her i landet.. Hvem har det i bakhodet når man kjøper bil...?

 

Du er fri til å lage den listen, ingen som stopper deg. For den er jo nettopp det, din egen definerte liste. 

 

 

 

Edit: Du snakker om å ta meg seriøst, og kommer selv kun med rekkevidde tall for elbiler om sommeren? Vet ikke om jeg skal le eller gråte jeg.

 

Når har jeg nevnt rekkeviddetall og sommer i samme setning? Anbefaler latter, det er ofte best. 

Lenke til kommentar

Resultatet for "folk flest", altså de som veier økonomi tyngre enn miljø ved bilkjøp (meg selv inkludert), er at de kjøper en bomsniker som bil nummer 2, og fortsatt beholder bilen som duger som primærbil.

Så da har du primærbilens utslipp per kilometer, OG elbilens utslipp ved produksjon.

The worst of both worlds =) Hipp hurra for miljøtiltak som ikke virker.

 

Det er dine ord, ikke mine. Jeg gjør feks ikke slik. Jeg kjører kun elbil, så lenge jeg er hjemme. Nå kjører jeg en V6'er. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For de aller fleste vil det være intensiv nok å øke avgiftene, enten på kjøretøyet direkte eller på drivstoffet. Hvis man i tillegg feks gir skattefradrag for kjøp og eierskap av elbil, og fjerne elavgiften og effektavgiften slik at det blir billigere å hurtigalde, så vil nok overgangen gå nok så effektivt. Men for mange er det ikke gode nok alternativer til feks store familiebiler eller pickuper som kan trekke 3.5 tonn, og som samtidig ikke koster skjorta. Model X er et alternativ, men er fortsatt ganske ny dyr og rekkevidden blir ganske bedragelig med henger.

Nja, så ille er da ikke rekkevidden på Model X med henger. Jeg kjørte Nebbenes-Fredrikstad med tung varehenger i går. en Tysse 2,6 tonns boggihenger lastet med ca. 1 tonn (1,5 tonn totalvekt), 320x180x50cm plan med trekk over. Forbruket endte på 251Wh/km, som tilsvarer en rekkevidde på 27 mil for min X75D. En X100D ville da klart ca. 36 mil med samme henger. 

 

Jeg har kjørt med vesentlig mer vekt i hengeren uten at det påvirker forbruket særlig. Når jeg hadde en 2m høy tank på planet gikk derimot forbruket til værs, selv om vekten var under 500kg. Luftmotstanden er mao. det største problemet. Da var rekkevidden helt nede i 17 mil. Men siden det aldri er så langt mellom Teslas hurtigladere klarer man fint å kjøre med selv en slik henger og X75D uten å måtte lade til mer enn 70-80%.

 

Vi ankom forøvrig Nebbenes med 4% på batteriet, vi ladet i 34 minutter og dro videre med 71% på batteriet. Ankom Fredrikstad med ca. 10% igjen etter å ha kjørt 159km. Dvs. at vi må lade i 30 minutter pr. 160km kjørt sånn circa. Det øker kjøretiden med 25%.

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nja, så ille er da ikke rekkevidden på Model X med henger. Jeg kjørte Nebbenes-Fredrikstad med tung varehenger i går. en Tysse 2,6 tonns boggihenger lastet med ca. 1 tonn (1,5 tonn totalvekt), 320x180x50cm plan med trekk over. Forbruket endte på 251Wh/km, som tilsvarer en rekkevidde på 27 mil for min X75D. En X100D ville da klart ca. 36 mil med samme henger. 

 

Jeg har kjørt med vesentlig mer vekt i hengeren uten at det påvirker forbruket særlig. Når jeg hadde en 2m høy tank på planet gikk derimot forbruket til værs, selv om vekten var under 500kg. Luftmotstanden er mao. det største problemet. Da var rekkevidden helt nede i 17 mil. Men siden det aldri er så langt mellom Teslas hurtigladere klarer man fint å kjøre med selv en slik henger og X75D uten å måtte lade til mer enn 70-80%.

 

Vi ankom forøvrig Nebbenes med 4% på batteriet, vi ladet i 34 minutter og dro videre med 71% på batteriet. Ankom Fredrikstad med ca. 10% igjen etter å ha kjørt 159km. Dvs. at vi må lade i 30 minutter pr. 160km kjørt sånn circa. Det øker kjøretiden med 25%.

 

Ja det er nok tilfelle at luftmotstanden betyr mer for rekkevidden enn vekten på det som slepes. En høy og firkantet campingvogn vil nok gi verre rekkevidde enn en ordinær henger.

 

Se også denne videoen der Model X og 3 testes med en litt høy henger:

 

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Poenget var bare at min "påstand" var at nye elbiler passer folk flest, ift kjøremønster.

Så hva definerer du som 'folk flest'? Hvilket kjøremønster mener du de har? Hvordan argumenterer du for at dette kjøremønsteret har noe hold i virkeligheten? Kan du tenke deg andre ting enn kjøremenster som kan tenkes å ha betydning for bilvalg?

Lenke til kommentar

Så hva definerer du som 'folk flest'? Hvilket kjøremønster mener du de har? Hvordan argumenterer du for at dette kjøremønsteret har noe hold i virkeligheten? Kan du tenke deg andre ting enn kjøremenster som kan tenkes å ha betydning for bilvalg?

Jeg tenker ut i fra kjøre statestikk, og ja selvfølgelig gjør jeg det og jeg har også tatt det opp. Selv om det kan passe kjøremønsteret til den "typiske" nordmannen betyr det ikke at elbil er noe for alle av den grunn. Folk får velge helt selv, men jeg mener at vi nå nærmer seg ett punkt hvor nye elbiler vill passe for majoriteten om de skulle ønske det. Tidligere generasjoner har manglet rekkevidde for lengre turer, størrelse på biler, utvalg, funksjonalitet osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenker ut i fra kjøre statestikk, og ja selvfølgelig gjør jeg det og jeg har også tatt det opp. Selv om det kan passe kjøremønsteret til den "typiske" nordmannen betyr det ikke at elbil er noe for alle av den grunn. Folk får velge helt selv, men jeg mener at vi nå nærmer seg ett punkt hvor nye elbiler vill passe for majoriteten om de skulle ønske det. Tidligere generasjoner har manglet rekkevidde for lengre turer, størrelse på biler, utvalg, funksjonalitet osv.

Så hva er så det kjøremønsteret du legger til grunn ut i fra 'kjøre statistikk' og hvilken statistikk er det?
Lenke til kommentar

Ja det er nok tilfelle at luftmotstanden betyr mer for rekkevidden enn vekten på det som slepes. En høy og firkantet campingvogn vil nok gi verre rekkevidde enn en ordinær henger.

 

Se også denne videoen der Model X og 3 testes med en litt høy henger:

 

Ja man vil åpenbart forbruke mer jo høyere luftmotstand har, og det er luftmotstanden som begrenser toppfarten... men med de lave fartsgrensene og kuperte terrenget vi har her  i Norge så vil vekten på hengeren spille en veldig mye større rolle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...