Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Smule8o skrev (40 minutter siden):

Apple ja. Desverre ingen tilgang til lyd-APIet for app-utviklere på iOS.

Kan kanskje rett og slett være et økonomisk motiv fra Spotify? Tapsfi komprimering fører til økte kostnader både på server og datamengde. Og de er vel allerede markedes dyreste tjeneste, så er vel vanskelig å kreve mer penger for det. Ikke vet jeg

Det jeg har likt best med Spotify er et godt brukergrensesnitt og gode algoritmer for anbefaling av ny musikk (basert på din smak). Men brukergrensesnittet har nettop blitt verre enn verst, og musikkanbefalingene basert på hva du tidligere har spilt får mindre plass til fordel for "trending near you" ræl, desverre

Det jeg liker best med Spotify er utvalg av musikk. Også liker jeg Spotify Connect.

Ellers brukes det kun til blåtann høyttalere og i stereo, bruker Tidal på mobilen og på hodetelefoner og endel Stereo.

Jeg synes lydkvalitet er litt mer jevn på Tidal. På Spotify varierer lyden på låtene veldig.

Hørte kun Spotify Connect igår.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, Gouldfan said:

Det jeg liker best med Spotify er utvalg av musikk. Også liker jeg Spotify Connect.

Ellers brukes det kun til blåtann høyttalere og i stereo, bruker Tidal på mobilen og på hodetelefoner og endel Stereo.

Jeg synes lydkvalitet er litt mer jevn på Tidal. På Spotify varierer lyden på låtene veldig.

Hørte kun Spotify Connect igår.

Bruker du et eller annet for å "synkronisere" spillelister, albumvalg etc. mellom Spotify og Tidal? For meg virker det litt slitsom å måtte forholde seg til to univers. Men nå er jeg kanskje over middels lat på den fronten da.

Lenke til kommentar
FranZe skrev (På 5.12.2022 den 20.29):

Ja, nei, det skulle egentlig ikke vært lov. Når en hører forskjell på cd kvalitet på både Tidal, Qobuz og Deezer så er det jo veldig frustrende. Hadde jo da vært greiere hvis alle de streamingtjenestene da hadde gjort som Qobuz og solgt låtene også. Nei, jeg kjøper gjerne også cd’er hvis de er tilgjengelig. Men det har jo bare blitt vanskeligere og vanskeligere. Er vel oppe i 6-700kr for enkelte cd’er. Tja, noen er jo verdt det i mine øyne, eller ører 😀 Før så var jo 200kr dyrt for en cd. Er det pga en enkeltlåt så blir jo 6-700kr i drøyeste laget.

Tja, vet ikke om slike strømmetjenester har blitt den nye moten å tjene penger på? 
 

Denne låta er helt klart bedre på Tidal, mer «svung»

Sorry, hopper litt inn i diskusjon her. TLDR, kva er best av Apple music, tial, qobuz og deezer mtp kvalitet? Eller er det så å si det same?

Har skaffet meg gode høytalere (de spiller kun trådløst), så nå må eg finne korleis eg får mest mulig ut av de. Har ein del FLAC filer på mac, men det blir også ein del avspilling fra telefon.

Lenke til kommentar
aomt skrev (24 minutter siden):

Sorry, hopper litt inn i diskusjon her. TLDR, kva er best av Apple music, tial, qobuz og deezer mtp kvalitet? Eller er det så å si det same?

Har skaffet meg gode høytalere (de spiller kun trådløst), så nå må eg finne korleis eg får mest mulig ut av de. Har ein del FLAC filer på mac, men det blir også ein del avspilling fra telefon.

Nå hørte jeg nettopp på i den kalde vinter (Christel Alsos). Det er live. Når jeg spilte den av i Qobuz så hørte jeg at det var live, noe jeg ikke gjorde når jeg spilte den av i Tidal. Jeg liker helt klart Qobuz bedre enn Tidal. Det er stort sett de to jeg har brukt og de andre du nevner har jeg ikke sammenlignet så mye direkte, bortsett fra ett par låter. Hva som er best? Nei det må jeg si får bli opp til ørene til den enkelte å vurdere.

Qobuz f.eks har dårlig utvalg når det kommer til norske artister. Lettvinthet, spiller det noe inn f.eks? Tror nesten du må prøve ut å se/høre selv. Ikke så mye til hjelp her dessverre :( Selv om jeg er noe misfornøyd når det kommer til Tidal så er det jo mange andre som er riktig fornøyd med det. Dessverre må jeg avslutte med å si at det absolutt ikke er det samme :( Har ikke spilt trådløst så hvordan det blir er jeg usikker på. Vil si generelt Tidal til fart og driv og Qobuz mer hvis en har lyst til å føle musikken mer når det kommer til noe rolig musikk. Det er min opplevelse med de 2. Men er vel noe merkelig hvis Tidal er den eneste av alle som har den ekstra driven? Tenker bare høyt her.

Kanskje noen andre kan komme med noen innspill? Kan vel ikke bare være utstyret mitt som gjør dette? Ser f.eks at det er mange som klager på Tidal på nettet. Har fått den opplevelsen at det kanskje er ett flertall i den retningen der, om det bare er kun pga mqa er jeg noe usikker på. 

 

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (1 time siden):

Bruker du et eller annet for å "synkronisere" spillelister, albumvalg etc. mellom Spotify og Tidal? For meg virker det litt slitsom å måtte forholde seg til to univers. Men nå er jeg kanskje over middels lat på den fronten da.

Tidal lar deg synkronisere fra Spotify, men jeg valgte å la være, jeg liker å ha to forskjellige gigantiske spillelister...

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
FranZe skrev (3 timer siden):

Nå hørte jeg nettopp på i den kalde vinter (Christel Alsos). Det er live. Når jeg spilte den av i Qobuz så hørte jeg at det var live, noe jeg ikke gjorde når jeg spilte den av i Tidal. Jeg liker helt klart Qobuz bedre enn Tidal. Det er stort sett de to jeg har brukt og de andre du nevner har jeg ikke sammenlignet så mye direkte, bortsett fra ett par låter. Hva som er best? Nei det må jeg si får bli opp til ørene til den enkelte å vurdere.

Qobuz f.eks har dårlig utvalg når det kommer til norske artister. Lettvinthet, spiller det noe inn f.eks? Tror nesten du må prøve ut å se/høre selv. Ikke så mye til hjelp her dessverre :( Selv om jeg er noe misfornøyd når det kommer til Tidal så er det jo mange andre som er riktig fornøyd med det. Dessverre må jeg avslutte med å si at det absolutt ikke er det samme :( Har ikke spilt trådløst så hvordan det blir er jeg usikker på. Vil si generelt Tidal til fart og driv og Qobuz mer hvis en har lyst til å føle musikken mer når det kommer til noe rolig musikk. Det er min opplevelse med de 2. Men er vel noe merkelig hvis Tidal er den eneste av alle som har den ekstra driven? Tenker bare høyt her.

Kanskje noen andre kan komme med noen innspill? Kan vel ikke bare være utstyret mitt som gjør dette? Ser f.eks at det er mange som klager på Tidal på nettet. Har fått den opplevelsen at det kanskje er ett flertall i den retningen der, om det bare er kun pga mqa er jeg noe usikker på. 

 

Takk for svaret! 

Da blir det litt testing her i huset i løpet av neste uke. Eg prøvde ulike høytalere forige uke, da spilte eg både gjennom Tidal/roon fra ipad på butikken og via min Spotify. Eg syns tidal ga litt bedre lyd, men ikkje nevneverdig. Men så dreiv eg å bytte både på spotify/tidal og mellom de ulike høytalere, så det trengst mer testing.

Kan dele min erfaring med Spotify and Apple music. Når det kommer til kvalitet, så er de nokså like. Med grei headset så hører ikkje eg forskjell på de to. 
Korleis appene er utformet er smak og behag, men begge to gode. Det største forskjellen for min sin del er kor gode apper på å foreslå ny musikk. 
Apple får 10/10 av meg. Spillelistene blir oppdatert hele tiden og forslagene er fantastiske. Eg fant veldig mye nytt musikk takket vare de. 
Spotify 1/10. Eg veit noen folk skryter av de. Eg trur noe er virkelig galt med min spotify. Når den lager "dagens mix" basert på J. Cash, så kan den hive både Iron Maiden og Justin Bieber (som eg aldri hører på) inn i samme playlist.
Enda verre når den skal finne nytt musikk for meg. Da får eg forslag om eldre tyrkiske/polske/ungarske militærsanger (eg er ikkje tyrkisk/ungarsk/polsk og hører ikkje på slik musikk) eller så kan den lese 3 minutter fra Krig og Fred eit eller anna plass i midten av boka. Bruker fortsatt spotify, da eg får det via familien, men skal bytte til qobuz/tidal/apple music.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når en må google «crackle sound from speaker» så er ikke det så positivt? Håper det var overgangen til kulden som gjorde det og at lyden kom utenfra og ikke høyttaleren 😂

Ja, nå sitter jeg her da, uten musikk, i håp om å høre lyden igjen 👍 Nei, dette blir rett og slett for dumt. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, FranZe said:

Når en må google «crackle sound from speaker» så er ikke det så positivt? Håper det var overgangen til kulden som gjorde det og at lyden kom utenfra og ikke høyttaleren 😂

Ja, nå sitter jeg her da, uten musikk, i håp om å høre lyden igjen 👍 Nei, dette blir rett og slett for dumt. 

Au au. Får håpe det var lyd fra annet enn anlegget. 🙏

Lenke til kommentar
18 hours ago, AveMORphine said:

Men for å ikke falle i en Ikea-effekt bias, så gjenstår det litt (komplisert) ABX testing her hos meg.

Da med tanke på upsampling.

En kan godt upsample en avspilt CD uten noe problem, så mange ganger man vil.

Tanken er at man ikke trenger mer enn 44,1 KHz 16 bit i utgangspunktet, fordi en får gjort meget gode opptak med det så lenge en bruker godt utstyr. F.eks CD demo fra Ultimate Ears er på hakeslipp-nivå på riktig utstyr. Sjelden naturlige opptak når et såpass høyt nivå.

Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (På 8.12.2022 den 16.44):

Au au. Får håpe det var lyd fra annet enn anlegget. 🙏

Lyden ble borte den vet du 😀 Heldigvis.
 

Men har jo ett problem da. Skulle jo gjerne hatt en sub da. Kan jo ikke basere meg på dsp gjennom roon. Det hjelper jo ikke hvis en hører på noe annet enn roon. Lenge siden jeg hadde sub sist og da brukte jeg den helt klart feil. Uansett, hvordan får jeg koblet inn sub her på ett noenlunde vetig vis? Finnes det en god sub hvor en kan koble høyttalerkablene fra forsterker, og at den tar seg av crossover for å sende det videre til høyttalerne. Altså, på en god måte vil vel si det samme som at en ikke legger merke til subben 😀 

Lenke til kommentar
4 hours ago, FranZe said:

Finnes det en god sub hvor en kan koble høyttalerkablene fra forsterker, og at den tar seg av crossover for å sende det videre til høyttalerne. Altså, på en god måte vil vel si det samme som at en ikke legger merke til subben

Dette er desverre svært vanskelig å lage i praksis, da passive delefilter må designes med hensyn til impedansen i det aktuelle frekvensområdet. Og det er naturligvis ikke kjent for høyttalerene man kobler til.

Stort sett alle subber som har sånne terminaler er det igrunn bare "bypass" for høyttalerene. Så subben bare spiller i tillegg til disse i bassområdet. Svært vanskelig å få til god integrering av sub da. 

Så aktiv deling må nok til skal det bli bra 

Lenke til kommentar
FranZe skrev (11 timer siden):

Lyden ble borte den vet du 😀 Heldigvis.
 

Men har jo ett problem da. Skulle jo gjerne hatt en sub da. Kan jo ikke basere meg på dsp gjennom roon. Det hjelper jo ikke hvis en hører på noe annet enn roon. Lenge siden jeg hadde sub sist og da brukte jeg den helt klart feil. Uansett, hvordan får jeg koblet inn sub her på ett noenlunde vetig vis? Finnes det en god sub hvor en kan koble høyttalerkablene fra forsterker, og at den tar seg av crossover for å sende det videre til høyttalerne. Altså, på en god måte vil vel si det samme som at en ikke legger merke til subben 😀 

Hegel har vel pre out? Her kobler du inn Sub, to kabler og kobler inn på subs pre in L+R. Jeg bruker Supra på dette også, Subkabel, de er billige og ekstra skjermet, skjerming er veldig viktig på sub da dette signalet er veldig påvirket av støy.

Da får du både høyre og venstre stereo signal inn på subwoofer, også deler du Hz bass på Sub.

Om du bruker to Subwoofers så kobler du høyre pre out på høyre sub right, og venstre pre out på venstre sub Left.

Jeg synes det alltid funker best sømløst å dele på 80hz dette er Thx standard og jeg synes det er best både på musikk og film. Dette uavhengig om jeg bruker gulvhøytalere eller stativ.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
14 hours ago, FranZe said:

Lyden ble borte den vet du 😀 Heldigvis.
 

Men har jo ett problem da. Skulle jo gjerne hatt en sub da. Kan jo ikke basere meg på dsp gjennom roon. Det hjelper jo ikke hvis en hører på noe annet enn roon. Lenge siden jeg hadde sub sist og da brukte jeg den helt klart feil. Uansett, hvordan får jeg koblet inn sub her på ett noenlunde vetig vis? Finnes det en god sub hvor en kan koble høyttalerkablene fra forsterker, og at den tar seg av crossover for å sende det videre til høyttalerne. Altså, på en god måte vil vel si det samme som at en ikke legger merke til subben 😀 

Takk og pris at det ikke var noe med utstyret da :)

I det store og hele er det nok enklest å la høytalerene spille fullrange og koble en sub på pre-outs. Hegel har ikke noe sub filter i ampen som jeg vet om, men mulig hifiklubben har noen ideer og tips ang det (hvordan best integrere en sub med H390 og R3).

Det er jo en klar "made for the R-series sub" fra KEF - KF92. Når en ser på KEF sine sider så er det den subben som er nevnt sammen med R serien og vica versa.

Jeg hadde nok også tatt en titt på KC62 (med mindre du spiller / ønsker å kunne spille høyt), og kanskje sett på REL S510. Ingen av de jeg nå nevner har romtuning utover prøv og feil. Ett alternativ med innebygget DSP vil jo være en av SVS sine mer påkostede modeller som jo har en svært god DSP løsning som en enkelt kan justere via app fra lytteposisjon. SVS 3000Mikro er jo en mulig "rimelig kandidat". Du får jo to av disse til prisen av en KF92 / S512...

Når det gjelder frontene dine, så er det vel en mulighet for å tune de mekanisk (med tetting av bassportene?). De vil jo uansett spille ned mot naturlig delefrekvens med en kvalitetssub (antar ca 55hz blir optimalt). Da er delingen under 60 som dermed gjør overgangen fra ht til sub sømløs og det resterende for integrering blir mulig å gjøre med plassering og tuning av rommet IOM at Hegel ikke har mulighet for DSP utover fra ROON (etter min mening ganske .... men tror nok ampen er rettet mot marked med dedikert lytterom som kan tunes med acoustiske tiltak i rommet og ikke i DSP).

Edit: Ang Rel S510. Viktig å få klarhet på en ting. Der er en utgang på baksiden av subben som kan se ut som utgang til fronter. Det er den ikke, den er ment til når en har opptil flere av disse subbene stablet oppå hverandre så vil den nederste subben få signal fra amp, den neste fra subben i bunn (etter dens deling) osv osv. En kan vel ha opptil 6 av disse (3 på hver side) med forskjellig frekvensområde til hver av de for optimal galskap.... :)

S510-stack-259x600.png

Black_S510_back-amp-panel (1).png

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
On 12/8/2022 at 8:55 PM, vidor said:

En kan godt upsample en avspilt CD uten noe problem, så mange ganger man vil.

Tanken er at man ikke trenger mer enn 44,1 KHz 16 bit i utgangspunktet, fordi en får gjort meget gode opptak med det så lenge en bruker godt utstyr. F.eks CD demo fra Ultimate Ears er på hakeslipp-nivå på riktig utstyr. Sjelden naturlige opptak når et såpass høyt nivå.

Absolutt. 16/44.1 er etter min mening mer enn godt nok. Men det jeg tenker på å teste er mer i relasjon til moderne dac chipper som alltid vil upsample ett slikt signal. Så om jeg skal la DAC chippen upsample selv, eller om jeg skal upsample i forkant med ROON.

ABX på dette blir mest for min egen del. Jeg har jo ROON, så for meg er det ingen kostnad å gjøre dette. Men som nevnt før, jeg tror ikke at dette er relevant info for de fleste. Du skal ha ett rimelig greit high end system (les "mer penger enn vett" <- I am one of those, and I don`t have a lot of money either) før slike eventuelle forskjeller vil være der. Og det vil variere mye fra dac til dac (les implementasjon til implementasjon). Endel DAC`er har jo sine egne custom løsninger for å gjøre dette (de fleste Chord DAC`er for eksempel).

Jeg vet også at bl.a. ESS leverer custom chipper hvor "resampleren" er regelrett fjernet (en kan også deaktivere i firmware - så gudene vet hvorfor noen betaler ekstra for å fjerne i selve chippen). 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
AveMORphine skrev (På 8.12.2022 den 4.23):

Apropos Jazz. Sjekk ut Melody Gardot. ;)

1593997316_MelodyGardot.thumb.jpg.9da844bb7c572af2c822fce49b058238.jpg

06BC3F58-C6EB-4CA9-9240-1C2D65011A87.thumb.png.e1ba0f0d9978a48612434b1e7310d2d2.png

Ja, vet jeg har vært treg, men har begynt å høre omsider i det minste. Begynte å høre litt på telefonen først, ja, der tenkte jeg kanskje dette ikke helt passet meg, men, det er jo alltid ett men 😀 Nå har jeg jo ikke hørt noe særlig enda. På anlegget har jeg bare kommet til den ene låta foreløbig. Den var bra den, ikke minst for en begynnelse på låta.

Ja, når en går til slike tiltak 

063D3273-E67B-4A3E-9B82-26A7412E934B.thumb.jpeg.d327bce27864658e4ce45b8b586f6d13.jpeg

BF1C362A-5220-4EB6-BE61-F272685C741F.thumb.jpeg.55ec598eb38906adeebb79746d7c6337.jpeg

Så vil vel kanskje det si det samme som at Hegelen falt i smak? 
 

9D2E2E9D-936B-4DA9-8E3E-0E9DB3AC6956.thumb.jpeg.a5a7d2fb9bdd89ea59badeb9d420bc41.jpeg

Har noe arbeid å gjøre nå, blandt annet å tette den sprekken rundt forsterkeren. Slik skal det ikke se ut 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...