Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

AveMORphine skrev (13 timer siden):

Mine innstillinger med Node N130

Er sikkert litt vanskelig å følge logikken min, men disse innstillingene er safe som ett start off point.

Du MÅ sette på headroom management (til minimum -3) om du skal kjøre upsampling i roon. Se Goldensound videoen for forklaring. Den er også en god video for å få litt utvidet forståelse for hva som skjer og hvorfor dette kan ha noen nytte for seg. Merk at den video`en er laget før ROON forbedret sin innebygde upsampler. Video`en er også egentlig en test av en hardware basert upsampler, men teorien og endel av det han snakker om er gjeldende for roon upsampling også (kontra å la dac gjøre det internt).

Chord M-Scaler Review - Upsampling Greatness or Snake Oil? - YouTube

Edit: Jeg har ikke i nærheten så høy cpu bruk. Systemet mitt er en laptop med intel 12700H 3070ti (blir ikke brukt av roon, men kan brukes av HQplayer) og 32GB DDR5. Jeg ligger typisk på 1-2% usage når jeg kjører to soner, begge med upsampling og den ene med Crossfeed DSP på toppen av det igjen. Så jeg aner ikke om det er noe AMD relatert eller om du har noe annet kjørende som eter ressurser. Såpass mye skal normalt sett ikke ROON trekke. HQplayer derimot er en heeeelt annen sak. Der må en ha egen atomkraftverk for å kjøre de heftigste filtrene.

 

Edit2: ROON volum kontroll er jeg ikke 100% sikker på her. Jeg kjører ekstern amp med volum kontroll som ikke kan styres fra roon så hva som vil skje når en setter volum slik jeg har i video aner jeg ikke. Håper jo at volumkontrollen i ampen vil fungere uavhengig av roon og ikke bli satt til 100% .... det hadde jo gjort seg.

Ellers er det jo også litt rart at H390 har støtte for høyere bitrate via usb enn som en roon ready enhet via nettverk. Men gudene vet. Både DSD og PCM ser jo ut til å være lavere via nettverk (ROON ready) enn via USB. Hmmm.

Ja, det er kun på mqa filer den får så høy cpu bruk. Spiller jeg av uten mqa så er det så å si ingen last. Det med volumet... Drev å byttet mellom node 2i og hegel'en her og da fikk jeg meg en liten overraskelse som jeg ikke tenkte over.. Bra det ikke var hegelen som ga 100% :) Høyt nok ble det uansett. Tja, Node'en blir vel slik sett til overs nå hvis jeg fortsetter med roon så den går vel i ett anlegg nr 2 med rega'en eller så går det "gamle" ut for salg.

Tenker jeg lar den upsamplinga ligge litt foreløpig, så får jeg komme noe sterkere tilbake på akkurat den biten senere. Tror jeg får konsentrere meg med å leke meg litt med dsp kurven til å begynne med.

Forsterkeren kommer på mandag og gleder meg utrolig mye. Det ble rett og slett en skuffelse å bytte tilbake til det jeg hadde tidligere.

Takker så mye for tilbakemelding, med video og greier 👍  Setter stor pris på det. Kan være jeg kommer tilbake å plager deg hvis jeg har noen spørsmål angående roon (eller noe annet :)ved en senere anledning.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hører på Fleetwood Mac nå, Rumours på Tidal i Hi-Rez på Argon Solo.

Jeg er stor fan av Stevie Nicks som jeg fikk full tenning for i enten et Scarface eller Gta spill engang i steinalderen.

Men har aldri hørt ordentlig på Fleetwood Mac, Minner litt om Alan Parsons project.

Er dette i kategorien Amerikansk progrock?

Det som er bra med Stream og Tidal, å stadig oppdage ny gammel musikk.

Lenke til kommentar

Byttet nettopp ut min gamle Yamaha rx-v1900 med en Powernode N330, da jeg alikevel kun kjører stereo (Dali Ikon).

Ble stor løft i lyden på musikk, ikke alverden til film\tv bruk (apple-tv)

Er det noen instillinger\justeringer som er vert å merke seg på denne eller er det bare rett frem?

Har ingen erfaring med Bluesonud fra før. Har selvsagt lastet ned appen.

Endret av Paccoo
Lenke til kommentar

Siden kona har fri imorgen og leverer barn osv.

Så har jeg kost meg med anlegget ikveld.

Ble tid til to CD skiver samt litt streaming tidligere.

CD jeg hørte hadde helt rå lydkvalitet og musikk.

Lavmelt musikk da jeg ikke kan dra på sent... går over til Sennheiser hodetelefoner nå.

Det jeg hørte var Trond Granlund-Sanger jeg lærte av Jokke. Dette er Jokke låter med High-end lyd.

Andre var Jacques Loussier Trio Plays Bach... Dette er Bach med High-end lyd og også Bass... En Klassisk jazzet rocket dobbelt cd.

Jeg spilte gjennom CD 1.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så da har jeg vært inne i Samsung S95B Service Menu (egen risiko å gjøre dette btw). Jeg har endret to innstillinger.

Først for å komme inn på min TV måtte jeg bruke følgende kombinasjon knapper med TV avslått:

Info - Settings - Mute - Power (med samsung fjernkontrollen fra forrige post)

Da vil tv slå seg på og en får opp denne menyen i bildet:

IMG20221127204142.thumb.jpg.8937430b225ed28e60922b36593645b5.jpg

For å få to ekstra bildemodus (CAL-NIGHT og CAL-DAY):

SVC - Other Settings - Expert - N/D ADJ - ON (standard er OFF)

IMG20221127213117.thumb.jpg.d418ce5d33725e9cf5685a71d8b2656b.jpg

 

I tillegg til dette så er det en innstilling mtp screen saver som også med fordel kan gjøres når en først er inne i meny.

Den ligger her:

Control - QD Option(1) - Screen Saver Brightness - 0 (standard er 7).

 

NB. HVER GANG EN GÅR INN I SERVICE MENY SÅ BLIR INNSTILLINGENE TILBAKESTILT TIL STANDARD.

 

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Er litt i tankeboksen om dagen. Har et *hull* i bassen nøyaktig der jeg sitter i sofaen, der bassen er akkurat 50cm foran ansiktet mitt og 50cm bak hodet mitt. Dette er spesielt plagsomt når jeg sitter å hører på musikk, til og med i snakkevolum fordi lyden blir så spinkel og hard når bassen er tunet ut så mye. Har prøvd å flytte på høyttalere, har skubbet sofaen rundt, men hullet er bestandig der, jeg greier liksom ikke ommøblere nok til at jeg får tettet hullet. Jeg tror rett og slett stua er hakket for stor for disse høyttalerne. Så da må det vel bli en sub da? Alternativt går for noe gulvstående, men det er jeg ikke så lysten på.

Jeg har som kanskje noen av dere husker, noen naboer som ikke er så glad i høy lyd, så jeg må ha tak i en sub som er noenlunde kapabel til å fylle rommet, selv ved et lavt lyttevolum. Den skal i grunn fyllet *hullet*, uten at noen trenger å våkne i nabolaget.

Planen er å sette en sub i hjørnet foran sofaen, ved siden av venstre høyttaler, da jeg tenker at sofaen kan virke litt dempende. Bassefrekvenser går jo igjennom *alt* nesten, men håper det kan fungere. Alternativet kan være en Bluesound Pulse Sub+ (https://www.hifiklubben.no/bluesound-pulse-sub-subwoofer/blspulsesubplusbk/), da jeg har en Powernode 2i allerede til mine B&W 606S2. Men jeg er litt skeptisk til en sub som koster 9k som er til å plasseres under sofaen, det er mye penger for en slik type sub syns jeg. Det er innenfor budsjettet, men det er fremdeles en "designer-ting" syns jeg, så er liksom litt redd jeg bare kjøper form over funksjon. Men tenkte samtidig jeg skulle stikke innom HIFI-klubben å lytte på en, i tilfelle

Et annet alternativ kan være å sette en sub bak buen i hjørnesofaen, jeg kan snike inn en boks på ca 30x30cm der. 
Enda et alternativ er jo å sette en sub bak buen OG en sub foran ved venstre høyttaler, da skulle jeg vel få tette hullet? 

Noen konkrete alternativer til aktive subwoofere? Kikket litt på B&W sin AWS-serie, som skal matche, og de kan jeg finne til halv prisen (omtrent) på finn.no.

Bilde av stua, sånn at det er litt lettere å komme med anbefalinger :) 

IMG_0173.thumb.JPG.908c27fb94696418a65cabdff04f8ea3.JPG

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, bshagen said:

Er litt i tankeboksen om dagen. Har et *hull* i bassen nøyaktig der jeg sitter i sofaen, der bassen er akkurat 50cm foran ansiktet mitt og 50cm bak hodet mitt. Dette er spesielt plagsomt når jeg sitter å hører på musikk, til og med i snakkevolum fordi lyden blir så spinkel og hard når bassen er tunet ut så mye. Har prøvd å flytte på høyttalere, har skubbet sofaen rundt, men hullet er bestandig der, jeg greier liksom ikke ommøblere nok til at jeg får tettet hullet. Jeg tror rett og slett stua er hakket for stor for disse høyttalerne. Så da må det vel bli en sub da? Alternativt går for noe gulvstående, men det er jeg ikke så lysten på.

Jeg har som kanskje noen av dere husker, noen naboer som ikke er så glad i høy lyd, så jeg må ha tak i en sub som er noenlunde kapabel til å fylle rommet, selv ved et lavt lyttevolum. Den skal i grunn fyllet *hullet*, uten at noen trenger å våkne i nabolaget.

Planen er å sette en sub i hjørnet foran sofaen, ved siden av venstre høyttaler, da jeg tenker at sofaen kan virke litt dempende. Bassefrekvenser går jo igjennom *alt* nesten, men håper det kan fungere. Alternativet kan være en Bluesound Pulse Sub+ (https://www.hifiklubben.no/bluesound-pulse-sub-subwoofer/blspulsesubplusbk/), da jeg har en Powernode 2i allerede til mine B&W 606S2. Men jeg er litt skeptisk til en sub som koster 9k som er til å plasseres under sofaen, det er mye penger for en slik type sub syns jeg. Det er innenfor budsjettet, men det er fremdeles en "designer-ting" syns jeg, så er liksom litt redd jeg bare kjøper form over funksjon. Men tenkte samtidig jeg skulle stikke innom HIFI-klubben å lytte på en, i tilfelle

Et annet alternativ kan være å sette en sub bak buen i hjørnesofaen, jeg kan snike inn en boks på ca 30x30cm der. 
Enda et alternativ er jo å sette en sub bak buen OG en sub foran ved venstre høyttaler, da skulle jeg vel få tette hullet? 

Noen konkrete alternativer til aktive subwoofere? Kikket litt på B&W sin AWS-serie, som skal matche, og de kan jeg finne til halv prisen (omtrent) på finn.no.

Bilde av stua, sånn at det er litt lettere å komme med anbefalinger :) 

IMG_0173.thumb.JPG.908c27fb94696418a65cabdff04f8ea3.JPG

 

Stående bølger?

Du er nok inne på en mulig løsning ved å plassere sub under eller ved siden av lytteposisjon. Selv om en sub foran og en bak i rommet sikkert kan fungere, så vil du nok alltid ha ett "hull" midt i rommet pga stående bølger. Du må nok belage deg på at all "roomgain" som sub vil få ikke vil bli til nytte og kun plage naboene. Har vært borti dette endel oppigjennom. Uten å ha funnet en konkret løsning som har fungert i alle settinger. Jeg vil anbefale å måle rommets dimensjon og så bruke en stående bølge kalkulator til å finne ut hvilke frekvenser som blir problematiske. Noe kan "løses" med DSP. Eventuelt ta disse data med til hifiklubben og få råd om hvordan du kan løse det.

 

Edit: Kanskje denne stående bak hjørnet på sofa`n?

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=272550555

Endret av AveMORphine
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (20 timer siden):

Så da har jeg vært inne i Samsung S95B Service Menu (egen risiko å gjøre dette btw). Jeg har endret to innstillinger.

Først for å komme inn på min TV måtte jeg bruke følgende kombinasjon knapper med TV avslått:

Info - Settings - Mute - Power (med samsung fjernkontrollen fra forrige post)

Da vil tv slå seg på og en får opp denne menyen i bildet:

IMG20221127204142.thumb.jpg.8937430b225ed28e60922b36593645b5.jpg

For å få to ekstra bildemodus (CAL-NIGHT og CAL-DAY):

SVC - Other Settings - Expert - N/D ADJ - ON (standard er OFF)

IMG20221127213117.thumb.jpg.d418ce5d33725e9cf5685a71d8b2656b.jpg

 

I tillegg til dette så er det en innstilling mtp screen saver som også med fordel kan gjøres når en først er inne i meny.

Den ligger her:

Control - QD Option(1) - Screen Saver Brightness - 0 (standard er 7).

 

NB. HVER GANG EN GÅR INN I SERVICE MENY SÅ BLIR INNSTILLINGENE TILBAKESTILT TIL STANDARD.

 

Er det noe spesielt med disse modusene eller er bare at man får 2 ekstra som man kan velge? Fikk denne TVen selv i går, så jeg lurer bare på hva som er vitsen med disse ekstra modusene.

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Papirkurven said:

Er det noe spesielt med disse modusene eller er bare at man får 2 ekstra som man kan velge? Fikk denne TVen selv i går, så jeg lurer bare på hva som er vitsen med disse ekstra modusene.

Av det lille jeg har sett så er dette bare to ekstra moduser. Day og Night er litt forskjellig mtp lysstyrke, men det ligger desverre ingen justering i white balance. Så det er i praksis kun to ekstra moduser som en kan fikle med. Jeg for min del trenger det for å slippe å justere på white balance hver gang jeg aktiverer eller deaktiverer noen av "AI" løsningene til samsung (contrast enhancer etc) da de "AI" løsningene skifter white balance veldig mye. Så da er det i praksis kjekt å ha mulighet til å ha det aktivt og kalibrert og deaktivert og kalibrert samt forskjell på dag og natt.

Den siste innstillingen er en "fiks" for ABL problematikk. Fullt mulig at Samsung allerede har fikset ABL i firmware (1304) men når jeg først gikk inn så better safe than sorry.

5 Bizarre Problems That Affect ONLY OLED TVs, & How to Fix Them - YouTube

Edit: Og så også testen til Andrew Robinson hvor han blandt annet snakker om at selv om TV`n kan kalibreres til Delta E - 0.5 så var han mest fornøyd med tv`n når den var kalibrert til rundt Delta E - 3

Så det også forteller meg at å ha ekstra "saves" for bildeinnstillinger kan være en god ide med denne tv`n

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
Papirkurven skrev (16 minutter siden):

Er det noe spesielt med disse modusene eller er bare at man får 2 ekstra som man kan velge? Fikk denne TVen selv i går, så jeg lurer bare på hva som er vitsen med disse ekstra modusene.

Høres merkelig ut at du må resette tvn for å kalibrere dag og kveldsmodus.

Men tror jeg misforstår.

 

Lenke til kommentar

@AveMORphine Jepp, er nok nøyaktig hva det var, det var det første han fyren på HIFI-klubben sa også. Det hullet er rett og slett vanskelig å tette, og anbefalte heller ikke å ha subben rett under meg i sofaen heller, da jeg er mest interessert i musikken når det kommer til lyd. 

Jeg valgte å teste en B&W ASW610, da den er veldig kompakt og enkel å flytte rundt. Pluss at det er lukket kabinett for musikk. Jeg er en smule opptatt av at det skal se noenlunde ryddig ut i stua, så jeg begynte foran sofaen, ved venstre høyttaler. Ok. Det var ikke så bra. 

Flyttet så til hjørnet bak sofaen. Bedre, og jeg tenkte at dette skulle jeg gå for. Hullet var det, men det var litt mindre og jeg kunne leve med lyden. 

Testet tilslutt helt bakerst, ved skjenken bak sofaen. DER! Der var bassen plutselig midt i sofaen! Aner ikke hvordan det kan være slik, men der var lyden skikkelig bra plutselig. Og bassen høres ut som den kommer fra foran i rommet, ved høyttalerne. Det er ganske merkelig syns jeg, det hadde jeg ikke helt forestilt meg.

Nå står subben og peker motsatt vei av den naboen noe jeg håper hjelper bittelitt? :) 


Ble sånn passe diskret syns jeg:

IMG_0175.thumb.JPG.58dbdd1c1e097d0e2f3303bf29eb5410.JPG

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bshagen skrev (2 timer siden):

@AveMORphine Jepp, er nok nøyaktig hva det var, det var det første han fyren på HIFI-klubben sa også. Det hullet er rett og slett vanskelig å tette, og anbefalte heller ikke å ha subben rett under meg i sofaen heller, da jeg er mest interessert i musikken når det kommer til lyd. 

Jeg valgte å teste en B&W ASW610, da den er veldig kompakt og enkel å flytte rundt. Pluss at det er lukket kabinett for musikk. Jeg er en smule opptatt av at det skal se noenlunde ryddig ut i stua, så jeg begynte foran sofaen, ved venstre høyttaler. Ok. Det var ikke så bra. 

Flyttet så til hjørnet bak sofaen. Bedre, og jeg tenkte at dette skulle jeg gå for. Hullet var det, men det var litt mindre og jeg kunne leve med lyden. 

Testet tilslutt helt bakerst, ved skjenken bak sofaen. DER! Der var bassen plutselig midt i sofaen! Aner ikke hvordan det kan være slik, men der var lyden skikkelig bra plutselig. Og bassen høres ut som den kommer fra foran i rommet, ved høyttalerne. Det er ganske merkelig syns jeg, det hadde jeg ikke helt forestilt meg.

Nå står subben og peker motsatt vei av den naboen noe jeg håper hjelper bittelitt? :) 


Ble sånn passe diskret syns jeg:

IMG_0175.thumb.JPG.58dbdd1c1e097d0e2f3303bf29eb5410.JPG

Om suben står bak, så er det også en fordel å snu fasen, da slipper du risken å nulle ut lydbølger fra stereo høytalerne du har i front.

Verd et forsøk.

På bildet til Hifiklubben, så er Fase den nederste knappen/bryteren.

Stående bølger er vel det jeg nevnte, da kan løsningen være å snu fasen, det er riktig det du har gjort med å finne riktig posisjon for sub.... Når du snur fase så spiller du jo mot naboen da, men lavfrekvent lyd fyller hele rommet uansett... 

I en leilighet i Norge satt jeg 12" bak sofaen.....

I de siste leilighetene har jeg alltid plassert de til venstre eller høyre for front/stereo litt ut fra hjørnet.

Må prøve seg fram med sub, rom er alltid forskjellige.

 

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Om suben står bak, så er det også en fordel å snu fasen, da slipper du risken å nulle ut lydbølger fra stereo høytalerne du har i front.

Verd et forsøk.

Prøvd begge fasene, fase "0" var faktisk best, merkbart også. 

Min hypotese går på at subben faktisk treffer der jeg sitter og hvis jeg snur fasen så er den tilbake der den ikke skal være igjen. Men det høres helt dønn ut, som om høyttalerne i front lager all lyden. Som om fase 0 er med på å forlenge sinuskurven uten å forhøye den altfor mye, der 180 grader bare lager sinuskurven høyere og smalere

... men det er bare min lille hypotese. Det funker nå i alle fall, det ble jo rett hyggelig å sitte der :) 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (På 27.11.2022 den 16.05):

Men har aldri hørt ordentlig på Fleetwood Mac, Minner litt om Alan Parsons project.

Er dette i kategorien Amerikansk progrock?

Det som er bra med Stream og Tidal, å stadig oppdage ny gammel musikk.

De er UK band begge.
Siden du spør om Fleetwood Mac og interesse for gammelt, kan jeg si at det bandet skriver seg mye lenger tilbake. perioden med Peter Green ( som ble regnet som en av tidenes gitarister ) er vel verdt å sjekke opp. Da særlig albumet "Then play on". Ganske magiske saker etter min mening. Men det er sånn musikk man kanskje enten liker eller ikke liker.

Lenke til kommentar
bshagen skrev (2 timer siden):

Prøvd begge fasene, fase "0" var faktisk best, merkbart også. 

Min hypotese går på at subben faktisk treffer der jeg sitter og hvis jeg snur fasen så er den tilbake der den ikke skal være igjen. Men det høres helt dønn ut, som om høyttalerne i front lager all lyden. Som om fase 0 er med på å forlenge sinuskurven uten å forhøye den altfor mye, der 180 grader bare lager sinuskurven høyere og smalere

... men det er bare min lille hypotese. Det funker nå i alle fall, det ble jo rett hyggelig å sitte der :) 

Ja, er best å prøve seg fram.

Husk bare at du ikke skal høre subens posisjon, er det gjort korrekt så skal du høre dypbassen men det skal høres som den kommer fra stereo høytalerne dvs helt integrert.

Da er du i mål mener jeg og de fleste andre.

Men selvfølgelig ha det sånn du synes er best hos deg.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
On 11/26/2022 at 10:51 PM, FranZe said:

Ja, det er kun på mqa filer den får så høy cpu bruk. Spiller jeg av uten mqa så er det så å si ingen last. Det med volumet... Drev å byttet mellom node 2i og hegel'en her og da fikk jeg meg en liten overraskelse som jeg ikke tenkte over.. Bra det ikke var hegelen som ga 100% :) Høyt nok ble det uansett. Tja, Node'en blir vel slik sett til overs nå hvis jeg fortsetter med roon så den går vel i ett anlegg nr 2 med rega'en eller så går det "gamle" ut for salg.

Tenker jeg lar den upsamplinga ligge litt foreløpig, så får jeg komme noe sterkere tilbake på akkurat den biten senere. Tror jeg får konsentrere meg med å leke meg litt med dsp kurven til å begynne med.

Forsterkeren kommer på mandag og gleder meg utrolig mye. Det ble rett og slett en skuffelse å bytte tilbake til det jeg hadde tidligere.

Takker så mye for tilbakemelding, med video og greier 👍  Setter stor pris på det. Kan være jeg kommer tilbake å plager deg hvis jeg har noen spørsmål angående roon (eller noe annet :)ved en senere anledning.

 

Fått ampen enda?

Oh btw. Vet ikke hvordan det er i ditt oppsett, men sjekk ut ROON display. Det ligger som en seperat "Display" seksjon i settings.

Det enkleste er å ha en chromecast enhet linket inn med auto start (men husk på å konfigurere HDMI slik at TV styres uavhengig av chromecast enheten, ellers blir TV alltid slått på når du spiller musikk).

Annet som er verd å sjekke og holde ett lite øye med er "Processing Speed" (Rød sirkel på bildet under). Den skal aldri ned på 1x da kjører du mer DSP enn din maskinvare kan takle (on eller over limit, 1x er at roon bruker 100% cpu alene). Isåfall bør du redusere DSP bruken (eller deaktivere MQA slik jeg viste i video`en). Om MQA utpakking bruker så mye ressurser, så vil jeg anbefale å teste med og uten (MQA vs ROON upsampling uten MQA). Du mister ingen filer. Alle filene som er i master delen av Tidal er fremdeles mulig å spille av. Det blir bare gjort uten MQA unfolding nr2. Du sparer også noen kronasjer i mnd. Og nei jeg har aldri savnet det.

203861968_processingspeed.thumb.jpg.fb0b2552b2e85bbaa139d8eaee113d33.jpg

Og btw DSP er mye mer enn en romkurve. Også upsampling. Upsampling til DSD er det mest intense du kan utsette cpu for av det jeg har sett til nå. Men det virker som om MQA også leecher på ressursene (etter min mening uten hensikt).

MQA er etter min mening svada satt i system.

Jeg kjørte lenge med Tidal Master og MQA aktivert. Byttet til Tidal Hifi og deaktiverte MQA core encoder i ROON. Eneste måten jeg kommer opp i 100% last fra ROON nå er når jeg setter ROON til å gå over hele biblioteket (ca 60K lokale filer + Tidal (aner ikke hvor mange)) med analyze og ingen begrensning på antallet cores (Kan med fordel endres - Se røde sirkler på bildet under).

  39261163_analysisspeedsettings.thumb.jpg.ce8332cf5ed8699148609021c217ee43.jpg

Sjekk første video "ROON MQA Core Encoder" og test ON. VS OFF men med DSP upsampling. Tror du vil bli overrasket (og lommeboken vil takke meg.... hehe).

Ellers håper jeg at du har fått Hegelen. Og at trøbbelet med ROON + H390 er 100% løst. Tok laaaaang tid for Hegel å få på plass ROON i H390 og H590, mens det fikk raskere i de mindre modellene (deriblandt H190).

Endret av AveMORphine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, bshagen said:

@AveMORphine Jepp, er nok nøyaktig hva det var, det var det første han fyren på HIFI-klubben sa også. Det hullet er rett og slett vanskelig å tette, og anbefalte heller ikke å ha subben rett under meg i sofaen heller, da jeg er mest interessert i musikken når det kommer til lyd. 

Jeg valgte å teste en B&W ASW610, da den er veldig kompakt og enkel å flytte rundt. Pluss at det er lukket kabinett for musikk. Jeg er en smule opptatt av at det skal se noenlunde ryddig ut i stua, så jeg begynte foran sofaen, ved venstre høyttaler. Ok. Det var ikke så bra. 

Flyttet så til hjørnet bak sofaen. Bedre, og jeg tenkte at dette skulle jeg gå for. Hullet var det, men det var litt mindre og jeg kunne leve med lyden. 

Testet tilslutt helt bakerst, ved skjenken bak sofaen. DER! Der var bassen plutselig midt i sofaen! Aner ikke hvordan det kan være slik, men der var lyden skikkelig bra plutselig. Og bassen høres ut som den kommer fra foran i rommet, ved høyttalerne. Det er ganske merkelig syns jeg, det hadde jeg ikke helt forestilt meg.

Nå står subben og peker motsatt vei av den naboen noe jeg håper hjelper bittelitt? :) 


Ble sånn passe diskret syns jeg:

IMG_0175.thumb.JPG.58dbdd1c1e097d0e2f3303bf29eb5410.JPG

Så bra at du fikk det til såpass bra. Gjør seg godt der i hjørnet den. 👍

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...