Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

bshagen skrev (16 timer siden):

Vurderer Lyngdorf TDAI-1120, Room Perfect er visst utrolig bra måte å få godlyd i et dårlig rom på (så langt det lar seg gjøre selvsagt). Noen som har noen formening om denne? Får jo enormt med skryt, og kan dra ganske ålreite høyttalere med sine små Watt, da den deler frekvensen oppover også om man har en sub. Så om man deler på 80Hz, så trenger ikke høyttalerne strekke seg ned under dette. Virker jo nesten for godt til å være sant dette, men i min utrolig åpne stue så er det jo verdt forsøket? 

Jeg har B&W 606 S2 Anniversary som den garantert greier å dra. Vad tycks? :) 

EDIT: Her er en type som gjør målinger av RP og er helt overveldet av resultatet: 
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-lyngdorf-roomperfect-eq.6799/

Det tror jeg blir veldig bra, og om du kjøper den fra hifiklubben så er det jo uansett bytterett in case lyden ikke passer deg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
17 hours ago, bshagen said:

Vurderer Lyngdorf TDAI-1120, Room Perfect er visst utrolig bra måte å få godlyd i et dårlig rom på (så langt det lar seg gjøre selvsagt). Noen som har noen formening om denne? Får jo enormt med skryt, og kan dra ganske ålreite høyttalere med sine små Watt, da den deler frekvensen oppover også om man har en sub. Så om man deler på 80Hz, så trenger ikke høyttalerne strekke seg ned under dette. Virker jo nesten for godt til å være sant dette, men i min utrolig åpne stue så er det jo verdt forsøket? 

Jeg har B&W 606 S2 Anniversary som den garantert greier å dra. Vad tycks? :) 

EDIT: Her er en type som gjør målinger av RP og er helt overveldet av resultatet: 
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-lyngdorf-roomperfect-eq.6799/

Blir nok en god oppgradering det vil jeg tro. Romkorreksjon er ofte undervuerdert. Mange får seg ett aldri så lite sjokk over resultatet av godt implementert reomkorrigering. Antar at Roomperfect er en god løsning bl.a. siden McIntosh sitt referansesystem benytter det (MCintosh MEN220).

Men som Goldfan sier. Det er jo bare å teste ampen og eventuelt returnere den om du ikke blir fornøyd. Ampen er helt sikkert kraftig nok for 606s2 og kan sikkert drive neste step-up htt også. Og iom at du deler til sub, så blir det jo også mindre effekt kastet vekk i delefilteret i htt. Hadde testet litt forskjellige delefrekvenser for å finne den overgangen hvor lyden hørees ut å komme fra frontene. Jeg tror kanskje 80 hz blir litt høyt for en jevn overgang. Funker i hjemmekino, men normalt sett er det 60Hz som er best for stereo (min erfaring).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Fikk endelig testet anlegget ordentlig igår..

Spilte to musikk blurays i Surround.

David Gilmour Live in Pompeii

Og Metallica S&M San Francisco.

Da merket jeg hvor bra lyd det er her, jeg skulle imidlertid ønske jeg kunne fått surround enten på veggen eller lengre bak.

Men det står som det står, har tenkt på Dali Fazon på vegg og kanskje gått opp til 7.1.

Var uansett kult å rocke litt ekstra igår da det har blitt mye hodetelefoner og laptop med Ifi Dacen i det siste....

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (På 18.3.2023 den 18.10):

Vurderer Lyngdorf TDAI-1120, Room Perfect er visst utrolig bra måte å få godlyd i et dårlig rom på (så langt det lar seg gjøre selvsagt). Noen som har noen formening om denne? Får jo enormt med skryt, og kan dra ganske ålreite høyttalere med sine små Watt, da den deler frekvensen oppover også om man har en sub. Så om man deler på 80Hz, så trenger ikke høyttalerne strekke seg ned under dette. Virker jo nesten for godt til å være sant dette, men i min utrolig åpne stue så er det jo verdt forsøket? 

Jeg har B&W 606 S2 Anniversary som den garantert greier å dra. Vad tycks? :) 

EDIT: Her er en type som gjør målinger av RP og er helt overveldet av resultatet: 
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-lyngdorf-roomperfect-eq.6799/

Vurderte faktisk den for en stund tilbake i tid. Mest pga RP. Hadde de hatt den inn hos Hifiklubben den gangen så hadde jeg lånt den med meg 😀 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tror jeg skal kjøpe Dali Fazon i hvitt og montere høyt på sidene for Surround og senere brukes som Atmos.. Tror det gir kul oppgradering særlig på Blu-ray konserter.

Har skaffet litt måleverktøy bla en lasermåler, og skal skaffe meg en slagdrill pga murvegg. Lasermåler har både målehjul og målebånd i tillegg som leses elektronisk. Multimeter skal også kjøpes på Cdon. Sånn at jeg får sjelefred og alt står i fase.

Sony uhp-h1 må på service også, genial på Blu-ray skalert i 4k og Sacd og rock og pop i ymse lydkvalitet og lav dr. Såkalt tilgivende med sin Sony oppsamplings teknologi.

Sony UBP 700 gjør derimot god jobb på 4k og skalering av dvd og bd lyder bra gjør den også på Sacd.

Idag tror jeg jeg skal bytte litt på kabler. Står litt rart nå som Uhp-h1 venter på service..

Spilleren virker som den skal når den fungerer. Men er noe galt med strømmen eller rele, den tømmes ikke for strøm og går kun på når den er helt tom for strøm. Så håper det er en lett fiks.

Panasonic dvd S700 ble kjøpt når vi hadde plasma, etter vi fikk 4k tv så er de nyere bd og 4k spiller mye bedre på alle formater inkludert dvd.

S700 er nok ok for 1080p TVer med hdmi.

Den lyder bra på rock dog, men Dolby Digital sluttet å fungere. Mener det funket i førsten.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg styrer fælt med å ordne med Servere på Sony ubp X700 og Argon Solo igår.

X700 klarte jeg å dele Server fra Laptop biblioteket enkelt.

Men JRiver får jeg ikke til på Argon Solo...

Jeg fikk derimot til med Windows Media player. Men ikke med JRiver.

Om noen vet hvordan man gjør med JRiver og server så er det fint med tips, er så mye instillinger og lite plug and play.

Går det an å både ha en Windows Media player server og en JRiver server? Eller er dette årsaken?

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har skjønt issues.

Issues er at jeg tidligere har brukt Windows Media Player Server.

Argon leste jeg info om tror på Argon og jriver at kun aksepterer bruk av 1 Server.

Jeg tror det samme gjelder Sony X700, den spiller bare gamle Wmp serveren min...

Jeg må sannsynligvis knote fælt med å slette Windows Media player, slette Serveren og forhåpentligvis få det til med kun Jriver.

Mulig jeg må resette Jriver og Argon iallefall, muligens server i X700 også.

Knot med Windows, tror Macbook osv og eple produkter er mer plug and play.... Som alltid...

Dette tar jeg når jeg får kjøpt Jriver remote. Sjelden jeg har Laptop på stuebordet. Den står på middagsbord i stuen motsatt vei, blir brukt til datastuff og hodetelefoner med Zen DAC.

Det går fint å spille mye musikk fra mobilen over Chromecast på Solo via Poweramp på mobilen med albumart og alt. Den spiller det meste unntatt Dsd, Dxd osv..

Mp3, flacs i 24,196 og 16, 44 spiller den.... Tror 24,196 blir 24,96 eller hva det heter.

Det går fint å bruke Chromecast på både iPad og Sony mobilen.

med Google Home og Chromecast på iPad så får jeg også høyere oppløsning på Tidal. Bra jeg fant ut at Chromecast funker på iPad og Apple utstyr....

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Da har jag endelig fått til alt med Argon Solo.

blåtann, Chromecast med TIDAL og Poweramp, Spotify Connect, JRiver med Jremote på iPad og upnp server på laptopen. Audiophile 24 Bit server for Sony X700, og generic server for Windows Media Player.

 

Kabel tweaking hjalp veldig på Argon og Ifi Zen Dac, vel hadde skikkelig kul lytting Mandag med TIDAL på anlegget via Ifi. Alt klaffer i Anlegget om dagen.

 

Jremote er et genialt informativt program app, Jeg klarer meg fint uten dyre Roon.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Hvordan ville dere prisvurdert brukte høyttalere? Har hatt litt lyst å prøve noe annet utstyr enn franskmennene jeg har i dag. Henholdsvis Focal Aria 906 m/ originalt stativ og senter fra samme serie. Ser at prisen har steget en del fra da jeg kjøpte alt. Alt ville kostet 6.690 mer hvis jeg skulle kjøpt det på fullpris nå.

Endret av Sydvest
Lenke til kommentar
55 minutes ago, Sydvest said:

Hvordan ville dere prisvurdert brukte høyttalere? Har hatt litt lyst å prøve noe annet utstyr enn franskmennene jeg har i dag. Henholdsvis Focal Aria 906 m/ originalt stativ og senter fra samme serie. Ser at prisen har steget en del fra da jeg kjøpte alt. Alt ville kostet 6.690 mer hvis jeg skulle kjøpt det på fullpris nå.

Min tommelfingerregel er: Orginalpris inkl. inflasjon (bruk inflasjonskalkulator) / 2. Så f.eks. høyttalere som kostet 3000 kr i 2013 (koster 4000kr i dag med inflasjon). Da legger jeg dem ut for 2000kr

Endret av Slaps
Lenke til kommentar
Sydvest skrev (19 timer siden):

Hvordan ville dere prisvurdert brukte høyttalere? Har hatt litt lyst å prøve noe annet utstyr enn franskmennene jeg har i dag. Henholdsvis Focal Aria 906 m/ originalt stativ og senter fra samme serie. Ser at prisen har steget en del fra da jeg kjøpte alt. Alt ville kostet 6.690 mer hvis jeg skulle kjøpt det på fullpris nå.

 

Slaps skrev (18 timer siden):

Min tommelfingerregel er: Orginalpris inkl. inflasjon (bruk inflasjonskalkulator) / 2. Så f.eks. høyttalere som kostet 3000 kr i 2013 (koster 4000kr i dag med inflasjon). Da legger jeg dem ut for 2000kr

^ Det han sa, fine høytalere og senter.. Sjekk prisene på hifishark.com og bruk valutakalkulator. Merk at Hifi er dyrere i verden enn i Norge, og at krona er unormalt svak nå.

Shark er litt dyre, så legg litt under disse om du vil selge fortere i Norge som er et lite marked.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

MQA er forsøkt markedsført som keiserens nye klær og nå må de betale prisen for det.

Dette viser bare at ikke alle er audiofools, men at det er en god del audiophiles som holder dem ansvarlige for det de påstår som de alltid forsøker å ro seg bort fra.

MQA er i hovedsak noe som Tidal bruker for å redusere båndbredde, ikke noe som holder lik kvalitet eller forbedrer lyden slik de hevder for kundene.

Jeg tenker i hovedsak at det er en god ting om de bare gjør en exit ut av markedet. De har egentlig fått herje der alt for lenge.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
vidor skrev (3 timer siden):

MQA er forsøkt markedsført som keiserens nye klær og nå må de betale prisen for det.

Dette viser bare at ikke alle er audiofools, men at det er en god del audiophiles som holder dem ansvarlige for det de påstår som de alltid forsøker å ro seg bort fra.

MQA er i hovedsak noe som Tidal bruker for å redusere båndbredde, ikke noe som holder lik kvalitet eller forbedrer lyden slik de hevder for kundene.

Jeg tenker i hovedsak at det er en god ting om de bare gjør en exit ut av markedet. De har egentlig fått herje der alt for lenge.

Dette betyr jo ikke at MQA forsvinner,men at den enten blir solgt eller ulisensert software typ akkurat som Flac.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...