Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Jeg tipper at Spotify sitt ønske om å levere lossless kan være grunnen til at tidal selger seg ut av mqa. Mqa kunne ikke tegne avtaler med Spotify og Spotify ønsker mer "eksklusiv" avtale for å signere en avtale. Da kunne ikke Tidal ha eierskap i mqa og iom at de er største aksjonærer så kommer uttalelsene slik de nå har gjort. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AveMORphine skrev (23 minutter siden):

Jeg tipper at Spotify sitt ønske om å levere lossless kan være grunnen til at tidal selger seg ut av mqa. Mqa kunne ikke tegne avtaler med Spotify og Spotify ønsker mer "eksklusiv" avtale for å signere en avtale. Da kunne ikke Tidal ha eierskap i mqa og iom at de er største aksjonærer så kommer uttalelsene slik de nå har gjort. 

Nå er ikke jeg stål-informert i Eteren.

Men Mqa var vel ikke i overskuelig tid eid av Tidal? Det var vel Bob og High end selskapet Meridian som fant opp og eide MQA. Såvidt jeg vet så betaler/leier Tidal MQA rettigheter.

Siden tror jeg Mqa ble skilt ut og solgt. Nå er de konkurs og siste jeg hørte fra børsnytt er at de selger den nye blåtann trådløse Mqa teknologien og patenter for å overleve.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Gouldfan said:

Nå er ikke jeg stål-informert i Eteren.

Men Mqa var vel ikke i overskuelig tid eid av Tidal? Det var vel Bob og High end selskapet Meridian som fant opp og eide MQA. Såvidt jeg vet så betaler/leier Tidal MQA rettigheter.

Siden tror jeg Mqa ble skilt ut og solgt. Nå er de konkurs og siste jeg hørte fra børsnytt er at de selger den nye blåtann trådløse Mqa teknologien og patenter for å overleve.

Tidal var en av eierene etter Meridian som nå trakk seg ut og som dermed førte til at MQA gikk konk.

Dette med spotify vs Tidal som jeg skrev i forrige post er min tolkning av bl.a.siste tids frem og tilbake med spotify hifi bl.a.

Spotify kan nå ta over rollen som Tidal hadde før i MQA om de velger å gjøre det, de kan nå kjøpe mqa for pennies on the dollar som følge av at Tidal trakk seg ut og MQA gikk konk. Dette er en helt logisk tankerekke og god business av spotify om de velger det.

Så lenge Tidal hadde eierskap i MQA ville ikke spotify tegne noen avtale om bruk av MQA for sin etter hvert mye annonserte spotify hifi tjeneste. Og ett selskap som ikke vokser er pr.definisjon dødt. MQA`s største potensiale for vekst var Spotify Hifi.

Dette er 2nd hand informasjon, men jeg har gode backchannels til dette. Goldensound videoen hjalp ikke noe for noen av de involverte. Tidal hadde jo allerede satset mye på at MQA var veien å gå, og etter den video`en har det vist seg å være en dårlig investering som de nå godt hjulpet av spotify sin forhandlingsstyrke da fant en vei ut av. Spotify kan snu MQA om de velger å gjøre det og nå eventuelt med pennies on the dollar investering for rettighetene. MQA overleverer ikke nå med mindre Spotify ser nytte i å kjøpe selskapet (og ta full kontroll fra topp til bunn).

Tror jeg spotify gjør det. Tja. Kjøper MQA og lar det ligge i skuffen. Kanskje.

Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (25 minutter siden):

Tidal var en av eierene etter Meridian som nå trakk seg ut og som dermed førte til at MQA gikk konk.

Dette med spotify vs Tidal som jeg skrev i forrige post er min tolkning av bl.a.siste tids frem og tilbake med spotify hifi bl.a.

Spotify kan nå ta over rollen som Tidal hadde før i MQA om de velger å gjøre det, de kan nå kjøpe mqa for pennies on the dollar som følge av at Tidal trakk seg ut og MQA gikk konk. Dette er en helt logisk tankerekke og god business av spotify om de velger det.

Så lenge Tidal hadde eierskap i MQA ville ikke spotify tegne noen avtale om bruk av MQA for sin etter hvert mye annonserte spotify hifi tjeneste. Og ett selskap som ikke vokser er pr.definisjon dødt. MQA`s største potensiale for vekst var Spotify Hifi.

Dette er 2nd hand informasjon, men jeg har gode backchannels til dette. Goldensound videoen hjalp ikke noe for noen av de involverte. Tidal hadde jo allerede satset mye på at MQA var veien å gå, og etter den video`en har det vist seg å være en dårlig investering som de nå godt hjulpet av spotify sin forhandlingsstyrke da fant en vei ut av. Spotify kan snu MQA om de velger å gjøre det og nå eventuelt med pennies on the dollar investering for rettighetene. MQA overleverer ikke nå med mindre Spotify ser nytte i å kjøpe selskapet (og ta full kontroll fra topp til bunn).

Tror jeg spotify gjør det. Tja. Kjøper MQA og lar det ligge i skuffen. Kanskje.

Jeg håper at Spotify hifi/lossless kommer.

Men at MQA går konk betyr ikke at MQA forsvinner. I ytterste konsekvens blir det et fritt format som Flac. 

Det betyr isåfall at MQA blir gratis, og da blir vel Tidal og andre MQA filer rimeligere.

Lenke til kommentar

MQA is dead. That is lossless (ie no loss to the audio community).

22022021 spotify melder at de skal komme med lossless tjeneste IE Spotify Hifi ila året.

Flere snakker om at Spotify prøver å få til en avtale med MQA men at pga Tidal sitt deleierskap så drar forhandlingene ut i tid.

150421 publiserer Goldensound den første delen av MQA testingen.

250521 publiserer Goldensound en oppdatering med svarene MQA har gitt ham. Han og andre dyktige audio folk plukker MQA sitt svar totalt fra hvernadre.

Så hører vi ikke noe mer om Spotify HIFI på en god stund.

Tidal brukere rømmer fra plattformen og Tidal står nå med "skjegget i postkassen".

Så nå for en liten stund siden snakker plutselig spotify om hifi abbonnemanget sitt igjen. Så selger Tidal sin andel av MQA og MQA går konk og nå kan som sagt Spotify kjøpe dette.

Men Spotify er ikke dumme. De vil kreve innsikt i teknologien før de kjøper det. Om MQA nå har noe som helst verdi så vil Spotify nok kjøpe det. Pr nå er det ingen seriøse hifiprodusenter som satser på MQA dekodere så lisensinntekt på hardware er ikke eksisterende og den eneste grunnen til at spotify kan vurdere MQA er båndbreddefordelene det vil gi mtp deres serverparker. Men de aller aller fleeste hifi entusiaster er ikke villig til å ta i noe med MQA på seg med tang, så de har en jobb å gjøre om det skal overleve. Ja det finnes helt sikkert ett fåtall entusiaster som fremdeles ikke har skjønt at MQA er snake oil og vil fortsette å forsvare / kjøpe MQA filer (WTF er poenget med det btw, om jeg kjøper en fil og den skal ligge på min disk trenger jeg jo ikke komprimering....).

Og om MQA blir åpen source så dør det ihvertfall da dt da vil bli åpent tilgjengelig for testing som vil vise at det er svada.

Lenke til kommentar

Ingenting er bedre enn om MQA blir ulisensiert. MQA er ikke bare negativt, de har gjort mye med fase etc.

Og det som er interessant er om man kunne lært mer om tekniken, det kunne hjulpet bransjen også.

MQA har jo muligheter om det gjøres nøye og man ikke komprimerer ihjel.

Tidal hadde jo endel ukomprimert før også hadde de ikke?

Lenke til kommentar
18 hours ago, AveMORphine said:

Går tilbake til flac ja så bra :)

Edit: Jeg håper da at de vil kjøre 16/44,1 på non hifi plus abb også da og ikke bare levere uutpakket mqa til de av oss som bare vil ha 16/44,1 ukomprimert som det var før MQA integreringen.

"Digital Done Wrong":
Uutpakket MQA 16/44,1 er effektivt 13 bits. MQA påstår selvfølgelig at deres "sampling og convolution" løsning gjør det bedre enn vanlig 16/44,1. 

Lenke til kommentar

Da var fattern også bitt av nostalgi/hifi basillen...

Han kjøpte inn en drøss med Tandberg amper og har hatt de på service (siste er på service nå).

Siste tilskudd på nerderommet hans er da morsomt nok en htt jeg har hatt rundt årtusenskiftet. Jeg mistenker ut ifra beskrivelsen at det er det paret jeg hadde (AudioVector M3 Signatur). Så nå skal vi leke oss litt.

IMG_1645.thumb.JPG.77c607127af670e44b6740fa5fa6fefd.JPG

 

Jeg kjørte disse med Densen i sin tid, og har nå tenkt å teste noe litt merkelig da det er mulig med disse htt (som en kan se på bilde under - 3 sett terminaler med stang mellom).

image.thumb.jpg.73d5adef69ba68117ce397b60e5fe67b.jpg

Tri amping med gode gamle Tandberg amper og Densen Beat 200 pre (har jo 4 pre outs... ;)) :D

TR1000 til bass

TR 1010 til mellomtone (TR1000 og TR1010 er samme amp med forskjellig radiodel)

og TR 200 til diskant (skulle holde i massevis).

Må si jeg er litt spent på hvordan det vil lyde :)

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Hehe, ja brukeren (fattern) er litt basshode så det er helt etter hans smak i rommet på 2,5x3 m ....

Skal også nevnes at fattern irriterer seg grenseløst over bilstereo hvor skilt ol skrangler. Nå skrangler husveggen hans på utsiden (noe kona i huset har lagt merke til i solveggen på utsiden) :D

Edit: Blir nok isoacoustics eller i det minste sorbothane føtter på htt etter hvert ;)

Tror ikke betongheller faller i så god smak fra kona i huset (WAF er allerede presset til maks der inne tror jeg) ...

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Sydvest skrev (2 timer siden):

Når man skal bygge egne høyttalere. I dette eksempelet subwoofer.

Hvor er det man kjøper elementer? Kan man bruke det samme som blir brukt i basskasser i bil?

Også forsterker da. Vet at man får kjøpt forsterkeren som XTZ bruker i mange av sine kasser. Men hvor finner jeg andre alternativer? Med og uten innebygd DSP. Like greit å smekke opp en Crown og MiniDSP?

Kjøp et ordentlig Sub element, Bil element, basskasser er helt annerledes og ment for bilbatteri eller hva det er.

Jeg tror Xtz selger både Element og Amp og de er bra, Brl tror jeg også selger ok elementer til sub.

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (31 minutter siden):

Fant viderekobling hit, så du har nok rett.  

https://www.dlxmusic.no/

Var innom der på nytt igjen nå. Ser faktisk ut som at de har, men et noe begrenset utvalg

 

epifant skrev (21 minutter siden):

Her er noe av det jeg tenkte på ja. Men vi snakker altså rundt 6 løk for en forsterker ment til integrering i kasse. Så går det kanskje 2-4000 til et element. Da er vi godt over 10 løk for et ferdig produkt med materiale til konstruksjon og tid brukt.

Skal lese litt på DIY-forumer i morgen for å se hva slags elementer som blir benyttet rundt om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...