Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

God jul alle sammen, Sony uhp-H1 bluray sluttet å virke, glad jeg kjøpte Sony X700 uhd spiller nå.

Skal ta med Sony uhp-H1 til service over nyttår, samt min mobil. Håper de fikser begge to, elsker lyden og bildet i disse dingsene.

Mobilen har garanti da, så det er nok gratis.

Gps, Accelator og Gyroscop/kompass har sluttet å fungere ordentlig på mobilen.

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er vist liv i Sony uhp-H1 etter den er tømt for strøm, fungerer feilfritt men når jeg slår av vil den ikke på igjen før den er koblet ut en stund.

har satt Panasonic DVD-S700 i dens plass, den taklet grunge og dårlige rock opptak bra, men på dvd må jeg da kjøre lyd ut i Analog og hdmi med bilde til tv. Spørs om Sony X700 uhd er bedre på dvd i 4K med ekte surround. Men neppe like bra som Sony uhp-H1

Skuffende at Panasonic DVD-S700 ikke klarer å sende ekte surround i bitstream eller pcm.

Gjorde dette fordi jeg vil bruke den til cd på rock, Grunge og punk osv, NAD BEE CD er alt for detaljert for den type musikk.

Da er det vel ikke selve hovedsikringen i Sony uhp-H1 som streiker, men positivt at selve spillerens funksjoner funker. Da er det håp om at det er lett å fikse, minus en slant penger. Noen som har en ide om årsak?
Vi hadde en hovedsikring i huset som gikk nylig, skrusikringer, og da fikk vi strømlekkasje med flimrende lys. Anlegget stod i avslått standby men koblet fra nettet så kjapt vi så det.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...
On 3/4/2023 at 10:04 PM, Gouldfan said:

Vestlyd har kommet på Hifiklubben etter at Cerwin Vega forsvant.

Spent på hvordan de låter.

https://fb.watch/j3r0S4hlw7/

  

Virker i alle fall å være langt mer velkonstruert enn det meste som kom fra Cerwing Vega de senere årene. Der gikk det jaggu nedover fra storhetstiden på 80- og 90-tallet.

Og store coax-elementer som det der er igrunn litt spennende saker. Om man konstruerer delefilteret noelunde ok er man nesten garantert grei direktivitet. Norske Hamrammr driver med det samme, om enn i en annen prisklasse

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (5 minutter siden):

Virker i alle fall å være langt mer velkonstruert enn det meste som kom fra Cerwing Vega de senere årene. Der gikk det jaggu nedover fra storhetstiden på 80- og 90-tallet.

Og store coax-elementer som det der er igrunn litt spennende saker. Om man konstruerer delefilteret noelunde ok er man nesten garantert grei direktivitet. Norske Hamrammr driver med det samme, om enn i en annen prisklasse

De kjører basselementet uten deling og følger heller normalt uten filter.

Det ser gjennomtenkt ut, ryktes at det er noen fra Argon/Hifiklubben som startet Vestlyd.

Jeg er spent på om de kan konkurrere med lignende Jbl og Klipsch i lydkvalitet..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Gouldfan said:

De kjører basselementet uten deling og følger heller normalt uten filter.

Det ser gjennomtenkt ut, ryktes at det er noen fra Argon/Hifiklubben som startet Vestlyd.

Jeg er spent på om de kan konkurrere med lignende Jbl og Klipsch i lydkvalitet..

Huff, det hørtes ut som om at de har skjært kostnadene ned til beinet. Alle elemet får stygge resonanser et stykke opp i frekvensområdet, så intet lavpassfilter kan fort gi stygge bivirkninger.

Det ser ut til å være et selskap som heter Nordic Hi-Fi A/S som står bak Vestlyd. Samme selskap som står bak Argon. 100% eid av Hifi-Klubben A/S (Danmark)

https://www.paqle.no/p/nordic-hi-fi-a-s/919691

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (1 minutt siden):

Huff, det hørtes ut som om at de har skjært kostnadene ned til beinet. Alle elemet får stygge resonanser et stykke opp i frekvensområdet, så intet lavpassfilter kan fort gi stygge bivirkninger.

Det ser ut til å være et selskap som heter Nordic Hi-Fi A/S som står bak Vestlyd. Samme selskap som står bak Argon. 100% eid av Hifi-Klubben A/S (Danmark)

https://www.paqle.no/p/nordic-hi-fi-a-s/919691

Må vel høres før det dømmes nord og ned. Denne er faktisk en av få på klubben jeg kunne tenkt meg å dra og lytte til i butikk…

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Gouldfan said:

Må vel høres før det dømmes nord og ned. Denne er faktisk en av få på klubben jeg kunne tenkt meg å dra og lytte til i butikk…

De som er dumt med et er at det er et ukjent akustisk miljø og man har sjeldent kjente referansepunk å samenligne med. Ergo det blir lett litt bingo.

Men nå tilbyr vel Hifi-Klubben åpent kjøp da.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Smule8o said:

De som er dumt med et er at det er et ukjent akustisk miljø og man har sjeldent kjente referansepunk å samenligne med. Ergo det blir lett litt bingo.

Men nå tilbyr vel Hifi-Klubben åpent kjøp da.

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0585/2577/8052/files/Deep_Dive_-_Vestlyd.pdf

Ser de også har lagt ut et slags whitepaper lingende dokument. 

Der viser de faktisk frem målinger av direktiviteten, som må sies å være meget bra:

image.png.f56acf667df61e2a1fa738da0a3a3eef.png

Man ser desverre ikke eventuelle resonanser på den der, og ingen frekvensrespons er vist. Noe som kan tyde på at det desverre ikke er top notch. Tipper tradisjonell "imponator-lyd" med hevet nivå i bass og diskant. Men så lenge direktiviteten er ok kan slikt fikses med EQ.

Hadde dog vært flott om det fantes andre seriøse produsenter enn KEF, Harman og Arendal(og sikkert noen flere) som viser målinger av frekvensrespons, så man har et godt utgangspunkt for eventuell instilling av EQ. Men det virker som om de fleste prioriterer markedsføring full av floskler og store ord i stedet for nyttig data.

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (21 minutter siden):

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0585/2577/8052/files/Deep_Dive_-_Vestlyd.pdf

Ser de også har lagt ut et slags whitepaper lingende dokument. 

Der viser de faktisk frem målinger av direktiviteten, som må sies å være meget bra:

image.png.f56acf667df61e2a1fa738da0a3a3eef.png

Man ser desverre ikke eventuelle resonanser på den der, og ingen frekvensrespons er vist. Noe som kan tyde på at det desverre ikke er top notch. Tipper tradisjonell "imponator-lyd" med hevet nivå i bass og diskant. Men så lenge direktiviteten er ok kan slikt fikses med EQ.

Hadde dog vært flott om det fantes andre seriøse produsenter enn KEF, Harman og Arendal(og sikkert noen flere) som viser målinger av frekvensrespons, så man har et godt utgangspunkt for eventuell instilling av EQ. Men det virker som om de fleste prioriterer markedsføring full av floskler og store ord i stedet for nyttig data.

Hifi & Musik svenske bladet testet de, de poengterte spilleglede men at de ikke var helt nøytrale. 
De har en veldig tung og staget høytalerkasse iallefall.

Det er vel ok at jeg legger ut målingene. Dette er 15 tommeren, de er identisk bygget bortsett fra kasse størrelse og element størrelse.

20230315_145224.thumb.JPG.6c6856fcd2a6b3b9c38771054b5abfb2.JPG

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Gouldfan said:

Hifi & Musik svenske bladet testet de, de poengterte spilleglede men at de ikke var helt nøytrale. 

Hehe, selvsagt sånne udefinerte ord og utrykk som gjør at jeg holder meg langt unna den kulørte hifi-presse.

Spilleglede, engasjement, mikrodynamikk, sort bakgrunn. Hva i alle dager menes med slikt? Kan de ikke bare skrive "her er det bass og diskant som dominerer lyden" eller noe slikt? Men da kan vel det fort oppfattes negativt, og det liker ikke annonsørene.

Ser noen på sentralen jazze om ringing på 8kHz. Om de er uten lavpassfilter på basselementet kan det stemme bra med at det er da det oppstår oppbrytinger/resonanser i membranen. Slikt er vanskelig å skjule (uten delefilter)

Edit: Hurra for målinger! Takker for den :)

Der ser man jaggu en stort sett U-formet frekvensrespons ja. Så typisk buldrende bass og hylende diskant (noe Klipsch har hatt stor suksess med, så tydeligvis noe mange liker)

I tillegg ser man klare kraftige resonanser i impedansmålingene

image.png.b487acb6215ed78286f0a839b1987f84.png

Endret av Smule8o
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (1 time siden):

Hehe, selvsagt sånne udefinerte ord og utrykk som gjør at jeg holder meg langt unna den kulørte hifi-presse.

Spilleglede, engasjement, mikrodynamikk, sort bakgrunn. Hva i alle dager menes med slikt? Kan de ikke bare skrive "her er det bass og diskant som dominerer lyden" eller noe slikt? Men da kan vel det fort oppfattes negativt, og det liker ikke annonsørene.

Ser noen på sentralen jazze om ringing på 8kHz. Om de er uten lavpassfilter på basselementet kan det stemme bra med at det er da det oppstår oppbrytinger/resonanser i membranen. Slikt er vanskelig å skjule (uten delefilter)

Joda jeg kjenner til utrykkene og sjargong i pressen, men de skal jo skryte og bruke fine ord da..

Men målingene er jo objektive da iallfall.

Edit kikket på sentralen og youtube... De mente at det var rommet hans som var på trynet. Men klart, for han så var det ringing. Men de på Sentralen med ok akustikk osv var jo helfrelst med heavy, metall og pop og ymse syngesang skrivere..

Btw takk for merknadene..

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

NAD C 3050 LE Hadde vært artig og retro på en trehylle med et par Vestlyd på stativ ved siden av.

Håper jeg får testet dette på HiFi klubben når den kommer.

Vurderer å skaffe en Slik Nad og bruke med hjemmekino main in som effekt og stereo.

Men spørs om jeg rekker det salget, driver og styrer med hifi på gutterommet også.

 

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Gouldfan said:

NAD C 3050 LE Hadde vært artig og retro på en trehylle med et par Vestlyd på stativ ved siden av.

Håper jeg får testet dette på HiFi klubben når den kommer.

Vurderer å skaffe en Slik Nad og bruke med hjemmekino main in som effekt og stereo.

Men spørs om jeg rekker det salget, driver og styrer med hifi på gutterommet også.

 

 

Den NADen er grisetøff! Har vel Dirac også, som vil være en god match med høyttalere som dette med litt "wonky" frekvensrespons men god direktivet. Alternativt hadde et par Wharfedale Linton Heritage eller noe lignende litt retro tatt seg bra ut med den

Lenke til kommentar

Vurderer Lyngdorf TDAI-1120, Room Perfect er visst utrolig bra måte å få godlyd i et dårlig rom på (så langt det lar seg gjøre selvsagt). Noen som har noen formening om denne? Får jo enormt med skryt, og kan dra ganske ålreite høyttalere med sine små Watt, da den deler frekvensen oppover også om man har en sub. Så om man deler på 80Hz, så trenger ikke høyttalerne strekke seg ned under dette. Virker jo nesten for godt til å være sant dette, men i min utrolig åpne stue så er det jo verdt forsøket? 

Jeg har B&W 606 S2 Anniversary som den garantert greier å dra. Vad tycks? :) 

EDIT: Her er en type som gjør målinger av RP og er helt overveldet av resultatet: 
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-lyngdorf-roomperfect-eq.6799/

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...