Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

AveMORphine skrev (7 minutter siden):

Og ja jeg antar at du har stativer som enten er solide rør eller er sandfylt?

Tomme rør i stativer til gode stativhtt. burde vært forbudt.

Ikke le nå, men har ikke stativer. Har ikke kommet dit enda. 3 barn i hus så har funnet ut at det blir nødt til å vente noe. Stativer og avstand fra vegg er ikke så ideelt her for øyeblikket. Det rare med R3'ene er at det aldri har fantes stativer til de (selv om en kan benytte andre). Har kommet nå, S3. Latterlig lave, til en pris av nette 700$. Ja, som det blir aktuelt... Stativene snart på høyde med prisen for selve høyttalerne nå..

Ja, det er flere ting som står på ønskelisten her, som minidsp, sub, stativer (etter hvert). Men akkurat for øyeblikket har en ikke annet å velge enn å roe noe ned :( Er ikke kjøpekraften på vei ned da? Hehe, det begynner den nå å bli her, i alle fall på Hifi fronten. Men er egentlig skikkelig fornøyd med høyttalerne.  

Gouldfan skrev (3 minutter siden):

Begynner nok å bli innspilt, samt at du har fått tweaket litt både innstillinger og plassering.

Ja. Men skulle helt sikkert arbeidet noe mer med justeringer og plassering. Der er det sikkert veldig mye å gå på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FranZe skrev (2 timer siden):

Ikke le nå, men har ikke stativer. Har ikke kommet dit enda. 3 barn i hus så har funnet ut at det blir nødt til å vente noe. Stativer og avstand fra vegg er ikke så ideelt her for øyeblikket. Det rare med R3'ene er at det aldri har fantes stativer til de (selv om en kan benytte andre). Har kommet nå, S3. Latterlig lave, til en pris av nette 700$. Ja, som det blir aktuelt... Stativene snart på høyde med prisen for selve høyttalerne nå..

Ja, det er flere ting som står på ønskelisten her, som minidsp, sub, stativer (etter hvert). Men akkurat for øyeblikket har en ikke annet å velge enn å roe noe ned :( Er ikke kjøpekraften på vei ned da? Hehe, det begynner den nå å bli her, i alle fall på Hifi fronten. Men er egentlig skikkelig fornøyd med høyttalerne.  

Ja. Men skulle helt sikkert arbeidet noe mer med justeringer og plassering. Der er det sikkert veldig mye å gå på.

Jeg har et barn på 9 år og stativer, aldri vært noe problem, selvom han er aktiv, han rører aldri høytalerne til far.

Pga familien så må du ikke ha de så langt ut, selvom det er bedre, tror jeg har 40cm eller en halvmeter....

Viktig med tunge stativer, surround her er lettere stativer, men det er mer fare med meg og kona når vi støvsuger. Men har gått bra, Surround her er ikke så dyre derfor lite risiko, men de gjør jobben. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, FranZe said:

Ikke le nå, men har ikke stativer. Har ikke kommet dit enda. 3 barn i hus så har funnet ut at det blir nødt til å vente noe. Stativer og avstand fra vegg er ikke så ideelt her for øyeblikket. Det rare med R3'ene er at det aldri har fantes stativer til de (selv om en kan benytte andre). Har kommet nå, S3. Latterlig lave, til en pris av nette 700$. Ja, som det blir aktuelt... Stativene snart på høyde med prisen for selve høyttalerne nå..

Ja, det er flere ting som står på ønskelisten her, som minidsp, sub, stativer (etter hvert). Men akkurat for øyeblikket har en ikke annet å velge enn å roe noe ned :( Er ikke kjøpekraften på vei ned da? Hehe, det begynner den nå å bli her, i alle fall på Hifi fronten. Men er egentlig skikkelig fornøyd med høyttalerne.  

Ja. Men skulle helt sikkert arbeidet noe mer med justeringer og plassering. Der er det sikkert veldig mye å gå på.

UniQ driveren har jo bl.a. god off axis egenskaper så en ser jo at KEF sel i manualen gir deg mye frihet mtp høyde å plassere htt. 

Med barn i hus er det nok på tv benk ell som blir naturlig. Men ser jo at htt har skruefeste i bunn for å skru stativ fast. Så stativet forsvinner i det minste ikke under htt når en kommer borti det fra siden 

Men du får ha lykke til uansett. Jeg for min del hadde plugget portene og satt de på tv benken. Hegelen har god nok kontroll i bunn til at det skal gå bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tidal lyder veldig bra.

Var litt knot noen minutter 10 ca å sette opp Chromecast funksjon. Skal bruke Chromecast og Apple AirPlay. For å klare å bruke Jriver som jeg har, så må jeg først kjøpe en mobilapp, tror jeg venter til jeg får iPad til jul av kona og myself.

Virker på Hifiklubben sin side som blutooth er mest optimert for Apple AAC.

Så vet ikke om det er SBC eller Aptx... SBC kan lyde bra også om det er godt implementert, men har lavere oppløsning enn Aptx.

Jo SBC på Android, dvs at Apple i teorien er best optimert på blutooth for Solo.

Lyder allikevel ganske bra på blåtann, lite støy og klart, flacsene lyder av en eller annen grunn bedre. Muligens fordi jeg i gamle hine dager brukte et gammelt Windows eller gratis Jalla program til å rippe eller laste ned Mp3.

Idag og i noen år? Har jeg rippet med Jriver.

Ja, lyder ganske bra på blåtann spiller av med Poweramp slik at jeg lett har albumart over skjermen.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (23 timer siden):

Jeg har et barn på 9 år og stativer, aldri vært noe problem, selvom han er aktiv, han rører aldri høytalerne til far.

Pga familien så må du ikke ha de så langt ut, selvom det er bedre, tror jeg har 40cm eller en halvmeter....

Viktig med tunge stativer, surround her er lettere stativer, men det er mer fare med meg og kona når vi støvsuger. Men har gått bra, Surround her er ikke så dyre derfor lite risiko, men de gjør jobben. 

Ja, men nå blir det noe mer livlig/herjing med 2-3 kontra ett barn i hus 🙂 Men det har nå gått greit hittil og kan være det hadde gått greit med stativer også. Kommer sikkert til å slå til på noe tilbud når det dukker opp tenker jeg. Når sant skal sies har det heller ikke vært helt øverst på prioriteringslisten. Hvis valget står mellom f.eks å ha node 2i vs stativer så hadde jeg valgt node 2i. Men det kommer stativer her 🙂

AveMORphine skrev (21 timer siden):

UniQ driveren har jo bl.a. god off axis egenskaper så en ser jo at KEF sel i manualen gir deg mye frihet mtp høyde å plassere htt. 

Med barn i hus er det nok på tv benk ell som blir naturlig. Men ser jo at htt har skruefeste i bunn for å skru stativ fast. Så stativet forsvinner i det minste ikke under htt når en kommer borti det fra siden 

Men du får ha lykke til uansett. Jeg for min del hadde plugget portene og satt de på tv benken. Hegelen har god nok kontroll i bunn til at det skal gå bra.

Ja, det er jo sant det. Kan være det ikke er så dumt når det kommer til den høyden. Ja, det merkelige er jo at det har vært skruehull under men stativer som passer har det vært mangel på, inntil nå nylig. Ja, jeg får se hvordan dette blir når den dukker opp. Klør i øra allerede her jeg sitter. Men de blir nok på TV-benken en stund til ja.

 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Den Solo lød så bra på blåtann at jeg tror jeg dropper jriver app som jeg har driver innstallert på laptopen eller Roon som jeg synes er altfor dyrt for den "lille" katalog jeg har på Laptop og hardisk.

Om det er lett å koble opp Laptopen med Solo og jriver så bruker jeg heller den.

Jeg vurderer Vox på iPad som jeg har kjøpt meg med kona i julegave.

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Gouldfan said:

Den Solo lød så bra på blåtann at jeg tror jeg dropper jriver app som jeg har driver innstallert på laptopen eller Roon som jeg synes er altfor dyrt for den "lille" katalog jeg har på Laptop og hardisk.

Om det er lett å koble opp Laptopen med Solo og jriver så bruker jeg heller den.

Jeg vurderer Vox på iPad som jeg har kjøpt meg med kona i julegave.

Den er vel også mulig å kontrollere via Tidal Connect og Spotify Connect?

Lenke til kommentar
vidor skrev (På 18.2.2022 den 14.23):

Det kjipe med å importere større HiFi-produkter fra eBay er at fraktprisen vanligvis spiser opp minst det du sparer på selve produkt-prisen, men på mindre ting pleier det å være mer spiselig. UPS f.eks skal jo vanligvis ha et lite statsbudsjett i frakt.

Jeg har sett litt på det å importere (nytt) fra disse, og det blir fryktelig dyrt. Jeg vet ikke om det blir noe billigere om man går 10 sammen.

https://www.rythmikaudio.com/technology.html

Lenke til kommentar
1 hour ago, FranZe said:

Ja, men nå blir det noe mer livlig/herjing med 2-3 kontra ett barn i hus 🙂 Men det har nå gått greit hittil og kan være det hadde gått greit med stativer også. Kommer sikkert til å slå til på noe tilbud når det dukker opp tenker jeg. Når sant skal sies har det heller ikke vært helt øverst på prioriteringslisten. Hvis valget står mellom f.eks å ha node 2i vs stativer så hadde jeg valgt node 2i. Men det kommer stativer her 🙂

Ja, det er jo sant det. Kan være det ikke er så dumt når det kommer til den høyden. Ja, det merkelige er jo at det har vært skruehull under men stativer som passer har det vært mangel på, inntil nå nylig. Ja, jeg får se hvordan dette blir når den dukker opp. Klør i øra allerede her jeg sitter. Men de blir nok på TV-benken en stund til ja.

 

 

Husker at jeg reagerte da jeg så at det eneste KEF stativet som ville ha satt tweater i samme høyde som på de gulvstående modellene i R serien var stativet til Reference 1 Meta (en høytaler som akkurat nå koster 112000,- uten tilhørende stativ S-RF1 som for øyeblikket ikke har en norsk pris hos OHFC, men koster 1200pund). MAO stativet til R3 kostet lenge like mye som selve htt...

Så sånn sett er det jo flott at de har tatt til vettet og intrudusert ett stativ til bare 700 dollar .... rolleyes...

Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (1 time siden):

Den er vel også mulig å kontrollere via Tidal Connect og Spotify Connect?

Sorry den har ikke Tidal Connect, er Chromecast og Roon som gjelder om du vil spille Tidal.

Synd den ikke hadde Tidal Connect.

Spotify Connect har den, lest sjekket og testet.

Jeg ville bare teste det jeg har som den kan spille, litt for å hjelpe forummedlemmer nå som prisen er lav, og det jeg har testet gjør den meget bra.

Skal se om jeg får testet Jriver, Roon har jeg ikke.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (1 time siden):

Husker at jeg reagerte da jeg så at det eneste KEF stativet som ville ha satt tweater i samme høyde som på de gulvstående modellene i R serien var stativet til Reference 1 Meta (en høytaler som akkurat nå koster 112000,- uten tilhørende stativ S-RF1 som for øyeblikket ikke har en norsk pris hos OHFC, men koster 1200pund). MAO stativet til R3 kostet lenge like mye som selve htt...

Så sånn sett er det jo flott at de har tatt til vettet og intrudusert ett stativ til bare 700 dollar .... rolleyes...

Ja, så det stativet tidligere. Jo dyrere høyttalerne er jo mer koster stativene. Skal ikke være så utrolig vanskelig å få prisen ned litt. Ser jo enkelte stativer som selges for under 2000kr og noe over.. 

Rett og slett så nekter jeg å kjøpe stativer til rundt 7000kr. En får gjerne kalle meg vrang 😀 Nekter plennt. Da får jeg heller leve med ett custom made. Eller kjøpe andre høyttalere? Men omtrent hælve priset er jo en fremgang som du sier, og egentlig så burde en se på det som ett rettlig kupp 🙂 

Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (På 20.11.2022 den 18.31):

Og da slutta roon å funke.

Edit: en komplett network reset, reinstall av roon core og import av library backup. Så var det mulig å spille musikk igjen.

IMG20221120184848.thumb.jpg.be7f84fd56f45ed2021f3c429ef27bde.jpg

Hehe, kanskje komisk å spørre om dette samtidig som akkurat dette innlegget siteres, men er du fornøyd med Roon?

Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (27 minutter siden):

Ja i det store og det hele er jeg det. Selv om jeg har dager jeg ikke er det .... ref  quote. Hehe.

Bruker den selv og er strålende fornøyd hittil. Ikke vært noe tull sålangt i alle fall. Med jevne mellomrom du ikke er så fornøyd eller? Spørsmålet blir da vel direkte om det er ofte du opplever problemer/tull? Eneste har vært at jeg har fått opp feil cover til ei låt eller 2. Du verden så mye enklere det er med roon når det kommer til oversikt osv. Har ingen problemer med å forstå at folk liker å benytte seg av noe slikt. Ja, i alle fall hvis det fungerer i lengden da vel å merke.

Lenke til kommentar
1 hour ago, FranZe said:

Bruker den selv og er strålende fornøyd hittil. Ikke vært noe tull sålangt i alle fall. Med jevne mellomrom du ikke er så fornøyd eller? Spørsmålet blir da vel direkte om det er ofte du opplever problemer/tull? Eneste har vært at jeg har fått opp feil cover til ei låt eller 2. Du verden så mye enklere det er med roon når det kommer til oversikt osv. Har ingen problemer med å forstå at folk liker å benytte seg av noe slikt. Ja, i alle fall hvis det fungerer i lengden da vel å merke.

Ja jeg har hatt ROON siden 04.08.16 og stabilitet er normalt sett veldig god. Har vært litt knotete for noen i det siste etter at ROON ble avhengig av å være koblet til internett til enhver tid, men bortsett fra den ene dagen jeg slet (måtte tilbakestille alt av nettverk og kjøre en reinstall) så har ikke jeg merket noe til det. På hytta er det også grei dekning via mobilnettet så det har også gått greit så langt.

Der ROON virkelig kommer til sin rett er når en begynner å sette seg skikkelig inn i det med dsp ol. Det er ikke til å komme unna at de fleste DAC`er i dag vil resample alt de får inn til sin egen interne samplerate, og de fleste DAC chipper er ikke laget for å gjøre denne jobben på ett skikkelig high end nivå. Derav har en løsninger som Mscaler (hardware basert) og HQplayer (software basert), som når en har satt seg skikkelig inn i sine egne enheter kan dra veldig god nytte av. Nå har ROON sin upsampler blitt veldig mye bedre, og jeg har hørt om flere som har droppet HQplayer og bruker kun ROON sin innebygde (ROON kan samarbeide med HQplayer). Men som sagt så har ROON sin upsampling blitt så bra at HQplayer er ikke lengre en hørbar oppgradering for 99,9% av den 1% som i utgangspunktet hadde utstyr til å kunne høre disse tingene.

Vil si at ditt system burde kunne dra nytte av dette, men det er også godt mulig at Hegel sin løsning for resampling er god nok fra før (ser ut til at Hegel har laget noe custom på egen chip med DAC`en i sine løsninger). Men hadde vært artig å finne ut hva som er intern native sample rate for dac i ampen din og prøve å kjøre upsampling i ROON. Jeg antar at Hegelen kommer opp i listen over enheter i roon som ett roon endpoint (rød sirkel i bildet)?

1321730276_roonendpoints.thumb.jpg.79053f3c6cb0a30d3c77c0f6073f57bf.jpg

Edit: HQplayer krever også MYE av hardware.

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (20 timer siden):

Ja jeg har hatt ROON siden 04.08.16 og stabilitet er normalt sett veldig god. Har vært litt knotete for noen i det siste etter at ROON ble avhengig av å være koblet til internett til enhver tid, men bortsett fra den ene dagen jeg slet (måtte tilbakestille alt av nettverk og kjøre en reinstall) så har ikke jeg merket noe til det. På hytta er det også grei dekning via mobilnettet så det har også gått greit så langt.

Der ROON virkelig kommer til sin rett er når en begynner å sette seg skikkelig inn i det med dsp ol. Det er ikke til å komme unna at de fleste DAC`er i dag vil resample alt de får inn til sin egen interne samplerate, og de fleste DAC chipper er ikke laget for å gjøre denne jobben på ett skikkelig high end nivå. Derav har en løsninger som Mscaler (hardware basert) og HQplayer (software basert), som når en har satt seg skikkelig inn i sine egne enheter kan dra veldig god nytte av. Nå har ROON sin upsampler blitt veldig mye bedre, og jeg har hørt om flere som har droppet HQplayer og bruker kun ROON sin innebygde (ROON kan samarbeide med HQplayer). Men som sagt så har ROON sin upsampling blitt så bra at HQplayer er ikke lengre en hørbar oppgradering for 99,9% av den 1% som i utgangspunktet hadde utstyr til å kunne høre disse tingene.

Vil si at ditt system burde kunne dra nytte av dette, men det er også godt mulig at Hegel sin løsning for resampling er god nok fra før (ser ut til at Hegel har laget noe custom på egen chip med DAC`en i sine løsninger). Men hadde vært artig å finne ut hva som er intern native sample rate for dac i ampen din og prøve å kjøre upsampling i ROON. Jeg antar at Hegelen kommer opp i listen over enheter i roon som ett roon endpoint (rød sirkel i bildet)?

1321730276_roonendpoints.thumb.jpg.79053f3c6cb0a30d3c77c0f6073f57bf.jpg

Edit: HQplayer krever også MYE av hardware.

Skal sies at jeg vurderte Roon livstids abb når jeg fikk melding at de skulle øke prisen på nyåret. Ja, altså det var en vurdering jeg gjorde før Hifi budsjettet var sprengt. 700 dollar er jo litt, og det økes med over 100 dollar over nyåret, til 830 dollar. Ikke det, jeg synes jo faktisk det er verdt det, hvis en har budsjettet. Jeg fortsetter nå mitt månedlige abb uansett 😀 

Ja, har benyttet meg av noe dsp der. Spiller en av mqa filer så viser min prosessor (ryzen 5800x) noen og 90% belastning, så ingen tvil om at det kan dra ressurser ut av systemet. Amatøren meg kunne sikkert fått bedre resultat når det kommer til dsp innstillingene, det er noe som er 100% sikkert. Ja Hegelen vistes som Roon ready ja. 
 

 

 

 

Lenke til kommentar

Mine innstillinger med Node N130

Er sikkert litt vanskelig å følge logikken min, men disse innstillingene er safe som ett start off point.

Du MÅ sette på headroom management (til minimum -3) om du skal kjøre upsampling i roon. Se Goldensound videoen for forklaring. Den er også en god video for å få litt utvidet forståelse for hva som skjer og hvorfor dette kan ha noen nytte for seg. Merk at den video`en er laget før ROON forbedret sin innebygde upsampler. Video`en er også egentlig en test av en hardware basert upsampler, men teorien og endel av det han snakker om er gjeldende for roon upsampling også (kontra å la dac gjøre det internt).

Chord M-Scaler Review - Upsampling Greatness or Snake Oil? - YouTube

Edit: Jeg har ikke i nærheten så høy cpu bruk. Systemet mitt er en laptop med intel 12700H 3070ti (blir ikke brukt av roon, men kan brukes av HQplayer) og 32GB DDR5. Jeg ligger typisk på 1-2% usage når jeg kjører to soner, begge med upsampling og den ene med Crossfeed DSP på toppen av det igjen. Så jeg aner ikke om det er noe AMD relatert eller om du har noe annet kjørende som eter ressurser. Såpass mye skal normalt sett ikke ROON trekke. HQplayer derimot er en heeeelt annen sak. Der må en ha egen atomkraftverk for å kjøre de heftigste filtrene.

 

Edit2: ROON volum kontroll er jeg ikke 100% sikker på her. Jeg kjører ekstern amp med volum kontroll som ikke kan styres fra roon så hva som vil skje når en setter volum slik jeg har i video aner jeg ikke. Håper jo at volumkontrollen i ampen vil fungere uavhengig av roon og ikke bli satt til 100% .... det hadde jo gjort seg.

Ellers er det jo også litt rart at H390 har støtte for høyere bitrate via usb enn som en roon ready enhet via nettverk. Men gudene vet. Både DSD og PCM ser jo ut til å være lavere via nettverk (ROON ready) enn via USB. Hmmm.

Endret av AveMORphine
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da koblet jeg om Bluesound Node N130`n slik at den styrer volum.

Densen ampen min har processor input. Så da styres volum fra tv`n også via HDMI og tv`ns fjernkontroll.

En liten "P"* i display betyr at ampen er satt til "proc" input (uten intern volumjustering). *Markert med rød sirkel.

598335962_densenbeatprocinputmode.thumb.jpg.8ac4403db2e54f7f9c2b5fc02bcd4835.jpg

På baksiden av ampen ser en PROC in (og PROC out - som svært sjelden vil være i bruk med mindre en vil sende noen av de andre inputs til surround processor. Ala en Tape out, noe ampen også har nok av... men men).  På bildet under er Node N130 koblet som er normal kilde ved siden av CD helt til Venstre i bildet.

268949674_densenbeatprocinputmode2.thumb.jpg.a34bdf073aa5b8f82b844e128a35043b.jpg

Så her er Node koblet inn til Proc input (og ja jeg husket å aktivere volumkontroll på node før jeg blåste øra til h!"#).

989762918_densenbeatprocinputmode3.thumb.jpg.41c58e4736a56217739cfa1b3a06d8e7.jpg

 

Etter litt testing av TV har jeg funnet ut at jeg trenger bedre kilde til den. Apple TV4K modellen som jeg har har null niks upscaling, og tv`en i seg selv er ikke god på sdr tv bilde fra Telia Play. Det er helt greit TV bilde, men mistenker at det vil være endel å hente på å koble inn en Nvidia Shield 4K pro med AI uscaling. Blue ray spiller skal også skaffes, men jeg må nok avvente da jeg mistenker at den eneste jeg vil bli fornøyd med er Panasonic 9000 og det er det ikke peng til atm. Jeg gidder ikke å kjøpe en mellomting og bli misfornøyd down the road. Jeg antar at Panasonic`en også er god på upscaling av DVD/BD1080p og panasonic er jo kjent for å være godt kalibrert ut av boksen.

I mellomtiden bestilte jeg nå fjernkontrollen med tall som gjør at en kan komme seg inn i Service Meny på TV`n og aktivere "CAL day" og "CAL night" modusene som ligger i tv`ene men som samsung av en eller annen grunn har deaktivert og gjemt vekk....

Jaja, fjernkontrollen kosta 400,- og kommer på døra i morgen (lenge leve porterbuddy).

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...