Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
vidor skrev (8 minutter siden):

Lurer på om jeg skal starte selskap som utelukkende selger spesial-høyttalerkabler.

Porteføljen;

Supreme Bigfoot (retningsbestemt balansert ultralav-LHR kabel) Kun 299.000,-
Advanced Loch Ness (200 Khz sertifisert designet for streaming) Kun 189.000,-
Platinum Unicorn (micro-kordeler for optimal kvante-elektronseparering) Kun 149.000,-
Accordion Ompha Lumpa (spesielt designet for tysk slagermusikk) Kun 69.000,-
Utbøyd Metallkleshenger Ultimate (eksklusiv miljøkredibelt alternativ) Kun 49.000,-

Alle kablene leveres enkeltvis og standard lange nok til å akkurat være for korte. Eks. MVA.

Ved kjøp av minst 3 kabel fås 10% rabatt.
Ved kjøp av minst 10 kabler fås 25% rabatt.

 

Rart at en tråd sporer inn på kabler bare pga et spørsmål om dyr hifi… 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Gouldfan said:

Rart at en tråd sporer inn på kabler bare pga et spørsmål om dyr hifi… 

Kanskje fordi det i følge mange (inkludert meg selv) er det ypperste av "jåleri" innen hifi-verdenen?

Men ellers er jeg litt enig i det opprinnelige poenget ditt. Har en følelse av at det blir ansett som mye rarere å bruke 50 laken på høyttalere enn tilsvarende på en håndveske av tvilsom kvalitet. Eller å låne 900k for en råflott bil med egenskaper det er umulig å trygt utnytte på norske veger 

Endret av Smule8o
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Gouldfan said:

Rart at en tråd sporer inn på kabler bare pga et spørsmål om dyr hifi… 

Er ikke dette selve kjernen i "dyr HiFi diskusjon"???

Jeg har ikke sterke meninger for eller imot, men de fleste forum for HiFi etc har hatt noen runder med kabeldiskusjoner vil jeg tro.

Som jeg nevnte tidligere så er min egen erfaring at jeg klarte ikke høre forskjell på en "dyr" kabel og en billig på det oppsettet jeg hadde dengang. Det betyr ikke at jeg prøver å diskreditere de som mener de kan høre en forskjell.

Lenke til kommentar

Over til noe annet enn kabler.

Har vurdert om jeg skal skaffe meg en Parasound effektblokk. Om jeg skal kjøpe nytt så er det A23+ som er aktuell. Men så ser jeg det ligger flere A23 og A21 ute på brukten. Er det noen ulemper i å kjøpe en 5 år eller eldre effektforsterker?

A21 får jeg kjøpt brukt for rundt 17k. 250W i 8 Ohm.
Ny A23+ koster 25k. 160W i 8 Ohm. Ser én brukt A23 på Finn til 9.500

Endret av Sydvest
Lenke til kommentar

Det er kortere tid til du bør bytte kondesatorer på den, men det er kanskje halvveis eller litt under, så du får vurdere etter pris osv. Kondensatorer eldes og medfører avvik i lyden (mykere lyd) eller i verste fall kortslutning eller skade på kretskortet ved lekkasje. Kondensatorene blokkerer likestrøm mellom effekttinnene i signalgangen. Det er mye som kan skje, alt fra myk lyd, til støy eller kaputt.

Jeg pleier å bytte kondensatorer etter 10-15 år. På litt eldre utstyr kan det være vanskelig å finne erstatning. Dette gjelder gamle datamaskiner og spillkonsoller også. Disse begynner å bli 30-40 år nå og det første man bør gjøre hvis man kjøper slikt brukt er å bytte kondensatorer og lodde av batterier osv.

Endret av BadCat
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har en stue på ca. ~35 kvm, med ca. 3m sitteavstand til TV. Bruker o dag et oppsett med Sonos Amp (125W/kanal 8 ohm) og B&W 685 S2. Savner de gamle tower-høyttalerne mine (rimelige Gale 3010 fra HifiKlubben rundt år 2000), da jeg synes B&W-ene blir litt grøtete. Bruk er 90% tv/film, 10% musikk.

Hva er en grei oppgradering for rundt 10k på bruktmarkedet? Tenker at jeg har lyst på tower/3-veis, men ikke noe som blir for stort for rommet. Alternativt har jeg kikket på Kef LS 50 Meta, men tenker at man får mer lys for pengene med tower? Hva med f.eks. Focal Chora 826 eller Arendal Sound 1723?

Er aktive høyttalere ansett som bedre nå pga. dynamisk styring av delefilter, eller får man fortsatt best lyd med passive i dette prissjiktet?

Endret av Saftis
Lenke til kommentar
Saftis skrev (4 minutter siden):

Arendal Sound 1723

ANBEFALES!
Har selv:
2 * Arendal 1723, Tower THX
1 * Arendal 1723, Center THX                            
6 * Arendal 1723, Surround S THX
4 * Arendal 1723, Bookshelf S THX (tak-kanaler)
1 * SVS PB16 ULTRA SUBWOOFER
Disse er på hjemmekino-rommet mitt, er vel 25 kvm. stort og det lyder FANTASTISK, enkelt og greit! 🙂

Endret av Woff
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at lyden blir grøtete kommer nok av at rommet ditt. De fleste har en god del reflekser som blir verre jo lengre unna du sitter elementene. B&W jobber rimelig hardt for å lage svært gode høyttalere, men de har ingen mulighet til å påvirke rommet de blir brukt i. Jeg vil fraråde deg å prøve og kjøpe deg ut av dette problemet med nye høyttalere før du har utbedret rommet og kalibrert utstyret ditt. 

Det kan være smart å dempe område rundt 300 Hz (gjørmer til lydbildet) og øke rundt 1000Hz til 4000Hz (viktigste talefrekvenser) hvis du ønsker mer klare stemmer.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
2 minutes ago, vidor said:

Grunnen til at lyden blir grøtete kommer nok av at rommet ditt. De fleste har en god del reflekser som blir verre jo lengre unna du sitter elementene. B&W jobber rimelig hardt for å lage svært gode høyttalere, men de har ingen mulighet til å påvirke rommet de blir brukt i. Jeg vil fraråde deg å prøve og kjøpe deg ut av dette problemet med nye høyttalere før du har utbedret rommet og kalibrert utstyret ditt. 

Det kan være smart å dempe område rundt 300 Hz (gjørmer til lydbildet) og øke rundt 1000Hz til 4000Hz (viktigste takefrekvenser) hvis du ønsker mer klare stemmer.

B&W har en tendens til å lage høyttalere med "imponator-lyd". Bla. noen krumspring i frekvensresponsen i diskantområdet for å tilsynelatende høres mer "detaljert" ut. Dessuten har de en tendens til nå ignorere hele konseptet med direktivitet (dvs. lyden de sender ut rett frem vs. lyden de sender ut alle andre retninger, som blir reflektert tilbake til lytter). Derfor er det viktig å ha kontroll på akustiske refleksjoner når man bruker B&W. For øret/hjernen liker ikke at der er store forskjeller på direkte og reflektert lyd.

Feks. overnevnte Arendal har derimot stålkontroll på direktiveten, så der vil reflekterte lyder fra rommet ha samme tonalitet som direktelyden, og er derfor mye enklere å ha med å gjøre i ubehandlede rom.

Er det derimot i lavere frekvensområde@Saftis har grøtete lyd er det plassering, akustikk-tiltak(blir lett store greier om det er snakk om lave frekvenser) eller EQ (altså manuelle eller automagiske korrigeringer av frekvensrespons) some gjelder. 

Hvilke muligheter for EQ/tilpasning av lyd har den der Sonos ampen?

Lenke til kommentar

Har ikke noe spesiell kunnskap om B&W direktivitet. Det min erfaring er med elementene de bruker er at de har vært rimelig problemfri ved ca 2-3 meters avstand fra sofa i et rimelig akustisk udempet stue. Vet at når du ikke skiller høyttalere akustisk fra gulvet så får du en ekstra vei lyden går som gjørmer til unødvendig.

Har ikke lagt merke til at det er noen spesiell ujevnhet i lydbildet til B&W som tilsier at det er spesielt viktig å lage seg en sweetspot hvor man optimaliserer sittepunktet mot høyttalervinklingene.

Hadde vært interessant å A/B teste med f.eks Arendal for å se om jeg hadde merket noe spesiell forskjell.

Det er jo også verdt å tilpasse lyden sånn at den passer best mulig med den kurven man har i øret.

Når jeg f.eks bruker Samsung sitt Adapt Sound system så får jeg alltid mer full og klar lyd i hodetelefoner, selv om dette ikke helt lar seg oversette til høyttalere.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Kan prøve en annen amp, ville ha gjort det før jeg byttet høytalere. Rom er det ikke så mye å gjøre med, det vil si du får forbedringer, men et dårlig rom er et kompromiss man må leve med, med eller uten akustiske tiltak.

Sonos det er Hifiklubben er det ikke?

Prøv en NAD feks. Om du ikke får låne den, prøv i butikk, se om BW låter det samme på Sonos der også. Da finner du ut om det samme lyd i butikk, eller om du har et vrient rom og plassering.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
BadCat skrev (15 minutter siden):

image.png.9776f219f1f61cbe27b19820f4d1a7c6.png

 

Litt satt på spissen. Etter fylte 40 år og litt til så er det vanskelig å dra nytte av noe mer enn en slik. Ja, det er fremdeles noe glede i å a ha et anlegg til hundretusener, men det er minimalt.

image.png.4da4e2944e79f620ced31c6703ae0bc6.png
 

Meste av hørselen sitter i hjernen, at enkelte går glipp av den høyeste lyse frekvensen, betyr ikke at de mister evnen til å lytte kritisk.

Men ja når du er skikkelig hørselsskadet, pga alder så må man ha høreapparat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, BadCat said:

image.png.9776f219f1f61cbe27b19820f4d1a7c6.png

 

Litt satt på spissen. Etter fylte 40 år og litt til så er det vanskelig å dra nytte av noe mer enn en slik. Ja, det er fremdeles noe glede i å a ha et anlegg til hundretusener, men det er minimalt.

image.png.4da4e2944e79f620ced31c6703ae0bc6.png
 

Nå er det mer ved gjengivelse av lyd enn høye frekvenser. Men ja, "hi-res" er meningsløst for unge og heeelt meningsløst for folk over 20.

Lenke til kommentar
oldboy skrev (42 minutter siden):

Er det så stor forskjell? 

Nei er kult med vanlig flac og Hi-Rez osv, er vel bedre. Greia er at Ifi som jeg har var spesielt god på Mqa..

Så da er det ikke vits med alle Dacs som skrøt av å støtte Mqa.

Jeg tror at Tidal Master er litt dyrere også enn Qobuz og Amazon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...