Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Denne er det jeg vurderer som pre, den har HT funksjon slik at den kan kobles og brukes som Stereo forforsterker med hjemmekino og effekt.

Jeg bruker da en rca switch med trigger Jack kabel til subwoofer som aktiveres når jeg slår på stereo og subkabler til switch og subkabel fra avr med yspiltt til Switch

https://www.hifiexperience.se/produkter/elektronik/da-omvandlare-dac/primare-sc15-prisma/

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AveMORphine skrev (22 minutter siden):

Jeg ville heller lagt mer penger i surround receiver (med pre out til front amp). Da det da vil gi tilgang til romkorreksjon. 

Og seperate sub korreksjons kanaler.

Jeg får med romkorreksjon med min løsning, pga rca Switchen. Jeg kjører med rk og sub med AVR og film Sacd og bd konserter med switch og uten rk i Stereo feks streaming og Cd med Primare pre/Dac.

Slik 

IMG_0075.thumb.png.400ef233a5526b3dd50f803037cc1457.png

 

Eneste er at jeg deler signalet med to y splitt fra Primare, hadde vært fint med enkel sub utgang men har ikke noe å si for lyden annet enn noen få db.

Avr kobles inn på in på Primare og 2 ylink på utgangene to kabler til effekt og de to andre til sub…

På bildet har jeg kun fokusert på sub kablingen..

Jeg har en Diy switch med trigger som jeg får av en kamerat, den er praktisk fordi den kan styres fra fjernkontroll. Kjell har lignende med knapp til ca 200kr men da må du frem til subben å slå på knappen.

Dette kan være nyttig for andre også…

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
3 hours ago, Gouldfan said:

Jeg synes de nye Marantz er veldig pene, og det sies at de fokuserer ekstra mye på musikk og forforsterker delene....

De er igrunn akkurat like Denon (til og med samme kretskort) men de har satt inn den der HDAM-kretsen sin i tillegg. Dette er bare en slags buffer-krets et eller annet sted på signalsiden. Tidligere versjoner av denne har ikke gjort annet enn å øke støy og forvregning littegrann, men det ryktes at de nye versjonene er bedre. Men hvordan en strengt tatt unødvendig buffer-krets skal gjøre den mer "musikalsk" er det kun markedsføringsfolket som kan svare på.

Men her i Europa koster de nå ca. det samme som Denons tilsvar, og mange liker utseendet bedre. 

3 hours ago, Gouldfan said:

Den slim blir nok litt for lite for XTZ Spirit og Dali Fazon som krever litt mer watt....

Om de har lav og litt kinkig impedans så kan de fleste receivere bli litt svett ja. Men om ikke så yter de fleste receivere over 100w 8 ohm og betydelig mer 4 ohm. Så man skal spille høyt skal ikke det være nok.

3 hours ago, Gouldfan said:

Yamaha nye serien er ganske pene og solide også og vakkert bygget symmetrisk invendig og med den nye Slew rate modulene som skal virke mye kjappere/kvikkere i effekt.

features_amplifierunit_cae3393adc9d0ca64f0602908c9b0c54.jpg.6ecaca67ada0ee589fc612939e521b31.jpg

features_designed_structure_327fd1594024572e4db21ea07ee94ae2.webp.2a40158eab8f829a5c7c6a96c5368916.webp

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (1 time siden):

De er igrunn akkurat like Denon (til og med samme kretskort) men de har satt inn den der HDAM-kretsen sin i tillegg. Dette er bare en slags buffer-krets et eller annet sted på signalsiden. Tidligere versjoner av denne har ikke gjort annet enn å øke støy og forvregning littegrann, men det ryktes at de nye versjonene er bedre. Men hvordan en strengt tatt unødvendig buffer-krets skal gjøre den mer "musikalsk" er det kun markedsføringsfolket som kan svare på.

Men her i Europa koster de nå ca. det samme som Denons tilsvar, og mange liker utseendet bedre. 

Om de har lav og litt kinkig impedans så kan de fleste receivere bli litt svett ja. Men om ikke så yter de fleste receivere over 100w 8 ohm og betydelig mer 4 ohm. Så man skal spille høyt skal ikke det være nok.

 

En viktig forskjell med Marantz forhold til Denon er at Marantz i alle? receivere har Pre Out til effektforsterker..

På Denon så må du opp i den dyrere modellen som begynner på 3800x

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Sydvest skrev (6 minutter siden):

Derfor jeg hadde satt på effektforsterker 💪😊

Jeg har kun effekt til frontene som er XTZ 99.26.

Dali Fazon blir Surround og senere Atmos og Xtz Spirit blir Senter og Surround/back.

Spirit Center passer akkurat i benken min om jeg justerer hylla et hakk ned, og litt klaring. Jeg synes det er litt for lite klaring Med Cerwin som jeg bruker nå, blir nok litt bedre Center lyd om den får litt mer plass/klaring som Spirit vil få.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (2 timer siden):

Jeg ville heller lagt mer penger i surround receiver (med pre out til front amp).

Til stereo er det best med separate kombonenter over alt-i-et som receiver gir. Har man i tillegg HT-bypass på forforsterker kan man kombinere det med receiver i tillegg. Man får et par bokser ekstra under tv men prisen er at du får det beste av begge verdener.

 

frohmage skrev (2 timer siden):

Hei hei, ikke bland uskyldige oljesjeiker inn i dette, da

Hvem sponset ræserbilen til sjeiken?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Sydvest said:

Til stereo er det best med separate kombonenter over alt-i-et som receiver gir. Har man i tillegg HT-bypass på forforsterker kan man kombinere det med receiver i tillegg. Man får et par bokser ekstra under tv men prisen er at du får det beste av begge verdener.

Vel jeg for min del er ikke i tvil om hva som lyder best av en Marantz Cinema 50 direkte i htt (med mulighet for på sikt å koble til effekt fra pre out på Cinema 50 - 11(9 powered).4 med opptil 4 seperate sub soner som er romkorrigert individuelt) og en løasning med en drøss med ekstra rimeligere duppeditter stacka oppå hverandre for å på død og liv separere ut 2 kanals på kildesiden. Med sluttresultat at en ikke får romkorreksjon av stereo... Og nei Gouldfan du får ikke Romkorreksjon av det koblingsskjema der. Primaren har ikke romkorreksjon (så vidt jeg vet....)

Men nå er det ikke jeg som skal kjøpe. Men at folk er villig til å kaste vekk penger får bli opp til de...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (49 minutter siden):

Vel jeg for min del er ikke i tvil om hva som lyder best av en Marantz Cinema 50 direkte i htt (med mulighet for på sikt å koble til effekt fra pre out på Cinema 50 - 11(9 powered).4 med opptil 4 seperate sub soner som er romkorrigert individuelt) og en løasning med en drøss med ekstra rimeligere duppeditter stacka oppå hverandre for å på død og liv separere ut 2 kanals på kildesiden. Med sluttresultat at en ikke får romkorreksjon av stereo... Og nei Gouldfan du får ikke Romkorreksjon av det koblingsskjema der. Primaren har ikke romkorreksjon (så vidt jeg vet....)

Men nå er det ikke jeg som skal kjøpe. Men at folk er villig til å kaste vekk penger får bli opp til de...

Primare har ikke noe med sub å gjøre i hjemmekinoen. Da er det Yamaha som vist på bildet som tar seg av Sub med rk.

eneste koblingen via Primare da er Effektforsterker og da er det passthroug akkurat som om AVR var koblet direkte til Effekt.

Jeg vet det er tuvlete å forstå med Pre og main in samt mere kabler, men jeg vet det funker, og mange som bruker eller har brukt samme løsning.

Egentlig ville jeg ha Hegel 160 eller hva den heter, men jeg er fornøyd med Xtz effekten og det blir veldig dyrt i mitt budgett med Hegel integrert.

Du får ikke romkorreksjon i Stereo nei, men det er ikke viktig for meg annet enn i hjemmekinoen.

Om jeg absolutt vil ha Rk på Stereo så er det bare til å spille Straight 2 kanal i hjemmekinoen.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gouldfan said:

En viktig forskjell med Marantz forhold til Denon er at Marantz i alle? receivere har Pre Out til effektforsterker..

På Denon så må du opp i den dyrere modellen som begynner på 3800x

Sant nok.

 

1 hour ago, Sydvest said:

Til stereo er det best med separate kombonenter over alt-i-et som receiver gir. Har man i tillegg HT-bypass på forforsterker kan man kombinere det med receiver i tillegg. Man får et par bokser ekstra under tv men prisen er at du får det beste av begge verdener.

Det man kan oppnå med romkorreksjon og aktiv deling til subwoofer(e) har mer betydning enn den bittelille økte støyen man får i en surroundreceiver. Om man ikke har helt eksepsjonelt følsomme høyttalere så man faktisk kan høres støyen da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (37 minutter siden):

Sant nok.

 

Det man kan oppnå med romkorreksjon og aktiv deling til subwoofer(e) har mer betydning enn den bittelille økte støyen man får i en surroundreceiver. Om man ikke har helt eksepsjonelt følsomme høyttalere så man faktisk kan høres støyen da.

Husk bare at du må opp i en viss grad kr før AVR blir bra på musikk. Den Yamaha som jeg vurderer og Denon som Woff kikket på 3800 duger nok. 

De Marantz også om man huker på effekt..

Men du får ikke bra stereo ut av kun billig Avr, de duger bra til film men ikke musikk..

Og en egen Pre eller integrert er bedre, noen av disse har også feks Dirac så man får med romkorreksjon.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
frohmage skrev (1 time siden):

Fanken, det husker jeg ikke. Hva var greia? (Beklager off topic. Kan godt ta det på pm om det er stress her.)

Det var Sheik Ben Redik Fy Fazan med sitt oljeselskap som sponset Reodors bil.

Reodor Felgen fant opp bilen og motoren og Sjeiken leste avisa og slo til og Sponset Felgen, og Rudolf Blodstrupmoen stjal ideen...

Den bil er genial..

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
3 hours ago, Gouldfan said:

Husk bare at du må opp i en viss grad kr før AVR blir bra på musikk. Den Yamaha som jeg vurderer og Denon som Woff kikket på 3800 duger nok. 

Hvilke egenskaper er det som angivelig gjør dyre bedre til musikk enn de rimelige?

3 hours ago, Gouldfan said:

De Marantz også om man huker på effekt..

Men du får ikke bra stereo ut av kun billig Avr, de duger bra til film men ikke musikk..

Kan ikke komme på en eneste surroundreceiver fra en seriøs produsent som ikke egner seg til musikk. 

3 hours ago, Gouldfan said:

Og en egen Pre eller integrert er bedre, noen av disse har også feks Dirac så man får med romkorreksjon.

Finnes også receivere med Dirac. Og stort sett alt av surroundprosessore der ute ser ut til å være latterlig overpriset. Om man ikke har behov for ekstremt mange kanaler er det bedre å kjøpe en receiver med pre out

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (9 minutter siden):

Hvilke egenskaper er det som angivelig gjør dyre bedre til musikk enn de rimelige?

Nå har du sikkert fått med deg Gouldfan's tro på at dyrt er bedre? (Ref. kabler mm..) Derfor kjøper han heller flere enheter og kobler de opp med DYR kabel! :evil:
Men du har helt rett!

Smule8o skrev (9 minutter siden):

surroundreceiver

Enig med deg i det du skriver, MEN obs: er vel snart slutt på 'receiver'-delen.. 🙂
 

Endret av Woff
Lenke til kommentar

Jeg har ingen problemer med å tro at mange komponenter i én boks slåes av separate når man sammenligner pris mot pris.

I mitt hode er det bedre med færre "dyrere" komponenter enn flere billigere. Det er serdeles få som bygger dedikerte stereoanlegg med receiver istedenfor dedikert dac og preamp.

Nå snakker ikke jeg om stereoforsterker primært til hjemmekinobruk. Jeg tenker 2.x-oppsett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...