Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (1 minutt siden):

Subwoofer dekselet måtte være på pga Waf faktoren.

Med SVS PB16 ULTRA SUBWOOFER så er det egentlig ikke noe TVIL.. Putter noen fingrene inn i høyttaleren når den spiller kan det fort ende med bruddskader faktisk. Der er det krefter ja!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
iknutis skrev (7 minutter siden):

Sliter med å prioritere tid også. :) Og det er veldig lytt i et 200år gammelt tømmerhus, helt sikkert en grei hobby jeg kan begynne med når ungene flytter ut.
 

Joda, er ikke ofte jeg får kvalitetstid med anlegget heller, igår hørte jeg på hodetelefoner, Ifi Zen Dac og de rimelige Sennheiser HD560s. Tidal har gått over til Flac tror jeg og Hi-Rez.

I forigårs så vi film, Heart of Stone på Netflix med hun Wonder woman dama.

Kjempekul film og absolutt ikke enig med Nrk Birger som jeg tror slaktet den.

Det gjelder bare å finne riktig tid i helgen, når huset er ledig, eller barnet har lagt seg, rock pop osv 5-8, og litt roligere jazz og klassisk og akustisk på Senkveld.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
iknutis skrev (3 minutter siden):

Langt til naboer, men ungene ligger i 2.etg og sover. :)

Setter ikke på Metallica eller Rammstein på full guffe når barnet sover, men han synes det er artig å se på Metallica konsert..

Han kommenterte at de var blitt gamle (grått hår) på S&M 2. Men han digget musikken og sceneshow.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 minutter siden):

Joda, er ikke ofte jeg får kvalitetstid med anlegget heller, igår hørte jeg på hodetelefoner, Ifi Zen Dag og de rimelige Sennheiser HD560s

Sennheiser sine modeller har jeg aldri greid å bli glad i. :) Etter mye testing endte jeg opp på Beyer Dynamic DT770pro. De er lukket, så jeg får stort sett sitte i fred når jeg bruker de og.

Et annet høyttalermerke jeg kunne tenkt meg å teste er Usher, og da nærmere bestemt deres 718-modell. Er litt svak for mindre høyttalere, kan vi vel konkludere med..

Lenke til kommentar
iknutis skrev (7 minutter siden):

Sennheiser sine modeller har jeg aldri greid å bli glad i. :) Etter mye testing endte jeg opp på Beyer Dynamic DT770pro. De er lukket, så jeg får stort sett sitte i fred når jeg bruker de og.

Et annet høyttalermerke jeg kunne tenkt meg å teste er Usher, og da nærmere bestemt deres 718-modell. Er litt svak for mindre høyttalere, kan vi vel konkludere med..

De har vel sin greie de som alle andre, jeg tar de som de er, og selvom jeg ikke er 100% happy med alt i de, så er de det beste headset jeg har nå til hjemmebruk.

Beyer er mer oppløst har jeg hørt, vurderte noen slike selv.

Jeg vet ikke med de andre Sennheiser men det er bare de som sitter ved siden av deg som kan høre musikken, selv på høyt volum. Så du bør ikke tenke på at barna i 2 etasje hører åpne.

Altså om du vurderer å prøve åpne hodetelefoner.

Er mer et issue at lyd utenfra kan gå inn.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

image.png.a579cbc31ca7adf3f71c0812afb1fc96.png
Jeg har ikke noe problem med de greiene der, men så har jeg jobbet med lydproduksjon i 26 år. Det ikke så vanskelig å høre hva som er lossy komprimering.

Quote

You see when your ear isn't trained, all you hear is your intention. You don't hear what other people hear when you play your music for them. This is the main reason why mixing and mastering is so difficult.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
41 minutes ago, BadCat said:

image.png.a579cbc31ca7adf3f71c0812afb1fc96.png
Jeg har ikke noe problem med de greiene der, men så har jeg jobbet med lydproduksjon i 26 år. Det ikke så vanskelig å høre hva som er lossy komprimering.

Om du aldri har noe som helst problem med å skille ukomprimert fra godt kodet 320kpbs så er du et medisinsk unikun som bør melde deg til tjenste for de som utvikler algoritmer for lydkomprimering sporenstreks. For alle store og godt organiserte tester av slikt viser at det er meeget vanskelig.

Endret av Smule8o
Lenke til kommentar
52 minutes ago, Smule8o said:

Om du aldri har noe som helst problem med å skille ukomprimert fra godt kodet 320kpbs så er du et medisinsk unikun som bør melde deg til tjenste for de som utvikler algoritmer for lydkomprimering sporenstreks. For alle store og godt organiserte tester av slikt viser at det er meeget vanskelig.

320 kbps er vanskelig. Det hadde vært verre hvis det ble spilt av ei lydfil og man skulle si om det var lossy eller ikke uten å velge mellom to eller tre klipp.

Organiserte tester  vil være meningsløse hvis det ikke er folk i testgruppa som kan høre forskjellen. Det blir som å ta 100 randoms og kjøre i en test for så å konstantere at absolutt gehør ikke eksisterer. Tekstboka sier ikke at ingen kan høre forskjell på lossy og ikke. Den sier at mange kan ikke høre forskjellen.

 

 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, BadCat said:

320 kbps er vanskelig. Det hadde vært verre hvis det ble spilt av ei lydfil og man skulle si om det var lossy eller ikke uten å velge mellom to eller tre klipp.

Organiserte tester  vil være meningsløse hvis det ikke er folk i testgruppa som kan høre forskjellen. Det blir som å ta 100 randoms og kjøre i en test for så å konstantere at absolutt gehør ikke eksisterer. Tekstboka sier ikke at ingen kan høre forskjell på lossy og ikke. Den sier at mange kan ikke høre forskjellen.

 

 

Godt organiserte tester skiller mellom trente og utrente lyttere. Og til og med når man kun ser på trente lyttere er 320kbps med de fleste moderne codecer regnet for å være transparent. Ikke sagt at det ikke finnes utvalgte stykker musikk/signal det kan være mulig å høre forskjell, men for alle praktiske formål transparent. 

Edit: Glemte selvsagt kilde. Her er en studie som tar for seg gode gamle mp3. Som de fleste vet brukes det for det meste bedre codecer i dag.

 https://www.academia.edu/441306/Subjective_Evaluation_of_MP3_Compression_for_Different_Musical_Genres

Quote

 

Over all musical excerpts, listeners significantly preferred (p<0.05) CD quality files to mp3 files for bitrates ranging from 96 to 192 kbits/s.

The results are not significant between CD quality files and mp3 files for higher bitrates (256 and 320 kbits/s). Regarding comparisons amongst mp3 files with different levels of compression, listeners always significantly preferred the higher quality version, except for the comparison between 320 and 256 kbits/s where the results did not reach statistical significance.

Specifically, we observed that trained listeners can discriminate and significantly prefer CD quality over mp3 compressed files for bitrates ranging from 96 to 192 kbits/s.

Regarding higher bitrates (256 and 320 kbits/s), they could not discriminate CD quality over mp3 while expert listeners, with more years of studio experience, could in the same listening conditions in Sutherland’s study [8].

Differences between young sound engineers and experts can be attributed to improved critical listening skills based on individual listening experiences. Furthermore, sound engineers and musicians may not focus on the same sound criteria when listening to music.

 

 

 

Endret av Smule8o
Lenke til kommentar

Det er litt som med video-kodeker. H.264 funker hvis man får nok bitrate. Man må ikke ha AV1 selv om det er mer effektivt og potensielt bedre. Problemet er ikke H.264 men at for eksempel Twitch ikke vil gi mer enn 6000 kbps når man kunne ha trengt 8-12000. Jeg har lite imot H.264 så lenge man får nok bitrate. Hvis man er låst til 6000 eller lavere, synes jeg at det er et utilstrekkelig kodek.

MP3 var grotesk da det var lav bitrate og dårlige enkodere og slurvete enkodig. Slurvete som i ett forsøk, tut og kjør, klikke encode og ikke sjekke for hørbar støy før man legger lyden inn i en video eller laster det opp som mp3. I dag er både bitrate og enkoder (verktøy) bedre, Folk slurver fortsatt, ikke alle, men mange.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Wavfiler fra Beatport funker for min del.

Det er et utested her med Genelec i hele lokalet. Omtrent perfekt satt opp med jevn lyd i hele lokalet i stedet for det tullet med alt for stor PA-rigg i ene enden og så prøve å fylle lyd i hele lokalet med det. Det var svært tydelig en gang en DJ hadde med seg dårlige mp3-filer. Det hørtes ut som at anlegget var hentet fra søppeldynga og ikke at det var et lydanlegg til flere hundre tusen kroner.

Det er ordentlig Hi-Fi jeg får reklame om i Facebook feeden. Jeg tror jeg skal slå til på denne. :p
image.png.7019a0fad9fb334a7970894b1633b105.png

De følger ikke helt med i tiden disse, Enten så har man hodesett med én plugg til mikrofon og klokker eller så har man to plugger og trenger adapter over til én. Hvis man har datamaskin som ikke støtter én plugg er den så gammel at den hører hjemme på museum. Majoriteten av nye datamaskiner kommer med én plugg for å spare plass.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...