Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

frohmage skrev (1 minutt siden):

Det handlet om dyrt lydutstyr versus billigere, og at dyrt utstyr ofte ikke har merkbart bedre lyd enn billigere.

Hvilke flere ting handler det om enn de jeg nevnte? Fasinasjon for avansert mekanikk kan selvfølgelig også være en grunn til å kjøpe dyr klokke (eller lydutstyr), men det gir deg ikke noen bedre opplevelse i en blindtest.

Om folk vil kjøpe ting fordi de er vakre eller kule eller whatever, så har ikke jeg noe problem med det, men det er fint om de er klar over hva som koster ekstra.

En dyr klokke har lengre holdbarhet og garanti enn en billig Kina quartz.

Det er kvaliteten du betaler for, det finnes kopier eller moteklokker du ellers kan kjøpe.

Vi som kan litt mer og er på budgett kjøper Japansk feks Casio, Seiko, Orient.

Vi kjøper jo ikke G-Shock eller Orient pga status, vi gjør det pga kvaliteten……

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
frohmage skrev (11 minutter siden):

Var ikke meningen å starte en ny diskusjon om blindtester på lyd, men om man ikke kan høre forskjell med øynene lukket, så hører man ikke forskjell når man har de åpne heller. Det er iallefall min mening. Hvordan ellers skal man finne ut hva som høres bra ut når selv ikke måleinstrumenter kan vise forskjell?

Vitenskap er ikke feilfri, det er det vi har der og da feks på 70-80 tallet da fokus var på kino og konsertlyd, også helt andre høytalere enn det vi har nå. Blindtestene da var av samme standard som i medisin. Klart er enklere å se om en person blir frisk av canser eller om han kan høre forskjell på Hifi eller smake forskjell på billig hvit vin eller dyr rødvin. (Pun intended)

Det er ny forskning nå og nye metoder, en kort blindtest med tre valg er ikke problemfri. De nye metodene har lengre lyttetest og da viser de ofte forskjell.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Hifi er vel på ingen måte unikt når det kommer til at mange betaler veldig mye for ting som strengt tatt er bare forfengelighet. Flaskevann, vin, sykkel-ting, mote osv er vel ofte akkurat det samme. Det veldig mye av dette har til felles er at mange av argumentene folk bruker for å kjøpe forfengelighets-produkter faller totalt i grus om man virkelig ser på det rent objektivt. Blindtester "ødelegger" for veldig mye dyr hifi, vin, vann osv. Virkeligheten har også en tendens til å ødelegge for "kvaliteten" man tror man får ved å kjøpe dyre klær, biler osv.

Lenke til kommentar

Jeg bytter gladelig ut dyr vin mot dyr Hifi..

Jeg gjør det fordi jeg prioriterer og tar fornuftige valg.

Vin er ikke bra for helsa, Hifi er bra for helsa, for velvære og for humøret.

Det er kun farlig om du spiller for høyt volum. Felles har disse to at de ikke har vitenskapelig målt forskjell i gamle medisinsk baserte blindtester.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Casio har laget temmelig simple produkter i alle år. Spesielt musikkinstrumentene.

Det er mye fjas i hifi-verdenen. Spesielt kabler til tidtusenvis. De fleste som jobber med lyd har kabler i sjiktet 200-1000 kr. Det blir komisk at forbrukeren skal ha kabler til ti og hundretusener når det er helt standard kabel i høyttaleren eller i el-kursen i veggen.

https://oslohificenter.no/kabler/signalkabler/chord-music-analog-din

De kan sikkert ta på edelstener så kabelen så den blir kostende 20 millioner NOK, men lyden er den samme.

Din-kablenen jeg bruker kostet 1200 kr for kabel, endestykker og arbeid (montering og lodding). Ser for meg at det koster nord for 2k for tilsvarende kabel i dag på grunn av inflasjon.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Gouldfan said:

Vitenskap er ikke feilfri, det er det vi har der og da feks på 70-80 tallet da fokus var på kino og konsertlyd, også helt andre høytalere enn det vi har nå. Blindtestene da var av samme standard som i medisin. Klart er enklere å se om en person blir frisk av canser eller om han kan høre forskjell på Hifi eller smake forskjell på billig hvit vin eller dyr rødvin. (Pun intended)

Det er ny forskning nå og nye metoder, en kort blindtest med tre valg er ikke problemfri. De nye metodene har lengre lyttetest og da viser de ofte forskjell.

Skulle gjerne sett den o'berømte nye forskningen som gjør all kjent vitenskap om elektronikk, hørsel og psykoakustikk osv. utdatert. Har etterspurt det før, men aldri sett noe.

Det er skikkelig godt bevist at vi har enormt dårlig hukommelse når det kommer til hva vi hørte. Etter svært kort tid er det stort bare "følelsen" vi husker, og den er som kjent svært påvirkelig av eksterne faktorer. 

Faktisk er dette et så stort problem at om det er små lydmessige forskjeller kan det være utfordrende nok å få gjennomført byttingen mellom det man tester fort nok til å påvise forskjeller.

 

Lenke til kommentar

Men hvorfor det hatet mot Hifi keiserens nye klær osv, men ikke mot vin, klær, klokker, biler, mat etc?
En båt eller hytte du kanskje bruker 2 ganger i året etc….

Jeg hører faktisk forskjell på kabler, en gang ble en dyr signal kabel altfor skarp, ble veldig bra når jeg byttet til en rimeligere. 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (59 minutter siden):

Hifi er vel på ingen måte unikt når det kommer til at mange betaler veldig mye for ting som strengt tatt er bare forfengelighet. Flaskevann, vin, sykkel-ting, mote osv er vel ofte akkurat det samme.

Vin øker i pris dess lengre den er lagret. Hvis man ikke kjenner forskjell på fersk vin rett fra bøtta og den som har vært på eikefat i 5 år så kan man i det minste trøste seg med at sanseapparatet ikke innbyr til de store utskeielser.

Det er mye psykologi ute og går med kabler til 10 00 spenn, men det er jaggu mye den andre veien også og da tenker jeg på irritasjonen over at noen andre koser seg med noe som er dyrt.

Lenke til kommentar
41 minutes ago, uname -i said:

Vin øker i pris dess lengre den er lagret. Hvis man ikke kjenner forskjell på fersk vin rett fra bøtta og den som har vært på eikefat i 5 år så kan man i det minste trøste seg med at sanseapparatet ikke innbyr til de store utskeielser.

Det er mye psykologi ute og går med kabler til 10 00 spenn, men det er jaggu mye den andre veien også og da tenker jeg på irritasjonen over at noen andre koser seg med noe som er dyrt.

I motsetning til kabler er det mulig normalt mulig å snake forskjell på vin. Det er derimot ting som tyder på at det er lite sammenheng mellom folks preferanse og pris på vinen om den som smaker ikke kjenner til prisen.

https://phys.org/news/2011-04-expensive-inexpensive-wines.html

Vin blir som det meste annet solgt for så mye noen et villige til å betale for den, som det meste annet her i verden.

 

Lenke til kommentar

Poenget er at de vitenskapelige blindtestene som er publisert ikke viser vitenskapelig forskjell på dyr og billig vin av det som er publisert..

Det er selvsagt forskjell på vin, akkurat som det faktisk er forskjell på kabler... Og forsterkere, Dacs og høyttalere.

Det er metodene som er brukt som har svakheter.

Å ha blind tro på blindtester er ikke akkurat vitenskapelig....

Det er lov å ha kritisk sans, og å stille spørsmål om hva som er riktig.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Gouldfan said:

Poenget er at de vitenskapelige blindtestene som er publisert ikke viser vitenskapelig forskjell på dyr og billig vin av det som er publisert..

Det er selvsagt forskjell på vin, akkurat som det faktisk er forskjell på kabler... Og forsterkere, Dacs og høyttalere.

Det er metodene som er brukt som har svakheter.

Å ha blind tro på blindtester er ikke akkurat vitenskapelig....

Det er lov å ha kritisk sans, og å stille spørsmål om hva som er riktig.

Jo, de sier at dyr vin ikke nødvendigvis er bedre enn billig vin. Ikke at det ikke er forskjell på vinen. En vesentlig forskjell.

Og ja, det er forskjell på kabler, DACer osv. Bare at de er så små og ubetydelige at vi ikke er i stand til å høre de. Faktisk utgjør det å flytte på hodet ett par cm betydelig større forskjell enn det gjør på noen som helst kabel (som er egnet for formålet).

 

Lenke til kommentar

Jeg aksepterer selvfølgelig at andre ikke hører forskjell på hifi utstyr og kabler, eller ikke tror det er noen forskjell fordi Toole, Ethan og Gene hevder dette...

Eller også fordi de ikke hører forskjell, eller ikke bryr seg. Jeg forstår bare ikke den negative misnøyen med andre som klarer å høre forskjell, og som betaler littegrann for den forskjell... enten forskjell er liten eller stor.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Gouldfan said:

Jeg aksepterer selvfølgelig at andre ikke hører forskjell på hifi utstyr og kabler, eller ikke tror det er noen forskjell fordi Toole, Ethan og Gene hevder dette...

Eller også fordi de ikke hører forskjell, eller ikke bryr seg. Jeg forstår bare ikke den negative misnøyen med andre som klarer å høre forskjell, og som betaler littegrann for den forskjell... enten forskjell er liten eller stor.

Jeg "reagerer" normalt ikke når kabel, vin, flaskevann, whatever entusiaster diskuterer sin greie. Men når de begynner å gi sine råd til "uskyldig tredjepart" blander jeg meg inn. Feks sjefs-svadaen om at 10 eller 20% av et stereoanleggs pris bør være kabler.

Og for 83. gang. Dette er ikke bare noe noen gamle gubber hevder. Dette er resultatet av nitidig vitenskapelig arbeid. Noe bla de aller fleste som produserer utstyret musikken taes opp og mikser med forholder deg til.

Er du like skeptisk til vitenskap innen medisin, jordas form osv? Blindtester er nå gullstandarden innen medisinsk forskning.

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (Akkurat nå):

Jeg "reagerer" normalt ikke når kabel, vin, flaskevann, whatever entusiaster diskuterer sin greie. Men når de begynner å gi sine råd til "uskyldig tredjepart" blander jeg meg inn. Feks sjefs-svadaen om at 10 eller 20% av et stereoanleggs pris bør være kabler.

Og for 83. gang. Dette er ikke bare noe noen gamle gubber hevder. Dette er resultatet av nitidig vitenskapelig arbeid. Noe bla de aller fleste som produserer utstyret musikken taes opp og mikser med forholder deg til.

Er du like skeptisk til vitenskap innen medisin, jordas form osv? Blindtester er nå gullstandarden innen medisinsk forskning.

Det er jo det flat-jord greiene at vi som hører forskjell mener at den objektive klanen er på da....

Vitenskapen begrenser seg utifra det vi vet, så lenge man vet og forstår det så er det ok.

Forskning på lyd og musikk sluttet ikke med Toole og Ethan Whiner..

Og alt de mente var selvsagt ikke bare feil eller negativt. Men korte blindtester abx er feil både på vin og musikk, det er bare forvirrende.

Hver gang det produseres blindtester som viser forskjell, så sier objektistene det er feil eller placebo.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Gouldfan said:

Det er jo det flat-jord greiene at vi som hører forskjell mener at den objektive klanen er på da....

Vitenskapen begrenser seg utifra det vi vet, så lenge man vet og forstår det så er det ok.

Forskning på lyd og musikk sluttet ikke med Toole og Ethan Whiner..

Og alt de mente var selvsagt ikke bare feil eller negativt. Men korte blindtester abx er feil både på vin og musikk, det er bare forvirrende.

Hver gang det produseres blindtester som viser forskjell, så sier objektistene det er feil eller placebo.

De behøver på ingen måte å været korte, men siden man fra annen forskning vet hvor dårlig man husker det man har hørt skulle jeg gjerne sett gode argument mot kjappe blindtester. 

Har enda til gode å se en korrekt utført blindtest som viser noe annet. Vet du kanskje om noen? Som regel er det alltid veldig ullne om metodikk, protokoll etc.

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (1 time siden):

Jeg "reagerer" normalt ikke når kabel, vin, flaskevann, whatever entusiaster diskuterer sin greie. Men når de begynner å gi sine råd til "uskyldig tredjepart" blander jeg meg inn. Feks sjefs-svadaen om at 10 eller 20% av et stereoanleggs pris bør være kabler.

Og for 83. gang. Dette er ikke bare noe noen gamle gubber hevder. Dette er resultatet av nitidig vitenskapelig arbeid. Noe bla de aller fleste som produserer utstyret musikken taes opp og mikser med forholder deg til.

Er du like skeptisk til vitenskap innen medisin, jordas form osv? Blindtester er nå gullstandarden innen medisinsk forskning.

De fleste som kjøper hifi og «high end» får med slike eksotiske kabler som en del av pakka, ofte får de da også rabatt på hele anlegget, og da er det vel ikke noe problem?

Om du ikke vil ha de, så kan du legge de ut for salg. (Om du ikke synes det er uetisk) og gå på Biltema eller Clasern, eller om du har ekstra tro på at det ikke er forskjell kan du bestille aliminiumskabler fra Alibaba eller Amazon. Kanskje de har aliminium på Kjell også? De har altmulig, handler der selv. Men ikke aliminium.

Lenke til kommentar
59 minutes ago, Gouldfan said:

De fleste som kjøper hifi og «high end» får med slike eksotiske kabler som en del av pakka, ofte får de da også rabatt på hele anlegget, og da er det vel ikke noe problem?

Kommer helt an på om de ender opp med å betale mer eller ikke. Tipper de bare får rabatt på selve kablene (da det typisk er ting med høy avanse).

59 minutes ago, Gouldfan said:

Om du ikke vil ha de, så kan du legge de ut for salg. (Om du ikke synes det er uetisk) og gå på Biltema eller Clasern, eller om du har ekstra tro på at det ikke er forskjell kan du bestille aliminiumskabler fra Alibaba eller Amazon. Kanskje de har aliminium på Kjell også? De har altmulig, handler der selv. Men ikke aliminium.

Aluminium funker godt det. Må bare være litt tykkere.

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (14 minutter siden):

Kommer helt an på om de ender opp med å betale mer eller ikke. Tipper de bare får rabatt på selve kablene (da det typisk er ting med høy avanse).

Aluminium funker godt det. Må bare være litt tykkere.

Mest praktisk for båt og våte forhold.

Lyden blir varmere og mindre oppløst, men dere som ikke tror på sånt kan ta det helt med ro. Kjøp det billigste dere finner.

Det er tullete å bruke penger på noe om man ikke hører noe forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...