Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

19 minutes ago, Gouldfan said:

Mest praktisk for båt og våte forhold.

Lyden blir varmere og mindre oppløst, men dere som ikke tror på sånt kan ta det helt med ro. Kjøp det billigste dere finner.

Det er tullete å bruke penger på noe om man ikke hører noe forskjell.

Hvorfor i alle dager skal lyden bli varmere med aluminium? Så vidt meg bekjent har aluminium ingen egenskaper som skal føre til demping av betydning av frekvenser i området under 20kHz enn kobber. Dette fenomenet skulle jeg gjerne sett en troverdig forklaring på (men det finnes nok ikke)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Smule8o skrev (5 minutter siden):

Hvorfor i alle dager skal lyden bli varmere med aluminium? Så vidt meg bekjent har aluminium ingen egenskaper som skal føre til demping av betydning av frekvenser i området under 20kHz enn kobber. Dette fenomenet skulle jeg gjerne sett en troverdig forklaring på (men det finnes nok ikke)

Det er enkelt å prøve det, tror de fleste tar det på blindtest A-B, test 1 aluminium test 2 ofc kobber og test 3 sølv.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (Akkurat nå):

Det vil det. Pass dog i så fall på å ikke endre mikrofonposisjonen litt en gang. Få cm endring utgjør mer endring enn en kabel noen gang vil gjøre 

Neste spørsmål: er det forskjeller som bare vil utmerke seg i en graf som er generert av en kalibrert mikrofon i et kontrollert rom? 😛

Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (2 minutter siden):

Og du hadde garantert bommet på en lyttetest utført riktig over et antall bytter med "nye" kabler av begge sorter.

Javel, jeg er glad bare det passer. Du må omtrent være døv om du må lese av en mikrofon for å finne ut om en kabel ikke passer i lydsignatur.

En måling gir kun en pekepinn.Det gir like stor mening som å lese Ingrediensene i en Freia melkesjokolade og en First Price sjokolade, om de inneholder de samme ingrediensene og vurdere hvordan det smaker.

Istedefor å smake den med munnen, og bruke smaks sansen.

 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (14 minutter siden):

Javel, jeg er glad bare det passer. Du må omtrent være døv om du må lese av en mikrofon for å finne ut om en kabel ikke passer i lydsignatur.

En måling gir kun en pekepinn.Det gir like stor mening som å lese Ingrediensene i en Freia melkesjokolade og en First Price sjokolade, om de inneholder de samme ingrediensene og vurdere hvordan det smaker.

Istedefor å smake den med munnen, og bruke smaks sansen.

 

Hva snakker du egentlig om? Jeg har ikke nevnt mikrofoner, eller målinger med et ord.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Sydvest said:

Elsker kabelsnakk

spacer.png

For noen år siden kjøpte jeg et par med Nordost purple fair høyttalerkabler på finn. Jeg fikk de til ca halv pris av ny. Det skal nevnes at jeg kjøpte de kun på grunn av utseende. Når jeg mottok kablene hadde vi en blind a/b test med en annen kompis som er HiFi entusiast. Ingen av oss klarte høre forskjell mellom mine nye Nordost kabler og et par "billige" kobberkabler.

Jeg er fortsatt veldig fornøyd med utseende på kablene😁

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (39 minutter siden):

Istedefor å smake den med munnen, og bruke smaks sansen.

Dessverre så stoler jeg ikke på en upartisk dommer som har investert penger i et av testobjektene.

Jeg for eksempel mener jo at høyttalerkabler til tusenvis av kroner er mest for pynten sin del, og har hatt Biltemakabler siden jeg kjøpte mine første høyttalere for fem år siden. Skulle ønske noen kunne byttet ut Biltema-kablene mine til noe svindyrt UTEN at jeg var klar over det eller ble gjort oppmerksom på det. Hadde jeg klart å høre det eller ikke? Det er en blindtest jeg kunne stilt meg bak.

Endret av Sydvest
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Gouldfan said:

Javel, jeg er glad bare det passer. Du må omtrent være døv om du må lese av en mikrofon for å finne ut om en kabel ikke passer i lydsignatur.

En måling gir kun en pekepinn.Det gir like stor mening som å lese Ingrediensene i en Freia melkesjokolade og en First Price sjokolade, om de inneholder de samme ingrediensene og vurdere hvordan det smaker.

Istedefor å smake den med munnen, og bruke smaks sansen.

 

En kalibrert målemikrofon klarer å oppfatte minimale forskjeller øret bare kan drømme om. Den kommer kun til kort når det gjelder en høyttalers interaksjon med et rom. Da trenger man flere (for å være i stand til å bestemme hvilken retning lyden kommer fra).

Men hva som kommer ut av en høyttaler klarer man å måle HELT nøyaktig. Og ja, de minimale endringene man måler med kabler er så små at få cm ending i posisjon, endring i luftfuktighet temperatur osv har langt større betydning.

Lyd er ikke magi (selv om mange selgere av eksotiske dingser vil ha deg til å tro det), det er bare trykkbølger i lufta.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, oldboy said:

For noen år siden kjøpte jeg et par med Nordost purple fair høyttalerkabler på finn. Jeg fikk de til ca halv pris av ny. Det skal nevnes at jeg kjøpte de kun på grunn av utseende. Når jeg mottok kablene hadde vi en blind a/b test med en annen kompis som er HiFi entusiast. Ingen av oss klarte høre forskjell mellom mine nye Nordost kabler og et par "billige" kobberkabler.

Jeg er fortsatt veldig fornøyd med utseende på kablene😁

Utseende og ren fysisk holdbarhet (spesielt for kabler med plugger) er nok der det er betydelig forskjell ja. Og pris da 😛

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (2 minutter siden):

En kalibrert målemikrofon klarer å oppfatte minimale forskjeller øret bare kan drømme om. Den kommer kun til kort når det gjelder en høyttalers interaksjon med et rom. Da trenger man flere (for å være i stand til å bestemme hvilken retning lyden kommer fra).

Men hva som kommer ut av en høyttaler klarer man å måle HELT nøyaktig. Og ja, de minimale endringene man måler med kabler er så små at få cm ending i posisjon, endring i luftfuktighet temperatur osv har langt større betydning.

Lyd er ikke magi (selv om mange selgere av eksotiske dingser vil ha deg til å tro det), det er bare trykkbølger i lufta.

Nettop vi måler høytalere og watt, det er det vi måler. På amper og DACs måler vi støy.

Det at vi ikke måler amper og DACs på samme måte som høytalere betyr ikke at de ikke har en egen lyd.

Resultatene sier noe om hva mik måler, men hvordan det høres ut må du teste med øra og musikk faktisk.

 

Det er en fyr på YouTube som heter Gene, tror det er Audioholic kanalen heter,  han hørte forskjell på en jitter funksjon fram og tilbake på Yamaha, samt et filter roll of etc. Men det kom ikke opp i målingene, så da måtte det være placebo-spøkelset…..

Lenke til kommentar

Jeg gidder ikke diskutere kabler, jeg også vurderer om jeg har placebo, men ikke når det ikke passer. Det er når det lyder bedre jeg er usikker. Fordi det kan være at du har en bra lyttedag, det kan være at du har bias fordi du har brukt penger. Eller lytter ekstra kritisk, og musikk med god lydkvalitet lyder jo bra? Særlig med øra på stilk.

Men det er ikke bias når jeg ikke liker en ledning som er dyr, negativ placebo.

Det er helt ok at dere bruker Biltema kabler osv, om du ikke hører forskjell eller kun tror på målinger så er det deres valg.

Målinger er bra og nyttig men analyserer ikke musikk som et menneskes hørsel.

Jeg har fått meningene jeg var ute etter, og det bekreftet mine teorier om at hifi som er dyrere er tabu.
 

Helt annerledes enn andre materielle ting med entusiast tråder. Biler, klokker, dekk, vin, klær etc.

Der får du applaus og likes om du har noe dyrt…

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Gouldfan said:

Nettop vi måler høytalere og watt, det er det vi måler. På amper og DACs måler vi støy.

På høyttalere bør det måles frekvensrespons foran(on axis), frekvensrespons rundt omkring høyttaleren (for å kunne forutsi interaksjoner med rom), forvregning (igrunn det høyttaleren "legger til" signalet den får inn, og eventuelt kompresjon (ved høyt volum).

På DACer og forsterkere er det relevant å måle støy, forvregning og eventuelt effekt og/eller spenning ved forskjellige laster. Alt dette er trivielt å få under hørbart nivå nå i år 2023(selv om en del produsenter faktisk presterer å bomme i ny og ne)

10 minutes ago, Gouldfan said:

Det at vi ikke måler amper og DACs på samme måte som høytalere betyr ikke at de ikke har en egen lyd.

Resultatene sier noe om hva mik måler, men hvordan det høres ut må du teste med øra og musikk faktisk.

Om resultatene målt med Mic er identisk høres det likt ut. Eventuelle forskjeller da kommer fra prosesseringen som foregår mellom ørene ;) Og det skjer det mye rart med oss alle.

 

10 minutes ago, Gouldfan said:

Det er en fyr på YouTube som heter Gene, tror det er Audioholic kanalen heter,  han hørte forskjell på en jitter funksjon fram og tilbake på Yamaha, samt et filter roll of etc. Men det kom ikke opp i målingene, så da måtte det være placebo-spøkelset…..

Audioholics har vel AP måleinstrument. Så de er i stand til å si hva som kommer ut av en dings med stor nøyaktighet. Feilkonstuert filter på en DAC kan gi hørbar forskjell. Men da skal det være ille Feilkonstuert (noe som nok forekommer). Men en seriøs produsent som Yamaha har nok kontroll på slikt.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Gouldfan said:

Jeg gidder ikke diskutere kabler, jeg også vurderer om jeg har placebo, men ikke når det ikke passer. Det er når det lyder bedre jeg er usikker. Fordi det kan være at du har en bra lyttedag, det kan være at du har bias fordi du har brukt penger.

Men det er ikke bias når jeg ikke liker en ledning som er dyr, negativ placebo.

Jeg hadde nok vært uegnet som kandidat i en kabel blindtest av den grunn (om jeg hadde visst at det er det som blir testet). Kunne sikkert testet en helt ok normal kabel mot et eller annet alvorlig feilkonstuert som faktisk gir klare hørbare effekter, men mulig jeg hadde sikkert overbevist meg selv om at der ikke er forskjell.

17 minutes ago, Gouldfan said:

 

Helt annerledes enn andre materielle ting med entusiast tråder. Biler, klokker, dekk, vin, klær etc.

 

Ingen som er innom klokketråder og påpeker at den billige digitale saken fra Casio viser tid mer nøyaktig enn noen mekanisk klokke noen gang kan gjøre altså? ;)

Lenke til kommentar
27 minutes ago, oldboy said:

Når jeg mottok kablene hadde vi en blind a/b test med en annen kompis som er HiFi entusiast. Ingen av oss klarte høre forskjell mellom mine nye Nordost kabler og et par "billige" kobberkabler.

Lurer på om jeg skal starte selskap som utelukkende selger spesial-høyttalerkabler.

Porteføljen;

Supreme Bigfoot (retningsbestemt balansert ultralav-LHR kabel) Kun 299.000,-
Advanced Loch Ness (200 Khz sertifisert designet for streaming) Kun 189.000,-
Platinum Unicorn (micro-kordeler for optimal kvante-elektronseparering) Kun 149.000,-
Accordion Ompha Lumpa (spesielt designet for tysk slagermusikk) Kun 69.000,-
Utbøyd Metallkleshenger Ultimate (eksklusiv miljøkredibelt alternativ) Kun 49.000,-

Alle kablene leveres enkeltvis og standard lange nok til å akkurat være for korte. Eks. MVA.

Ved kjøp av minst 3 kabel fås 10% rabatt.
Ved kjøp av minst 10 kabler fås 25% rabatt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (8 minutter siden):

Jeg hadde nok vært uegnet som kandidat i en kabel blindtest av den grunn (om jeg hadde visst at det er det som blir testet). Kunne sikkert testet en helt ok normal kabel mot et eller annet alvorlig feilkonstuert som faktisk gir klare hørbare effekter, men mulig jeg hadde sikkert overbevist meg selv om at der ikke er forskjell.

Ingen som er innom klokketråder og påpeker at den billige digitale saken fra Casio viser tid mer nøyaktig enn noen mekanisk klokke noen gang kan gjøre altså? ;)

På NAD passet den ikke, men på Sony passet den perfekt. Om en måling av høytalerne hadde funnet det er usikkert.

Klokker er mer enn bare nøyaktig tidsvising men det er en del av greia. Det er fascinerende for oss som er interessert.

Casio G-Shock er populær fordi den tåler juling, er nøyaktig, har funksjoner, er vanntett 200meter og ikke minst er retro fra 80 tallet. Kort sagt en klassiker.

Andre klokker har også sine greier. Sjekk innom tråden det er ingen negative kommentarer mot billige eller dyre klokker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...