Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Smule8o skrev (14 minutter siden):

Det er sant. Mange av de har en tendens til å gå varm om man belaster de hardt for lenge. God kjøling er stort, tungt og dyrt (om man ikke bruker vifte). Men det gir utslag i at forsterkeren typisk slår ut og går i protect modus eller lignende, ikke dårligere lyd 

Det er noe markedsføringsfolket sier, ingenting med virkeligheten å gjøre.

Den Denon er sikkert bra på Musikk, jeg tror deg når du hevder dette.

Avr inkludert Yamaha hevder jo at de gjør musikk veldig bra... Så vanskelig å forstå "markedsførings folket" påstanden.

Avr bruker penger på funksjoner, amper og filmprossesering. Så skal de også lage bra lyd i Stereo...

Det er sjelden at Stereo produsentene ranter på Avr delen, ofte lager de også selv en Avr.....

Det er private som jeg og på nett som klager på Avr og musikk delen.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Smule8o skrev (6 minutter siden):

På Denon kan du i alle fall sendte signalet utenom DSPen om du ønsker det. Fult analog signalveg. Du mister da selvsagt bass management, romkorreksjonen osv.  dette er for Spesielt interesserte. 

Edit: og svært få tester slikt i årevis. Dette hadde vært uendelig dyrt og helt unødvendig 

Hvordan vet du hvordan Denon og Yamaha tester produktene sine?

De har tilogmed egne eksperter som gjør dette, og de blir godt betalt.. Humbug?

Bare la være å la ekspertene drive voicing da, og gi oss billigere receivere istedenfor..?

Lenke til kommentar
1 minute ago, Gouldfan said:

Hvordan vet du hvordan Denon og Yamaha tester produktene sine?

De har tilogmed egne eksperter som gjør dette, og de blir godt betalt.. Humbug?

Bare la være å la ekspertene drive voicing da, og gi oss billigere receivere istedenfor..?

Vel, de har en tendens til å komme med nye produkter hvert år. Så dermed utgår årevis med testing.

Og ja, de som uttaler seg uklart om voicing, magi og tuning er stort sett en del av markedsføringsapparatet. Viktig for å tilfredsstille pressen og imponere folk med manglende teknisk forståelse.

Når man måler hva som kommer ut av billige vs dyre forsterkere ser man stort sett det samme. Flat frekvensrespons og lav forvregning. De dyrere har dog ofte bedre kjøling og lignende. Så de tåler "mer juling".

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (7 minutter siden):

Vel, de har en tendens til å komme med nye produkter hvert år. Så dermed utgår årevis med testing.

Og ja, de som uttaler seg uklart om voicing, magi og tuning er stort sett en del av markedsføringsapparatet. Viktig for å tilfredsstille pressen og imponere folk med manglende teknisk forståelse.

Når man måler hva som kommer ut av billige vs dyre forsterkere ser man stort sett det samme. Flat frekvensrespons og lav forvregning. De dyrere har dog ofte bedre kjøling og lignende. Så de tåler "mer juling".

Yamaha lager produkter hvert 10 år.. Jeg vet ikke hvordan det er med Denon.

Om du tror at voicing og tuning er svada så får du tro dette, det er en del av produksjonen. Selv Diy vet dette, altså hvilke deler som passer best.

Litt som matlaging.

Alle gjør dette iallefall, det er vel bare objektistene (ikke alle) som ikke forstår dette.

-Når en kabel ikke kan gjøre forskjell, så kan vel ikke kondiser, kraftforsyning ,caps eller kabler og lodding inni heller gjøre forskjell???

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
1 minute ago, Gouldfan said:

Yamaha lager produkter hvert 10 år.. Jeg vet ikke hvordan det er med Denon.

Surroundreceivere hvert 10. år? Da må de vare håpløst utdaterte på slutten av levetiden.

Denon ser vel i alle fall ut til på ha slakket litt ned på tempoet de spare årene, da det retting slett ikke er noe nytt å legge til.

Dagens linje fra Yamaha ser ut til å være fra 2021. Var de som ble erstattet lansert i 2011? Høres meget usannsynlig ut 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (2 minutter siden):

Surroundreceivere hvert 10. år? Da må de vare håpløst utdaterte på slutten av levetiden.

Denon ser vel i alle fall ut til på ha slakket litt ned på tempoet de spare årene, da det retting slett ikke er noe nytt å legge til.

Dagens linje fra Yamaha ser ut til å være fra 2021. Var de som ble erstattet lansert i 2011? Høres meget usannsynlig ut 

Aventage serien er 10 år, de fokuserer på å lage framtids sikre produkter. De skal støtte 8k osv.

Jeg tror hele serien også de rimelige er 10 års intervaller..

Denon er ikke hvert år, jeg tror de har 5 år eller noe sånt, men husker ikke.

Yamaha sier selv dette at de har 10 års intervaller, og heller fokuserer på å lage den nye meget bra.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Gouldfan said:

Yamaha lager produkter hvert 10 år.. Jeg vet ikke hvordan det er med Denon.

Om du tror at voicing og tuning er svada så får du tro dette, det er en del av produksjonen. Selv Diy vet dette, altså hvilke deler som passer best.

Hvilke egenskaper er det da som eventuelt skal endre seg? Har de ikke padded flat frekvensrespons? Har de ikke støy og forvregning godt under hørbart nivå?

8 minutes ago, Gouldfan said:

Litt som matlaging.

Alle gjør dette iallefall, det er vel bare objektistene (ikke alle) som ikke forstår dette.

"Objektivister" og folk mes elektronikk-kompetanse ser at påstandene ikke har rot i virkeligheten.

8 minutes ago, Gouldfan said:

-Når en kabel ikke kan gjøre forskjell, så kan vel ikke kondiser, kraftforsyning ,caps eller kabler og lodding inni heller gjøre forskjell???

Joda det kan det. Men det er i år 2023 trivielt og ganske billig å få slik godt nok til at det ikke er hørbar forskjell.

Og feks størrelsen på strømforsyning har betydning om man har svært lavimpedante høyttalere. Men det vil gi resultater i form av hørbar forvregning (klipping) ved høyt volum, ikke bedre eller dårligere lyd.

Kvaliteten på loddinger og kondensatorer går mest på levetid 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Gouldfan said:

Aventage serien er 10 år, de fokuserer på å lage framtids sikre produkter. De skal støtte 8k osv.

Sier du at dagens serie er 10 år? Lanserte de 8k klare forsterkere for 10 år siden? Da var de jaggu langt foran alle, også hdmi standarden.

5 minutes ago, Gouldfan said:

Jeg tror hele serien også de rimelige er 10 års intervaller..

Denon er ikke hvert år, jeg tror de har 5 år eller noe sånt, men husker ikke.

Denon kom med nye modeller hvert år frem til 2020. Etter det har det bare kommet en ny serie.

5 minutes ago, Gouldfan said:

Yamaha sier selv dette at de har 10 års intervaller, og heller fokuserer på å lage den nye meget bra.

Her er forresten fasiten:

http://kane.site44.com/Yamaha/Yamaha_AVR_model_history.html

De praktiserte nye hvert år frem til 2018.

Dagens lineup ser ut til å være fra 2020/21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (23 minutter siden):

Sier du at dagens serie er 10 år? Lanserte de 8k klare forsterkere for 10 år siden? Da var de jaggu langt foran alle, også hdmi standarden.

Denon kom med nye modeller hvert år frem til 2020. Etter det har det bare kommet en ny serie.

Her er forresten fasiten:

http://kane.site44.com/Yamaha/Yamaha_AVR_model_history.html

De praktiserte nye hvert år frem til 2018.

Dagens lineup ser ut til å være fra 2020/21

Ja det stemmer, men de siste støtter 8k selvom det tok litt tid og mye styr med de chipsene som hadde feil som gjaldt hele bransjen. De har gått over til ca 10 års release. Vet selvsagt at dette er promotering, fra ansatte. Men kommer også litt informasjon i salgspratet.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Woff skrev (55 minutter siden):

Begynner vel å forsvinne det.. Den jeg har har ingen 'mottagere' men har mulighet for strømming så vidt jeg forstår..

 

Ubrukelig i Norge som har kvittet seg med FM, her i Sverige har vi fortsatt FM og det er jeg glad for..

Yamaha RX A4A har også FM, håper jeg får kjøpt den snart, skal bare kjøpe Dali Fazon først..

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en Yamaha RX-V800 i 2000 og hadde den i drøyt tre år. Der merket jeg stor forskjell på om jeg kjørte den i Surround-modus eller Pure Direct.

Den hadde masse forhåndsdefinerte dsp-innstillinger man kunne velge mellom, men når jeg skulle lytte til musikk endte jeg stort sett opp med Pure Direct og ren stereo.
Ser den på nett får kritikk for manglende bass og krefter, men selv om dette begynner å bli noen år siden kan jeg ikke huske at det var noe jeg bet meg merke i. Brukte den for det meste på Patos Basic og Lyric-serien, men var også innom et sett Kirksaeter Silverline 220, PSB Image T6 og noen di-poler jeg ikke husker merket på som var innom stuen en kort periode.

Ellers husker jeg at Primare's SPA20 hadde tilsvarende gode stereokvaliteter som den innebygde A30.1

En høyttaler som overrasket meg stort på studenthybelen, var den minste i JBL sin studio-serie: L830
https://www.jbl.com/STUDIO+L830.html

Disse kjørte jeg på Primare I20, stående på sandfylte stål-stativer og ble belønnet med både relativt dyp bass og klar diskant. En høyttaler de fleste kun kjøpte som bakhøyttalere den gangen, men som jeg var superfornøyd med. Kostet rundt 5k for paret om jeg husker rett. Hybelen var riktignok bare på en 12-15m3, men der kom de absolutt til sin rett. :)

Det anlegget jeg riktignok har vært absolutt mest fornøyd med, var Hegel sin H200 som jeg brukte til å drive et sett Patos Symphonic-prototyper som jeg kjøpte direkte av Roar Moen like før Patos ble lagt ned.
Åpen AMT-diskant på topp, doble 8" og doble 10" slaver. Altspisende med tanke på musikk, kjellerdyp bass og oppløst på topp. Alt jeg kunne ønske meg. Ble dessverre solgt når fruen var gravid med førstemann.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
iknutis skrev (1 minutt siden):

Den hadde masse forhåndsdefinerte dsp-innstillinger man kunne velge mellom, men når jeg skulle lytte til musikk endte jeg stort sett opp med Pure Direct og ren stereo.

Har akkurat samme erfaring med mine foregående Pioneer forsterkere. De ferdig 'ødelagte' dsp-settingene ble overhode ikke brukt, (jalla-lydeffekter) men rein lyd har alltid fungert topp. 

Gouldfan skrev (1 time siden):

Ubrukelig i Norge som har kvittet seg med FM

Nå er jo DAB i utgangspunktet laget for folk med elendig hørsel da. Men de strømme-mulighetene er jo greie nok de hvis du ikke har nok lyd fra før! 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
iknutis skrev (17 minutter siden):

Jeg kjøpte en Yamaha RX-V800 i 2000 og hadde den i drøyt tre år. Der merket jeg stor forskjell på om jeg kjørte den i Surround-modus eller Pure Direct.

Den hadde masse forhåndsdefinerte dsp-innstillinger man kunne velge mellom, men når jeg skulle lytte til musikk endte jeg stort sett opp med Pure Direct og ren stereo.
Ser den på nett får kritikk for manglende bass og krefter, men selv om dette begynner å bli noen år siden kan jeg ikke huske at det var noe jeg bet meg merke i. Brukte den for det meste på Patos Basic og Lyric-serien, men var også innom et sett Kirksaeter Silverline 220, PSB Image T6 og noen di-poler jeg ikke husker merket på som var innom stuen en kort periode.

Ellers husker jeg at Primare's SPA20 hadde tilsvarende gode stereokvaliteter som den innebygde A30.1

En høyttaler som overrasket meg stort på studenthybelen, var den minste i JBL sin studio-serie: L830
https://www.jbl.com/STUDIO+L830.html

Disse kjørte jeg på Primare I20, stående på sandfylte stål-stativer og ble belønnet med både relativt dyp bass og klar diskant. En høyttaler de fleste kun kjøpte som bakhøyttalere den gangen, men som jeg var superfornøyd med. Kostet rundt 5k for paret om jeg husker rett. Hybelen var riktignok bare på en 12-15m3, men der kom de absolutt til sin rett. :)

Det anlegget jeg riktignok har vært absolutt mest fornøyd med, var Hegel sin H200 som jeg brukte til å drive et sett Patos Symphonic-prototyper som jeg kjøpte direkte av Roar Moen like før Patos ble lagt ned.
Åpen AMT-diskant på topp, doble 8" og doble 10" slaver. Altspisende med tanke på musikk, kjellerdyp bass og oppløst på topp. Alt jeg kunne ønske meg. Ble dessverre solgt når fruen var gravid med førstemann.

Minner meg om når jeg solgte BenQ W5000 projektor, lærret og Xbox360 og subwoofer fordi vi fikk barn...

Det går seg til igjen, nå mangler jeg bare projektor, men vi har fått en fin Panasonic 4k tv som veier opp for dette.

Det negative med Pure er at det før iallefall ikke gikk å få med Subwoofer, ikke så viktig med gulvhøytakere, men er litt viktig med stativhøytalere som jeg har.

Jeg liker å spille i Straight 2.1 dvs med sub og effektforsterker i stereo... Sikkert fordi det lyder bedre med sub.

Pure Direct bruker jeg av og til på klassisk eller vokal og akustisk, slikt som ikke har mye bass.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg hadde vel egentlig klart meg med det jeg har nå men jeg synes det er morsomt å spare opp kr og tweake litt med lyden.

Ikke alltid det gir merkbart forskjell, men det hender det gjør det. Jeg er vel en audiofil/audiofool men det er hobbyen min. Akkurat som andre har fiske, bil eller klokke dilla.

Dessuten trenger jeg Nye Hdmi kontakter på Yamaha og mange av dem, og Primare Pre/DAC streamer passer perfekt i Ikea benken og er oppnåelig i pris.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (6 minutter siden):

Minner meg om når jeg solgte BenQ W5000 projektor, lærret og Xbox360 og subwoofer fordi vi fikk barn...

Det går seg til igjen, nå mangler jeg bare projektor, men vi har fått en fin Panasonic 4k tv som veier opp for dette.

Det negative med Pure er at det før iallefall ikke gikk å få med Subwoofer, ikke så viktig med gulvhøytakere, men er litt viktig med stativhøytalere som jeg har.

Jeg liker å spille i Straight 2.1 dvs med sub og effektforsterker i stereo... Sikkert fordi det lyder bedre med sub.

Pure Direct bruker jeg av og til på klassisk eller vokal og akustisk, slikt som ikke har mye bass.

Hehe! Selv om barna nå har begynt å bli store, har jeg ikke helt slått meg på hifi-hobbyen igjen. Og det er kanskje både heldigvis og dessverre. Før jeg begynte med hifi, drev jeg med carfi og der var frustrasjonen størst over at jeg aldri ble fornøyd med akustikken.
Men det er moro å tenke tilbake på alt man drev med før. Med store gulvstående foretrekker jeg faktisk å kjøre uten sub når jeg skal lytte til musikk. Uansett hvor bra man forsøker å implementere subben i lydbildet syns jeg det låter best uten.
På hybelen hadde jeg en Velodyne CHT12R en kort periode sammen med tidligere nevnte JBL-studio, men det ble fullstendig overkill. Det skal dog sies at jeg spiller 90% rock og har sånn sett ikke så veldig mye behov for trøkk i bunnen.

Dersom jeg skulle prøvd meg på et nytt stereo-oppsett nå, ville jeg kanskje prøvd en god integrert sammen med JBL Array 800. Har lyttet en del på storebroren 1400 og det er kanskje det nærmeste jeg har kommet Rammstein live innomhus. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
iknutis skrev (2 minutter siden):

Hehe! Selv om barna nå har begynt å bli store, har jeg ikke helt slått meg på hifi-hobbyen igjen. Og det er kanskje både heldigvis og dessverre. Før jeg begynte med hifi, drev jeg med carfi og der var frustrasjonen størst over at jeg aldri ble fornøyd med akustikken.
Men det er moro å tenke tilbake på alt man drev med før. Med store gulvstående foretrekker jeg faktisk å kjøre uten sub når jeg skal lytte til musikk. Uansett hvor bra man forsøker å implementere subben i lydbildet syns jeg det låter best uten.
På hybelen hadde jeg en Velodyne CHT12R en kort periode sammen med tidligere nevnte JBL-studio, men det ble fullstendig overkill. Det skal dog sies at jeg spiller 90% rock og har sånn sett ikke så veldig mye behov for trøkk i bunnen.

Dersom jeg skulle prøvd meg på et nytt stereo-oppsett nå, ville jeg kanskje prøvd en god integrert sammen med JBL Array 800. Har lyttet en del på storebroren 1400 og det er kanskje det nærmeste jeg har kommet Rammstein live innomhus. :)

Du må få sammen litt hifi igjen om du har muligheten. Nå er sønnen ni og høytaler dekslene er endelig av, han har aldri rørt de da.

Subwoofer dekselet måtte være på pga Waf faktoren....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...