Gå til innhold

Test: Campingferie med Teslas folkebil byr på mange besøk på ladestasjoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

TU får jo med seg det vitenskapelige greit nok, med nøyaktige logger over forbruk o.l. Likevel litt merkelig at forbruket dobles ved å trekke ei lett Campingvogn i "norske" hastigheter, der rullemotstanden sannsynligvis dominerer.

 

Er strekningen fra Hønefoss til Bergen svært krevende med mye opp og ned og nedbremsing i skarpe svinger, siden forbruket av strøm har vært så høyt? Hva blir forbruket med den samme bilen på den samme strekningen uten campingvogn, men med samme gjennomsnitts hastighet?

Lenke til kommentar

TU får jo med seg det vitenskapelige greit nok, med nøyaktige logger over forbruk o.l. Likevel litt merkelig at forbruket dobles ved å trekke ei lett Campingvogn i "norske" hastigheter, der rullemotstanden sannsynligvis dominerer.

 

Er strekningen fra Hønefoss til Bergen svært krevende med mye opp og ned og nedbremsing i skarpe svinger, siden forbruket av strøm har vært så høyt? Hva blir forbruket med den samme bilen på den samme strekningen uten campingvogn, men med samme gjennomsnitts hastighet?

Det er vell åpenbart at det er drag som er problemet her og ikke rullemotstand?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skal fra Sola til Grense Jakobs Elv via Lofoten, videre ned Finland, Åbo til Stockholm og hjem gjennom Sverige med Jaguar IPace og Sterckeman. Sterckeman vogn, brutto 750 kg.

Føøøøøk! Det der blir en sjefsferie! E39 oppover kysten da? Rv. 17 fra Trøndelag og nordover?

Lenke til kommentar

Å ha tilhengerfeste på en Tesla er litt som å ha den samme innretningen på en Mazzerati: absolutt gjennomførbart, men neppe praktisk eller fint.

Skal man ha noe i denne kategorien praktisk så bør man gå for den norske "folkebilen" som er hvilken som helst stasjonsvogn med fester for skiboks og tilhengerfeste og hundebur/barnevogn som alltid ligger der bak med 100 andre ting.

 

Tesla lager to fine sedaner og en crossover. Vennligst ikke bruk de som traktorer og heller ikke forvent multifunksjonalitet som går ALLTID pp bekostning av både estetikk og ytelse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det folk ikke forstår er at når man henger en camping vogn bak en bensin eller diesel bil så øker virkningsgraden til motoren. Derfor øker ikke forbruk dramatisk. En el bil har samme virkningsgrad hele tiden og da øker forbruk mye mere.

 

Men er du glad i å tilbringe tid på ladestasjoner så er jo dette perfekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

TU får jo med seg det vitenskapelige greit nok, med nøyaktige logger over forbruk o.l. Likevel litt merkelig at forbruket dobles ved å trekke ei lett Campingvogn i "norske" hastigheter, der rullemotstanden sannsynligvis dominerer.

 

Er strekningen fra Hønefoss til Bergen svært krevende med mye opp og ned og nedbremsing i skarpe svinger, siden forbruket av strøm har vært så høyt? Hva blir forbruket med den samme bilen på den samme strekningen uten campingvogn, men med samme gjennomsnitts hastighet?

 

I prinsippet betyr jo bremsing med påløpsbrems et tap, men min erfaring (med Tesla Model X og en lett campingvogn) er at opp/ned og svingete vei har lite å si. Det er først og fremst hastigheten som er avgjørende.

 

Jeg synes ikke ladetidene er avskrekkende ved kjøring langs hovedrutene i Norge, hvor det er maks 80 km/t uansett med tilhenger. Vi lader typisk 2 timer på en dag med 8 timer kjøring, mindre hvis vi kan lade under overnatting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hadde vært interessant hvis vi kunne fått statistikk på hvor langt folk med campingvogn vanligvis kjører på en ferie. Kjenner en god del med campingvogn, og mitt inntrykk er at det er ikke er særlig vanlig å kjøre lengre enn 15-20 mil. Noen få unntak finnes selvsagt, som f.eks dra nedover til Danmark/Tyskland med campingvogn. Men det gjør folk stort sett bare en gang i livet, etter å ha regnet på hva det koster å campe i verdens dyreste land for camping (Danmark).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Svært få elbiler som klarer 40 mil med campingvogn, eller 40 mil uten for den saks skyld

 

Når man drar på campingferie så drar man som regel ikke til storbyer, men til utkantstrøk uten ladeplasser

Du har ikke sett på ladekart for Norge? Eller supercharger-kartet til tesla? Eller fremtidsplanene (neste fem seks år) for resten av Europa med Ionity m.f.?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Svært få elbiler som klarer 40 mil med campingvogn, eller 40 mil uten for den saks skyld

 

Når man drar på campingferie så drar man som regel ikke til storbyer, men til utkantstrøk uten ladeplasser

 

Men en kan som oftest lade på campingstedet, så det går fint. At det er 40 mil mellom campingplass og lademulighet på veien er nok veldig få etterhvert. Iallefall her i vesten. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nok en grunn til at elbilen på ingen måte kan erstatte fossilbil. Hadde blitt enda verre med større campingvogn, flere folk/bagasje og kaldere forhold. Elbil er først og fremst fint til bybil og mindre kjøring med lading hjemme.

Hva er det du snakker om? Med 500 km rekkevidde så er Model 3 mer enn bare en bybil til "mindre kjøring". De færreste trekker også campingvogn i det daglige.

 

Logikken "rekkevidden går ned når man trekker campingvogn, så derfor egner en elbil med over 500 km rekkevidde uten campingvogn seg bare til mindre kjøring i byene" er jo ganske fantastisk da. Hva som helst for å promotere den livsfarlige blindveien hydrogen, og rakke ned på vinneren BEV?

 

Batterikapasiteten øker uansett stadig.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...