Gå til innhold

Test: Campingferie med Teslas folkebil byr på mange besøk på ladestasjoner


Anbefalte innlegg

Vi er blinde i Norge p.g.a. de lave prisene elbiler har hatt.

 

 

The Continental executive’s dismissive stance on electric cars run parallel to that of BMW’s director of development, Klaus Frölich, who recently stated that electric vehicles have no demand. During a recent round table interview in Munich, Frölich noted that “there is no customer requests for BEVs.” Responding to Europe’s Transport and Environment lobby group, which is pushing for the adoption of more electric cars, the executive fired back, arguing that BMW could easily flood the market with EVs, but no one will buy them. 

 
“If we have a big offer, a big incentive, we could flood Europe and sell a million cars, but Europeans won’t buy these things. Customers in Europe do not buy EVs. We pressed these cars into the market, and they’re not wanted. We can deliver an electrified vehicle to each person, but they will not buy them,” the executive said. 

 

 

Tesla and other EVs will be overtaken by hydrogen cars by 2030, predicts auto expert

https://www.teslarati.com/tesla-evs-will-be-killed-by-hydrogen-cars-continental-executive/?fbclid=IwAR2rFAVZ_HEDj7g9P5yn_uqJa7H-SolwroCUhY3DxMBUKRsYX46xb1Ny5KY

 

Jeg tror dette vil skje noe tidligere, men det er vanskelig å spå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. Videoen under viser en som kom til utladet Tesla etter flytur og bilen måtte taues. Var kun vekke i 4 dager og hadde opprinnelig 4,8 mil igjen da den parkerte. 

https://www.youtube.com/watch?v=zPTmTDWrbes

48 km er altså noe i området av 10%. Og ved 5% går bilen i sparemodus og slutter å lade 12V batteriet. Da går det noen timer så er 12V batteriet flatt. Med et standby-forbruk i området av 1-2% per døgn er det da ganske forutsigbart at dette ville skje. Skal man la bilen stå en uke bør man ikke parkere med mindre enn 25%. Mer på vinteren.

 

For lavest standbyforbruk bør man slå på sparefunksjonene, slik at den ikke hele tiden kommuniserer med serverene hos Tesla, laster ned oppdateringer og laster opp erfaringsdata fra autopilot. Og man bør definitivt ikke ha på Sentry Mode.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men lading med ekstrem strømstyrke blir uansett såpass dyrt at det nok er en blindvei.

Lading med ekstrem straumstyrke vert nok ikkje aktuelt. Det held i massevis om ein kan lade nokre hundre km på fem minutt.

Jada og Amish folket driver fortsatt med hest og kjerre. Hva så? Dette er ikke hva flest folk kommer til å velge, som er det jeg hevder.

Ja, terrenget må vere feil. Kartet må vere rett.

 

 

Hvor stort er egentlig salget av elbiler på verdensbasis nå? Er det kommet opp i 2%?

No har det vore over 2% ei stund, ja. Eg vil tippe vi ender på vel 3% i 2019, dersom produsentane leverer det dei lovar. Det kan verte meir, sidan salet av eksosbilar går nedover fortare enn salet av elbilar aukar.

 

 

Det vil øke, men jeg har ingen tro på at flertallet i verden ønsker dagens elbil (eller morgen dagens for den slags skyld) som bil nr.1. Da må det i så fall tvang til. Men nå kommer det jo et alternativ etterhvert.

Alternativ til elbil har vi hatt i alle år. Den fyrste bilen med internforbrenningsmotor kom i 1808. Den gjekk på hydrogen. Hydrogen er eksplosonsfarleg, plasskrevjande og vanskeleg å handtere, so i 1870-åra gjekk dei over til flytande drivstoff. Det har vore dominerande sidan, men no er vi på veg vekk frå slik energisløsande teknologi og over på moderne bilar med batteri som kan ladast med straum kvar som helst. Heile verda ynskjer seg slike bilar. Det er, som du skriv, berre prisen som gjer at fleire ikkje kjøper dei, men prisen går stadig nedover. :-)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bare å se på på spørreundersøkelsen som er gjort nå etter at bompenger ikke er gratis for elbiler lenger. I Oslo er resultatet at 26% ikke lenger vil kjøpe elbil. 18% på landsbasis.

https://www.tv2.no/broom/10707029/

 

Det skulle ikke mer til før en stor prosent falt vekk. Fjerner man også de andre insentivene, så sitter man igjen med en ganske liten gruppe som vil kjøpe elbiler. Og dette er garantert enda mindre i større byer i verden hvor ladekøer blir et mye større problem. Vi har tross alt veldig lav befolkningstetthet.

Selv om lavere priser på sikt kan hjelpe, så tyder alt på at flertallet av markedet ikke ønsker elbiler. De er et teknologisk tilbakesteg på flere områder. Trolig kommer dagens elbiler til å mer eller mindre dø ut for bedre teknologi. Det er en mellomfase vi er i nå.

 

 

 

En av fire i hovedstadsområdet sier nemlig nå at det ikke lenger er aktuelt å kjøpe elbil, på grunn av bompenger. Dette kommer frem i en ny, landsomfattende undersøkelse gjort for Frende Forsikring.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er bare å se på på spørreundersøkelsen som er gjort nå etter at bompenger ikke er gratis for elbiler lenger. I Oslo er resultatet at 26% ikke lenger vil kjøpe elbil. 18% på landsbasis.

https://www.tv2.no/broom/10707029/

 

Det skulle ikke mer til før en stor prosent falt vekk. Fjerner man også de andre insentivene, så sitter man igjen med en ganske liten gruppe som vil kjøpe elbiler. Og dette er garantert enda mindre i større byer i verden hvor ladekøer blir et mye større problem. Vi har tross alt veldig lav befolkningstetthet.

Selv om lavere priser på sikt kan hjelpe, så tyder alt på at flertallet av markedet ikke ønsker elbiler. De er et teknologisk tilbakesteg på flere områder. Trolig kommer dagens elbiler til å mer eller mindre dø ut for bedre teknologi. Det er en mellomfase vi er i nå.

 

Relevant for tråden må jeg si. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...