Gå til innhold

Test: Campingferie med Teslas folkebil byr på mange besøk på ladestasjoner


Anbefalte innlegg

Rekkevidden er langt lavere i praksis med variert bruk også når man lader til 100%. La oss ikke prøve å fremstille fakta feil, det er bare å se på mange praktiske tester der ute.

 

For det første snakker jeg om om hurtiglading på generelt basis og ikke bare Tesla stasjoner. Er Tesla eneste ebilmerke? Du må forholde deg til temaet som diskuteres. For Tesla betaler du selvsagt for lading ved bilkjøp. Husk at Model 3 er en bil som er særdeles dårlig bygget sammnelinget med andre biler i samme prisklasse, slik at der sparer de inn mye. Bare hør med mekaniker som har jobbet med både denne bilen og andre.

 

Salget av elbiler på verdensbasis er fremdeles ekstremt lavt. På tide å forholde seg til fakta som vi har unge mann.

 

Liker at Gamlefar skal forklare meg hvordan min bil er, også tar han totalt feil. Rekkevidden er redusert, men "langt lavere" er å ta godt i. I tillegg har det ingenting å si for folk flest. De kjører under 40km pr dag, altså har de lett 5-10 dager med kjøring før de må lade. Men innen denne tid har de hatt ekstremt mange muligheter for lading, og utnytter en dette er det problemfritt.

 

Vi diskuterer i en tråd som omhandler tesla model 3, plutselig skal du skifte emne for å prøve å vinne noen lusne poeng(som du forøvrig ikke gjør). Betaler for lading ved bilkjøp? Javel, kan du vise meg på min faktura hvor dette er spesifisert? Klart, de bruker penger de får inn på å bygge ut ladere og drifte. Men en må nå betale for lading, i de fleste tilfeller. 

 

Min bil er bygget helt fint den, akkurat som de to andre jeg har hatt. Men om de sparer inn penger på byggingen så er jo det kjempe bra! Ser ikke helt sammenhengen her dog. 

 

Ja totalt sett er det lavt, men som sagt er det i ekstrem vekst og vill derfor om få år bli en betraktelig del, om selskapene klarer å levere etter etterspørselen. Det er nok du som må få øynene opp for fakta, for du vaser rundt med myter. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liker at Gamlefar skal forklare meg hvordan min bil er, også tar han totalt feil. Rekkevidden er redusert, men "langt lavere" er å ta godt i. I tillegg har det ingenting å si for folk flest. De kjører under 40km pr dag, altså har de lett 5-10 dager med kjøring før de må lade. Men innen denne tid har de hatt ekstremt mange muligheter for lading, og utnytter en dette er det problemfritt.

 

Vi diskuterer i en tråd som omhandler tesla model 3, plutselig skal du skifte emne for å prøve å vinne noen lusne poeng(som du forøvrig ikke gjør). Betaler for lading ved bilkjøp? Javel, kan du vise meg på min faktura hvor dette er spesifisert? Klart, de bruker penger de får inn på å bygge ut ladere og drifte. Men en må nå betale for lading, i de fleste tilfeller. 

Kan du ikke det i det minste prøve å forholde til hva som jeg skriver? Det er liksom første budet når man siterer noen. Har prøvd å fortelle deg det mange ganger, men du fortsetter i samme bane.

 

Klarer du tilnærmet 50 mil på en langtur når det er kaldt, mye oppover, delvis høy hastighet på motorvei, flere i bilen og mye bagasje? Det er det scenario jeg trekker frem og som gjelder for de fleste når det er langkjøring. Da faller rekkevidden betydelig ja og enda mer når man skal helst skal ha en del strøm igjen før man lader og ikke lade til mer enn anbefalte 80%. 

 

Og da gjentar jeg, det er langkjøring jeg trakk fram som ikke elbilen har sin styrke til og nå snur du det til småkjøring som overhodet ikke har noe relevanse her!

Sorry, men du fremstår rett og slett som en tenåring å diskuterer med. Har kastet vekk nok tid på deg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kan du ikke det i det minste prøve å forholde til hva som jeg skriver? Det er liksom første budet når man siterer noen. Har prøvd å fortelle deg det mange ganger, men du fortsetter i samme bane.

 

Klarer du tilnærmet 50 mil på en langtur når det er kaldt, mye oppover, delvis høy hastighet på motorvei, flere i bilen og mye bagasje? Det er det scenario jeg trekker frem og som gjelder for de fleste når det er langkjøring. Da faller rekkevidden betydelig ja og enda mer når man skal helst skal ha en del strøm igjen før man lader og ikke lade til mer enn anbefalte 80%. 

 

Og da gjentar jeg, det er langkjøring jeg trakk fram som ikke elbilen har sin styrke til og nå snur du det til småkjøring som overhodet ikke har noe relevanse her!

Sorry, men du fremstår rett og slett som en tenåring å diskuterer med. Har kastet vekk nok tid på deg. 

 

Hvor kjører en 50 mil oppover? Det går ofte ned igjen. Du har hørt om potensiell energi? Og hvorfor er du nå på langkjøring når du har sutret over variert bruk de siste innleggene? Du mener jeg ikke forholder meg til hva som blir sagt... 

 

Jeg snur til småkjøring? har du hukommelsestap? Dette sa du: 

 

 

 

Det er helt uinteressant at man kan oppnå en viss rekkevidde under perfekte forhold, enkel veirute, alene i bilen uten bagasje osv. Det interessante er hva folk oppnår til bruken de har og som for nesten alle er meget variert når det er bil nr 1.

 

Altså, det blir for dumt til å i det hele tatt fortsette. 

 

Godt vi ikke kaster mer tid på hverandre da, for det er det absolutt. Altså bortkastet tid.. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvor kjører en 50 mil oppover? Det går ofte ned igjen.

Du får ikke igjen all merenergien du brukte på å øke din potensielle energi når du kjørte oppover når du ruller ned igjen.

 

Hver gang du bruker mer energi fra batteriet betaler du et invertertap for å lage AC, motortap samt motstand i dekk og drivlinje. Alt dette er tapt med en gang og bidrar ikke til å øke din potensielle energi.

 

Når du så ruller ned igjen så kan du optimalt sett bare bruke den potensielle energien for å spare motorbruk, men ofte må den forsøkes gjenvinnes (Og for all del muligheten til å faktisk gjøre det er et pluss), noe som drar med ytterligere tap i likeretting og lading av batteri.

 

At rekkevidde blir negativt påvirket av å kjøre i terreng med bakker er utvilsomt (Når vi antar du ender på samme elevasjon som når du startet)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du får ikke igjen all merenergien du brukte på å øke din potensielle energi når du kjørte oppover når du ruller ned igjen.

 

Hver gang du bruker mer energi fra batteriet betaler du et invertertap for å lage AC, motortap samt motstand i dekk og drivlinje. Alt dette er tapt med en gang og bidrar ikke til å øke din potensielle energi.

 

Når du så ruller ned igjen så kan du optimalt sett bare bruke den potensielle energien for å spare motorbruk, men ofte må den forsøkes gjenvinnes (Og for all del muligheten til å faktisk gjøre det er et pluss), noe som drar med ytterligere tap i likeretting og lading av batteri.

 

At rekkevidde blir negativt påvirket av å kjøre i terreng med bakker er utvilsomt (Når vi antar du ender på samme elevasjon som når du startet)

 

Det sa jeg aldri heller, poenget er at det finnes ingen strekninger hvor en kjører 50 mil konstant oppover som jeg kjenner til. 

 

Klart det er tap, jeg har hatt grunnleggende fysikk.. Forøvrig kan en jo rulle om en vill minske tap i elektronikken, men det er ikke noe å diskutere egentlig. Det var ikke poenget til kommentaren, det var ett spørsmål til gamlefar. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det sa jeg aldri heller, poenget er at det finnes ingen strekninger hvor en kjører 50 mil konstant oppover som jeg kjenner til.

'Konstant oppover' er det vel bare du som sier. I innlegget du svarte på var ordbruken:

 

Klarer du tilnærmet 50 mil på en langtur når det er kaldt, mye oppover, [...]

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nok en grunn til at elbilen på ingen måte kan erstatte fossilbil. Hadde blitt enda verre med større campingvogn, flere folk/bagasje og kaldere forhold. Elbil er først og fremst fint til bybil og mindre kjøring med lading hjemme.

Eg er i Kroatia no. Her på hotell-komplekset (det er stort) har eg sett fire andre bilar med norske skilt. Alle saman Tesla. (Samt ein del utanlandske Tesla, men det treng eg sikkert ikkje nemne.) Det er veldig vanleg å reise på elbilferie, og det fungerer svært bra. Aldri i livet om eg hadde reist like langt med den førre bilen eg hadde, ein VW dieselbil.

Endret av Sturle S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med en praktisk rekkevidde på ca. 10 mil, blir det neppe noe storselger på verdensbasis.......

Eneste som fungerer til den type bil er enten fossilt drivstoff eller hydrogen. Batteri er i dag bare tull på den type biler.

Det finst ingen hydrogenbilar med hengarfeste, so eg lurer litt på korleis du skal få det til. Ikkje finst det opne hydrogenstasjonar før Tyskland heller, og knapt nokon sør eller aust for Tyskland. Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eg er i Kroatia no. Her på hotell-komplekset (det er sort) har eg sett fire andre bilar med norske skilt. Alle saman Tesla. (Samt ein del utanlandske Tesla, men det treng eg sikkert ikkje nemne.) Det er veldig vanleg å reise på elbilferie, og det fungerer svært bra. Aldri i livet om eg hadde reist like langt med den førre bilen eg hadde, ein VW dieselbil.

 

Så forøvrig en polsk registrert S her hjemme i dag! Ingen tvil om at Tesla er fine turbiler :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det sa jeg aldri heller, poenget er at det finnes ingen strekninger hvor en kjører 50 mil konstant oppover som jeg kjenner til.

 

Klart det er tap, jeg har hatt grunnleggende fysikk.. Forøvrig kan en jo rulle om en vill minske tap i elektronikken, men det er ikke noe å diskutere egentlig. Det var ikke poenget til kommentaren, det var ett spørsmål til gamlefar.

 

Om no en Tesla S100 kjørte vertikalt oppover.

1 kW kontinuerlig er ca 100 kilo 1 m/s oppover, og Teslaen veg ca 2 500 kg => 25 kW kontinuerlig er 1 Tesla 1 m/s oppover.

Vi runder ned batteripakken til 75 kW/t da det vil forsvinde litt i rullemotstand, gear og elektronikk når vi presser såpass => 3 timer med 1 m/s = 10 800 m er vunnet i høgde på en lading.

 

I praksis er det jo ikke mulig (250 kW ved t.d. 36 km/t rett opp eller ca 51 km/t ved 45 grader stigning ), men fortel litt om energimengda i batteriet, og selv med en finere flislagd Campingvogn på 25 000 kg vil energien være nok til ca 1 000 høgdemeter.

 

Joda, kommer 2 gangrene energimessig (+300 Wt/kg) for batteriene så vil det være en revolusjon for el-bilen.

Og skal noen brenne gass vil det måtte bli på mer en 40 grader nord da vi treng spillvarmen.

 

Over 5 000 Wt/kg batteri bare glømm det.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er interessant å se hvor ekstrem stor avstand det er mellom rekkevidden som Tesla fans her inne hevder og diverse tester. Det spriker enormt og man ser at praktisk rekkevidde er langt lavere. Og da er det ofte langt ifra spesielt vanskelig forhold eller med flere og tynre last i bilen. 

 

Faktum er at rekkevidden er en stor hemsko for veldig mange på verdensbasis når man skal ha det som bil nr. 1 og derfor kommer ikke salget heller til å bli veldig stort slik det er i dag. Med campingvogn blir dette enda verre og det blir et knøtt lite marked. De fleste velger selvsagt fossilt til det bruket og det må en fullstendig batterirevolusjon for å endre på dette. Men lading med ekstrem strømstyrke blir uansett såpass dyrt at det nok er en blindvei. Ergo: Elbilen vill hovedsakelig selge som bybil og bil nr.2 på verdensbasis og nesten utelukkende for de som kan lade hjemme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg er i Kroatia no. Her på hotell-komplekset (det er stort) har eg sett fire andre bilar med norske skilt. Alle saman Tesla. (Samt ein del utanlandske Tesla, men det treng eg sikkert ikkje nemne.) Det er veldig vanleg å reise på elbilferie, og det fungerer svært bra. Aldri i livet om eg hadde reist like langt med den førre bilen eg hadde, ein VW dieselbil.

Jada og Amish folket driver fortsatt med hest og kjerre. Hva så? Dette er ikke hva flest folk kommer til å velge, som er det jeg hevder. Hvor stort er egentlig salget av elbiler på verdensbasis nå? Er det kommet opp i 2%? Det vil øke, men jeg har ingen tro på at flertallet i verden ønsker dagens elbil (eller morgen dagens for den slags skyld) som bil nr.1. Da må det i så fall tvang til. Men nå kommer det jo et alternativ etterhvert.

Endret av gamlefar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er interessant å se hvor ekstrem stor avstand det er mellom rekkevidden som Tesla fans her inne hevder og diverse tester.

Det kan hende den største avstaden er å finne mellom testane du les og faktisk praktisk bruk. Eg har køyrt min Tesla frå 2014 i meir enn 140.000 km gjennom til no 15 land (det vert eit par til før denne ferien er slutt) og har aldri hatt problem med rekkjevidda. Av og til har eg redusert farten litt på Autobahn for å vere sikker på å nå fram til superladaren, men det er lite heft. Eg har gjort det same med dieselbil for å vere sikker på å nå fram til ein bensinstasjon før tanken var tom, eller for å spare pengar. Literane renn fort gjennom ein dieselbil i høg fart, og diesel er veldig mykje dyrare enn straum til Teslaen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er interessant å se hvor ekstrem stor avstand det er mellom rekkevidden som Tesla fans her inne hevder og diverse tester. Det spriker enormt og man ser at praktisk rekkevidde er langt lavere. Og da er det ofte langt ifra spesielt vanskelig forhold eller med flere og tynre last i bilen. 

 

Faktum er at rekkevidden er en stor hemsko for veldig mange på verdensbasis når man skal ha det som bil nr. 1 og derfor kommer ikke salget heller til å bli veldig stort slik det er i dag. Med campingvogn blir dette enda verre og det blir et knøtt lite marked. De fleste velger selvsagt fossilt til det bruket og det må en fullstendig batterirevolusjon for å endre på dette. Men lading med ekstrem strømstyrke blir uansett såpass dyrt at det nok er en blindvei. Ergo: Elbilen vill hovedsakelig selge som bybil og bil nr.2 på verdensbasis og nesten utelukkende for de som kan lade hjemme. 

Praktisk erfaring med Tesla 85 tilsier en rekkevidde på 2 timers kjøring på autobahn i 130 km/t, med 80 % lading.

Rekkevidde fulladet i praktisk bruk er ofte ikke mer enn 30 mil, på vinter av og til mindre. Og den suger mye strøm når den bare står, man kan egentlig ikke la den stå uten strøm en hel uke uten å få trøbbel dersom den ikke er toppladet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke noe flest folk vil venne seg til.

 

Langtur med elbil? Det blir mange og lange stopp

https://www.tv2.no/a/10102444/

 

Dette blir bare enda verre når veldig mange mennesker får elbil og skal lade. Da oppstår det selvsagt større ladekøer også. Dette er en blindvei og absolutt ikke noe å satse på. Som nevnt, fint til kortere kjøring med lading hjemme. Til lengre strekk og når man ikke kan lade hjemme er fossilt og hydrogen overlegent. Hydrogen selvsagt på sikt og ikke slik situasjonen er i dag. 

Endret av gamlefar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Praktisk erfaring med Tesla 85 tilsier en rekkevidde på 2 timers kjøring på autobahn i 130 km/t, med 80 % lading.

Rekkevidde fulladet i praktisk bruk er ofte ikke mer enn 30 mil, på vinter av og til mindre. Og den suger mye strøm når den bare står, man kan egentlig ikke la den stå uten strøm en hel uke uten å få trøbbel dersom den ikke er toppladet.

Ja. Videoen under viser en som kom til utladet Tesla etter flytur og bilen måtte taues. Var kun vekke i 4 dager og hadde opprinnelig 4,8 mil igjen da den parkerte. 

https://www.youtube.com/watch?v=zPTmTDWrbes

Endret av gamlefar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke noe flest folk vil venne seg til.

 

https://www.tv2.no/a/10102444/

 

Dette blir bare enda verre når veldig mange mennesker får elbil og skal lade. Da oppstår det selvsagt større ladekøer også. Dette er en blindvei og absolutt ikke noe å satse på. Som nevnt, fint til kortere kjøring med lading hjemme. Til lengre strekk og når man ikke kan lade hjemme er fossilt og hydrogen overlegent. Hydrogen selvsagt på sikt og ikke slik situasjonen er i dag.

 

Hydrogen er fint til mykje. Lager grei temperatur på spillvarmen når den blir komprimert og ved avbrenning til varme er den grei.

Forstå ikke helt deise batterifrikene, blir semantikk at alt annet en Tesla er tull. Joda molten salt batteri er jo billig nok det men ikkje eignet for mer en noen ukers lagring.

https://m.youtube.com/watch?v=sqB1vMmuhFQ

 

Selv liker eg Honda sin rekkevidde forlenger (husagregat, solgt i ca 1/2 mill eksemplar), gir 1 kW ren sinus og 3 kW varme, og da gir en propantank på nette 50 kg en del ekstra energitilgang. At service intervallet er 6 000 timer er greit det, 24 000 kWt avgitt før man må skifte filter og tennplugg og olje (120 000 kWt før kaputt/slitedele bytte muligens).

 

Joda, er det 13 millimeter mutter velg en 13 mm fastnøkkel, er det kledning velg en skrue for Torx og skru med tilsvarendes bits. Være er det ikke.....

post-401853-0-42945800-1562601424_thumb.jpg

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...