Gå til innhold

BMW: – Europeere kjøper ikke elbiler


Anbefalte innlegg

Siden elbiler er en bærekraftig løsning for å erstatte fossilbiler ifølge ekspertene her så håper jeg de da har en god forklaring på hvorfor japan og sør korea satser fullt ut på hydrogen biler, de samme landene som står bak teknologien som gjør dagens elbiler mulig.

 

Hvilke bilprodusenter var det som satset "fullt ut" nå igjen sa du?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden elbiler er en bærekraftig løsning for å erstatte fossilbiler ifølge ekspertene her så håper jeg de da har en god forklaring på hvorfor japan og sør korea satser fullt ut på hydrogen biler, de samme landene som står bak teknologien som gjør dagens elbiler mulig.

Du er klar over at hydrogen biler er elbiler det også, sant?

Lenke til kommentar

BMW mente jo Tesla var en enhjørning i sin tid også, dvs at model S var en bil som det var umulig å lage, så mye rart som kommer fra den kanten. Klart de ønsker å selge mer bensin / diesel biler da det er deres hovedmarked. De lager veldig flotte biler BMW men vist de ikke følger med på utviklingen kan man gå på en Kodak - som gikk konkurs fordi de trodde at ingen ville gå fra papirbilder til digitale bilder når den revolusjonen kom.

 

Spesielt ironisk når det i tillegg var Kodak som oppfant det digitale kameraet:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er klar over at hydrogen biler er elbiler det også, sant?

Ja det er jeg fullstendig klar over, men med en stor forskjell som du muligens ikke er klar over. Det gjelder størrelsen på en spesifikk komponent.

Endret av mrpc
Lenke til kommentar

 

I et typisk europeisk land er det kun 10-20% av energien som kommer fra fornybare kilder, hva er da hensikten ved å kjøpe en dyr elbil? Vil da tro at det faktisk er mer miljøvennlig og energieffektivt å kjøre på bensin enn brunkull. 

Kanskje man heller burde startet med å satse på etanol- eller hydrogen-biler istedenfor å gå rett på rene elbiler.

 

Mulig det er meg det er noe galt med, men jeg blir helt lamslått av å se slike teorier som det der. Før det første så er det 1 stk jordklode det er snakk om når det gjelder miljøet, så av den grunn så hjelper det lite om Sverige drar 49% fornybart om de er helt alene og de andre ligger på 0%.

Videre så har EU definert mål for fornybar energi, og det er 20% innen 2020 og 27% innen 2030.

De fleste skjønner at samfunnet generelt går rett på skogen om man setter mål om 100% innen 2020

 

Men det var den 1 stk klode da, altså 1 stk miljø, 1 stk helhet, men der man kan forbinde det hele sammen med det gamle ordtaket "alle monner drar".

Panteordningen i Norge f.eks. Vi har sikkert promiller av de tomme plastflaskene av hva ett normalt/stort land har, men likevel så hjelper det, veldig. Det hjelper på lokalmiljøet i Norge, og det kommer delegasjoner hit for å lære hvordan vi gjør det, slik at de kan innføre det samme i sitt land. Samme er det med elbiler.

 

Så til bensinbil teorien din. For å få bensin, så trenger man:

bensinstasjoner

tankbiler til å transportere til bensinstasjoner fra tankanlegg

tankanlegg som mellomlagrer bensinen (og diesel og andre olje produkter)

tankbiler og båter som transporterer bensinen fra raffineriene

raffinerier som raffinererer ut blant annet bensin fra olje

rørledninger, eller andre transportmetoder for å transportere olje fra utvinningsinstallasjon til raffineri

utvinningsinstallasjon, det være seg plattform, brønnbåt, olje-derrick (landmonterte pumpesaker, derricks tror jeg de heter i usa)

 

Og hele veien gjennom den lista der så skapes det forurensing, basert på ett produkt som er kategorisert som ikke-fornybart, som betyr at før eller siden vil verden gå tom for akkurat det produktet (oljen).

Så hvor mange år tenker du egentlig at vi skal strekke strikken med "bensinbiler" før vi begynner å tenke tanken å sette igang med elektriske biler? 27% i 2030, det er jo ikke bra nok. kanskje vi er på 50% i 2040 da? Det er vel heller ikke bra nok., 75% i 2050? Njaaaah, kanskje? kanskje i 2050 skal vi så begynne med elektriske biler?

 

Så er det en litt annen nøtt for bensinbilene dine, og det er Peak Oil. Avhengig av hvorvidt man tror på det eller ikke. Men de fleste tror i hvertfall at det ikke er Uendelige mengder olje i bakken, og dermed vil man en eller annen gang treffe Peak Oil. IEA sier at produksjon av "conventional crude" nådde peak oil i 2006. En studie fra 2013 sier at peak oil kommer antagelig før 2030. Amerikanerne driver ikke med fracking fordi de synes det er så veldig gøy.

Litt av variasjonene i tid på peak oil, kommer av endringer i etterspørsel. Når vi bruker 85 millioner fat olje per dag (2007 tall), så sier det seg selv at om forbruket synker med 5-10% så vil Peak Oil kunne strekkes lengre fram i tid betraktelig.

 

Om vi alle skal drite i elektrisitet/fornybare energikilder (eller er det bare akkurat krigen mellom elbiler og bensinbiler du tenker på kanskje?) så vil jo naturligvis forbruk per dag stige noe helt hinsides. Tenk bare på Norge, kutte ut vannkraft og gå for oljefyring overalt, eller kull og koks. Kutte ut vindkraft og ikke minst solkraften som er på full fart til å bygges ut i Europa. 

Etterspørselen etter oljeprodukter blir spinnvill, og prisene stiger deretter. Kanskje koster da en liter bensin i 2030 60-70 kroner?

 

Alle monner drar, tenker jeg er den beste strategien. De som kan, kjører elbil, og de som ikke kan (ennå) kjører bensin en stund til. De som kan stenge av kullkraftverket sitt og bygge solkraft/vindkraft i stedet de gjør det. Det er over ett år siden det ble konstatert billigere over tid å bygge ut solkraft enn kullkraft, globalt (bortsett fra kanskje på Svalbard og slikt). De som kan, kildesorterer. De som har motivasjon og viljestyrke til det, er vegetarianere og veganere. Enkelte går til og med så langt at de velger å ikke få barn, for å redusere "sitt eget" karbonavtrykk på planeten.

 

Ble litt langt det svaret her, men prøv å tenke helhetsbildet. Det er 1 stk jordklode, og 1 stk miljø det er snakk om. Alt henger sammen.

Tja nå er jo elbilene også avhengig av oljeprodukter. De er heller ikke utslippfrie sånn sett..... Vindmøller og solceller er avhengige av støtteordninger for at de skal bygges. Se på Danmark. Der er det slutt på utbyggingen av møller etter støtta ble borte. Nå er Norge i vinden for her er det gunstige ordninger. Skrus den krana igjen stopper det fort her også. Hvorfor legge ned atomkraft og beholde kullkraft er for meg en gåte. Atomkraft er nesten like miljøvennlig som vannkraft.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Europa legger kansje betre til rette for at EL-bil skal bli attraktivt når vi nærmer oss 2030. At BMW ikkje ser økonomi i EL-bil di nærmaste åra kan og bety at markedet avventer eventuelle intensiver. Gratis lading på arbeidsplasser ville gje EL-bil eit positivt push i så måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er langt bedre med en million elbiler som driftes av et kullkraftverk, enn en million fossile biler.

Dersom man ønsker, så kan man relativt enkelt bytte ut kullkraftverket med noe bedre. Man klarer ikke å bytte ut en million fossile motorer.

 

En ny elbil i Tyskland i dag forurenser mer enn den vil gjøre om fem år, om ti år forurenser den enda mindre. Dette fordi energimiksen stadig blir bedre.

En dieselbil i dag vil forurense mer om fem år, og enda mer om ti år. Dette fordi motoren blir dårligere og dårligere med alderen.

 

Det er derfor, uansett hvordan man regner på det, fornuftig å fase ut fossile biler så raskt som mulig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Var en som sa til meg, som hadde vert i tyskland.

Han lurte på hvorfor det ikke var noen el-biler å se, å hadde spurt en del tyskere, å de svarte: Skal vi være miljøvennlige kjøper vi helt ny dieselbil. Da dieselbilene forurenser mye mindre enn en el-bil.

Lett for dem å si som la ned atomkraften etter ulykken i Fukushima og fyrer hovedsaklig med brunkull.

Dieselen importerer de også.

Endret av perpyro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var en som sa til meg, som hadde vert i tyskland.

Han lurte på hvorfor det ikke var noen el-biler å se, å hadde spurt en del tyskere, å de svarte: Skal vi være miljøvennlige kjøper vi helt ny dieselbil. Da dieselbilene forurenser mye mindre enn en el-bil. 

 

Ja, dieselen krever tross alt ikke strøm for å pumpes opp som råolje, bearbeides, kjøres til fyllestasjoner og lagres i fyllestasjoner til du pumper den inn i kreftbilen din.

 

Ikke så smarte de "vennene" dine fra Tyskland.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Var en som sa til meg, som hadde vert i tyskland.

Han lurte på hvorfor det ikke var noen el-biler å se, å hadde spurt en del tyskere, å de svarte: Skal vi være miljøvennlige kjøper vi helt ny dieselbil. Da dieselbilene forurenser mye mindre enn en el-bil.

Så det var en eller annen fyr som sa til deg at han gikk rundt i Tyskland og spurte folk om hvorfor det var så få elbiler. De, tilfeldige tyskerne, ga alle det samme svaret..

 

Da var jo det opp og avgjort. Kast all forskning for det finnes en fyr som har vært i Tyskland og spurt random folk på gata ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Var en som sa til meg, som hadde vert i tyskland.

Han lurte på hvorfor det ikke var noen el-biler å se, å hadde spurt en del tyskere, å de svarte: Skal vi være miljøvennlige kjøper vi helt ny dieselbil. Da dieselbilene forurenser mye mindre enn en el-bil. 

 

Ja, dieselen krever tross alt ikke strøm for å pumpes opp som råolje, bearbeides, kjøres til fyllestasjoner og lagres i fyllestasjoner til du pumper den inn i kreftbilen din.

 

Ikke så smarte de "vennene" dine fra Tyskland.

Nå er det mye oljeprodukter i den elbilen din også da. Så uten olje ingen elbil.....

 

Leste vel artikkelen Nissan hadde? Ett elbilbatteri varer 22 år og bilen 10 år. Ikke venta batteriet vare i 22 år når det ikke er i en bil i 12 år for den er vraka. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+912834

 

Diesel møter veggen i 2021. Ikke en eneste produsent vil bygge diesel i B og C segmentet fra da.

Renault/Nissan skjønte hva lovendringen til Euro6 ville føre til allerede i 2016.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-3778017/Diesel-engines-set-die-say-Renault-admit-phasing-cars.html?cmp.consent=true

 

Tja. Kanskje? Bensin blir vel det nye da. Mye kan skje. Teknologien for elbiler er ikke helt der enda for meg ivertfall.

Enig.. alt for dyrt.. strømm..etc..

Lenke til kommentar

Litt usikker på om du nå referer til gamle biler eller de nye? De nye lader jo med opp til 200kW og tar ikke mer enn 15-20 minutt og fylle 50%. Og da kommer en seg somregel videre til neste stasjon osv. I tillegg er det liten rekkevidde tap på de største batteripakkene. Men det er ingen tvil om at det er lite muligheter i dette sjiktet, men det kommer heldigvis flere på rekke og rad fremover. 

Så da skal man kjøre fra stasjon til stasjon, høres kjedelig ut og noe som vil ta mye lengre tid enn om en kjører diesel og slipper å fylle

15 minutter til 100% er greit om bilen kjører minst 50 mil påå full tank

Lenke til kommentar

Så da skal man kjøre fra stasjon til stasjon, høres kjedelig ut og noe som vil ta mye lengre tid enn om en kjører diesel og slipper å fylle

15 minutter til 100% er greit om bilen kjører minst 50 mil påå full tank

 

Det kommer jo an på person til person såklart, personlig stopper jeg så og si alltid mellom 200-300 km. Det er så og si 50% av batteriet mitt også. Dvs at jeg får naturlige stopp, men normalt sett tar jeg gjerne lengre pauser enn 15 minutt også, slik at ladingen nå går for fort i noen av tilfellene.

 

Så har en andre folk som liker å sitte i bilen mens de farer tusenvis av km, jeg skjønner det ikke men vi er alle forskjellige. Da passer det selvfølgelig best med en bil som kan kjøre så langt uten fylling. Evt kan en bite i det sure eplet for å oppnå de fordelene en elbil gir utenom, helt valgfritt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...