Gå til innhold

BMW: – Europeere kjøper ikke elbiler


Anbefalte innlegg

 

BMW mente jo Tesla var en enhjørning i sin tid også, dvs at model S var en bil som det var umulig å lage

 

Det er nok tatt ut av kontekst for det er ingen kunst å lage en el-bil, så det de har sagt er nærmere at det ikke var mulig å tjene penge på å lage det, hvilket jo Tesla i alle år har vært et godt bevis på. 

Tja. BMW sa det vel fordi de mente det var umulig å lage en sedan med 7 seter med den akselerasjonen og kjørelengden ut i fra datidens teknologi som Tesla forespeilet. En unicorn er en fantasi som ikke kan eksistere uansett hvor mye den koster. Noe BMW forsåvidt endå ikke har fått til, med det er en digresjon. Jeg er helt enig i at det ikke er vanskelig å lage el biler per se - de fants allerede på 1800 tallet og kom faktisk før forbrenningsmotoren. Det Tesla gjorde som var genialt og som forårsaker så ekstrem mye forargelse var at de laget en bil som på mange måter gjorde både onkel sin 911 og råneren sin M5 litt mindre spesiell, og på norske veier litt treige (ja, jeg hvet at 911 er en bedre sportsbil på bane og at M5 vinner på Nurnbergringen grunnet topphastighet), og samtidig oppnålig for familien med normal god lønn som M5 til 1.8 til 2.5 millioner, og 911 fra 1.8 til 3.8 millioner ikke var.

Det var en revolusjon der el bil gikk fra litt handikapp bil utseende til en kjempekul (synes jeg) bil med 80 tallsvibber som faktisk drog fra alt og alle i lyskrysset via akselerasjon.

Det er regjeringsintensiver som nok var muligheten til det kunne skje men alle andre bilmerker hadde den samme muligheten men ingen klarte å få det til (som er tydelig siden endå ingen har fått det til 7 år seinere). Så BMW lager ikke el biler fordi de ikke klarer det. Og så sier de at ingen ønsker el biler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Elbil står for promiller av all verdens bilsalg. Desperasjonen er ganske langt unna ennå.. Norge er helt i særstilling på dette område, som forøvrig er en av verdens minste markeder. Ta deg en tur ut i verden så ser du selv.

Det spiller ingen rolle. Norge er hele verdens viktigste og største forbilde og alle kommer til å følge våre gode eksempler.

Ansatt i Pravda?

Lenke til kommentar

I et typisk europeisk land er det kun 10-20% av energien som kommer fra fornybare kilder, hva er da hensikten ved å kjøpe en dyr elbil? Vil da tro at det faktisk er mer miljøvennlig og energieffektivt å kjøre på bensin enn brunkull. 

Kanskje man heller burde startet med å satse på etanol- eller hydrogen-biler istedenfor å gå rett på rene elbiler.

 

Hvis etterspørselen etter strøm øker så kommer også kravet til økt innslag av fornybar i energimiksen ?

Lenke til kommentar

Har BMW sett hvordan deres stygge, stygge, styggeste elbilen ser ut? Prøver dem å konkurrere med Leaf over hvor flaut det skal være å kjøre den? Tesla slo an fordi det var en elbil som ser ut som en skikkelig bil. VAG var smarte nok til å bygge kjente modeller om med elmotorer. Hadde BMW lansert sin første elbil som en X5 variant, så hadde de solgt den de også.

Lenke til kommentar

Nja... I følge elbildisiplene så er ledelsen i firmaer som Ford, BMW etc. stort sett tilbakestående bavianer som knapt har IQ nok til å puste og kommer til å gå konk pga. Kodak og hest og kjerre.

Nå tror jeg det var utviklingen framover vi snakker om, og ikke dagens situasjon. Om ti år, så tipper jeg man selger flest elbiler på verdensbasis. Hvertfall garantert i Europa og USA.

 

Jeg antar at CO2-avgifter kommer til å sette det siste nådestøtet for fossile biler.

Endret av Lars Dongeri Oppholdsnes
Lenke til kommentar

Mulig det er meg det er noe galt med, men jeg blir helt lamslått av å se slike teorier som det der. Før det første så er det 1 stk jordklode det er snakk om når det gjelder miljøet, så av den grunn så hjelper det lite om Sverige drar 49% fornybart om de er helt alene og de andre ligger på 0%.

Videre så har EU definert mål for fornybar energi, og det er 20% innen 2020 og 27% innen 2030.

De fleste skjønner at samfunnet generelt går rett på skogen om man setter mål om 100% innen 2020

 

Hva er det som gjør deg helt lamslått, at å brenne brunkull forurenser mer enn bensin? Det er bare ren fysikk det. Du mister mye mer energi ved å gjøre om varme om til strøm sammenlignet med en drivstoff motor som lager bevegelsesenergi direkte. Mao. må du brenne(og forurense) mye mer for samme mengde bevegelse.

 

Ang. fornybar energi, ta deg en tur ut i Europa. Det er ingen land som er i nærheten av Norge eller Sverige når det kommer til fornybar energi, og uten fornybar energi er det mer miljø fiendtlig å kjøre elbil.

 

Man kan ikke kjøpe elbil idag i håp om at 27% av energien er fornybar innen 2030. Da er bilen din utdatert, du må kjøpe ny og du har bidratt til mer utslipp enn om du kjøpte en bensinbil i utgangspunktet.

 

 

Men det var den 1 stk klode da, altså 1 stk miljø, 1 stk helhet, men der man kan forbinde det hele sammen med det gamle ordtaket "alle monner drar".

Panteordningen i Norge f.eks. Vi har sikkert promiller av de tomme plastflaskene av hva ett normalt/stort land har, men likevel så hjelper det, veldig. Det hjelper på lokalmiljøet i Norge, og det kommer delegasjoner hit for å lære hvordan vi gjør det, slik at de kan innføre det samme i sitt land. Samme er det med elbiler.

 

Jeg visste ikke at det er samme pantordning på elbiler, kommer de tilbake som nye elbiler?

 

Det har alltid vært mange utfordringer med resirkulering av lithium batterier. Mye enklere å få resirkulert en bensintank eller bensinmotor.

 

Jeg vil tror og håper at noen i fremtiden kommer med et mye bedre alternative til dagens elbiler.

 

Så til bensinbil teorien din. For å få bensin, så trenger man:

bensinstasjoner

tankbiler til å transportere til bensinstasjoner fra tankanlegg

tankanlegg som mellomlagrer bensinen (og diesel og andre olje produkter)

tankbiler og båter som transporterer bensinen fra raffineriene

raffinerier som raffinererer ut blant annet bensin fra olje

rørledninger, eller andre transportmetoder for å transportere olje fra utvinningsinstallasjon til raffineri

utvinningsinstallasjon, det være seg plattform, brønnbåt, olje-derrick (landmonterte pumpesaker, derricks tror jeg de heter i usa)

 

Og hele veien gjennom den lista der så skapes det forurensing, basert på ett produkt som er kategorisert som ikke-fornybart, som betyr at før eller siden vil verden gå tom for akkurat det produktet (oljen).

Så hvor mange år tenker du egentlig at vi skal strekke strikken med "bensinbiler" før vi begynner å tenke tanken å sette igang med elektriske biler? 27% i 2030, det er jo ikke bra nok. kanskje vi er på 50% i 2040 da? Det er vel heller ikke bra nok., 75% i 2050? Njaaaah, kanskje? kanskje i 2050 skal vi så begynne med elektriske biler?

 

Imotsetning til laderne og elektrisiteten fra fornybare kilder som bare dukker opp over hele europa ut av intet og uten utslipp? All distribusjon av energi krever infrastruktur.

 

Som jeg sa, det vil nok være mer miljøvennlig å se på andre alternativer, som f.eks. hydrogen kontra "strøm fra brunkull"-elbilen. Vil tro at når 30-40 % av strømmen kommer fra fornybare kilder så vil det gi mer mening for den gjennomsnittlige europeer å legge pengene sine i en elbil.

 

Så er det en litt annen nøtt for bensinbilene dine, og det er Peak Oil. Avhengig av hvorvidt man tror på det eller ikke. Men de fleste tror i hvertfall at det ikke er Uendelige mengder olje i bakken, og dermed vil man en eller annen gang treffe Peak Oil. IEA sier at produksjon av "conventional crude" nådde peak oil i 2006. En studie fra 2013 sier at peak oil kommer antagelig før 2030. Amerikanerne driver ikke med fracking fordi de synes det er så veldig gøy.

Litt av variasjonene i tid på peak oil, kommer av endringer i etterspørsel. Når vi bruker 85 millioner fat olje per dag (2007 tall), så sier det seg selv at om forbruket synker med 5-10% så vil Peak Oil kunne strekkes lengre fram i tid betraktelig.

 

 

Så lenge men vet at drivstoffet er tilgjengelig 10 år frem i tid så er det nok de færreste som reflekterer mye over dette når de skal velge bil.

 

Om vi alle skal drite i elektrisitet/fornybare energikilder (eller er det bare akkurat krigen mellom elbiler og bensinbiler du tenker på kanskje?) så vil jo naturligvis forbruk per dag stige noe helt hinsides. Tenk bare på Norge, kutte ut vannkraft og gå for oljefyring overalt, eller kull og koks. Kutte ut vindkraft og ikke minst solkraften som er på full fart til å bygges ut i Europa. 

Etterspørselen etter oljeprodukter blir spinnvill, og prisene stiger deretter. Kanskje koster da en liter bensin i 2030 60-70 kroner?

 

Selvfølgelig er det bra med fornybare energikilder, det er bare synd at de står for mindre enn 20% av strømproduksjon i Europa.

Ofte henger strømpris og drivstoff priser mer sammen enn det du antar her. Kanskje nettopp pga av den lave andelen fornybar energi.

 

Alle monner drar, tenker jeg er den beste strategien. De som kan, kjører elbil, og de som ikke kan (ennå) kjører bensin en stund til. De som kan stenge av kullkraftverket sitt og bygge solkraft/vindkraft i stedet de gjør det. Det er over ett år siden det ble konstatert billigere over tid å bygge ut solkraft enn kullkraft, globalt (bortsett fra kanskje på Svalbard og slikt). De som kan, kildesorterer. De som har motivasjon og viljestyrke til det, er vegetarianere og veganere. Enkelte går til og med så langt at de velger å ikke få barn, for å redusere "sitt eget" karbonavtrykk på planeten.

 

Ble litt langt det svaret her, men prøv å tenke helhetsbildet. Det er 1 stk jordklode, og 1 stk miljø det er snakk om. Alt henger sammen.

 

Så du mener altså at europeere burde velge å kjøre rundt i elbiler som går på brunkull med dobbelt så mye utslipp som "vanlige" bensinbiler?

 

Det er ikke trivielt å bygge ut solkraft/vindkraft. Det er kostbart, krever mye plass og ødelegger for natur og dyreliv. Vet du forresten hvor mange vindmøller og solcellepanel som kreves for å drive hele Europa? Attpåtil må du ha en måte å lagre og distribuere energien på etter som produksjon går opp og ned i de ulike delene.

 

Så til noe helt annet, siden du først er inne på det:

Det å la vær å spise kjøtt eller å ikke få barn for å redde verden er veldig misvisende. Hvis du kan noe om bærekraftig landbruk så vet du at dyr er en viktig del av dette. Greit, det å kutte ut kjøtt er ment som en finger til de som ikke driver med bærekraftig landbruk - men problemet er at man heller ikke støtter opp om de som faktisk driver med det. Kjøp heller økologisk eller lokalt kjøtt istedenfor å kutte helt.

Bor du i et land hvor du har mulighet til å gi et barn en god oppvekst og utdannelse er det direkte fremtidsfiendtlig å velge å ikke gjøre dette, og ironisk nok velger man at "slike som en selv" og ens holdninger skal dø ut.

 

Så til slutt; det verste av alt med slike holdninger er at man skal presse alle rundt seg til å gjøre og tro det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Automobilindustrien er så desperate for tiden at de hevder ting som er direkte usant for å tviholde på salg av bil.

Latterlig.

Elbil står for promiller av all verdens bilsalg. Desperasjonen er ganske langt unna ennå.. Norge er helt i særstilling på dette område, som forøvrig er en av verdens minste markeder. Ta deg en tur ut i verden så ser du selv.

Bare salget av elbusser i et par tre byer i Kina har påvirket dieselsalget i verden litt allerede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...