Gå til innhold

BMW: – Europeere kjøper ikke elbiler


Anbefalte innlegg

Danmark er jo ett godt eksempel på hvor lett elbiler er å selge. Når de fjernet fordelene solgte de ikke en eneste Tesla i 2017.Hadde Norge gjort det samme ville resultatet blitt det samme her også. I andre land der de ikke har samme avgifttrykket som vi og noen andre land har så sier det seg selv hvor vanskelig det vil bli og selge elbiler. Er en enorm jobb bare og få på plass hurtigladere som kreves hvis alle skal over på strøm. At lille Norge har kommet ett lite stykke lenger påvirker ikke Europa. Der kjøper de fossilbiler. Har ingen tro på at dette vil snu iløpet av 6-10 år. Til det er det for mange ulemper med elbil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei det står ikke for promiller, men prosenter og er sterkt økende år for år. Det som nå holder mye igjen er at det produseres alt for lite, som en kan se igjen på ventelister på så og si alle modeller. Det er bransjen som holder igjen, ikke kjøperne. 

 

Det er fortsatt forsvinnende lite, uansett hva du måtte mene. Det finnes trolig flere elbiler i Utsira enn det gjør i hele Afrika. Strøm er billig i Norge og ladeinfrastrukturen nærmer seg bra, i motsetning til stort sett resten av verden. Poenget er uansett det finnes ingen desperasjon i bransjen som påpekt.
Lenke til kommentar

Nei det står ikke for promiller, men prosenter og er sterkt økende år for år. Det som nå holder mye igjen er at det produseres alt for lite, som en kan se igjen på ventelister på så og si alle modeller. Det er bransjen som holder igjen, ikke kjøperne.

Problemet er vel heller at folk ikke er interessert i elektriske biler, folk er interessert i billige biler.

 

Enkelt å greit.

 

Å tro noe annet eller manipulere/selektiv statistikk for å vinne en sak er vel heller naivt.

 

Hvor mange prosent av nybil salget i Europa er elektriske biler? 1-2% kanskje?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er alltid fint når tysk bilindustri er ute å farer med løgn. Vi er blitt så vandt til det nå at nesten ingen reagerer. At ingen i Europa vil ha elbil er en gedigen løgn, og man kan finne mange kilder men en start er å se de latterlige ventelistene på elbiler. Blandt annet kom denne artikkelen i dag: https://www.tu.no/artikler/kia-varsler-lang-ventetid-pa-e-niro/468816

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tror 2025 forbudet vil falle. Elbiler er ikke der de må være enda. Ser mange med elbiler som sliter mye, spesielt om vinteren. Dieselen bare tøffer videre.

Jeg kjører mye rundt( både sommer og vinter) og har aldri sett noen med elbil slite.. Det der mistenker jeg at bare er noe du finner på for å ha et argument. 

 

 

Danmark er jo ett godt eksempel på hvor lett elbiler er å selge. Når de fjernet fordelene solgte de ikke en eneste Tesla i 2017.Hadde Norge gjort det samme ville resultatet blitt det samme her også. I andre land der de ikke har samme avgifttrykket som vi og noen andre land har så sier det seg selv hvor vanskelig det vil bli og selge elbiler. Er en enorm jobb bare og få på plass hurtigladere som kreves hvis alle skal over på strøm. At lille Norge har kommet ett lite stykke lenger påvirker ikke Europa. Der kjøper de fossilbiler. Har ingen tro på at dette vil snu iløpet av 6-10 år. Til det er det for mange ulemper med elbil.

Dersom Norge endrer avgiftene på elbiler, så vil du ha et vanvittig salg før avgiftene kommer og så stopper det helt opp. Det er selvfølgelig "ingen" som venter til rett etter at en avgiftsøkning på 25% kommer med å kjøpe. Det er derfor helt naturlig at det stoppet opp i Danmark når avgiftene kom.

 

Det samme kan jo nesten sies om bensin her i Norge. Det selges enorme mengder bensin mandag morgen, når prisene er lave, og nesten ingenting mandag kveld når prisene er normale. Det betyr ikke at folk ikke vil ha bensin lenger på kvelden, men kun at folk tilpasser seg prisjusteringer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tar alt for lang tid å fylle på "tanken", vinteren gir veldig dårlig rekkevidde og enda lengre ladetid. Bilene i seg selv er ok, men batteriene er for dårlige.

 

Litt usikker på om du nå referer til gamle biler eller de nye? De nye lader jo med opp til 200kW og tar ikke mer enn 15-20 minutt og fylle 50%. Og da kommer en seg somregel videre til neste stasjon osv. I tillegg er det liten rekkevidde tap på de største batteripakkene. Men det er ingen tvil om at det er lite muligheter i dette sjiktet, men det kommer heldigvis flere på rekke og rad fremover. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Problemet er vel heller at folk ikke er interessert i elektriske biler, folk er interessert i billige biler.

 

Enkelt å greit.

 

Å tro noe annet eller manipulere/selektiv statistikk for å vinne en sak er vel heller naivt.

 

Hvor mange prosent av nybil salget i Europa er elektriske biler? 1-2% kanskje?

 

Jeg har ikke sagt at det er noe annet så gjelder jeg.

 

World wide var salget rundt 2,2% i 2018, desember alene opp mot 4%. Opp ca 70% fra 2017. Fortsetter utviklingen så tar det fort fart.

I europa har en veldig lave tall på grunn av lange ventelister, dessverre. I Kina går det bedre. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er fortsatt forsvinnende lite, uansett hva du måtte mene. Det finnes trolig flere elbiler i Utsira enn det gjør i hele Afrika. Strøm er billig i Norge og ladeinfrastrukturen nærmer seg bra, i motsetning til stort sett resten av verden. Poenget er uansett det finnes ingen desperasjon i bransjen som påpekt.

 

Det er vell svært få elbiler  Utsira. Men det har lite med hvordan salget tar seg opp verden over, og det er ekstremt økende, det er det ingen tvil om. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Danmark er jo ett godt eksempel på hvor lett elbiler er å selge. Når de fjernet fordelene solgte de ikke en eneste Tesla i 2017.Hadde Norge gjort det samme ville resultatet blitt det samme her også. I andre land der de ikke har samme avgifttrykket som vi og noen andre land har så sier det seg selv hvor vanskelig det vil bli og selge elbiler. Er en enorm jobb bare og få på plass hurtigladere som kreves hvis alle skal over på strøm. At lille Norge har kommet ett lite stykke lenger påvirker ikke Europa. Der kjøper de fossilbiler. Har ingen tro på at dette vil snu iløpet av 6-10 år. Til det er det for mange ulemper med elbil.

 

Du farer med gamle historier, elbilsalget i Danmark er på god vei oppover igjen: https://www.danskelbilalliance.dk/statistik

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Elbil står for promiller av all verdens bilsalg. Desperasjonen er ganske langt unna ennå.. Norge er helt i særstilling på dette område, som forøvrig er en av verdens minste markeder. Ta deg en tur ut i verden så ser du selv.

Det spiller ingen rolle. Norge er hele verdens viktigste og største forbilde og alle kommer til å følge våre gode eksempler.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

"og at mange land har dyre strømpriser"

Dyre strømpriser ?

Når skal disse amatørjournalistene lære seg at priser er enten høye eller lave, det er strømmen som kan være dyr eller billig.

"Det er dyrt å kjøpe strøm når prisen er høy"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I et typisk europeisk land er det kun 10-20% av energien som kommer fra fornybare kilder, hva er da hensikten ved å kjøpe en dyr elbil? Vil da tro at det faktisk er mer miljøvennlig og energieffektivt å kjøre på bensin enn brunkull. 

Kanskje man heller burde startet med å satse på etanol- eller hydrogen-biler istedenfor å gå rett på rene elbiler.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt at det er noe annet så gjelder jeg.

 

World wide var salget rundt 2,2% i 2018, desember alene opp mot 4%. Opp ca 70% fra 2017. Fortsetter utviklingen så tar det fort fart.

I europa har en veldig lave tall på grunn av lange ventelister, dessverre. I Kina går det bedre.

Får håpe elbil bølgen holder på vekst momentet sitt, men er redd for at det kan ha begynt å flate ut.

 

Finnes det noe tall på hva slags biler det selges mest av? Er det noen grupper* som har betydelig større andel enn andre?

 

*størrelse/form

 

Kunne vært interessant å sett om det er elbil alternativ i disse gruppene.

Lenke til kommentar

Ikke mange land som vil følge norges eksempel på å innfører tidenes mest dyre og usosiale subsidier på elbil. Vanskelig å komme på noe mindre kostnadseffektivt klimatiltaket enn norsk elbil politikk..

 

Flipsiden er at de med penger på bok kan få seg en billig luksusbil.

 

Edit. Kankskje regnskogsfondet er verre siden det mest sannsynlig ikke fører til mindre hogst men penger rett i lomma "på de rette folka".

Endret av mrpc
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke mange land som vil følge norges eksempel på å innfører tidenes mest dyre og usosiale subsidier på elbil. Vanskelig å komme på noe mindre kostnadseffektivt klimatiltaket enn norsk elbil politikk..

 

Flipsiden er at de med penger på bok kan få seg en billig luksusbil.

 

*gjesp*

Håper du troller eller så er du så uvitende at jeg synes synd på deg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg vil nesten tro dette er noe de sier så folk skal fortsette å kjøpe fossilbilene. Hvis BMW sier at de skal slutte med fossil, vil ingen kjøpe neste bil fossil fra BMW.

 

Så jeg regner med dette bare er for å lure kundene på limpinnen. Hvis ikke det er tilfellet er ledelsen der på bærtur

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Danmark er jo ett godt eksempel på hvor lett elbiler er å selge. Når de fjernet fordelene solgte de ikke en eneste Tesla i 2017.Hadde Norge gjort det samme ville resultatet blitt det samme her også. I andre land der de ikke har samme avgifttrykket som vi og noen andre land har så sier det seg selv hvor vanskelig det vil bli og selge elbiler. Er en enorm jobb bare og få på plass hurtigladere som kreves hvis alle skal over på strøm. At lille Norge har kommet ett lite stykke lenger påvirker ikke Europa. Der kjøper de fossilbiler. Har ingen tro på at dette vil snu iløpet av 6-10 år. Til det er det for mange ulemper med elbil.

 

Du farer med gamle historier, elbilsalget i Danmark er på god vei oppover igjen: https://www.danskelbilalliance.dk/statistik

Joda er litt gammel historie men ville bare påpeke hvor sårbare elbiler er for avgifter. Legges det på avgifter på elbilene vil jo salget stupe også her i landet. Kommer de nærmere "fossilbiler" i pris så vil salget stoppe helt opp. Det tyder jo på at det er prisen som gjør at vi kjøper elbil og ikke miljøet.

 

Så lenge Oslo tar imot 100-vis av cruiseskip i året så spyr de ut mye mer enn det alle de elbilene sparer. Er vel heller på skip en burde begynt med dette enn med biler. Når 20 containerskip slipper ut mer dritt en all verdens biler er det vel dem en må gjøre noe med eller? Finnes jo 100 000-vis av de båtene.

Lenke til kommentar

 

 

Danmark er jo ett godt eksempel på hvor lett elbiler er å selge. Når de fjernet fordelene solgte de ikke en eneste Tesla i 2017.Hadde Norge gjort det samme ville resultatet blitt det samme her også. I andre land der de ikke har samme avgifttrykket som vi og noen andre land har så sier det seg selv hvor vanskelig det vil bli og selge elbiler. Er en enorm jobb bare og få på plass hurtigladere som kreves hvis alle skal over på strøm. At lille Norge har kommet ett lite stykke lenger påvirker ikke Europa. Der kjøper de fossilbiler. Har ingen tro på at dette vil snu iløpet av 6-10 år. Til det er det for mange ulemper med elbil.

 

Du farer med gamle historier, elbilsalget i Danmark er på god vei oppover igjen: https://www.danskelbilalliance.dk/statistik

Joda er litt gammel historie men ville bare påpeke hvor sårbare elbiler er for avgifter. Legges det på avgifter på elbilene vil jo salget stupe også her i landet. Kommer de nærmere "fossilbiler" i pris så vil salget stoppe helt opp. Det tyder jo på at det er prisen som gjør at vi kjøper elbil og ikke miljøet.

 

Så lenge Oslo tar imot 100-vis av cruiseskip i året så spyr de ut mye mer enn det alle de elbilene sparer. Er vel heller på skip en burde begynt med dette enn med biler. Når 20 containerskip slipper ut mer dritt en all verdens biler er det vel dem en må gjøre noe med eller? Finnes jo 100 000-vis av de båtene.

Jeg er enig i at man MÅ fokusere på de tunge og vanskelige miljøtiltakene, men på samme tid kan man også fokusere på andre sektorer. Mens vi elektrifisere bilparken må vi parallelt arbeide med andre sektorer. Det ene utelukker ikke det andre, selv om jeg har forståelse for at det kan virke litt sløvt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Siden elbiler er en bærekraftig løsning for å erstatte fossilbiler ifølge ekspertene her så håper jeg de da har en god forklaring på hvorfor japan og sør korea satser fullt ut på hydrogen biler, de samme landene som står bak teknologien som gjør dagens elbiler mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...