Jump to content
Redaksjonen.

Toyota avduker elbilsatsing: Tror fortsatt mest på hybrid og hydrogen

Recommended Posts

Ser ut som Toyota har forstått hva som må til for å få ned den massive kjøpefesten angående enorme luksuspregede elbiler som overhode ikke hjelper på for og nå klimamålene, disse små bilene er akkurat det matpakkekjørene trenger og de få gangene de har bruk for en stor bil kan de leie den.

Edited by Nautica
  • Like 3

Share this post


Link to post

Ser ut som Toyota har forstått hva som må til for å få ned den massive kjøpefesten angående enorme luksuspregede elbiler som overhode ikke hjelper på for og nå klimamålene, disse små bilene er akkurat det matpakkekjørene trenger og de få gangene de har bruk for en stor bil kan de leie den.

 

Alle elbiler hjelper for å få klimamålene

  • Like 9

Share this post


Link to post

Det er jo denne typen elbiler som har blitt laget siden starten? 

Det er den type elbiler som vi må akseptere, bilbruken skal ned nasjonalt og er vi heldige får vi lov å eie en mindre bil.

Jo tidligere dere kan akseptere det jo mindre pålegg komme staten med på sikt.

Share this post


Link to post

Det er den type elbiler som vi må akseptere, bilbruken skal ned nasjonalt og er vi heldige får vi lov å eie en mindre bil.

Jo tidligere dere kan akseptere det jo mindre pålegg komme staten med på sikt.

 

Akseptere? Hvem har sagt at "vi" ikke aksepterer det(hva nå enn det betyr?). Poenget er at disse bilene har vi hatt lenge, Toyota kommer ikke med noe nytt her, som det skulle virke som ut i fra din kommentar. Om det ikke er noe vesentlig jeg har oversett? 

  • Like 6

Share this post


Link to post

Akseptere? Hvem har sagt at "vi" ikke aksepterer det(hva nå enn det betyr?). Poenget er at disse bilene har vi hatt lenge, Toyota kommer ikke med noe nytt her, som det skulle virke som ut i fra din kommentar. Om det ikke er noe vesentlig jeg har oversett? 

Da har du nok missforstått, eventuelt har jeg forklart meg litt feil. Det jeg skal frem til at vi kan ikke ha store energi-forbrukende elbiler bare for at vi føler for det, og staten ønsker/vil at privatbilismen skal ned og for at vi ikke skal bli pålagt dette må vi være ansvarlige og akseptere mindre biler.

 

Hvis venstresiden med hjelp fra rødt og MDG får makten ved neste stortingvalg vil nok redusering/avvikling av privatbilismen komme tidligere en vi ønsker.

 

Eller som Cicero-direktør Kristin Halvorsen sier.

 

Jeg tror det kommer til å skje mye på sirkulærøkonomi. At vi kjøper færre ting, men av høyere kvalitet. At vi leier ut det vi eier, istedenfor å selge det. At kollektivtrafikk, delingsbiler og autonome busser vil gjøre at vi endrer innstilling fra at bil er noe vi absolutt må eie, til at det er en tjeneste vi kan benytte

Edited by Nautica

Share this post


Link to post

Toyota vet at løpet er kjørt for hydrogen. De ønsker naturligvis ikke å avsløre hva de driver med, men etter hvert vil de droppe hele greia.

  • Like 5

Share this post


Link to post

Ikke laget elbil? Da må journalisten sjekke opp bedre. De har laget RAV4 EV helelektrisk til salg i California. Nå finnes de også brukt her i Norge..

  • Like 1

Share this post


Link to post

Ikke laget elbil? Da må journalisten sjekke opp bedre. De har laget RAV4 EV helelektrisk til salg i California. Nå finnes de også brukt her i Norge..

 

RAV4 EV ble laget under tvang og solgt under tvil, men den hadde faktisk hatt ganske stor appell i for eksempel det norske markedet dersom de ikke hadde sloss så himla hardt imot elbiler, selv sine egne. Det ville gått inn som en relativt stor elbil i et marked av små biler, og det til en helt kurrant pris. Ikke rart at noen faktisk tok seg bryet med å få importert et eksemplar. 

  • Like 6

Share this post


Link to post

Ikke laget elbil? Da må journalisten sjekke opp bedre. De har laget RAV4 EV helelektrisk til salg i California. Nå finnes de også brukt her i Norge..

Dette var en bil som kun hadde som formål å generere CARB-kreditter (~4 stk per bil). Alternativet var å kjøpe slike kreditter til $5000/stk, slik at de fikk lov til å selge sine andre forurensende biler i California. De lagde kun 2500 stk, og den hadde batteri/motor/motorkontroller/lader fra Tesla, så de brukte egentlig ingen av sin egen kompetanse på elbil. Til den grad den finnes.
  • Like 7

Share this post


Link to post

Siden før starten. Dette var gufs fra Think-tiden, og jeg regner Leaf og Model S som starten.

Om noe, så avslører Toyota hvor langt de er unna markedet. Neste tiår. De kommer til å bli straffet hardt dersom reguleringene som er forespeilet faktisk blir noe av.

 

Husk at Peugeot laget en 106 helelektrisk for 20 år siden. Peugeot regnet med å selge 100 000 stk. De solgte 7000 biler. Mest til firmabiler i den franske stat. Noen av disse lever ennå. Tviler på at snittalder ble så høy som enkelte elbilentusiaster påstår.

  • Like 2

Share this post


Link to post

 

Siden før starten. Dette var gufs fra Think-tiden, og jeg regner Leaf og Model S som starten.

Om noe, så avslører Toyota hvor langt de er unna markedet. Neste tiår. De kommer til å bli straffet hardt dersom reguleringene som er forespeilet faktisk blir noe av.

 

Husk at Peugeot laget en 106 helelektrisk for 20 år siden. Peugeot regnet med å selge 100 000 stk. De solgte 7000 biler. Mest til firmabiler i den franske stat. Noen av disse lever ennå. Tviler på at snittalder ble så høy som enkelte elbilentusiaster påstår.

En må ikke være elbilentusiast for å anta at elbiler vil får lang levetid. Se på Leaf, i3 og Tesla Model S for eksempel. Tror de vil ha svært lang levetid inklusive batterier. I tillegg er i3 bygd i karbonfiber og aluminium of S i aluminium. Så ser for meg rekordlang levetid for disse bilene!

  • Like 5

Share this post


Link to post

Hvor mange tør å kjøpe hydrogen etter at uno-x stasjonen smalt i lufta i går..? Teknologien som står i hydrogenbilen til Toyota vil det nok bli bruk for,men neppe som personbil. Det skal bli uhyre interessant å se hvordan det faststoffbatteriet er som Toyota kommer med til neste år,det vil nok bli a huge step forward for elbilindustrien. Ellers så er det jo rett og slett gøy å se at Tesla nå klarer å lade modell 3 for 40 mil kjøring på ett kvarter. Altså kan man kjøre Vesterålen-Kristiansand med samlet ladetid på kun 1 time,langt under det man trenger i pause og ikke stort meir tid enn man fyller bensin. Bare for ikke mindre enn 3 år siden hadde noe slikt blitt sammenliknet med trolldom.

  • Like 3

Share this post


Link to post

Ser ut som Toyota har forstått hva som må til for å få ned den massive kjøpefesten angående enorme luksuspregede elbiler som overhode ikke hjelper på for og nå klimamålene, disse små bilene er akkurat det matpakkekjørene trenger og de få gangene de har bruk for en stor bil kan de leie den.

Massiv kjøpefest faktisk, for det var jo ikke sånn at det ble solgt dyre biler før? Var den første dyre bilen som ble solgt i Norge en Tesla Model S?

 

Hvis du skal klage på noe kan du klage på at ikke VW-konsernet har kommet opp med en e-golf i stasjonsvognutgave med 50 mil rekkevidde. Til samme pris som forbrenningsmotorvarianten.. :p

  • Like 5

Share this post


Link to post

Meget fornuftig av Toyota. De satser på riktig type batteri til elbiler. Nemlig faststoffbatterier og i mellomtiden produserer de nødvendig antall elbiler med litium batteri. Og de har skjønt at dagens elbiler har et begrenset marked mens hybdrider når større antall. Dagens elbiler hadde solgt enda mindre uten intensivene.

 

Hydrogensatsing må til i tillegg hvis man skal bevege seg vekk ifra fossilt. Her baner de vei med tungtransport og får prisene ned på sikt med det. Selv om produksjonsantallet på 30 000 hydrogenbiler neste år er lite, så er veksten fra dagens 3000 stor. Det samme gjør Hyundai og flere kinesiske merker er nå på vei. Det gjør at neste år vil produksjonen av hydrogenbiler ha en enorm vekst. 

 

Utsiktene for hydrogenbiler ser langt bedre ut i dag enn hva de gjorde for noen år siden. Foruten Japan, så satser Sør-Korea og Kina nå stort på hydrogen. I tillegg kommer Australia og New Zealand og man ser en langt mer markant satsing i både vestlige og ikke vestlige land. Samtidig vil det ta tid å bygge infrastruktur og hydrogenbiler til private vil nok derfor i flere år fremover først og fremst ha en gradvis og relativ forsiktig vekst. 

  • Like 3

Share this post


Link to post

Hvor mange tør å kjøpe hydrogen etter at uno-x stasjonen smalt i lufta i går..? Teknologien som står i hydrogenbilen til Toyota vil det nok bli bruk for,men neppe som personbil. 

I Norge kan det kanskje ha en påvirkning på kort sikt, men det avhenger av hva som er årsaken og noe vi ikke vet enda. På verdensbasis vil ikke dette ha en døyt å si. Til det må det skje noe langt mer alvorlig.

 

At hydrogenbil ikke har en fremtid som personbil er rimelig utenkelig per dags dato. Selv med raskere lading, så blir ladetiden alt for tidkrevende i større byer når mange mennesker skal lade samtidig. I tillegg er det billigere å bygge ut fyllestasjoner til hydrogen enn ladestasjoner når man kommer over et visst antall. Pluss at man greier ikke å lade veldig mange biler med stor ladekapasitet samtidig. Det vil i så fall øke prisene ytterligere og hydrogen kommer da enda bedre ut.

 

Så har du i tillegg aspektet med rekkevidde. Vi får allerede snart hydrogenbiler med 120-140 mils rekkevidde (Grove Auto) og uten særlig tap om vinteren. En elbil selv med fastoffbatterier vil ikke være i nærheten av dette. Også verdt å nevne at med volumproduksjon, så blir hydrogenbilen billigere å produsere enn elbiler, kanskje med unntak av små elbiler med et lite batteri.

 

Så det er med andre ord lite som tyder på at hydrogen ikke vil slå ann til personbilmarkedet. Det er tvert imot en nødvendighet dersom fossilt skal fases ut. 

  • Like 2

Share this post


Link to post

Meget fornuftig av Toyota. De satser på riktig type batteri til elbiler. Nemlig faststoffbatterier og i mellomtiden produserer de nødvendig antall elbiler med litium batteri. Og de har skjønt at dagens elbiler har et begrenset marked mens hybdrider når større antall. Dagens elbiler hadde solgt enda mindre uten intensivene.

Når vi veit at salet av reine elbilar aukar med over 70% i året globalt, medan salet av både bilar med berre eksosmotor og hybridar er på veg nedover, er du då framleis like sikker på at det er rett val? Per i dag er jo etterspurnaden etter elbilar mykje større enn produksjonen. Hydrogenbilar er det i praksis ingen marknad for.

 

Hydrogensatsing må til i tillegg hvis man skal bevege seg vekk ifra fossilt. Her baner de vei med tungtransport og får prisene ned på sikt med det. Selv om produksjonsantallet på 30 000 hydrogenbiler neste år er lite, så er veksten fra dagens 3000 stor.

:-D

 

Black Knight slår til att. Om eg hadde hatt ei krone for kvar gong hydrogenfanatikarane slår på stortromma og skryt over framtidige produksjonstal..

 

Faktum er jo at salet av hydrogenbilar går nedover. Kva er vitsen med å produsere 30.000 hydrogenbilar som det ikkje finst kjøparar til?

 

Du nemner insentiv for elbilar. Dei støtteordningane Korea har for hydrogenbilar får alle norkse elbil-incitament til å bleikne. Staten betaler meir enn halve bilen. Likevel slit dei med salet. Staten kjøper dei fleste. Hydrogenbilar er uselgelege, sjølv med voldsame støtteordningar. Ein må kaste dei etter folk.

 

Det samme gjør Hyundai og flere kinesiske merker er nå på vei. Det gjør at neste år vil produksjonen av hydrogenbiler ha en enorm vekst.

Kina er eit kapittel for seg. Der er det kol-bransjen som ynskjer seg hydrogenbilar, fordi dei kan produsere hydrogen med damp-reformering av kol. Ein bil som køyrer på hydrogen produsert med damp-reformering av kol slepp ut dobbelt mykje CO2 som ein bil på diesel. Kvifor jublar du over slike forferdelege miljøøydeleggingar? Har du satsa pengar på at at dei klobale klimaendringane skal verte størst mogeleg?

 

Folk som jublar over miljøkriminalitet har eg svært lite til overs for.

 

Heldigvis er det ingenting som tyder på at salet av hydrogenbilar i Kina har starta i det heile. Det er framleis under 10 hydrogenbilar i heile landet, som registrerte over ein million nye elbilar i fjor.

 

Utsiktene for hydrogenbiler ser langt bedre ut i dag enn hva de gjorde for noen år siden. Foruten Japan, så satser Sør-Korea og Kina nå stort på hydrogen. I tillegg kommer Australia og New Zealand og man ser en langt mer markant satsing i både vestlige og ikke vestlige land. Samtidig vil det ta tid å bygge infrastruktur og hydrogenbiler til private vil nok derfor i flere år fremover først og fremst ha en gradvis og relativ forsiktig vekst. 

I Australia finst det ein einaste hydrogenstasjon. Hyundai har tilbydd Nexo for sal der, men eg veit ikkje om nokon andre enn forhandlaren har kjøpt bilen. I New Zealand finst det ingen hydrogenstasjonar, so det finst nok ikkje mange hydrogenbilar heller.

 

I Europa er det framleis under 100 hydrogenstasjonar i drift. Talet har vore relativt stabilt i fleire år. I dag er talet naturlegvis påverka av at alle hydrogenstasjonane i Danmark og nesten alle i Noreg (alle utanom ASKO i Trondheim) er ute av drift. Mariestad i Sverige har den einaste opne offentleg tilgjengelege hydrogenstasjonen i Skandinavia. Uno-X og NEL har tapt fleire millionar på dei norske stasjonane sine til no, og eksplosjonen gjer det nok ikkje enklare. Dei ender nok på same måte som HyOp. Det kan ikkje vere bra for bilprodusentane heller, sidan Noreg var det einaste landet i Europa med nokon lunde stabilt sal av hydrogenbilar (ca ein i veka).

  • Like 3

Share this post


Link to post

Produksjonen av hydrogenbiler vil gå fra kun 5000-6000 enheter i året i 2018-19 til et sted trolig mellom 50 000-70 000 i 2020. Nøyaktig tall vet vi ikke bl.a. fordi det er usikkert hvor mange kinesiske merker vil produsere. Men 50 000+ er garantert. 10 000 av Grove Auto, 30 000 av Toyota og minst 10 000 av Hyundai. I 2021 kommer i tillegg enkelte tyske merker på banen med mindre produksjon. Kanskje Audi allerede er klar i 2020 med en del biler.

 

Etterspørsmålene regnes som mye større fremover bl.a. fordi infrastukturen begynner å i større grad å komme på plass og det er planer mange steder om ytterligere bygging av stasjoner. Australia investerer f.eks stort i hydrogen som næring og det er konkrete planer for bygging av noen stasjoner og det utarbeides planer for å dekke hele territoriet.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...