Gå til innhold

Toyota stopper salget av hydrogenbiler etter Uno-X-eksplosjonen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, det er vel litt å ta igjen på hydrogen-siden før en kommer opp i tallene for oljeproduksjon og/eller gruve dødsfall (batterimetaller). Positivt for kloden, da - døde folk har ikke rare forbruket, de er altså meget miljøvennlige.

I forhold til utbredelse så er vel hydrogen på par allerede.

Lenke til kommentar

Jeg stusset litt på tallene for salg og bestand, men tror jeg har funnet en forklaring.:

 

2013: 3 solgt, året endte med en bestand på 20

2014: 4 solgt, året endte med en bestand på 21, ikke 24, noe som må bety at netto 3 er avregistrert. f.eks solgt ut av landet

2015: 9 solgt, året endte med en bestand på 19, ikke 30, noe som må bety at netto 11 er avregistrert. f.eks solgt ut av landet

2016: 23 solgt, året endte med en bestand på 41, ikke 42, noe som må bety at netto 1 er avregistrert. f.eks solgt ut av landet

2017: 57 solgt, året endte med en bestand på 99, ikke 98, noe som må bety at netto 1 er bruktimportert.

2018: 54 solgt, året endte med en bestand på 148, ikke 153, noe som må bety at netto 5 er avregistrert. f.eks solgt ut av landet

Q1-2019: 16 solgt, kvartalet endte med en bestand på 160, ikke 164, noe som må bety at netto 4 er avregistrert. f.eks solgt ut av landet

 

Salget av nye hydrogenbiler ser ut til å ha nådd taket ved en bil i uken, men hvis denne salgsstoppen bare er midlertidig skal vi ikke se bort fra at antall hydrogenbiler i Norge kan overstige antall Rolls Royce før 2030.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke bort fra at tilbudet om leiebil som erstatning for hydrogenbilen kan komme til å koste importørene mer enn de har tjent på salg av hydrogenbiler i år. Spørs hvor interessant det er å satse videre på dette i Norge når de ser resultatet på bunnlinja.

 

Hvis stengningen vedvarer ser jeg ikke bort i fra at de får tilbud om en veldig god innbyttepris mot at de kjøper sin neste bil fra samme importør. Hydrogenbilen kan brukteksporteres og selges i markeder med mer volum.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvis stengningen vedvarer ser jeg ikke bort i fra at de får tilbud om en veldig god innbyttepris mot at de kjøper sin neste bil fra samme importør. Hydrogenbilen kan brukteksporteres og selges i markeder med mer volum.

Med mindre mykje har endra seg det siste året, er Noreg det landet i Europa med størst sal av hydrogenbilar. Då må dei evt til Califfornia, der hydrogenbilar går for halv pris med hydrogen inkludert. Eg tvilar på at Japan eller Korea vil ha dei i retur. Sannsynlegvis vert dei berre skrota, for å oppretthalde illusjonen om etterspurnad.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med mindre mykje har endra seg det siste året, er Noreg det landet i Europa med størst sal av hydrogenbilar. Då må dei evt til Califfornia, der hydrogenbilar går for halv pris med hydrogen inkludert. Eg tvilar på at Japan eller Korea vil ha dei i retur. Sannsynlegvis vert dei berre skrota, for å oppretthalde illusjonen om etterspurnad.

Definitivt ikke. De vil gis bort gratis i California, i verste fall. Da innkasserer Toyota ca 4 stk CARB-kreditter til en verdi av $20k.

 

Det er uansett ingen som tror Toyota er i nærheten av å tjene penger på Mirai. Det er bare et spørsmål om hvor mye de taper per solgte bil. Det er mest en PR-gimmick.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Dette er nok spikern i kista for hydrogenbiler i Norge. Synd for de privatpersonene som nå har biler som ikke kan brukes.

Det sa de om de første elbilene også

El-biler, selv i tidlig fase, kunne ihvertfall lades hjemme i garasjen.

 

Ikke akkurat samme fordel med hydrogen.

 

Jeg gir hydrogen biler en rating på "3.6 Røntgen. Not great. Not terrible."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å være saklige; de fleste bestrider ikke at hydrogen har bruksområde i større kjøretøy eller farkoster, men for personbiler er det bare tull å å sløse ressurser på slikt.

Det er tull å bruke ressurser på 100kWh batteripakker også, når man kan lage 4-5 biler istedenfor med 20-25kWh som uansett holder for de flestes hverdag. Her blir det plutselig mening å bruke rekkeviddeforlengere, siden man hele tiden kan lage 4-5 biler istedenfor 1 mens man fremdeles beholder godene til elektriske biler med plug-in lading. 

 

Batterier er og vil være en flaskehals, så det er kanskje bedre å bruke den på best mulig måte? Det å selge biler til millionen hjelper ikke akkurat miljøet når de bilene stort sett bruker 5-10% av batteripakken hver dag? 

Lenke til kommentar

Det er tull å bruke ressurser på 100kWh batteripakker også, når man kan lage 4-5 biler istedenfor med 20-25kWh som uansett holder for de flestes hverdag. Her blir det plutselig mening å bruke rekkeviddeforlengere, siden man hele tiden kan lage 4-5 biler istedenfor 1 mens man fremdeles beholder godene til elektriske biler med plug-in lading. 

 

Batterier er og vil være en flaskehals, så det er kanskje bedre å bruke den på best mulig måte? Det å selge biler til millionen hjelper ikke akkurat miljøet når de bilene stort sett bruker 5-10% av batteripakken hver dag?

Poenget er at med større batteripakke kan du klare deg med kun en bil, i stedet for at batteribilen blir en ekstrabil for de korte turene.

 

Det trenger ikke koste en million heller, TM3 Long Range får du fra NOK 450k.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Poenget er at med større batteripakke kan du klare deg med kun en bil, i stedet for at batteribilen blir en ekstrabil for de korte turene.

 

Det trenger ikke koste en million heller, TM3 Long Range får du fra NOK 450k.

Det optimale ville vært å være deleier i slike biler, og kun ha mindre biler for dagligdagse bruken for folk flest. Slik at man får ned salget på biler som ikke bruker batteripakkene sine, men heller lar fabrikantene lage flere biler for de samme ressursene. 

Lenke til kommentar

Det optimale ville vært å være deleier i slike biler, og kun ha mindre biler for dagligdagse bruken for folk flest. Slik at man får ned salget på biler som ikke bruker batteripakkene sine, men heller lar fabrikantene lage flere biler for de samme ressursene.

Kortrekkeviddebiler er først og fremst optimalt for elbilhaterne siden de da kan si at elbiler er ubrukelige tullebiler..
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kortrekkeviddebiler er først og fremst optimalt for elbilhaterne siden de da kan si at elbiler er ubrukelige tullebiler..

Hvordan kommer du til den konklusjonen? Det er snakk om hva som er best for miljøet. Du må da være enig i at det er bedre å bytte ut 5 fossile biler, kontra bare 1 for de samme ressursene? 

Lenke til kommentar

Det er ingen reell mangel på ressurser. Fokuset bør være på å gjøre elbilene best mulig og rimeligst mulig, og så får man skalere opp ressursutvinningen etter hvert. Jo bedre elbilene er, jo større etterspørsel, og jo større etterspørsel, jo mer fokus blir det på å øke ressursutvinningen.

Ikke når det har vært kø rundt bilsalget. Da produserer man ikke biler kjapt nok, og alle fabrikantene har skyldt på batteriene som flaskehalsen. 

Lenke til kommentar

Ja, vi trenger flere batterifabrikker. Ikke nødvendigvis flere gruver.

Og hva ville vært best å gjøre i mellomtiden? Samt hvor ofte må man lage nye fabrikker for å etterfølge forventet økning av salg av elbiler? 

 

Samtidig, så kan man altså fastlåse biler til å ha 25kWh batteripakker, og deretter bruke rekkeviddeforlengere for å få ønsket rekkevidde. Fremfor å kaste bort ressurser på å lage 100kWh batteripakker hvor man kun bruker en brøkdel hver dag, og dermed samtidig også kun selge 20-25% av bilene man ellers kunne lagd. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...