Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

For dyrt å få barn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke for dyrt å få barn i utgangspunktet. Men et faktum er at vi nordmenn lever med høy standard og den ønsker vi ikke å gi opp for barna våre. Vi skal ha samme inntekt, ikke forsake noe og da blir det vanskelig med barn.

 

Jeg har selv gjort min jobb for landet ved å få 3 barn. Plutselig en dag var jeg alene med de og måtte få alt til å gå opp på nesten halvert inntekt. Ferieturene utenlands ble det slutt på. Fornøyelsesparker ble det slutt på osv. Om man bare er hjemme og inne unner seg selv noe, er det ikke dyrt å få barn. Det koster, men er ikke dyrt.

Men hvilket liv er det å gi opp alt man liker for å få barn da? Det er nok der skoen trykker, og jeg forstår at man får barn etter regnskapet og ikke justerer regnskapet etter barna.

 

Anonymous poster hash: 4e98f...67d

 

Nja, en må jo nesten spørre seg selv hva en får best utbytte av og trives best med. Utenlands tur alene eller hyttetur med barn innenlands? Når en ser hvor artig barna har det og hvordan de gløder opp når de er på hyttetur så kunne ikke jeg hatt en bedre følelse. Det ungene her maser om er å dra på hytte med utedo faktisk, og jo de har vært i utlandet..

 

Litt av poenget her var at selv om en ikke er i utlandet eller fornøyelsesparker så trenger en ikke bare sitte hjemme og være inne. 

 

Nå er det jo helt klart at å få barn i ung alder (f.eks 17) stort sett vil være noe helt annet enn å få barn senere i livet (f.eks 25-30). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorvidt det er dyrt eller ei å få barn varierer mye. Har man MX5, 1-roms og en barnemor som bor hjemme hos mamma og pappa blir det fort dyrt. Er man en skikkelig gjøk av en kar, så koster det ikke noe som helst utover investeringen i unnfangelsen. Det er mao ikke spm om hvorvidt det er dyrt eller ei, men hvor dyrt det er for DEG.

Lenke til kommentar

Er det slik du ser på deg selv? Eller er det bare alle andre?  :p

 

Vel, dersom du hadde kjent meg personlig under min oppvekst så ville du fort funnet ut at jeg var en rolig og ordentlig gutt. Jeg påpekte bare det åpenbare at man har mange barn som faktisk ikke har noen god oppdragelse, fordi de har sløve foreldre eller foreldre som har havnet litt dårlig på det i livet. Det finnes også enkelte foreldre som har dårlige personlige egenskaper, som mangler noe essensiellt i det å være foreldre.

 

Jeg husker også debatten om barnefrie flyavganger, hvor enkelte foreldre syntes dette måtte bli en forferdelig praksis at noen kunne finne på å tenke seg å ha lyst å betale for premium flybilletter for å slippe barnegråt og barneskrik. Det hadde ikke skadet å øke flytilbudet litt.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg husker også debatten om barnefrie flyavganger, hvor enkelte foreldre syntes dette måtte bli en forferdelig praksis at noen kunne finne på å tenke seg å ha lyst å betale for premium flybilletter for å slippe barnegråt og barneskrik. Det hadde ikke skadet å øke flytilbudet litt.

 

Det er noen foreldre som tror at alt bare er sjarmerende sålenge det er barn som gjør det. Foreldre som tror at alt er greit og at resten av verden er til for å støtte dem fordi de har klart å lage et barn. 

 

Det er disse som legger igjen brukte bleier på kafebordet, som ikke bryr seg når barna løper rundt og plager alle andre i restauranten og som tilsynelatende ikke legger merke til at de sperrer hele inngangen til butikken med barnevogna. Når man påpeker mangelen på folkeskikk får man gjerne kommentaren om at man ikke vet hvordan det er å ha barn om man ikke selv har med egne barn. Har selv to barn, men støtter alle forslag om barnefrie kafeer, flyavganger o.l sålenge den typen foreldre fortsatt finnes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mangel på barn..Men samtidig så kan vi se på hvorfor?

Det er ikke mangel på barn, det fødes i dag rundt 2.5 barn per kvinne globalt, slik at verdens befolkning øker.

 

I Norge er riktignok fødseslraten nede på rundt 1.56 barn per kvinne, så her minsker befolkningen, uten at det er særlig dramatisk.

 

Flesteparten syntes det er dyrt. Og at det vil koste så mye at det går utover livskvaliteten enda mer enn mangel på søvn og det strevet som forholdet blir utsatt for når man er i en småbarnsperiode.

 

Nav betaler knapt ut penger for denne perioden, året etter får du ikke feriepenger på hele perioden du har vært hjemme med poden heller. Og for mange er det da du kanskje trenger det som mest.

Norske borgere tjener mer enn de fleste andre i verden, og har høyere levestandard enn de fleste andre i verden.

 

Staten betaler ut foreldrepenger, engangsstønad, barnetrygd og en del annet, i tillegg til at helsevesenet, skoler og annet stort sett er gratis i Norge.

 

Det er neppe noe land i verden hvor foreldre får like mye støtte fra Staten for sine barn, eller hvor foreldre er nødt til bruke mindre av sin nettolønn til nødvendigheter for barna.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er noen foreldre som tror at alt bare er sjarmerende sålenge det er barn som gjør det. Foreldre som tror at alt er greit og at resten av verden er til for å støtte dem fordi de har klart å lage et barn. 

 

Det er disse som legger igjen brukte bleier på kafebordet, som ikke bryr seg når barna løper rundt og plager alle andre i restauranten og som tilsynelatende ikke legger merke til at de sperrer hele inngangen til butikken med barnevogna. Når man påpeker mangelen på folkeskikk får man gjerne kommentaren om at man ikke vet hvordan det er å ha barn om man ikke selv har med egne barn. Har selv to barn, men støtter alle forslag om barnefrie kafeer, flyavganger o.l sålenge den typen foreldre fortsatt finnes.

 

Kanskje vi også skal ha kafeer og flyavganger uten svarte mennesker så lenge det finnes svarte mennesker som skaper trøbbel? Det ser ikke bra ut når din egen logikk kan brukes til å forsvare apartheid.

 

Har aldri sett noen forlate brukte bleier på kafebordet. Selv her i Kina har jeg ikke sett det. Det som faktisk er et problem er at voksne mennesker forsøpler med ølflasker, snus, brusflasker og annet plast og hundeiere som ikke plukker opp etter seg. Etter hver natt må to tonn med søppel plukkes opp fra Oslos gater, og jeg tror ikke det er bleier de plukker opp.

 

At barn løper rundt er normalt, de er tross alt barn. Du hadde sikkert barn som satt stille, men ikke alle har det, spesielt de som har barn med diagnoser. Skal de da aldri få lov til å gå ut på restaurant? Siden jeg er en utlending opplever jeg ofte å bli "plaget" på restaurant av barn og det har aldri vært et problem. Jeg sitter ikke på restaurant og leser en bok, jeg spiser mat.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, dersom du hadde kjent meg personlig under min oppvekst så ville du fort funnet ut at jeg var en rolig og ordentlig gutt. Jeg påpekte bare det åpenbare at man har mange barn som faktisk ikke har noen god oppdragelse, fordi de har sløve foreldre eller foreldre som har havnet litt dårlig på det i livet. Det finnes også enkelte foreldre som har dårlige personlige egenskaper, som mangler noe essensiellt i det å være foreldre.

 

Jeg husker også debatten om barnefrie flyavganger, hvor enkelte foreldre syntes dette måtte bli en forferdelig praksis at noen kunne finne på å tenke seg å ha lyst å betale for premium flybilletter for å slippe barnegråt og barneskrik. Det hadde ikke skadet å øke flytilbudet litt.

 

Jeg har ikke behov for å kjenne deg personlig for å vite hva som er normalt. Det er ikke naturlig å være en rolig og ordentlig gutt hele tiden under oppveksten. Det som er normalt er å ha trass perioder og gjøre noe som ikke er helt etter boka i jakten etter å finne seg selv. Sikker på at ingen så på deg som ekkel? 

 

Du treffer godt her med "god oppdragelse", "sløve foreldre", "foreldre som har havnet litt dårlig på det i livet", "dårlige personlige egenskaper" og "mangler noe essensiellt", for spør du 10 personer om dette så vil det komme 10 forskjellige svar. Betyr det ingen barn hvis en skal tenke på at en ikke ønsker ekle voksne her i verden? 

 

Angående barnefrie flyavganger så kommer aldri noe slikt til å hende. Hva med de som har lyst til å slippe "maset" fra den personen som har downs syndrom eller noe annet? En stille avdeling i flyet, som det er på visse tog kunne jo vært noe og tror ikke det er så mange som egentlig er i mot det? Opprett gjerne slike over alt og jeg tror neppe noen vil klage. En stille avdeling på kafe, kjør på, de eneste jeg tror kommer til å protestere på dette er de som ønsket det i utgangspunktet, i og med at de da må være stille. Jeg er ikke imot forslaget overhodet.

 

Jeg kan være enig i mye av det som blir tatt opp i tråden, men å være enig med deg når du kommer med noe som treffer alle og enhver så blir jo alle sittende på "stille rommet" til slutt. Så jeg sliter egentlig litt med å se hele poenget?

Lenke til kommentar

Som påpekt tidligere så er fødselsraten nå 1,56 (2018) mot 2,07 for ti år siden. Dette fallet er dramatisk og vil bare minske fremover. Om ikke lenge er vi nede på sør europa nivå. Spørsmål er om det kan snus og om det noe vits å snu det?

 

At befolkningen minsker ser jeg ikke noe problem med, Teknologi kan erstatte mye arbeidshender i årene som kommer. Samtidig vil (har) økonomien vår ende seg fra å være produsenter til konsumenter, og eldre kan konsumere vel så bra som yngre. 

 

Problemet er heller knyttet til menneskene som vokser opp uten sin egen familie. Hvordan vil denne friheten og mangel på ansvar prege dem? Og alle alene barna som vi vet har en forskjellig "oppførsel" fra barn som har søsken, hvordan vil dette påvirke samfunnet? 

Lenke til kommentar

Kanskje vi også skal ha kafeer og flyavganger uten svarte mennesker så lenge det finnes svarte mennesker som skaper trøbbel? Det ser ikke bra ut når din egen logikk kan brukes til å forsvare apartheid.

 

Det tror jeg at ville ha vært en dårlig idé. Så lenge disse menneskene med hudfargen ikke oppfører seg helt vilt dårlig så bør de som alle andre ha lik adgang.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg har ikke behov for å kjenne deg personlig for å vite hva som er normalt. Det er ikke naturlig å være en rolig og ordentlig gutt hele tiden under oppveksten. Det som er normalt er å ha trass perioder og gjøre noe som ikke er helt etter boka i jakten etter å finne seg selv. Sikker på at ingen så på deg som ekkel?

 

Alle barn har en trassperiode. Det er det ikke til å komme unna. Om noen hadde hatt enkelte flyavganger når jeg var liten som var fri for barn. Det hadde vel ikke vært noe problem i utgangspunktet. Flyselskapene skulle jo fortsatt ha tjent penger på barnefamilier. De hadde bare tatt seg ekstra godt betalt for det barnefrie flyet, fordi det krever ekstra mannskap, risiko for at flyet ikke fylles opp og sikkert mange andre faktorer som koster penger. Så det burde noen kunne få unne seg på lik måte som folk kjøper seg business class billetter.

 

Jeg hadde uansett ikke hatt råd til en barnefri flyavgang tipper jeg. Men, jeg kunne like gjerne ha ønsket at tilbudet ble utvidet på den måten. Da hadde man ihvertfall et ekstra valg.

 

Man kunne helt sikkert også kommet unna med totalt alkoholfrie flyavganger på sydenreise. Det er nok høylytte folk uten alkohol, som står oppreist og skal være så sosiale atte. Så du omtrent ikke får en fri periode til å hvile på. Har opplevd edru folk som er sinnsykt pratesjuke. Forlater sete sitt på sydenturen for å stå i midtgangen under nesten hele flyturen og prate høl i hue på de som sitter i nærheten.

Endret av G
Lenke til kommentar

Alt koster penger og mange ting er dyrt, men det forundrer meg at det å ha barn blir omtalt som en forringelse av livskvalitet? Livskvalitet er da mye mer enn bare penger?

 

Spørsmålet er hva man ønsker å prioritere.

Ja, og barna gir markant nedsatt livskvalitet i svært mange år.

 

Søvnmangel.

Stress.

Bekymring.

Utgifter -- over 1.5 millioner kroner i utgifter per barn.

Total mangel på fritid: Barna krever 12 timer omsorg i døgnet første året, pluss at du ikke får bestemme når du selv sover. De neste par årene må du bruke 3-4 timer hver dag på barna og deres læring, lekser, interesser, henting, levering, klær og mat.

 

Hvis du er singel mann, så vil barn få 50% av jentene som i utgangspunktet var interessert til å droppe deg umiddelbart, per barn, med mindre du er villig til å bare la barna seile sin egen sjø.

50% for ett. 75% for to. 87.5% for tre. 93.75 for fire.

Og man kan ikke klandre dem:

 

Tenk om en type på andre date innrømmer:

"Jeg har 3 millioner kroner i spillegjeld og må bruke all fritiden annenhver uke på samfunnsarbeid de neste 20 årene, men du kan jo hjelpe å betale og plukke boss?"

Ikke spesielt attraktivt -- og 4 barn krever akkurat like mye aksept fra en potensiell partner, selv om det i utgangspunktet skulle vært bedre å drive med aktiviteter sammen med barn enn å gjøre samfunnsarbeid.

 

Besteforeldrene i denne generasjonen kan man heller ikke stole på, uansett hvor entusiastiske de er på forhånd.

Jeg og samboeren min fikk hjelp til å passe barna slik at vi kunne gjøre noe sammen, alene, én dag, fem ganger i løpet av ti år.

Ikke en dag mer. Det sier seg selv at det må bli utroskap, når den eneste muligheten til å oppleve intimitet og romanse blir å faktisk oppsøke andre som ikke har barn, mens partneren er hjemme med barna.

 

Du kan bli utbrent av å passe egne barn, uten muligheten til å utvikle deg selv eller gjøre hva du selv ønsker.

Det er som en heltidsstilling -- å jobbe 200%, hvorav den ene jobben er en jobb du ikke kan slutte i, og hindrer deg i å fritt velge hvilken annen jobb du jobber resten av tiden.

Du er mindre attraktiv som arbeidstaker desto flere barn du har, i tillegg til at barnehage og skole binder deg fast.

Du får mindre tid til å utvikle ferdigheter, og lærer dårligere, under det ekstra stresset fra å ha redusert fritid, redusert evne til å gjøre hva du vil, mindre penger, mindre fritid, mindre mulighet til å reise, og reduserte feriemuligheter.

Kjærligheten går også til helvete, med mindre motgang gjør begge parter sterkere.

 

Når vi en gang faktisk har en positiv hverdag igjen, så kommer ikke den økte lykken fra at vi fikk barn, men fra redusert stress -- som lykkeøkningen som kommer etter å bli kvitt en kronisk hodepine.

 

...

 

Og det verste er hvordan samfunnet er bygget opp:

 

For friskest mulig barn, bør du få barn i begynnelsen av 20-årene, lenge før samfunnet har lagt opp til at du skal få barn; når du er fullt utdannet, er i stabil jobb du trives i, eier et eget hus som er over 50% nedbetalt og har noen hundre tusen på sparekonto, og nærmer deg 40.

 

Det er ikke bærekraftig at mennesker venter til de blir 30 før de får barn; over 30 bør være unntaket, eller så kommer raten av arvelige sykdommer til å fullstendig ødelegge fremtidens befolkning.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, og barna gir markant nedsatt livskvalitet i svært mange år.

Å få barn er et biologisk behov for både den enkelte og samfunnet, og det er stort sett bare på en måte man får dekket dette behovet fullt ut for den enkelte.

 

Det å få barn medfører ikke at man mister livskvalitet, det gir livskvalitet i seg selv.

 

...så finnes det selvsagt en lang rekke årsaker til at det ikke blir bra; alt fra overgrep til ren stupiditet.

Lenke til kommentar

Ja, og barna gir markant nedsatt livskvalitet i svært mange år.

 

Søvnmangel.

Stress.

Bekymring.

Utgifter -- over 1.5 millioner kroner i utgifter per barn.

Total mangel på fritid: Barna krever 12 timer omsorg i døgnet første året, pluss at du ikke får bestemme når du selv sover. De neste par årene må du bruke 3-4 timer hver dag på barna og deres læring, lekser, interesser, henting, levering, klær og mat.

 

Du har skrevet i en annen tråd at du har 4 barn. Hvis barn er så slitsomt og dyrt, hvorfor valgte du å få 4 barn? Jeg tror du har fått et ganske negativt syn på grunn av tidligere erfaring.

 

Min erfaring er mye bedre enn din. Vi har en jente som er nesten 2 år. Hun sover når vi sover, jeg stresser og beskymrer meg ikke, hun fører ikke til masse ekstrautgifter og jeg ønsker å tilbringe tid med henne. Vi ville hatt et mye kjedligere liv uten henne.

 

 

Hvis du er singel mann, så vil barn få 50% av jentene som i utgangspunktet var interessert til å droppe deg umiddelbart, per barn, med mindre du er villig til å bare la barna seile sin egen sjø.

50% for ett. 75% for to. 87.5% for tre. 93.75 for fire.

Og man kan ikke klandre dem:

 

 

Problemet ditt er nok heller at du sliter med å vedlikeholde forholdet, enn at du ikke har tilgang til de beste damene.

 

Og hvis du sammenligner en singel mann uten barn som ønsker barn, og en singel mann uten barn som ikke ønsker barn. Da er det mye lettere for han som vil ha barn.

 

 

Besteforeldrene i denne generasjonen kan man heller ikke stole på, uansett hvor entusiastiske de er på forhånd.

 

Dette er jeg helt enig i. Svært mange besteforeldre i Norge bidrar ingenting, verken økonomisk eller barnepass.  De skal leve livet sitt, og har ikke tid til sine barnebarn. Foreldrene må da jobbe 100% for å få nok inntekt, og de må jobbe 100% hjemme. 

 

Jeg slipper det problemet fordi vi flyttet til Kina, og her er det vanlig at besteforeldrene bidrar mye. 

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å få barn er et biologisk behov for både den enkelte og samfunnet, og det er stort sett bare på en måte man får dekket dette behovet fullt ut for den enkelte.

 

Det å få barn medfører ikke at man mister livskvalitet, det gir livskvalitet i seg selv.

 

...så finnes det selvsagt en lang rekke årsaker til at det ikke blir bra; alt fra overgrep til ren stupiditet.

 

Å få barn er ikke et biologisk behov. Sex er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...