Gå til innhold

Stor oversikt: Elbilene med kortest leveringstid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er grenser for hvor mange elbiler det norske markedet evner å ta unna. Resten av verden vil ikke ha disse leketøysbilene. Også i Norge er man i ferd med å innse at man trenger biler som fungerer 100% under alle forhold. Det store flertall kan ikke kaste vekk tiden sin med å stort sett kjøre fra lader til lader uten å komme dit de skal.

 

"Leketøybilene" har dekket mitt behov 100% siden 2012. Og steike, jeg har spart mye penger og lokalt miljø.

 

Men hver sin smak.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Leketøysbil? På en av arbeidsplassene mine er det god landevegsvei i 25km. Da setter jeg cruise controllen på 80. Sitter med en halv liter kaffe og bare suser stille og rolig nesten hele veien. Jeg har aldri vert så glad i en bil enn i Leafen min. Og jeg likter dashbordet med det lille speedometeret over rattet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tullinger er de som tror at lille fjærten Norge, kan redde hele planeten med elbiler.

 

Ingen som tror at Norge kan redde verden, ei heller er det noen som tror at ett tiltak er alt som skal til for å redde verden.

Det er dog noen tullinger som tror at andre tror det.. men, men..

 

Hvis dere tror Norge er uten fossilbil innen 2025, blir som at alle slutter å røyke.

 

Ingen plan, målsetning eller håp om det... målet er at all nybilsalg i det private markedet skal være utslippsfritt i 2025. Eksisterende bilpark vil dog ikke forsvinne over natten.

 

 

Noen ganger lurer jeg på om dere har noe mellom ørene i det hele tatt.

Basert på innlegget ditt, så er det nok hos deg det skranter.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Det er grenser for hvor mange elbiler det norske markedet evner å ta unna. Resten av verden vil ikke ha disse leketøysbilene. Også i Norge er man i ferd med å innse at man trenger biler som fungerer 100% under alle forhold. Det store flertall kan ikke kaste vekk tiden sin med å stort sett kjøre fra lader til lader uten å komme dit de skal.

Kan ikke tullinger som deg som bare er ute etter å trolle holde dere på Reset, Vgs forum eller hvor nå dette måtte være istedenfor å forsøple TEK/TU?

Sannheten smerter.

Ja sannheten smerter - det irriterer noen så grenseløst at samfunnet og teknologien går fremover. De er så avlyst i av sine forbrenningsbiler og er like interessert i at verden går fremover som min farmor på 80 er om bygging av nye veier og bygninger. Jeg blir helt målløs...

Lenke til kommentar

Det har skjedd eit skifte i og med at mange EL-biler står klar for salg på dagen. EL-bil markedet i norge er på god vei til å bli metta.

 

Det er nok ikke mettet. men importørene har blitt flinkere til å krangle til seg kapaistet hos fabrikken.

 

Og noe grafene i artikkelen ikke viser, er at de fleste av bilene får man mye kjappere hvis man går til andre enn merkevareforhandlerne, da det er grå-import av mange biler andre veier. Biler som kjøpes i andre Europeiske land, og sendes hit, hvor de faktiske produsert samme versjon som normal selges i Norge, selv om man nok skal være litt ops på enkelte av dem. (Viktig at det er med varmepumpe, hvis bilene har den muligheten)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I visse deler av markedet er det mer enn mettet. E-Golf og i3 f.eks er helt enormt med biler for salg, og prisene stuper når det ikke lenger er vanskelig å få tak i biler samtidig som mange skal selge.

På 2 modeller jeg har sett på har den ene falt 60 tusen på et halvår, den andre 30 tusen på 2 måneder. Det er definitivt metning innen markedet for biler med opptil 15-20 mil rekkevidde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leketøysbil? På en av arbeidsplassene mine er det god landevegsvei i 25km. Da setter jeg cruise controllen på 80. Sitter med en halv liter kaffe og bare suser stille og rolig nesten hele veien. Jeg har aldri vert så glad i en bil enn i Leafen min. Og jeg likter dashbordet med det lille speedometeret over rattet.

 

Samme her, beste bilkjøpet jeg noen gang har gjort. En 2013 Leaf :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I visse deler av markedet er det mer enn mettet. E-Golf og i3 f.eks er helt enormt med biler for salg, og prisene stuper når det ikke lenger er vanskelig å få tak i biler samtidig som mange skal selge.

På 2 modeller jeg har sett på har den ene falt 60 tusen på et halvår, den andre 30 tusen på 2 måneder. Det er definitivt metning innen markedet for biler med opptil 15-20 mil rekkevidde.

 

Noe av poenget er vel også at det er ganske lett å få tak i biler som har mer rekkevidde, og folk trenger (eller tror de trenger) mer rekkevidde enn 20 mil.

Lenke til kommentar

I visse deler av markedet er det mer enn mettet. E-Golf og i3 f.eks er helt enormt med biler for salg, og prisene stuper når det ikke lenger er vanskelig å få tak i biler samtidig som mange skal selge.

På 2 modeller jeg har sett på har den ene falt 60 tusen på et halvår, den andre 30 tusen på 2 måneder. Det er definitivt metning innen markedet for biler med opptil 15-20 mil rekkevidde.

 

Tror mange etter å ha kjøpt elbil med 40 mils rekkevidde innser etter at de stort sett ikke en gang bruker 10% av total kapasitet, innser at en elbil med 10-15mils rekkevidde er en perfekt billig bil nummer 2.

Lenke til kommentar

Kva man trenger av rekkevidde kjem ann på fleire faktorer. For min egen del kunne eg brukt EL-bil til 80% av mitt bruksmønster viss eg hadde minst 350 km rekkevidde på vinterstid utan lading, Har dog forsatt behov for bil som greier opp mot 1500 km på 24 timer.

 

Jeg er temmelig sikker på at jeg kan bruke elbilen til langt mer enn 80%. Det er egentlig kun de gangene vi trenger å bruke to biler på likt at bare elbilen ikke er nok. Bilturer fra Oslo til Finnmark er den også lite egnet til siden det er så dårlige lademuligheter i nord, men det blir svært få av de turene uansett.

Lenke til kommentar

Det er grenser for hvor mange elbiler det norske markedet evner å ta unna. Resten av verden vil ikke ha disse leketøysbilene. Også i Norge er man i ferd med å innse at man trenger biler som fungerer 100% under alle forhold. Det store flertall kan ikke kaste vekk tiden sin med å stort sett kjøre fra lader til lader uten å komme dit de skal.

Hmmja, fungerer 100% under alle forhold. Som dieselbiler som tar kvelden i kulda?

 

Eller viftereimer som ryker? Olje som må fylles ellers går dritten i dass? Osv.

Lenke til kommentar

Kva man trenger av rekkevidde kjem ann på fleire faktorer. For min egen del kunne eg brukt EL-bil til 80% av mitt bruksmønster viss eg hadde minst 350 km rekkevidde på vinterstid utan lading, Har dog forsatt behov for bil som greier opp mot 1500 km på 24 timer.

Kjører du i snitt 62,5 km/t i 24 timer uten opphold?

Lenke til kommentar

Kjører du i snitt 62,5 km/t i 24 timer uten opphold?

Det kan være snakk om transeuropeiske turer. Kiel til Firenze er ca 1500km, og google maps sier det kan gjøres med 15 timer effektiv kjøring, som sikker kan gjøres på 24 timer totalt om man er fler som kan bytte om å kjøre. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...