Gå til innhold

Listhaug: - Vi ser en gettofisering av Oslo. (Nye tall fra SSB viser at etniske nordmenn flytter i hopetall fra bydeler med mange innvandrere)


Anbefalte innlegg

Og det har vi jo gjort i bøtter og spann.

 

Alle muslimske mennesker i midtøsten vet jo hva våre verdier er. Det har de inngående kjennskap til.

 

Jeg tror ikke de er like imponert som det du er.

Det er forskjell på tradisjonelle vestlige verdier og USA sine moderne imperialistiske/fascistiske verdier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234

Dette er helt feil. https://www.flyktninghjelpen.no/global/statistikk/statistikk/#static-host-countries-with-most-new-refugees-in-ratio-to-population

 

På antall nye flyktninger i forhold til folketall er Norge et godt stykke ned på lista. Nye flyktninger i forhold til folketall er 0.13% i Norge. Det er færre enn Tyskland, Østerrike, Sverige, Hellas, Malta, Sveits i Europa.

 

Fra 1995 til 2016 hadde Norge en større prosentvis vekst i folketallet enn Kina. Tre ganger så stor vekst som i Danmark og dobbelt så stor som i Sverige i samme periode. Den etniske befolkningen sank med 1-2 prosent i året i perioden, så hele veksten og vel så det kommer fra innvandring. 20 prosent av befolkningen i Norge i dag har innvandrerbakgrunn.

 

Tidligere i år skrev Dagbladet: Tallene Dagbladet i dag kan presentere har aldri tidligere vært publisert i Norge. De viser en mer og mer delt hovedstad. De presenterer tall fra SSB som viser at 42 prosent av nyfødte i Oslo har innvandrerbakgrunn.

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar

Fra 1995 til 2016 hadde Norge en større prosentvis vekst i folketallet enn Kina. Tre ganger så stor vekst som i Danmark og dobbelt så stor som i Sverige i samme periode. Den etniske befolkningen sank med 1-2 prosent i året i perioden, så hele veksten og vel så det kommer fra innvandring. 20 prosent av befolkningen i Norge i dag har innvandrerbakgrunn.

 

Tidligere i år skrev Dagbladet: Tallene Dagbladet i dag kan presentere har aldri tidligere vært publisert i Norge. De viser en mer og mer delt hovedstad. De presenterer tall fra SSB som viser at 42 prosent av nyfødte i Oslo har innvandrerbakgrunn.

 

Forskjellene fra land som en sammenligner med her, er vel at det er færre som flytter ut av Norge enn i de landene som en sammenligner med. En blander sammen netto og brutto innvandring og roter med tids-perspektivene.

 

Så langt som jeg forstår, så er det en god del som flytter ut av bl.a. Sverige som ofte tilbyr sine nye landsmenn-/kvinner gettolignende forhold. For ikke å nevne EU-landene som grenser mot Middelhavet...

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt uoversiktlig. Gjaldt den der for kun 2018 eller?

 

Bør kanskje se på tallene fra innvandringen startet (70-tallet) og til nå. Tror vi stiller rimelig sterkt i Europa i hvert fall. At vi er svakere enn resten av Europa ett år betyr ikke at vi nødvendigvis er det samlet sett. Sist jeg så statistikk på dette mener jeg vi kun er slått av Sverige og Tyskland justert for folketall, men skal ikke være påståelig. :)

 

 

Typisk at man ikke finner slike tall når man ønsker å finne de. Det beste jeg fant i farten var en artikkel fra 2001 fra SSB:

 

Har Norge stor innvandring sammenlignet med andre land?

 

Når en vil sammenligne med andre land, er det absolutt grunn til å se flere år under ett, slik at en får jevnet ut både tilfeldig svingninger og noen av forskjellene i registreringsrutiner, datakvalitet og statistikkproduksjonsmåter. Også i dette tilfellet utgjør de fem siste årene et brukbart kompromiss når en vil avspeile dagens situasjon. Publiserte tall for det siste året (2000) er bare svært foreløpige beregninger, men ved å la dem inngå i en lengre periode, reduseres problemet med usikker datakvalitet. For øvrig kan vi ikke annet enn å akseptere tall som anerkjente kilder beregner og formidler. Noen nærmere vurdering av beregningene har vi ikke hatt anledning til å foreta.

 

Hvordan ligger så Norge an med sin femårig nettoinnvandringsrate på 0,26 prosent? Hvis vi holder oss til europeiske land som har oppgitt tall for de siste fem årene (medregnet også de som har tall bare for de fire første årene), og som har minst 100 000 innbyggere, kommer Norge så høyt opp som nummer tre av i alt 33 land. Bare Luxembourg (0,99) og Irland (0,53) har for tida høyere nettoinnvandring i forhold til folketallet enn det Norge har. Umiddelbart etter Norge på lista kommer Nederland, Italia, Storbritannia og Danmark. EU som helhet ligger på 0,18 prosent nettoinnvandring. På sportsspråket ville en si at Norge for tida leder hovedfeltet, mens to land har slitt seg løs og ligger så langt foran at det skal mye til for å nå dem igjen.

 

Lenke til kommentar

Tidligere i år skrev Dagbladet: Tallene Dagbladet i dag kan presentere har aldri tidligere vært publisert i Norge. De viser en mer og mer delt hovedstad. De presenterer tall fra SSB som viser at 42 prosent av nyfødte i Oslo har innvandrerbakgrunn.

 

Hmm.. så hvis man tar med andregenerasjonen innvandrere, født i Norge - så blir det allerede nå født mindre "nordmenn" enn innvandrere i Oslo? Kan man kanskje tro?

 

Så vi har kanskje allerede i dag "nordmenn" som mindretall i visse aldersgrupper i hovedstaden?

 

Ble noen spørsmålstegn her.. men dette gjør inntrykk. Man er jo drittlei av "innvandrere tar over Norge" maset fra høyrekanten - men altså  :ohmy:

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bør kanskje se på tallene fra innvandringen startet (70-tallet) og til nå. Tror vi stiller rimelig sterkt i Europa i hvert fall. At vi er svakere enn resten av Europa ett år betyr ikke at vi nødvendigvis er det samlet sett. Sist jeg så statistikk på dette mener jeg vi kun er slått av Sverige og Tyskland justert for folketall, men skal ikke være påståelig. :)

 

Det er også feil (jeg tar utgangspunkt i at Mr. Duklain sa flyktninger i sin første post som jeg motbeviste). Du nevner innvandring. Kilde her, på tabell 18: https://www.flyktninghjelpen.no/global/statistikk/statistikk/#static-host-countries-with-most-refugees-in-ratio-to-population

 

Vi er slått av Sverige, Malta, Østerrike, Tyskland, Sveits og Kypros i Europa på antall flyktninger totalt mottatt i forhold til folketall. Tallet for Norge er 1.17% flyktninger. Sverige, som har høyest prosentandel i Europa, er på 2.96% av folketallet. Tallene er fra 2017, og er oppgitt av landenes myndigheter (alt står forklart øverst på siden).

 

Det virker som flere her blander flyktninger og innvandrere, men mitt opprinnelige svar var altså på flyktninger.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Hmm.. så hvis man tar med andregenerasjonen innvandrere, født i Norge - så blir det allerede nå født mindre "nordmenn" enn innvandrere i Oslo? Kan man kanskje tro?

 

Så vi har kanskje allerede i dag "nordmenn" som mindretall i visse aldersgrupper i hovedstaden?

 

Ble noen spørsmålstegn her.. men dette gjør inntrykk. Man er jo drittlei av "innvandrere tar over Norge" maset fra høyrekanten - men altså  :ohmy:

Ingen har sagt at de tar over Norge i denne tråden ( i hvertfall ikke i det siste). "Nordmenn" som du kaller dem er en etnisk gruppe slik som samer. Så at du skriver "nordmenn" er som om jeg skulle skrevet at det er "samer" på "same"tinget. 

Du kan synes innvandring er det flotteste i verden, men ikke lat som om nordmenn ikke er en etnisitet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

.

 

Det virker som flere her blander flyktninger og innvandrere, men mitt opprinnelige svar var altså på flyktninger.

Og det virker som om du blander transitt flyktninger og flyktninger som søker asyl.

Du blander også kvalitet og kvantitet. 

Du blander også år og tiår. 

At man tar inn en million flyktninger på et år og lar de bor i teltleirer er vell ikke en bra asylpolitikk?

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og det virker som om du blander transitt flyktninger og flyktninger som søker asyl.

Du blander også kvalitet og kvantitet. 

Du blander også år og tiår. 

At man tar inn en million flyktninger på et år og lar de bor i teltleirer er vell ikke en bra asylpolitikk?

 

Hø?

 

Jeg blander ingenting. Jeg har ikke kommet med noen som helst egen mening eller egne påstander. Jeg har ikke sagt at noe er hverken bra eller dårlig. Det eneste jeg har gjort er å komme med statistikk som svar på et innlegg fra deg, og et fra DukeRichelieu.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Ingen har sagt at de tar over Norge i denne tråden ( i hvertfall ikke i det siste). "Nordmenn" som du kaller dem er en etnisk gruppe slik som samer. Så at du skriver "nordmenn" er som om jeg skulle skrevet at det er "samer" på "same"tinget. 

Du kan synes innvandring er det flotteste i verden, men ikke lat som om nordmenn ikke er en etnisitet. 

 

Mulig jeg er utrolig dårlig til å ordlegge meg, men ingenting du skriver skjønner jeg noe av - ut i fra mitt eget innlegg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Foreslår at en i denne diskusjonen unngår bruk av retorisk hersketeknikk og intern flokk-kommunikasjon. Prøv å diskutere sak. Ellers blir dette lett bare klovneri.

 

F.eks.  å kategorisere folk som "ekstreme høyrepopulister" blir lett bare støy når dissse selv kanskje føler seg til venstre for AP. Det skal forresten ikke mye til for å føle seg til "venstre" for AP, som jo står for beinhard kapitalisme der arbeidere liksom skal forsøke å leve av å selge sin arbeidskraft som blir mindre og mindre verdt :-)  Hjelper lite å fremme røde symbolsaker da :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Det er også feil (jeg tar utgangspunkt i at Mr. Duklain sa flyktninger i sin første post som jeg motbeviste). Du nevner innvandring. Kilde her, på tabell 18: https://www.flyktninghjelpen.no/global/statistikk/statistikk/#static-host-countries-with-most-refugees-in-ratio-to-population

 

Vi er slått av Sverige, Malta, Østerrike, Tyskland, Sveits og Kypros i Europa på antall flyktninger totalt mottatt i forhold til folketall. Tallet for Norge er 1.17% flyktninger. Sverige, som har høyest prosentandel i Europa, er på 2.96% av folketallet. Tallene er fra 2017, og er oppgitt av landenes myndigheter (alt står forklart øverst på siden).

 

Det virker som flere her blander flyktninger og innvandrere, men mitt opprinnelige svar var altså på flyktninger.

 

Ok. Takk for linken. Har ikke så god tid akkurat nå, men skal bla litt i det senere.

 

Tar dette også høyde for familiegjenforening?

 

Tallet høres lavt ut i forhold til hva jeg har hørt og lest tidligere fra troverdige kilder (ikke Resett/Document/HRS). Men mulig det er semantikk som gjør det. 

Lenke til kommentar

F.eks.  å kategorisere folk som "ekstreme høyrepopulister" blir lett bare støy når dissse selv kanskje føler seg til venstre for AP. Det skal forresten ikke mye til for å føle seg til "venstre" for AP, som jo står for beinhard kapitalisme der arbeidere liksom skal forsøke å leve av å selge sin arbeidskraft som blir mindre og mindre verdt :-)  Hjelper lite å fremme røde symbolsaker da :-)

Det er jo alltid fornøyelig at Støre taler på 1 mai.... :rofl:

Lenke til kommentar

Nå ønsker jo listhaug å gi dobbel eller firedobbel straff for kriminelle handlinger som utføres på Holmlia eller Stovner. Dette for å hverdagen tryggere for de som bor der, selv om disse sier det er en dårlig løsning.. Folk som bor på Holmlia er ikke redde for kriminelle i nærmiljøet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du noe mer info om den "undersøkelsen" ?

 

Nei, det var bare et intervju på NRK (eller koko-venstre, som du skrev før du redigerte) med noen i søttiåra som hadde bodd der i mange år. Har du sett noen undersøkelser som sier at folk som bor på Holmlia er reddere nå enn for ti år siden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det var bare et intervju på NRK (eller koko-venstre, som du skrev før du redigerte) med noen i søttiåra som hadde bodd der i mange år. Har du sett noen undersøkelser som sier at folk som bor på Holmlia er reddere nå enn for ti år siden?

 

Ok. Så hele utsagnet er basert på et intervju av noen i søttiåra på NRK?

 

Det er vel omtrent like seriøst som denne artikkelen her da vil jeg tro

 

https://resett.no/2018/02/12/familie-flyktet-til-vestkanten-etter-21-ar-pa-holmlia-vi-klarte-ikke-mer/

 

Men hvis etniske nordmenn trives, så er jo denne artikkelen ganske snål?

 

https://www.rights.no/2014/09/rekordstor-utflytting-av-norske-fra-groruddalen-i-fjor/

 

Mer

 

https://www.aftenposten.no/osloby/i/XgGg7/Forlater-Groruddalen---far-massiv-stotte

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Jada, det var jo bare anekdoter. Likevel er mitt inntrykk at beboerne på Homlia (jeg kjenner ikke så mange i Groruddalen) trives godt, og ikke kjenner seg igjen i det skremmende bildet resett tegner av området. Det virker som de fleste som omtaler Holmlia som et ødelagt område aldri har vært der selv, og knapt nok vært i Oslo i det hele tatt.

 

Dette er altså bare min oppfatning, og jeg kan ta feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...