Gå til innhold

Listhaug: - Vi ser en gettofisering av Oslo. (Nye tall fra SSB viser at etniske nordmenn flytter i hopetall fra bydeler med mange innvandrere)


Anbefalte innlegg

Eller stoppe all innvandring som ikke arbeidsinnvandring?

Kan vi ikke heller begynne med vår egne solide bidrag til at flyktningestrømmene oppstår og at de kan bruke f.eks Libya? Man begynner ikke med å fjerne konsekvensene. Man begynner med å fjerne årsaken til at problemet oppstår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan vi ikke heller begynne med vår egne solide bidrag til at flyktningestrømmene oppstår og at de kan bruke f.eks Libya? Man begynner ikke med å fjerne konsekvensene. Man begynner med å fjerne årsaken til at problemet oppstår.

Hvorfor kan man ikke gjøre begge deler? 

De fleste som har kommet har også gått igjennom veldig mange trygge land før de kom til Norge. Så feil har blitt gjort av flere land i flere ledd. Men i en ende må man begynne å løse problemer. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Hvorfor kan man ikke gjøre begge deler? 

De fleste som har kommet har også gått igjennom veldig mange trygge land før de kom til Norge. Så feil har blitt gjort av flere land i flere ledd. Men i en ende må man begynne å løse og begynne å løse problemer i en ende. 

Libanon, Tyrkia og Hellas er nok mettet. Mener 40% av populasjonen i Libanon er flyktninger. Selvsagt førsøker de å ta seg til de områdene hvor de tror de har størst mulighet til å greie seg. Nordmenn var forsåvidt heldige i og med at de ikke behøvde å dra lengre enn til Sverige. Svenskene tødde opp etterhvert som krigslykken snudde.

 

Når det gjelder "problemene" i Norge kan det være greit å ha i bakhodet at det er omtrent det samme hjelpeapparatet som bistår flyktninger som bistår nordmenn lavest på den sosiale statusstigen, og de har en vei å gå uansett hvilken nasjonalitet klientene har.

 

Det ER et par ting som kan gjøres for å redusere flyktningenes problemer i Norge. Det ene er å få de ut fra mottakene så snart som mulig og umiddelbar oppstart av språk/kulturopplæring. Det andre er at seriøse bedrifter landet rundt bevisst rekrutterer innvandrere - på et langt tidligere tidspunkt i den enkeltes opphold i Norge.  Skal de lære norsk kultur og norsk språk bør de i jobb så snart som mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er fin statistikk-bruk. Det viser tydelig at vi bør legge ned hele Norge og satse kun på Oslo. Der er jo BNP per capita høyere enn for hele landet! Vi flytter bare all oljeproduksjon, fiske, fiskeoppdrett, maritim industri, landbruk og aluminiumsproduksjon til Oslo-gryta så sparer vi mange penger!!!

... ikke sant! Spørsmålet jeg fikk fra han/hun som spurte var også i utgangspunktet merkelig, og da ble svaret deretter. Oslo har jo for eksempel en god del hovedkontorer og er finanssentrum. Men uansett finnes det jo folk som tror at «all verdiskaping skjer alle andre steder enn i Oslo» og det var jo en fin anledning til å motbevise den myten.

Lenke til kommentar

 Oslo har jo for eksempel en god del hovedkontorer og er finanssentrum. Men uansett finnes det jo folk som tror at «all verdiskaping skjer alle andre steder enn i Oslo» og det var jo en fin anledning til å motbevise den myten.

 

Noen skaper også økonomiske myter basert på å telle andel NAV-ere i et område.

 

Og noen vil legge ned f.eks. Nord Universitet selv om det økonomisk sett ligger ganske så sentralt :-)

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hørt noen andre enn meg som skylder på USA sine kriger for det meste av innvandringen til Europa. Har aldri hørt et eneste pip om det. Men det er den faktiske årsaken.

 

 

Det er jo på en måte poenget mitt, denne meningsmotstanderen(?) som ikke klarer å se årsak og effekt, er ikke en reell meningsmotstander, kun en uinformert person.

Som du sier, er det ganske opplagt at USA's involvering i midtøsten er et kjempebidrag til regionens destabilisering, og dermed også påfølgende flukt.

 

At du aldri har hørt noen andre en deg, gjengi denne sannheten, grenser jo mot det utrolige.

 

Jeg skjønner du blir frustrert, når du har modellert en hel gruppe etter disse ignorante møtene, men du bør nok åpne for muligheten, at det finnes folk som har satt seg inn i tingene, de hevder å ha satt seg inn í.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo på en måte poenget mitt, denne meningsmotstanderen(?) som ikke klarer å se årsak og effekt, er ikke en reell meningsmotstander, kun en uinformert person.

Som du sier, er det ganske opplagt at USA's involvering i midtøsten er et kjempebidrag til regionens destabilisering, og dermed også påfølgende flukt.

 

At du aldri har hørt noen andre en deg, gjengi denne sannheten, grenser jo mot det utrolige.

 

Jeg skjønner du blir frustrert, når du har modellert en hel gruppe etter disse ignorante møtene, men du bør nok åpne for muligheten, at det finnes folk som har satt seg inn i tingene, de hevder å ha satt seg inn í.

Har aldri hørt noen på forumet heller fordømme USA for deres rolle i innvandringen til Europe, eller spørre seg om å revurdere vårt forhold til USA på grunn av de tingene. Og folk her er ment å være mer interessert og opplyste om slikt.

Lenke til kommentar

Libanon, Tyrkia og Hellas er nok mettet. Mener 40% av populasjonen i Libanon er flyktninger. Selvsagt førsøker de å ta seg til de områdene hvor de tror de har størst mulighet til å greie seg. Nordmenn var forsåvidt heldige i og med at de ikke behøvde å dra lengre enn til Sverige. Svenskene tødde opp etterhvert som krigslykken snudde.

 

Når det gjelder "problemene" i Norge kan det være greit å ha i bakhodet at det er omtrent det samme hjelpeapparatet som bistår flyktninger som bistår nordmenn lavest på den sosiale statusstigen, og de har en vei å gå uansett hvilken nasjonalitet klientene har.

 

Det ER et par ting som kan gjøres for å redusere flyktningenes problemer i Norge. Det ene er å få de ut fra mottakene så snart som mulig og umiddelbar oppstart av språk/kulturopplæring. Det andre er at seriøse bedrifter landet rundt bevisst rekrutterer innvandrere - på et langt tidligere tidspunkt i den enkeltes opphold i Norge. Skal de lære norsk kultur og norsk språk bør de i jobb så snart som mulig.

Det prøves å få de ut av mottak så fort som mulig, men mengden vi får til Norge er for stor så antallet som får asyl må kraftig reduseres. Jeg har selv jobbet med flyktninger, og din tankegang at de må ut i jobb fortest mulig er den rådende politikken nå, og den funker ikke. Mange av de som blir ferdig med språkopplæringen har ikke nok kompetanse i norsk for å klare seg i det norske samfunnet. Hadde man tatt inn mindre hadde man med de ressursene vi har i Norge hatt bedre forutsetninger for å integrere disse som kommer. Men polakker og andre arbeidsinnvandrere får 0 gratis språkopplæring og allikevel er de ikke så representerert på kriminalstatistikken.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har aldri hørt noen på forumet heller fordømme USA for deres rolle i innvandringen til Europe, eller spørre seg om å revurdere vårt forhold til USA på grunn av de tingene. Og folk her er ment å være mer interessert og opplyste om slikt.

 

Jeg kan godt fordømme USA for deres rolle i destabiliseringen av midtøsten, og verden generelt, samt spørre om vi ikke bør revurdere vårt forhold til USA, og ta avstand til den stadig voksende våpen-industrien.

Jeg kan ikke svare for hva du har hørt eller ikke hørt, men at ingen som bryr seg om global-politikk, og stiller seg positiv til innvandring har lest fks. Chomsky, virker jo absurd.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det prøves å få de ut av mottak så fort som mulig, men mengden vi får til Norge er for stor så antallet som får asyl må kraftig reduseres. Jeg har selv jobbet med flyktninger, og din tankegang at de må ut i jobb fortest mulig er den rådende politikken nå, og den funker ikke. Mange av de som blir ferdig med språkopplæringen har ikke nok kompetanse i norsk for å klare seg i det norske samfunnet. Hadde man tatt inn mindre hadde man med de ressursene vi har i Norge hatt bedre forutsetninger for å integrere disse som kommer. Men polakker og andre arbeidsinnvandrere får 0 gratis språkopplæring og allikevel er de ikke så representerert på kriminalstatistikken.

Volumet når det gjelder ankomst av flyktninger er patetisk lavt og det legges ned mottak overalt. Norge har ressurser i bøtter og spann. Man lærer ikke norsk på kurs. De lærer norsk når de får brukt grunnlaget fra kursene på jobb og med norske venner. Har de ikke jobb og/eller norske venner så samler de seg selvfølgelig hos hverandre og prater morsmål.

 

I det området jeg befinner meg er de desperate etter å finne "posterboys" som viser hvor flinke myndighetene er til å integrere.

Lenke til kommentar

Volumet når det gjelder ankomst av flyktninger er patetisk lavt og det legges ned mottak overalt.

Grunnen til nedgangen er mer at migrasjonskrisen begynner å avta, mer enn at den store slemme staten Norge ikke tar inn nok. Sammenligner vi med andre land med samme ressurser og folketall så er Norge verdensmestere i å ta imot flyktninger.(hjelpe til å etablere seg og slikt ikke kvantitet).

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sammenligner vi med andre land med samme ressurser og folketall så er Norge verdensmestere i å ta imot flyktninger.

 

Dette er helt feil. https://www.flyktninghjelpen.no/global/statistikk/statistikk/#static-host-countries-with-most-new-refugees-in-ratio-to-population

 

På antall nye flyktninger i forhold til folketall er Norge et godt stykke ned på lista. Nye flyktninger i forhold til folketall er 0.13% i Norge. Det er færre enn Tyskland, Østerrike, Sverige, Hellas, Malta, Sveits i Europa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er helt feil. https://www.flyktninghjelpen.no/global/statistikk/statistikk/#static-host-countries-with-most-new-refugees-in-ratio-to-population

 

På antall nye flyktninger i forhold til folketall er Norge et godt stykke ned på lista. Nye flyktninger i forhold til folketall er 0.13% i Norge. Det er færre enn Tyskland, Østerrike, Sverige, Hellas, Malta, Sveits i Europa.

Ja, Helles og Malta tar imot mange når de ankommer, men de blir sendt videre til resten av Europa. De trenger ikke å integrere disse som allerede har reist til andre land gjør de? Østerrike, Tyskland og Sverige er vell ikke akkurat suksessoppskriften til hvordan man skal gjøre det. 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Immigration_to_Greece

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Volumet når det gjelder ankomst av flyktninger er patetisk lavt og det legges ned mottak overalt. Norge har ressurser i bøtter og spann. Man lærer ikke norsk på kurs. De lærer norsk når de får brukt grunnlaget fra kursene på jobb og med norske venner. Har de ikke jobb og/eller norske venner så samler de seg selvfølgelig hos hverandre og prater morsmål.

 

I det området jeg befinner meg er de desperate etter å finne "posterboys" som viser hvor flinke myndighetene er til å integrere.

Enklere og bedre hvis disse folkene kan bo i hjemlandet sitt, hvor de både snakker språket og kjenner kulturen.

 

Norge og nordmenn burde jobbe for fred i de landene, slik at vi kan sende dem hjem igjen til sine egne land. Hvis folk kommer her som flyktninger, burde vi lære dem om våre verdier og hvordan vi gjør ting, slik at de kan bidra positivt til å endre sitt hjemland til det bedre når de kommer seg hjem igjen.

 

Vi har hatt tidenes mulighet til å lære store mengder arabere om moderne verdier, kristne verdier, menneskerettigheter, moderne lov og orden, likeverd og mange andre ting. Istedenfor har vi sløst denne muligheten på å forsøke å integrere dem i vårt samfunn, mens vi egentlig burde tenke: hvordan kan vi best sende disse best rustet tilbake til hjemlandet, og hva er det optimale tidspunktet, hvordan skal vi bidra til å skape fred og stabile forhold i hjemlandet til disse folkene.

 

Det er slik vi som land burde tenke. Det gjelder alle Europeiske land.

Endret av zeebra
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vi har hatt tidenes mulighet til å lære store mengder arabere om moderne verdier, kristne verdier, menneskerettigheter, moderne lov og orden, likeverd og mange andre ting.

Og det har vi jo gjort i bøtter og spann.

 

Alle muslimske mennesker i midtøsten vet jo hva våre verdier er. Det har de inngående kjennskap til.

 

Jeg tror ikke de er like imponert som det du er.

Lenke til kommentar

Dette er helt feil. https://www.flyktninghjelpen.no/global/statistikk/statistikk/#static-host-countries-with-most-new-refugees-in-ratio-to-population

 

På antall nye flyktninger i forhold til folketall er Norge et godt stykke ned på lista. Nye flyktninger i forhold til folketall er 0.13% i Norge. Det er færre enn Tyskland, Østerrike, Sverige, Hellas, Malta, Sveits i Europa.

Litt uoversiktlig. Gjaldt den der for kun 2018 eller?

 

Bør kanskje se på tallene fra innvandringen startet (70-tallet) og til nå. Tror vi stiller rimelig sterkt i Europa i hvert fall. At vi er svakere enn resten av Europa ett år betyr ikke at vi nødvendigvis er det samlet sett. Sist jeg så statistikk på dette mener jeg vi kun er slått av Sverige og Tyskland justert for folketall, men skal ikke være påståelig. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...