Gå til innhold

Listhaug: - Vi ser en gettofisering av Oslo. (Nye tall fra SSB viser at etniske nordmenn flytter i hopetall fra bydeler med mange innvandrere)


Anbefalte innlegg

Jada, det var jo bare anekdoter. Likevel er mitt inntrykk at beboerne på Homlia (jeg kjenner ikke så mange i Groruddalen) trives godt, og ikke kjenner seg igjen i det skremmende bildet resett tegner av området. Det virker som de fleste som omtaler Holmlia som et ødelagt område aldri har vært der selv, og knapt nok vært i Oslo i det hele tatt.

 

Dette er altså bare min oppfatning, og jeg kan ta feil.

 

Hvor ble det av statistikken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På Grünerløkka var migrasjonsmønsteret et stort problem allerede fra midten av 90-tallet. Horder av mennesker med annen opprinnelse fortrengte urbefolkningen i så stor utstrekning at de er omtrent helt utryddet, og de etniske butikkene forsvant en etter en.

 

Halve Frogner flyttet jo østover....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er en del ting som jeg ikke får helt til å henge sammen - merk at dette ikke er noe forsøk på å rakke ned på noen folkegruppe.

 

Vi har innvandrergrupper som er blant de fattigste i Norge, med lavest andel i arbeid - forståelig. Noen av disse gruppene sender en halv (mer?) milliard kroner til hjemlandet sitt hvert år (flere tusen per person) - også veldig forståelig.

 

Men de største gruppene av disse bor i Oslo, med de dyreste boforhold som finnes i landet.

 

Hvordan i all verden fungerer dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en del ting som jeg ikke får helt til å henge sammen - merk at dette ikke er noe forsøk på å rakke ned på noen folkegruppe.

 

Vi har innvandrergrupper som er blant de fattigste i Norge, med lavest andel i arbeid - forståelig. Noen av disse gruppene sender en halv (mer?) milliard kroner til hjemlandet sitt hvert år (flere tusen per person) - også veldig forståelig.

 

Men de største gruppene av disse bor i Oslo, med de dyreste boforhold som finnes i landet.

 

Hvordan i all verden fungerer dette?

Det er ikke nedrakking, du påpeker noe ganske vesentlig.

 

Mange av våre nye landsmenn kommer fra nokså tett befolkede områder, så et asylmottak i huttaheiti er ikke helt enkelt for dem. En del blir på mottak i laaaang tid og har begrensede muligheter mens de bor der. Både pga nevnte huttaheiti med dårlig offentlig transport og ikke minst svært begrenset økonomi. Det kan medføre endel tilleggsproblemer for de.

 

Deretter blir de plassert i forskjellige kommuner, noen store, andre små. På steder hvor de får utdanning OG jobb og kommunen/folket/arbeidslivet bidrar til at de trives øker sannsynligheten for at de blir værende også etter at de kan flytte fritt til andre steder.

 

De som får tatt en utdannelse (f.eks håndtverk/transport/helse/handel) men ikke greier (eller blir forsøkt) integrert vil flytte på seg til større steder med større arbeidsmarked og bredere sosialt miljø.

 

Ønsker man lavere konsentrasjon i Oslo må det gjøres en innsats i periferien. Det gjelder forøvrig også "etniske nordmenn". Der er det også et press inn mot byene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, ja. Grønnsaksjappene heter nå Espresso House. Dessverre.

En varm fredag på vei hjem fra jobben i sentrum stakk jeg innom et serveringssted for en matbit og noe leskende, og det var riktig så hyggelig. Etter mine tilmålte (par) leskende tittet jeg meg rundt og oppdaget til min forskrekkelse at "alle" så ut omtrent som meg. Dress, skjorte, slips, nypussede sko, glattbarbert og med businessklipp. Jeg dro hjem - sånn ca rett rundt hjørnet, og det var på tide med nye beitemarker og klesskifte før fredagspilsen.

 

Jeg vil jo helst ikke omgås folk som meg på fritiden må vite!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...