Gå til innhold

Listhaug: - Vi ser en gettofisering av Oslo. (Nye tall fra SSB viser at etniske nordmenn flytter i hopetall fra bydeler med mange innvandrere)


Anbefalte innlegg

"Problemet" blir veldig tydelig når innvandrere samles på den måten. Jeg bor selv i Oslo sentrum, og kjæresten min jobber i skoleverket.

 

Innvandringsvennlige folk vil helst ikke røre denne saken, men det handler om trygg og god integrering. Om dette fortsetter vil den negative spiralen fortsette slik som idag, uten at jeg vil tro det blir ghettoer av det.

 

Om du ønsker en best mulig løsning for innvandrere støtter du dette forslaget. For første gang i historien belyser Listhaug noe riktig.

 

Selvsagt er det et "problem" at et flertall etnisk norske finner det uattraktivt å bli boende i områder med raskt og overkritiske innslag av fremmedkulturell bosetning. Og det er vel ikke tvil om at et flertall (etnisk norske) føler det slik?  Dette er vel ikke noe sak å diskutere? 

 

Og det er vel ingen grunn til å lete etter "best mulig løsning for innvandrere" (stakkars offre?) som om dette var det viktigste her. Det viktigste er at et flertall av etnisk norkse føler seg fortrengt.  Det er grunn nok til å prøve å forhindre slik segregering som en finner rundt Oslo. En bør slutte med falske begrunnelser.   Ingen grunn til å prøve å representere noe annet enn rent "norske " interesser her.  Norske politikere representerer ikke ensidig noe "verdens-samfunn" :-)   Og er det slik at det begynner å bli grunn til å flytte fra Drammen snart - av rent "etniske grunner" ? Eventuelt når kan det begynne å bli grunn til å flytte fra Drammen? 2030? 2040?

 

Forøvrig ingen grunn til selvtulking med begreper i denne sammenheng. En hovedgrunn til segregeringen er kanskje at inngifte fra "hjemlandet" er så attraktivt og til en viss grad blitt en "klan-business" med tilknytning til "hjemlandet" ?  Litt for rask globalisering, lissom?

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvsagt er det et "problem" at et flertall etnisk norske finner det uattraktivt å bli boende i områder med raskt og overkritiske innslag av fremmedkulturell bosetning.

Det er langt fra selvsagt ... kan overhode ikke se problemet.

 

Og det er vel ikke tvil om at et flertall (etnisk norske) føler det slik?

Om et flertall av etnisk norske har mentale problemer så ligger problemet i hodet på disse ... ikke på østkanten av Oslo.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er langt fra selvsagt ... kan overhode ikke se problemet.

 

Om et flertall av etnisk norske har mentale problemer så ligger problemet i hodet på disse ... ikke på østkanten av Oslo.

 

OK, la oss godta at flertallet har mentale problemer og at greia bare er "psykologiske" og som vi ikke anerkjenner. Ser du det som din oppgave å rette på det? Mitt poeng er mer å tenke seg prognoser for den videre utvikling og å forholde seg realistisk til det. Jeg finner det politisk uinteressant å prøve å være urealistisk og bare "idealistisk" slik som både høyre- og venstre-sida har en tendens til :-)

 

Siden mange er så opptatt av å tukle med språk, så kan jeg gå med på å rette ordet "problem" til "issue" :-)

Så da bli det: Det er en "issue" at et flertall etnisk norske trekker seg unna (voksende) områder med overkritiske innslag av fremmedkultur :-) Det kan bl.a. føre til helt annet politisk klima og diverse overraskelser. Det fører til usikkerhet og tap av tillit og konsensus. Og det kan føre til områder der du har grunn til å bli (fysisk) redd dersom du forviller deg inn der. Slik som i f.eks. USA. 

 

Det er også en "issue" at mange helst vil snakke ned probmener - og ikke snakke om dem :-) Uetisk, etter mitt syn. Det ser ut til at danskene foretrekker å snakke om sine aktuelle problemer og vil gå hardt til verks for å sanere ghettoer. Jeg tror ikke de lykkes før de får gjort noe med klan-business relatert til inngifte fra "hjemland". Kanskje er bare en brøkdel av innvandrinegen bærekraftig sett med de fleste danske øyne? De forsøker vel bare å bevare et samfunn med stor grad av tillit og  konsensus? 

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er langt fra selvsagt ... kan overhode ikke se problemet.

 

Av og til er det så stor avstand mellom folks meninger og politiske overbevisninger at det ikke er vits å diskutere. Man må bare være uenig.

 

At du overhodet ikke ser problemet med at etniske nordmenn blir fortrengt og at det oppstår afrikanske kolonier på Oslos østkant er ett slikt eksempel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Av og til er det så stor avstand mellom folks meninger og politiske overbevisninger at det ikke er vits å diskutere. Man må bare være uenig.

 

At du overhodet ikke ser problemet med at etniske nordmenn blir fortrengt og at det oppstår afrikanske kolonier på Oslos østkant er ett slikt eksempel. 

Han er jo et politisk troll med 16k+ innlegg her på "politikkdelen" av forumet :) 

 

"Jobben" han sin er å baite folk med "sine" meninger. Dette klarer han titt og ofte. Folk biter på stadig vekk :D

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg ser ofte at det er mange meninger når man diskuterer om innvandring. Ofte når man snakker om innvandring så leder det til integrering. 
Da lurer jeg på, hvor mange av dere er det som faktisk har hatt noe med en innvandrere å gjøre tidligere? Du og familien din, har dere noen gang invitert nye landsmenn på middag? På hvilket nivå har dere selv bidratt til integrering, eller forventer man at det bare skjer av seg selv? 

Det jeg opplever er at det menes ganske mangt om innvandring osv. men jeg ser aldri noen som sier "jeg har prøvd å integrere de her ved å gjøre sånn og sånn, men det har ikke fungert". Men jeg ser derimot mange som uttaler seg utifra hva men leser og opplever via media, men ingen personlige erfaring. 
Uansett, jeg mener at problemet ligger i samfunn, økonomi, og politikk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er først å fremst mengden. Så kan man begynne å diskutere om hvor "bra" det er at Islam stadig får et bedre fotfeste her i Europa.

 

I følge kokko-venstre så er dette fredens religion, så da er lista lagt i en slik diskusjon.

Endret av Simkin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser ofte at det er mange meninger når man diskuterer om innvandring. Ofte når man snakker om innvandring så leder det til integrering. 

Da lurer jeg på, hvor mange av dere er det som faktisk har hatt noe med en innvandrere å gjøre tidligere? Du og familien din, har dere noen gang invitert nye landsmenn på middag? På hvilket nivå har dere selv bidratt til integrering, eller forventer man at det bare skjer av seg selv? 

Det jeg opplever er at det menes ganske mangt om innvandring osv. men jeg ser aldri noen som sier "jeg har prøvd å integrere de her ved å gjøre sånn og sånn, men det har ikke fungert". Men jeg ser derimot mange som uttaler seg utifra hva men leser og opplever via media, men ingen personlige erfaring. 

Uansett, jeg mener at problemet ligger i samfunn, økonomi, og politikk. 

 

Stiller du dette spørsmålet først og fremst til de som er kritiske til innvandring? Eller stiller du det til de som er ukritiske til innvandring og som til og med ønsker en enda mer liberal innvandringspolitikk?

 

Jeg tilhører den første gruppen og kan først som sist poengtere at jeg argumenterer for innvandring på systemnivå. Det er ikke snakk om enkeltpersoner og jeg har ingenting i mot innvandrere i seg selv. Jeg har mange venner og bekjente med minoritetsbakgrunn. Noen er godt integrerte. Andre ikke. Noen vil integrere seg. Andre ikke. De to jentene jeg kjenner best med minoritetsbakgrunn sier faktisk at de (og familien) ønsker seg en mann fra deres eget land og med tilhørighet til egen kultur. 

 

Dette er også grunnen til at jeg stort sett diskuterer innvandring og lignende i lukkede lag eller her inne.

 

Når det gjelder den andre gruppen, så referer jeg igjen til mitt vennepar fra tidligere i tråden som nå flytter vekk fra Oslo selv om hun er superpositiv til innvandring. Når alt kommer til alt har hun ikke et reelt ønske om å bidra til integrering eller å bo sammen med sine nye landsmenn.

 

Jeg lurer på hvor mange av de innvandringsliberale som faktisk bor på østkanten eller i Oslo i det hele tatt? Personlig kjenner jeg flere som har endret sine politiske oppfatninger rundt dette etter at de flyttet til Oslo og fikk se situasjonen på nært hold. 

 

Ellers enig i at alle må ta i et tak, men jeg synes det ansvaret hviler først og fremst på de som ønsker økt innvandring. Og skal innvandringen fungere, så må mengden kontrolleres. Det vi nå ser er at det er ikke reell integrering. Oslo segregeres.

 

Hvordan skal denne utviklingen snus nå? Personlig tror jeg det er vanskelig. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Av og til er det så stor avstand mellom folks meninger og politiske overbevisninger at det ikke er vits å diskutere. Man må bare være uenig.

 

At du overhodet ikke ser problemet med at etniske nordmenn blir fortrengt og at det oppstår afrikanske kolonier på Oslos østkant er ett slikt eksempel. 

Alternativt kan du foklare hva "problemet" består av?
Lenke til kommentar

Alternativt kan du forklare hva "problemet" består av?

 

Selv Raymond Johansen er enig med FrP vedrørende innholdet i artikkelen i hovedinnlegget. Når du overhodet ikke ser "problemet", så er du enten en kverulant eller så langt fra den virkeligheten jeg er i at det ikke er vits å bruke tid på å diskutere med deg.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Selv Raymond Johansen er enig med FrP vedrørende innholdet i artikkelen i hovedinnlegget.

Om du leser artikkelen vil du se at han sier seg enig i beskrivelse av fakta ... men han sier ikke noe sted at dette er et "problem"

 

Når du overhodet ikke ser "problemet", så er du enten en kverulant eller så langt fra den virkeligheten jeg er i at det ikke er vits å bruke tid på å diskutere med deg.

 

Da sitter nok problemet i hodet ditt og ikke på østkanten.
Lenke til kommentar

 

Da sitter nok problemet i hodet ditt og ikke på østkanten.

 

Ja hodet til de fleste etnisk norske (og danske etc) er et "problem" som du eller f.eks. EU-topper må rette på :-) Fordelene med EU-toppene er at de kan ha makt til å gjøre slikt - altså rette på "feil" i hodet til folk :-) Noen av dem har jo allerede tråkket i salaten og sagt at "dansker" ikke finnes :-) Vår konge har også antydet lignende holdninger.

 

Denne statistikken om at etnisk norske flytter fra "invandrer-områder" er vel gammelt nytt? Jeg har forøvrig observert tilsvarende på mer lokalt nivå - boligblokker (og skoler, ikke minst) med store innslag av fremmed-kulturelle innvandrere flytter man gjerne fra (og i hvert fall ikke til statistisk sett).  Jeg mener at denne observasjonen ikke er biased men objektiv/balansert.  En kan ikke snakke/definere ned/vekk dette - det er noe alle politiske partier blir tvunget til å forholde seg realistisk til når denne segrerings-prosessen kommer til et visst nivå  (heller ikke SV og Rødt kan ikke stikke hodet i sanden ). Og den enste løsningen er kanskje å justere klanbusinessen med inngifte fra "hjemlandene".  Dette kan gjøres på myke måter.

Endret av lada1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dagens gladsak fra Dagbladet basert på nye tall fra SSB:

 

 

 

Integreringen går så det suser! :)

 

Folk stemmer i hverdagen. De fleste nordmenn vil ikke ha en masse innvandrere fra bakvendtland, faktisk virker det som en hel del misliker disse menneskene og deres medbrakte "kultur" og ikke vil ha noe som helst med dem å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser ofte at det er mange meninger når man diskuterer om innvandring. Ofte når man snakker om innvandring så leder det til integrering. 

Da lurer jeg på, hvor mange av dere er det som faktisk har hatt noe med en innvandrere å gjøre tidligere? Du og familien din, har dere noen gang invitert nye landsmenn på middag? På hvilket nivå har dere selv bidratt til integrering, eller forventer man at det bare skjer av seg selv? 

Det jeg opplever er at det menes ganske mangt om innvandring osv. men jeg ser aldri noen som sier "jeg har prøvd å integrere de her ved å gjøre sånn og sånn, men det har ikke fungert". Men jeg ser derimot mange som uttaler seg utifra hva men leser og opplever via media, men ingen personlige erfaring. 

Uansett, jeg mener at problemet ligger i samfunn, økonomi, og politikk. 

 

Innvandring er en symbolsak. Folk som er egoistiske og ønsker å være populære eller vise hvor flink "jeg/vi" er, støtter innvandring. Det var ingen av disse menneskene som troppet opp foran stortinget når Norge valgte å gå til krig mot f.eks Libya, eller når Norge støttet USA og deres terrorkriger i Syria osv. Ingen av disse menneskene krever Stoltenberg eller Støre utlevert til krigsdomstol.

 

Sikkert en del av disse som ønsker å hvitevaske samvittigheten sin ved å late som de er gode mennesker ved å si velkommen til innvandrere som vil ødelegge Norge, samtidig som de ikke løfter en finger for de som har det vanskelig ellers i verden og ikke rynker på nesen når Norge eller Norges "allierte" dreper mennesker og ødelegger land verden rundt.

Endret av zeebra
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er ikke mange ukene siden en tilfeldig kvinne ble uprovosert knivstukket på Grunerløkka
 

Natt til søndag var det Start-leder Tor-Kristian Karlsen sin tur. Hjerneblødning og kjevebrudd etter grov vold på Grunerløkka på vei hjem fra byen.

Start-leder Tor-Kristian Karlsen utsatt for grov vold

 

Noen som tør spå hvor lang tid det tar før flyttestrømmen for etnisk norske går ut av Grunerløkka også?

Endret av DukeRichelieu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at det blir noen flyttestrøm fra Grünerløkka, det er som regel veldig ålreit her :)

 

Til info for de som ikke klikker seg inn på saken, var mannen som knivstakk en tilfeldig kvinne halvt portugisisk og halvt kanadisk.

 

Hvem som overfalt Tor-Kristian Karlsen er det ikke blitt opplyst om foreløpig. 

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at det blir noen flyttestrøm fra Grünerløkka, det er som regel veldig ålreit her :)

 

Til info for de som ikke klikker seg inn på saken, var mannen som knivstakk en tilfeldig kvinne halvt portugisisk og halvt kanadisk.

 

Hvem som overfalt Tor-Kristian Karlsen er det ikke blitt opplyst om foreløpig. 

Nå snakket jeg ikke om neste uke, men kanskje noen år frem i tid. Jeg tviler på de fleste som vokste opp på 60 og 70-tallet så for seg dagens Oslo heller. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at det blir noen flyttestrøm fra Grünerløkka, det er som regel veldig ålreit her :)

 

 

Kanskje Grunerløkka blir en kostbar og eksklusiv "øy" med farlige rev og underskjær rundt omkring ? :-)    

Da gjelder det å ha god råd til å kunne flytte til hvor en vil, skulle situasjonen endre seg.

Bedre å være rik og ved god helse enn fattig og syk.

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...