Gå til innhold

Listhaug: - Vi ser en gettofisering av Oslo. (Nye tall fra SSB viser at etniske nordmenn flytter i hopetall fra bydeler med mange innvandrere)


Anbefalte innlegg

Så du ønsker ikke å bevare det Norske språk og Kultur?

 

Er vel kanskje derfor du bor i USA?

 

Må vel være midt i blinken for deg, en multikulturell suppe proppfull av kriminalitet.

Han snakker om norske utvandrere til USA, så du kunne sikkert spart deg personangrepet :)

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du ønsker ikke å bevare det Norske språk og Kultur?

 

Er vel kanskje derfor du bor i USA?

 

Må vel være midt i blinken for deg, en multikulturell suppe proppfull av kriminalitet.

Jeg er ikke norsk i det hele tatt. Jeg dokumenterer hvordan norske innvandrere til USA oppførte seg rundt landet mitt Etniske «ghettoer» skjedde da som idag, selv blant norske innvandrere
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De står ikke langt fra hverandre. De som kritiserer "ghettofiseringen" av bydeler i Oslo. Og de som skryter av lefse,  lutfisk og bunader i Minnesota, og mimrer om "Lapskaus Boulevard" i Brooklyn.

 

Hva snakker du om? 

 

Er uansett ikke til sammenligning. Nordmenn utvandret til USA av nød og vi kom ikke til NAV, men måtte jobbe knallhardt for å overleve der borte. Det er også langt mer til felles med norsk og amerikansk kultur enn vi har til felles med Somalia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva snakker du om?

 

Er uansett ikke til sammenligning. Nordmenn utvandret til USA av nød og vi kom ikke til NAV, men måtte jobbe knallhardt for å overleve der borte. Det er også langt mer til felles med norsk og amerikansk kultur enn vi har til felles med Somalia.

Libanesiske innvandrere integrerte seg fortere/bedre enn norske innvandrere i USA mens deres kultur har mindre til felles.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Nå blir vel dette et godt stykke utenfor trådens tema som er Listhaugs påståtte ghettoer, men at verdiskapningen i Norge skjer alle andre steder enn i Oslo er en myte, og det er heller ikke sant.

 

Tall fra SSB i 2017 viser at det kun er fire av 19 fylker (dette er altså før Trøndelag ble slått sammen) som har et bruttoprodukt, det vil si over gjennomsnittet. Disse fire fylkene med mest verdiskapning er Oslo, Akershus, Rogaland og Hordaland - Oslo er ganske soleklart det mest verdiskapende fylket og ligger 23% over snittet.

 

Siden de 15 andre fylkene ligger under snittet, betyr det noe tabloid sagt at de "snylter" på Oslo, Akershus, Rogaland og Hordaland.

 

Andelen folk som jobber i offentlig forvaltning er også lavere i Oslo enn i resten av landet.

 

Man kan lese mer om dette her, hvis man er litt ekstra interessert.

 

 

Det var et noe merkelig spørsmål, men bare for å synse litt: har vært på Røst (jævlig fint og rart sted), men kan ikke tenke meg at det produseres så voldsomt mye mer der enn på Grünerløkka. På Røst er det vel tørrfisk og saltfisk som i all hovedsak blir produsert og sendt til Italia, og jeg kan ikke tenke meg at det er mer enn noen få hundre millioner i året.

 

EDIT: 268 millioner i september 2017

 

På Grünerløkka er det jo veldig mange slags typer industri og næringer, alt fra Freia-fabrikken til filmproduksjon så det eksporteres nok mye derfra.

Dette er fin statistikk-bruk. Det viser tydelig at vi bør legge ned hele Norge og satse kun på Oslo. Der er jo BNP per capita høyere enn for hele landet! Vi flytter bare all oljeproduksjon, fiske, fiskeoppdrett, maritim industri, landbruk og aluminiumsproduksjon til Oslo-gryta så sparer vi mange penger!!!

Lenke til kommentar

Hva snakker du om? 

 

Er uansett ikke til sammenligning. Nordmenn utvandret til USA av nød og vi kom ikke til NAV, men måtte jobbe knallhardt for å overleve der borte. Det er også langt mer til felles med norsk og amerikansk kultur enn vi har til felles med Somalia.

Det har nok vært en del nordmenn på besøk hos suppekjøkkenene i Brooklyn. Nordmenn hadde fint lite til felles med kulturen i Nord-Amerika. Sammen med resten av europeerne bidro nordmennene til at de eksisterende kulturene ble tilnærmet utradert.

 

Er det DET du er redd for? At innvandrerne skal være like brutale og ondsinnede som det nordmenns historie tilsier?

Lenke til kommentar

Det har nok vært en del nordmenn på besøk hos suppekjøkkenene i Brooklyn. Nordmenn hadde fint lite til felles med kulturen i Nord-Amerika. Sammen med resten av europeerne bidro nordmennene til at de eksisterende kulturene ble tilnærmet utradert.

 

Er det DET du er redd for? At innvandrerne skal være like brutale og ondsinnede som det nordmenns historie tilsier?

Flere faktisk lå å sov på søppeldyngen til de fikk seg jobb. Det er også viktig å påpeke at du blander sammen fasene av utvandring til Amerika. Dakota-Amerikanere (og andre fra Midtvesten) er vell stort sett fra innlandet i Norge, mens de som slo seg ned i Brooklyn fra rundt 1920 til 1970 stort sett var sørlendinger.

 

Nordmenn var arbeidsinnvandrere slik som polakker er i dag, og kan sammenlignes mer med de enn asylsøkere. Polakker morsomt nok er den største innvandrings-gruppen til Norge med god-margin

https://no.wikipedia.org/wiki/Polakker_i_Norge

Flere polakker som bor i Norge snakker ikke godt norsk og jobber bare med innvandrere. Derfor er deres deltakelse i det norske kulturlivet heller svak, og det har oppstått et polsk parallellsamfunn i Norge.

 

Jeg personlig driter i om polakker bor i parallellsamfunn, men så fort de starter polske-taper gjenger 

(slik som noen etnisiteter har for vane å gjøre), da blir ghetto-er et problem.

 

Hvis du kan finne en  artikkel om norsk gjengkriminalitet i USA, så har du motbevist meg og jeg er enig at gjengproblemet i Oslo nesten kan sammenlignes med den norske innvandringen til USA, men før det så er jeg ikke overbevist. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flere faktisk lå å sov på søppeldyngen til de fikk seg jobb. Det er også viktig å påpeke at du blander sammen fasene av utvandring til Amerika. Dakota-Amerikanere (og andre fra Midtvesten) er vell stort sett fra innlandet i Norge, mens de som slo seg ned i Brooklyn fra rundt 1920 til 1970 stort sett var sørlendinger.

 

Nordmenn var arbeidsinnvandrere slik som polakker er i dag, og kan sammenlignes mer med de enn asylsøkere. Polakker morsomt nok er den største innvandrings-gruppen til Norge med god-margin

https://no.wikipedia.org/wiki/Polakker_i_Norge

Flere polakker som bor i Norge snakker ikke godt norsk og jobber bare med innvandrere. Derfor er deres deltakelse i det norske kulturlivet heller svak, og det har oppstått et polsk parallellsamfunn i Norge.

 

Jeg personlig driter i om polakker bor i parallell samfunn, men så fort de starter polske-taper gjenger

(slik som noen etnisiteter har for vane å gjøre), da blir ghetto-er et problem.

 

Hvis du kan finne en artikkel om norsk gjengkriminalitet i USA, så har du motbevist meg og jeg er enig at gjengproblemet i Oslo neste kan sammenlignes med den norske innvandringen til USA, men før det så er jeg ikke overbevist.

En artikkel

 

t is important to examine more closely the racial/ethnic character of the early New York gangs described here. Overall, the earliest gangs were largely Irish, followed after the Civil War by Italian and then Jewish gangs with a mixture of Italian, Irish, and Scandavian members (Riis, 1902/1969; Sante, 1991)

https://www.nationalgangcenter.gov/content/documents/history-of-street-gangs.pdf

Lenke til kommentar

Det har nok vært en del nordmenn på besøk hos suppekjøkkenene i Brooklyn. Nordmenn hadde fint lite til felles med kulturen i Nord-Amerika. Sammen med resten av europeerne bidro nordmennene til at de eksisterende kulturene ble tilnærmet utradert.

 

Er det DET du er redd for? At innvandrerne skal være like brutale og ondsinnede som det nordmenns historie tilsier?

 

Mulig. Dette er dog nytt for meg. 

 

Og heller ikke relevant for det tråden omhandler. 

 

EDIT: Det som er nytt er at nordmenn bidro til å utradere eksisterende kulturer. At irer og italienere har preget USA er vel mer kjent. Men utradere eksisterende kultur? 

Endret av DukeRichelieu
Lenke til kommentar

En artikkel

 

t is important to examine more closely the racial/ethnic character of the early New York gangs described here. Overall, the earliest gangs were largely Irish, followed after the Civil War by Italian and then Jewish gangs with a mixture of Italian, Irish, and Scandavian members (Riis, 1902/1969; Sante, 1991)

https://www.nationalgangcenter.gov/content/documents/history-of-street-gangs.pdf

I stand corrected.

 

Nå vet jeg ikke om du har mange artikler om norsk gjengkriminalitet i New York (og USA forøvrig), men det hadde vært artig lesning :) 

Kan sendes på PM :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke smakt så mye libanesisk mat, men Chateau Musar er jo en av mine favoritter. Rett nok produsert av en libaneser som gikk i lære i Frankrike. ;)

Libanesisk mat kan trygt anbefales. Ettersom Libanon har en lang og broket historie med mange etniske grupper og utstrakt samkvem og handel med store områder har de hentet mye bra fra mange kulturer.

 

Det er forresten ikke mye norsk ved "norsk kultur". Skal du finne restene av den, må du nok til Færøyene eller Island. Den såkalte "norske kulturen" i dag er en salig miks fra alle mulige og umulige steder. Det gjelder nesten alt av: språk, mat, drikke, musikk, transport, bolig, klær osv osv. Det er all grunn til å ta til seg så mye som mulig fortsatt.

 

EN av årsakene til at det er en forholdsvis høy andel av immigranter i Oslo (og da naturlig nok i de områdene det er billigst å bo) er at det er størst mulighet for immigranten å få jobb i Oslo. Jeg kjenner til mange kvalifiserte immigranter som gir opp lokalt, og får jobb ganske etter ganske kort tid i Stor-Oslo. Så er det selvsagt en del av immigrantene som faller utenfor, og i de fattigste bydelene i Oslo vil det bety (alvorlig) kriminalitet for en del av de, og fattigdom blir internasjonalt regnet for å være en vesentlig årsak til grov vold og kriminalitet.

 

Slik har det vært i Oslo lenge før innvandringen fra f.eks Pakistan startet. Det er ikke et innvandrer problem, det er et fattigdomsproblem. I denne perioden utgjør innvandrere en nokså stor andel av den fattigste delen av befolkningen.

 

Ønsker en å få bukt med kriminalitet og vold, er det å redusere fattigdom et svært godt virkemiddel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
EDIT: Det som er nytt er at nordmenn bidro til å utradere eksisterende kulturer.  Men utradere eksisterende kultur? 

Det er ikke mye igjen av "indianer"kulturene, og utvandringen fra Norge bidro slik en andel av de fleste andre europeiske utvandrere gjorde. Det er et kollektivt historisk ansvar ved siden av det individuelle ansvaret den enkelte hadde.

Lenke til kommentar

Det er ikke mye igjen av "indianer"kulturene, og utvandringen fra Norge bidro slik en andel av de fleste andre europeiske utvandrere gjorde. Det er et kollektivt historisk ansvar ved siden av det individuelle ansvaret den enkelte hadde.

Er veldig få "rene" kulturer igjen. Man må ganske langt inn i Amazonas for å finne de. De fleste kulturer i dag er endel av en større "vestlig" kultur- og teknologiarv. Uansett hvor mye de roper "Fuck the west" 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er veldig få "rene" kulturer igjen. Man må ganske langt inn i Amazonas for å finne de. De fleste kulturer i dag er endel av en større "vestlig" kultur- og teknologiarv. Uansett hvor mye de roper "Fuck the west" 

Enig, og en vesentlig del av grunnlaget for "vestlig" kultur må vi sørøstover for å finne. F.eks matematikken fra India via araberne.

Lenke til kommentar

Enig, det er selvfølgelig elementer fra hele verden som har skapt den vestlige kulturdominansen, men det var vestlig ekspansjon som gjorde denne global.

...og det er ikke nødvendigvis noe å være stolt av. Like lite som araberne kan være stolte av hvordan de behandler lokalbefolkningen de bruker som slaver i østafrikanske land.

Lenke til kommentar

...og det er ikke nødvendigvis noe å være stolt av. Like lite som araberne kan være stolte av hvordan de behandler lokalbefolkningen de bruker som slaver i østafrikanske land.

Nei, det handler ikke om å være stolt av noe. Imperialismen er ikke noe solskinnshistorie, men den har formet vår verden i dag, dog hverken på godt eller vondt.  

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...