Gå til innhold

Dette må du tenke på når du velger elbillader


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først, dette er bare galt: «Du slipper da å grave ned jordspyd i hagen. »

Det er greit at dere ønsker å skrive om fordelingssystemer for elbillading, det kan være nytting, men gjør det i så fall riktig.

Videre kunne jeg tenke meg mer informasjon om selve ladepunktet. Dere nevner kun en ladestasjon, og det virker som om denne har smart automatikk, men også her er det mange fallgruver. Hvilke ladestasjoner tilbyr forskjellig funksjonalitet? Tariffstyring, kommunikasjonsprotokoll, kablet/trådløs oppkobling etc..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Var på god vei til å protestere på påstanden om at IT- og TT-nett er noenlunde samme sak.

 

Ble imidlertid litt mistenksom og bestemte meg for å grave litt. I resten av verden er TT-nett temmelig likt TN-nett, i den forstand at også TT-nett utstyres med Nøytralleder. Og det er nettopp introduksjonen av Nøytral som gjør TN-nett så anvendelig. På bekostning av en ekstra leder tillates man distribuere både trefase 230VAC og trefase 400VAC, samtidig

 

493px-DB422173_EN.svg.png

• IT-nett med isolert [Gjennomslagsvern / 'Disneuter' ] sentertapp på trafo.

 

 

496px-DB422170.svg.png

• TT nett med Nøytralleder og jordet sentertapp på trafoen

 

 

Men ikke i Norge. Her er tydeligvis Nøytralleder droppet fra TT-nettet. Da sitter man i stedet igjen med ekvivalenten til et IT nett der 'gjennomslagsvernet har løst ut…' Sukk. Eneste dokumentasjon jeg fant på at dette er tilfelle i Norge var i Eatons Store Blå.

 

Forøvrig er den enkle løsningen på ladeproblematikken å installere en IEC 60309:

 

blogg-20160311-industrikontakt.jpg

 

Dertil er uttrykket 'Jord' med tiden blitt vannet ut til det problematiske. Både på Norsk og Engelsk ("Earth".) Nytt navn er derfor beskyttelsesjord og "Protective Earth," respektive. 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fortsetter denne vanvittige utviklinger må Norge tilbake til hest og kjærre med gatene fulle av hestemøkk dersom det skjer noe. Alle samfunn i krise mister strømmen først, eller gir forbud om lading av elbiler. Hørte på BBC at flere land har, og mange land vurderer forbud mot elbiler pga av urettferdig fordeling av den strømmen de har. Andre tillater elbiler dersom eieren lader bilen med egen strømagregat.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

 

Fortsetter denne vanvittige utviklinger må Norge tilbake til hest og kjærre med gatene fulle av hestemøkk dersom det skjer noe. Alle samfunn i krise mister strømmen først, eller gir forbud om lading av elbiler. Hørte på BBC at flere land har, og mange land vurderer forbud mot elbiler pga av urettferdig fordeling av den strømmen de har. Andre tillater elbiler dersom eieren lader bilen med egen strømagregat.

Kilde?

Kjelda er Sivert Sæterbø. Han pleier å skrive mykje rart. Eg har ikkje funne noko land med forbod mot elbilar. Om eg skal spekulere tippar eg Venezuela, der bensin er gratis og heile samfunnet har brote saman pga det (meir eller mindre). Eg veit ikkje om det finst elbilar i Venezuela, men det er neppe elbilar som har ført til at heile landet, inkludert både el- og bensinforsyning, har brote saman.

 

Det er meir vanleg å setje ein sluttdato for sal av eksosbilar:

https://en.wikipedia.org/wiki/Phase-out_of_fossil_fuel_vehicles

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fortsetter denne vanvittige utviklinger må Norge tilbake til hest og kjærre med gatene fulle av hestemøkk dersom det skjer noe. Alle samfunn i krise mister strømmen først, eller gir forbud om lading av elbiler. Hørte på BBC at flere land har, og mange land vurderer forbud mot elbiler pga av urettferdig fordeling av den strømmen de har. Andre tillater elbiler dersom eieren lader bilen med egen strømagregat.

 

Haha. Er det noe jeg ikke ville vært avhengig av i en krise er det en fossilbil. Det blir fort umulig å få tak i drivstoff. Med elbilen kan jeg bare kjørt til hytta og bo der, den er selvforsynt med solcellestrøm og så lenge det ikke er desember eller januar kan jeg lade elbilen så mye jeg vil. En god dag med sol gir strøm nok til minst 15 mils kjøring. Ikke umulig jeg installerer batteripakken på anlegget hjemme også på sikt, det leverer opptil 110kWh på gode dager.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå begynner det såvidt også å dukke opp DC ladere som etterhvert vil bli et alternativ regner jeg med.

Fordelen skal være muligheter for VTG for biler som ikke støtter dette via den innebyggede AC laderen.

Kanskje dette sågar kan maksimere effekten man ka ta ut av 3fase 230V IT.

Lenke til kommentar

Haha. Er det noe jeg ikke ville vært avhengig av i en krise er det en fossilbil. Det blir fort umulig å få tak i drivstoff. Med elbilen kan jeg bare kjørt til hytta og bo der, den er selvforsynt med solcellestrøm og så lenge det ikke er desember eller januar kan jeg lade elbilen så mye jeg vil. En god dag med sol gir strøm nok til minst 15 mils kjøring. Ikke umulig jeg installerer batteripakken på anlegget hjemme også på sikt, det leverer opptil 110kWh på gode dager.

Hvis man skal kverulere litt er en bensinbil med sugemotor relativt enkel og konvertere til å gå på knott og da har du drivstoff så lengde det finnes treverk å få tak på.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå begynner det såvidt også å dukke opp DC ladere som etterhvert vil bli et alternativ regner jeg med.

Fordelen skal være muligheter for VTG for biler som ikke støtter dette via den innebyggede AC laderen.

Kanskje dette sågar kan maksimere effekten man ka ta ut av 3fase 230V IT.

DC-lader kunne vært kult det. Type2-standarden støtter i prinsippet DC-lading opp til 70kW. Det er ikke helt fjernt å tenke seg at du kan ha solceller som lader et stasjonært batteri, som i sin tur kan levere likestrøm direkte til bilen din. Da kan du i det minste i teorien kunne hjemmelade bilen din med 70kW uten å måtte blø dyrt for tilkoblingsavgift og effektavgift. :)
Lenke til kommentar

Og det er nettopp introduksjonen av Nøytral som gjør TN-nett så anvendelig. På bekostning av en ekstra leder tillates man distribuere både trefase 230VAC og trefase 400VAC, samtidig.

 

Når du først spikka på flis så kan jeg spikke videre. Du har ikke tilgang på 3-fas 230V i et vanlig TN anlegg.

Lenke til kommentar

Hvis man skal kverulere litt er en bensinbil med sugemotor relativt enkel og konvertere til å gå på knott og da har du drivstoff så lengde det finnes treverk å få tak på.

Hvor lenge er det treverk å få tak i om strømmen blir borte? Da blir nok mesteparten av treverket fort brukt til oppvarming og matlaging. Dessuten kan man jo da bygge strømaggregat av en gammel motor, og bruke det til å lade batteriene. Så slipper man å fyre mens man kjører, og kan bruke restvarmen til oppvarming av huset ;)

 

Strøm fra solcellepaneler eller vindmøller er nok det eneste som vil gi en stabil energikilde over tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du ikke TN-nett er den dårlige nyheten at du i utgangspunktet ikke kan få trefaselading til bilen din. Det skyldes ganske enkelt at ladestandarden til ladestasjonene er basert på 400 volt TN-nett, som er det klart mest vanlige i Europa.

 

Trefase ladeutstyr er derfor basert på linjespenningen på 400 volt, og er ikke tilpasset en linjespenning på 230 volt. I alle fall ikke i utgangspunktet.

Dette stemmer faktisk ikke lengre. Model 3 kan som eneste elbil utnytte fullverdig trefase på IT nett.

 

Altså har man ikke TN-nett, så er det riktige å si at man kan kun få trefaselading til bilen sin om det er en Model 3. (Eller ved bruk av trafo.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skjønner det slik at man kan få trefase på IT-nett med nesten hva som helst av ladeutstyr som støtter trefase. Kobler man opp ladestasjonen for å utnytte to faser på f.eks S/X og man plugger inn en Model 3, så kobler den automatisk om internt i laderen for å utnytte alle tre fasene. Man kan finne erfaringer med forskjellig konkret ladeutstyr på f.eks elbilforum.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor lenge er det treverk å få tak i om strømmen blir borte? Da blir nok mesteparten av treverket fort brukt til oppvarming og matlaging. Dessuten kan man jo da bygge strømaggregat av en gammel motor, og bruke det til å lade batteriene. Så slipper man å fyre mens man kjører, og kan bruke restvarmen til oppvarming av huset ;)

 

Strøm fra solcellepaneler eller vindmøller er nok det eneste som vil gi en stabil energikilde over tid.

Man kan alltid hugge ned hytter og fritidsboliger hvis all skogen forsvinner ;)

 

Jeg vet ikke hvilken tidsaspekt du antar, men tror ikke skogen i Norge forsvinner på de neste hundre årene til oppvarming siden vi har vannkraftverk som relativt enkelt kan tilbakeføres til "analog" drift og siden Norge mer og mer er basert på elektrisk drift er det ikke så veldig mange som får benyttet seg av ved til ordinær husholdning.

Lenke til kommentar

Når du først spikka på flis så kan jeg spikke videre. Du har ikke tilgang på 3-fas 230V i et vanlig TN anlegg.

 

Hva mener du? Der er da definitivt tre faser [der mellomrommet er tiltenkt] med 230VAC tilgjengelig på TN nett. Disse tre fasene er riktignok koblet opp i stjerne konfigurasjon heller som delta, men trefase er det like fullt… 

 

fordelingssystem-tn-spenninger.png

 

Det er mangel på denne stjernekonfigurasjon i IT-nett som er årsaken til at Zoe/Chameleon ikke kan lade på IT-nett.

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva mener du? Der er da definitivt tre faser [der mellomrommet er tiltenkt] med 230VAC tilgjengelig på TN nett. Disse tre fasene er riktignok koblet opp i stjerne konfigurasjon heller som delta, men trefase er det like fullt…

 

fordelingssystem-tn-spenninger.png

 

Det er mangel på denne stjernekonfigurasjon i IT-nett som er årsaken til at Zoe/Chameleon ikke kan lade på IT-nett.

Du får fremdeles bare 3fase 400V og 3 stk enfase 230V mot nøytral.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...