Jump to content

Atl

Medlemmer
  • Content Count

    19
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

34 :)
  1. Er vel ingen som vil skyte ned dansker? Kanskje det er tanken? 😁
  2. Her kunne jeg ønske meg mer informasjon. Er det kun en stråle som måles eller er det en scanner. I så fall, hvilket prinsipp benytter de for strålestyring? Bevegelige speil, phased array, metamateriale, eller er det hele basen som beveges? Hvilken oppløsning og oppdateringsfrekvens vil dette scannemønsteret gi? At de fokuserer på at det benyttes laser ved å bruke LaDAR betegnelsen er for øvrig ikke så merkelig da LiDAR er en betegnelse i bredeste laget for dette apparatet.
  3. Det er er naturligvis mer arbeidskrevende å detektere mennesker fra fugleperspektiv enn horisontalt ved hjelp av maskinlæring. Dette skyldes at det det er mindre overflate og færre unike kjennetegn ovenfra, men også i stor grad at man blir nødt til å skape det meste av treningsdata selv siden de fleste eksisterende datasett er skapt med tanke på horisontal observasjon. Dersom deteksjon lykkes med begge kameraene, er kalkulering av avstand med stereo vision unøyaktig på lang avstand. De har riktignok god avstand mellom kameraene, men mulig dette er noe av grunnen til at varierende avstand var problematisk. Jeg tenker at en LiDAR-basert løsning ville kunne gi presise posisjonsmålinger her i kombinasjon med kamera for klassifisering. Eventuelt kan klassifisering kjøres direkte på punktsky. En slik løsning kan plasseres ved kranhuset som også forenkler installasjonen. Mange vil kanskje hive seg over tastaturet for å påpeke hvor dyrt LiDAR er, men det er mulig å montere en roterende LiDAR i en spesialdesignet reflektor slik jeg har vist her https://www.mdpi.com/1424-8220/20/12/3388. Dette skaper en høyoppløst punktsky med overlappende målinger slik at selv en LiDAR med få laserkanaler kan benyttes.
  4. Selv med gode intensjoner er det kamp om forskningsmidler. Med en underliggende målsetning om heltidsansatte er dette en mer langsiktig plan enn å avhjelpe krisen vi befinner oss i akkurat nå. Det er ikke noe galt i det, men mulig at også FHI har samme målsetning. Det brukes for øvrig «avansert» som en kvalitet i overskriften. Det er vel en vanlig misoppfatning at avansert er det samme som god (selv om den sikkert er det også).
  5. Leser jeg feil, eller antydes det at teknologi som adaptiv cruisekontroll ikke fungerer for nedbremsing før putebilen? Det er i tilfelle skremmende. Det benyttes hovedsaklig radar (i enkelte tilfeller LiDAR) for adaptiv cruise og automatisk nødbrems i dag. Dersom putebilen faktisk har en begrenset radar-signatur kan det være en idé og vurdere modifikasjoner som gjør den mer detekterbar. (Merk at dette ikke unnskylder uoppmerksomhet så lenge fører har ansvaret.)
  6. Det virker kanskje usannsynlig ambisiøst, men det er det som må til for å lykkes. Det er mange hindre man skal passere, men det er ingen grunn til at man ikke kan lykkes med dette i Norge. Lykke til!
  7. Ironisk nok er det mange mennesker som, etter 40-50 års erfaring, fremdeles tror at en sykkel er det samme som en bil i trafikken...
×
×
  • Create New...