Gå til innhold

Nå vil Kina gi hydrogenbilen samme boost som de har gitt elbilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Virkningsgraden til en hydrogenbil er langt lavere enn en elbil, men samtidig to til tre ganger høyere enn for en bil med forbrenningsmotor."

 

- Og det er jo forbrenningsmotorens utslipp som i første rekke har klappet fram elektrisk, utslippsfri, transport.

Det vil jo ikke være slik at det  vil bli ulovlig å bruke  (kun ) batteri-elektrisk. De som kan vil kan lade istedet for å fylle. ( Eller å lade og fylle, - men uten rekkeviddeangst. ) Markedet , ikke "Nord-Korea", får bestemme

Men vi slipper å over-opgradere nettet i boligområder og ved (hurtig - ) fyllestasjoner. ( Dette koster mer enn å bygge hydrogen-produserende stasjoner til bruk når nettet har kapasitet. )

Det er mye man kan gjøre mens man venter på langsom-lading. ( Hva gjør man ikke for miljøet.  :xmas:  )

Fornybar, varierende, energi blir det tydeligvis mer av fra vind. Og små kraftverk som mangler nett-distribusjon er det også en del av , i Norge og resten av verden. Ypperlig for hydrogen-produksjon.

 

Dette går veien,  for  redusering av forurensningsfri transport på vei, bane og sjø. For de som vil dette; og ikke bare "lade gratis hjemme ".

 

«Én av hodepinene foreningen peker på er at det flere steder ikke er lønnsomt å sette opp ladere, fordi det koster for mye å bygge ut ekstra kapasitet i kraftnettet, og fordi nettleien er skyhøy fordi laderne har høy effekt. «

https://e24.no/bil/elbil/fersk-rapport-fra-elbilforeningen-krever-8-000-hurtigladere-foer-2025/24575034

 

 

Så får vi bare fortsette å redusere kjemisk utslipp til jord, luft og vann. Virkelig miljøpolitikk de fleste enes om.

- Og å begrense  utslipp, for de som er engstelig for CO2.

 

"Når det gjelder energiforbruk og utslipp av CO2, er nivåene bare en tidel av det beste av tilsvarende produksjon i dag. "

https://gemini.no/2019/03/en-vill-ide-har-blitt-til-miljovennlig-betong/

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men vi slipper å over-opgradere nettet i boligområder og ved (hurtig - ) fyllestasjoner. ( Dette koster mer enn å bygge hydrogen-produserende stasjoner til bruk når nettet har kapasitet. )

 

Kan du vise til en kostnadsanalyse på dette eller er det full hydrogenpropaganda igjen?

 

Hydrogen har sikkert en plass i fremtidens transport, men den fremtiden har det vært snakket om svært lenge og jeg ser desverre ingen tegn til særlig reell forbedring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå vil Kina gi hydrogenbilen samme boost som de har gitt elbilen

Så bra! Da kan vi kanskje finne noe mer fornuftig å bruke akkurat de pengene på? For eksempel hurtigladekorridor helt frem til grensa mot Russland?

 

Så kan vi heller ta en ny titt på hydrogenbilen 7-8 år fra nå og se hva kineserne har fått til?

 

'Tapet' vi tar ved å sende biler og fyllestasjoner østover vil nok bli mye lavere enn prisen for å holde liv i en minimal hydrogeninfrastruktur i 10 år til, mens vi venter på at Kineserne *kanskje* klarer å få til noe fornuftig..

 

Så kan vi sende en 'hydrogendelegasjon' til Kina, med Kongepar og NEL-direktører og se om de får solgt noen elektrolyserør.. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Innen 2030 er målet at det skal være en million hydrogenbiler på veiene i Kina."

 

Så blir det vel som Toyotas utviklingssjef sier; at han regner med at  elektriske biler med mindre batteri og hydrogen som rekkevidde/tyngde-forlenger blir  den rimligste bilen om noen år.

( Og altså kan kjøres og fylles som dagens forurensende forbrenningsbiler. )

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du vise til en kostnadsanalyse på dette eller er det full hydrogenpropaganda igjen?

 

 

Hva er "hydrogen-propaganda" ?   

 

Som Musk-propaganda?:

Slapp av Kjell, jeg har bare kjøpt meg en Tesla, - ikke blitt Scientolog.

« Ha ! ' Oss & dem '. En hjernevasket menighet som legger livet i hendene på en slags allvitende CEO med en forkjærlighet for verdensrommet. Høres det kjent ut ? «

 

Eller :

 

Lading av elbiler er en viktig årsak til at strømleverandørene ønsker å spre strømforbruket på flere timer i døgnet. Med for konsentrert massivt strømforbruk, kan kapasiteten i nettet ryke.

Ifølge Norges vassdrags- og elektrisitetsdirektorat (NVE) kan det oppstå behov for investeringer i nettet på mellom 30 til 60 milliarder kroner dersom tiltak for å spre strømforbruket ikke lykkes.

https://www.side3.no/teknologi/elbiler-kan-sprenge-stromnettet-6695047

 

 

 

 

Ellers,  tillegg til artikkelen :

 

Innen 2025 skal Kina bygge ut H2 fylleinfrastruktur for opptil 50.000 biler, som raskt skal videreutvikles til en million biler innen 2030

https://www.tu.no/artikler/hydrogenteknologi-kan-bli-den-neste-store-eksportvaren-for-norsk-industri/453020

Lenke til kommentar

Hva er forskjellen på en hydrogenbil og en el bil? Dette er en stor sammenblanding av begreper. Vi snakker om hydrogen kontra batteri som energikilde. Begge type biler har elektrisk fremdrift. Veldig upresis artikkel. Tøvete argument om co2 i produksjonen av hydrogen. Elektrisitet kan også produseres fra co2 produserende drivstoff. (de store kraftverkene nedover i Europa er kullbaserte) Hele artikkelen burde vært skrevet om så den ble korrekt. Veldig dårlig skrevet.

Hva hydrogen drivstoff angår passer det veldig godt nedover på kontinentet som ikke har store energilagre på fjellet som Norge har. De vil være avhengige av å produsere elektrisitet når det blåser eller er sol. Hvordan lagre denne energien. Da kan hydrogen være et godt alternativ. Siste er ikke sagt om hydrogen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen er fullstendig blinde for at elkraft også må transporteres, og det i kabler som ikke dukker opp av seg selv, eller er gratis.

De tenderer til å tro at elektrisk drift kun handler om å fylle mange nok "lommelyktbatterier".

"Vi som bor nærmest" tankegangen holder ikke.

Hydrogen virker også der det er langt unna "tykke" nok "lade" kabler.

Det trenges større mengder elkraft, og over større geografiske områder en det noen elbilforkjempere tror, om alle skal ha elbiler.

Kineserne greier å tenke selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, hvis kineserne vil kaste penger i dass så er det jo deres valg. Men det er litt trist, for hadde de brukt de samme pengene på rene elbiler så hadde de virkelig fått valuta for dem. Jaja.

 

Det er ikke nok med "rene elbiler",

det trengs også et kraftnett til å lade

disse bilene, overalt. Kineserne er mange.

Hvem som kaster mest penger i dass vet vi ikke enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen er fullstendig blinde for at elkraft også må transporteres, og det i kabler som ikke dukker opp av seg selv, eller er gratis.

De tenderer til å tro at elektrisk drift kun handler om å fylle mange nok "lommelyktbatterier".

"Vi som bor nærmest" tankegangen holder ikke.

Hydrogen virker også der det er langt unna "tykke" nok "lade" kabler.

Det trenges større mengder elkraft, og over større geografiske områder en det noen elbilforkjempere tror, om alle skal ha elbiler.

Kineserne greier å tenke selv.

 

Noen er smarte nokk til å vite at de fleste lader elbil på natten og at forbruket ellers i samfunnet er lavt på natten. Derfor vil ikke elbiler føre til spessielle kostnadsøkninger. Iallefall mye lavere enn om man skulle satset på hydrogen. Hvor mange sørvendte takflater er det i Europa. Hva om alle hadde solceller. Hvis man bygger ut i samme tempo som folk skaffer elbil minsker man forbruksøkningen. Om man i tillegg har lastbalansering på varmtvannstank og elbiler slik at den ikke trekker strøm når forbruket ellers er høyt på morgen og ettermiddag så reduserer man også behovet for kraftige strømnett. Hydrogen blir aldri en greie for kjøretøy. Batterier kan i dag dekke nesten alle behov. Tesla sine storbiler som går 500km på en "tank" Renault zoe som småbil kan kjøres timesvis i byen. Og kona og leaf og model 3 som mellom biler på 400-500km når du fyller opp tanken for 40-100kr og det i oppkjørselen på infrastruktur som allerede er der uten å gjøre mer en å bruke 10sec på å plugge en kabel!! Da blir hydrogenfyllestasjon til et par milioner + frakt av drivstoff som tillegsutgift litt dyrt og tungvint. At enkelte promoterer hydrogen er for meg tegn på lav evne til å se helheten i ting. Tilogmed Nikolai Company har begynt å gå over til batteridrift Endret av martin91
  • Liker 4
Lenke til kommentar

"Virkningsgraden til en hydrogenbil er langt lavere enn en elbil, men samtidig to til tre ganger høyere enn for en bil med forbrenningsmotor."

 

Stemmer ikke. Om man benytter hydrogen produsert med elektrolyse, så er det ikke særlig forskjell i virkningsgrad på en hydrogenbil og en fossilbil. Sånn grovt sett:

 

Fossilbil: 30% virkningsgrad

Elbil: 70% virkningsgrad

Hydrogenbil: 30% virkningsgrad

 

Argumentet som blir brukt av hydrogenforkjemperne er at virkningsgrad ikke betyr noe så lenge energien er fornybar.

 

Pose og sekk. Noen ganger virkningsgrad, andre ganger utslipp.

Å ha to tanker i hodet i en diskusjon

skaper lett forvirring

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Noen er fullstendig blinde for at elkraft også må transporteres, og det i kabler som ikke dukker opp av seg selv, eller er gratis.

De tenderer til å tro at elektrisk drift kun handler om å fylle mange nok "lommelyktbatterier".

"Vi som bor nærmest" tankegangen holder ikke.

Hydrogen virker også der det er langt unna "tykke" nok "lade" kabler.

Det trenges større mengder elkraft, og over større geografiske områder en det noen elbilforkjempere tror, om alle skal ha elbiler.

Kineserne greier å tenke selv.

 

Noen er smarte nokk til å vite at de fleste lader elbil på natten og at forbruket ellers i samfunnet er lavt på natten. Derfor vil ikke elbiler føre til spessielle kostnadsøkninger. Iallefall mye lavere enn om man skulle satset på hydrogen. Hvor mange sørvendte takflater er det i Europa. Hva om alle hadde solceller. Hvis man bygger ut i samme tempo som folk skaffer elbil minsker man forbruksøkningen. Om man i tillegg har lastbalansering på varmtvannstank og elbiler slik at den ikke trekker strøm når forbruket ellers er høyt på morgen og ettermiddag så reduserer man også behovet for kraftige strømnett. Hydrogen blir aldri en greie for kjøretøy. Batterier kan i dag dekke nesten alle behov. Tesla sine storbiler som går 500km på en "tank" Renault zoe som småbil kan kjøres timesvis i byen. Og kona og leaf og model 3 som mellom biler på 400-500km når du fyller opp tanken for 40-100kr og det i oppkjørselen på infrastruktur som allerede er der uten å gjøre mer en å bruke 10sec på å plugge en kabel!! Da blir hydrogenfyllestasjon til et par milioner + frakt av drivstoff som tillegsutgift litt dyrt og tungvint. At enkelte promoterer hydrogen er for meg tegn på lav evne til å se helheten i ting. Tilogmed Nikolai Company har begynt å gå over til batteridrift

Når alle biler lades om natta, og alle biler er elbiler, vet vi om det er tilstrekkelig.

Prosessen men elektrifisering av absolutt alt er ikke ferdig enda, så konklusjonen er ikke gitt, på lenge enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette med kapasiteten i nettet er tullete å legge på elbilene alene.

En moderne elbil kjører på 1,5kw/mil.

En normal husholdning kjører 5 mil/døgn.

Det gir et behov på 7,5kw/døgn.

Vår husstand bruker 1500kw/ måned, eller 50kw/ døgn.

 

Ikke akkurat en eksplosiv økning.

 

Samfunnet har masse å tjene på å spre lasten, noe som nå er fullt mulig med AMS. Elbilen vår lader kun når det er «ledig» effekt i vårt hus( dette skjer automatisk), noe som stort sett alltid tilsier natten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er bare en nyhet for Teslagutta her inne som ikke følger med i timen.

 

Når Kina først satser på noe, så satses det friskt. Nå skal brenselsceller prioriteres.

 

Så da får dere jo fortsette å messe på det ene poenget dere har. Effektivitet.

At det er mulig å tro at dette er det eneste parameteret som teller for alle kunder er meg en gåte. Det burde være ganske enkelt å forstå at fylletid, mangel på lademuligheter og rekkevidde er mer viktig for ganske mange mennesker/firmaer enn effektivitet.

Når det så i tillegg er en mengde områder batterier rett og slett ikke har den kapasiteten som trengs, så er det rett og slett åpenbart at hydrogen tar disse markedene.

 

Men bare fortsett. Argumenter som at "å fyre med brunkøl er bedre enn å bruke hydrogen" og "NEL er svindlere og bedragere" gjør ikke annet enn at argumentasjonen blir patetisk.

 

I Kina lanseres i april en ny hydrogenbil/nytt merke:

"The first Grove model will be completed in 2019 and Grove cars will be seen on the road already in 2019 and in large scale production in 2020. Cooperation between major cities and IGE will roll out step by step with Hydrogen Infrastructure starting the Tier one cities of China in 2020, tier two cities in 2021 and then aggressively throughout all significant cities in China from 2022."

https://fuelcellsworks.com/news/new-hydrogen-fuel-cell-powered-car-brand-grove-launched/

 

Og i midten av april så skal Nikolas hydrogenlastebiler vises frem for pressen og USA`s største firmaer. De har nå over 100 000 000 000 i pre orders.

Da tipper jeg vi får en nyhet om en stor ny bestilling ala Anheuser Busch. Kanskje fra US Express.

 

Ha en fin kveld gutter :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når Kina først satser på noe, så satses det friskt. Nå skal brenselsceller prioriteres.

Det er lurt å lese artikkelen. Det er ikkje spesielt store tal til Kina å vere. Hugs at Kina har 1 milliard innbyggjarar, og at dei registrerer over ein million nye elbilar og over 100.000 nye elbussar i året.

 

Så da får dere jo fortsette å messe på det ene poenget dere har. Effektivitet.

Godt du vedgår at det er eit poeng, i det minste. Vi har mage andre òg. Eg slit med å finne nokon fordelar hydrogenbilar har over elbilar. Veit du om nokon?

 

Men bare fortsett. Argumenter som at "å fyre med brunkøl er bedre enn å bruke hydrogen" og "NEL er svindlere og bedragere" gjør ikke annet enn at argumentasjonen blir patetisk.

 

Å drive bilen med brunkol er klårt betre klimamessig enn å drive bilen med hydrogen frå elektrolyse med straum frå nettet. Det er lett å rekne ut.

 

Og i midten av april så skal Nikolas hydrogenlastebiler vises frem for pressen og USA`s største firmaer. De har nå over 100 000 000 000 i pre orders.

Da tipper jeg vi får en nyhet om en stor ny bestilling ala Anheuser Busch. Kanskje fra US Express.

Eg minnar om at ikkje ein einaste av dei "ordrane" er betalt med ein einaste dollar.

 

Nikola Motors synte fram ein "fungerande prototyp" i desember 2016 òg. Ingen fekk sjå bilen køyre og ingen har sett bilen sidan. Nikola Motors er heilt opplagt svindel.

 

Samstundes køyrer prototypane av Tesla Semi allereie i skytteltrafikk mellom Gigafactory i Nevada og bilfabrikken i Freemont, California, når bilane ikkje er på tur til kundar med førehandsbetalte ordre andre stader i landet. Dei må ha ha lagt mange kilometer bak seg no.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...