Gå til innhold

Jaguar-sjefen: Tilgang til batterier vil være en bremsekloss i mange år framover


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Jeg har allerede lagt ut eksempler. Dette er nå i ferd med å ignoreres, forsvares og bortforklares av guttaboys.

 

 

 

 

Her skal Teslas panel gaps angripes og krisemaksimeres rundt, mens Jaguars panel gaps skal forsvares og bortforklares.

Så fint for guttaboys! Du har fortsatt ikke lagt det ut for meg, og jeg har ikke tenkt å tråle hele forumet (forgjeves) for å hjelpe deg å dokumentere dine påstander. Du serverte påstanden til meg, da skylder du meg dokunentasjonen når jeg spør om det. Helt i tråd med din egen taktikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle? Hele to eksempler. Snakk om å krisemaksimere (som det så fint heter i Tesla-menigheten) :rofl:

Her var det mye allerede, gitt:  Feil og mangler på model 3

 

Sitat fra en en bruker:

"Altså ingenting. FUD kalles det du sprer med slike innspill.
Hvordan vet du at de som har de "stooooooore" antallene med innlegg ikke er som deg, uten erfaring?"

 

Selv Tesla-kunder slippper ikke FUD-gnålet. Stakkars folk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jøss, glemmer alle disse som anmelder I-Pace å lukke panseret altså?

Du burde vite at førproduksjonsenheter som brukes i anmeldelser og testing av motorjournalister ikke selges til forbrukere.

Det er kun førproduksjonsenheter/modeller av ipace du referer til om disse gaps. Dette til motsetning av Tesla hvor enheter med gaps har endt opp hos forbrukere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Eksempel, ca. 2:02 ut i videoen:

 

https://www.youtube.com/watch?v=xxi_9vkKlQE#t=2m2s

 

Eller en annen funnet på bare sekunder med et Google-søk (ca 2:25):

 

https://www.youtube.com/watch?v=JqFrS2198-c#t=2m25s

 

Det er bare å søke på anmeldelser. Det virker nesten som de fleste har panel gaps.

 

Men det er poengløst for meg å gjøre dette igjen, for forrige gang jeg kom med linker som viste panel gaps så holdt alle som nettopp hadde mast om eksempler munn. Det var ikke en kjeft som svarte på det. Det ble fullstendig ignorert.

 

Derfor er det jævlig lite fristende å kaste bort enda mer tid på dere som maser om eksempler og så bare ignorerer det når dere får det.

Det er ikke ignorert, det er besvart. DU ignorerer svaret du får.

Det du viser er ikke "panel gap", fordi det ikke er gap mellom "panels".

Det er gap mellom panser og "panel", og er et langt mindre alvorlig problem fordi det lar seg løse på 15 minutt med å løsne 2 muttere og justere panseret.

Selvsagt ikke en nybil verdig!

Men din påstand om at Jaguars panel gaps var værre enn Teslas, er altså ikke korrekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slik var det med titanium også. Få gruver (4 stk i verden). Titanium ble omtrent kun brukt til jagerfly, og var veldig dyrt. Men så oppdaget golfindustrien at titanium var veldig bra egnet til å lage køller av. Og etterspørselen økte dramatisk. Prisen også. Men da ble flere gruver drivverdige. Og de åpnet. I dag er prisen på titanium mye lavere!

 

Det er ikke mangel på disse råstoffene på joden, det er bare et spørsmål om pris og konkurranse.

Meg bekjent var konstnaden med titan knyttet til kostnaden i å produsere og bearbeide metallisk titan. Metallisk titan er ekstremt reaktivt noe som gjør at å fremstille det fra oksid er kostbart. Bearbeiding av titan er også krevende og forutsetter gjerne bearbeiding i inert atmosfære ved støp og sveis. Maskinering av titan er slitsomt siden det er seigt og tenderer til å tette igjen verktøy og produserer mye varme (Som MÅ håndteres. En titanbrann er omtrent like ille som magnesiumbrann)

 

Titandioksid er et svært alminnelig produkt og er i utstrakt bruk som pigment. Titan er ett av de mest alminnelige metallene på jorden (Ca 0.6% av jordoverflaten). Man kan grave opp et alminnelig mineral som rutile og dette består av nesten ren TiO2, så adgangen til titanoksidene er svært enkel og man kan dermed skalere opp ekstraksjonen lett.

 

En utfordring for kobolt i særdeleshet er at metallet er såpass sjeldent at det egentlig ikke er drivverdig på egen hånd. Det produseres som sideprodukt fra hovedsaklig koppergruver og litt fra nikkelgruver. D.v.s. at tilbudet av kobolt er lite elastisk. Du har i liten grad mulighet til å sette igang en koboltgruve. Istedet får du også kobolt når du utvinner kopper og nikkel, men da får du det du får og tilbudet er dermed i stor grad knyttet til etterspørselen etter kopper fremfor å følge etterspørselen etter kobolt i seg selv.

 

Dette er grunnen til av vi trenger å komme bort fra kobolt for å kunne skalere batteriproduksjon. Nøyaktig hvordan vi gjør dette vet vi ikke enda. Neste problembarn er nikkel. Dette brukes i stort omfang i batteriene. Nikkel er ikke like begrenset og er ikke like vanskelig å skalere, men tilgangen er fortsatt utfordrende, og det er et åpent spørsmål om nikkelbaserte batterikjemier tillater oss å skalere produksjonen nok i lengden.

Lenke til kommentar

Om bildene ikke er tatt ut av kontekst her (skader) så skal vedde ræva mi på at dette ble fikset opp i

Skulle strengt tatt bare mangle at dette ble fikset opp i, men det er ikke akseptabelt, tesla eller jaguar, at en ny bilen leveres slik..

 

Jeg velger uansett tro at det siste bildet er fra en kollisjonskadet bil. For det var bare latterlig ekstremt.

Lenke til kommentar

En utfordring for kobolt i særdeleshet er at metallet er såpass sjeldent at det egentlig ikke er drivverdig på egen hånd. Det produseres som sideprodukt fra hovedsaklig koppergruver og litt fra nikkelgruver. D.v.s. at tilbudet av kobolt er lite elastisk. Du har i liten grad mulighet til å sette igang en koboltgruve. Istedet får du også kobolt når du utvinner kopper og nikkel, men da får du det du får og tilbudet er dermed i stor grad knyttet til etterspørselen etter kopper fremfor å følge etterspørselen etter kobolt i seg selv.

 

Dette er grunnen til av vi trenger å komme bort fra kobolt for å kunne skalere batteriproduksjon. Nøyaktig hvordan vi gjør dette vet vi ikke enda. Neste problembarn er nikkel. Dette brukes i stort omfang i batteriene. Nikkel er ikke like begrenset og er ikke like vanskelig å skalere, men tilgangen er fortsatt utfordrende, og det er et åpent spørsmål om nikkelbaserte batterikjemier tillater oss å skalere produksjonen nok i lengden.

Når det gjelder kobolt så er mye gjort ved å fortløpende redusere innholdet av Kobolt. Man har gått fra 55% kobolt i LCO, til 20% i NMC 622, til 10% i NMC 811, til 2,8% i nyeste NCA.

 

Altså med en gitt mengde kobolt kan man produsere ca 20 ganger mer batterikapasitet med nyeste NCA enn med LCO. Med 2,8% eller ca 50 gram/kWh kan man produsere ca 1,4 TWh med batterikapasitet per år, om man bruker halvparten av verdens kobolt-produksjon. Det er nok til å produsere ca 23 millioner elbiler med 60 kWh batteri per år. Men utvinningen av kobolt er ikke helt ufleksibel heller, den økte med 20.000 tonn fra 2017 til 2018. Det er nok til ca 6,7 millioner elbiler per år. Noen år med tilsvarende stigning, så er dagens teknologi god nok til å få alle verdens biler over på batterier.

 

Gitt tidshorisontene på overgangen til elbil (kanskje ~30 år), så tror jeg råvarebekymringene aldri vil bli en reell begrensning. Begrensningen er først og fremst tiden det tar å få skalert opp produksjonskapasiteten for batterier.

Lenke til kommentar

Jeg velger uansett tro at det siste bildet er fra en kollisjonskadet bil. For det var bare latterlig ekstremt.

Nei, følger du linken til bildet (gjennom google image search), så kommer du til en reddit link. Dette er en ny bil fra fabrikk, og måten bilen ble levert en kunde. 

 

Det sier seg selv at disse bilene ikke går igjennom noe ettersyn som helst, om slike feil går igjennom. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det sier seg selv at disse bilene ikke går igjennom noe ettersyn som helst, om slike feil går igjennom. 

 

Nei, det sier at denne bilen har kommet utenfor en giga smell. Feil gjøres, og det er ingen unskyldning for det. Men det leveres ut mange feilfrie og fine biler også, det er ikke slik at alle biler ikke blir oversett eller gjort noe med underveis. 

 

Men absolutt alt for mye feil, jeg er nervøs for min utlevering. Jeg har siste dag for Q3... Det blir nok ett kaos uten like for å si det mildt. 

 

Men igjen er jeg trygg på at Tesla ordner opp, det har de alltid gjort før. Kan dog ta tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder kobolt så er mye gjort ved å fortløpende redusere innholdet av Kobolt. Man har gått fra 55% kobolt i LCO, til 20% i NMC 622, til 10% i NMC 811, til 2,8% i nyeste NCA.

Dette er alt lagt til grunn.

 

Altså med en gitt mengde kobolt kan man produsere ca 20 ganger mer batterikapasitet med nyeste NCA enn med LCO. Med 2,8% eller ca 50 gram/kWh kan man produsere ca 1,4 TWh med batterikapasitet per år, om man bruker halvparten av verdens kobolt-produksjon. Det er nok til å produsere ca 23 millioner elbiler med 60 kWh batteri per år.

60kWh er sannsynligvis for lite pr. bil når man projiserer fremover. Nye bilmodeller ligger der nå, og trenden peker på større batterier fremover.

Verdens produksjon av personbiler alene er på ca 100M om året så 23M er åpenbart alt alt for lite med en faktor 4x om man skal bruke batterier alene i personbilsektoren. I tilegg kommer alle andre batteriapplikasjoner man ønsker seg. Du forutsetter også at andre koboltbrukere kommer til å forsvinne når du legger til grunn at halvparten skal være tilgjengelig for EV markedet. (Det tallet er på nærere 15% i dag).

 

 

Men utvinningen av kobolt er ikke helt ufleksibel heller, den økte med 20.000 tonn fra 2017 til 2018.

Dette er knyttet til at glencore gjenåpnet en katanga i kongo etter den har vært stengt en stund for oppgraderinger. M.a.o. en engangshendelse (Glencore har forøvrig et problem med for mye uran i kobolten fra katanga)

 

Det er nok til ca 6,7 millioner elbiler per år.

Jada, det er rikelig kobolt så lenge elbiler forblir et marginalt fenomen.

 

Noen år med tilsvarende stigning, så er dagens teknologi god nok til å få alle verdens biler over på batterier.

Det er det ingen grunn til å tro du vil få. Stigningen du viste til er en enkelthendelse. Det er ingen langvarig trend.

 

Gitt tidshorisontene på overgangen til elbil (kanskje ~30 år), så tror jeg råvarebekymringene aldri vil bli en reell begrensning. Begrensningen er først og fremst tiden det tar å få skalert opp produksjonskapasiteten for batterier.

Med en tidshorisont på 30 år tror ikke jeg heller på noen spesielle problemer. Det er de som snakker om at det skal skje en dramatisk omveltning i løpet av de neste 5-10 årene som trenger litt kaldt vann i årene. En 30 års horisont tilsier også at vi trenger alternative planer for å redusere utslippene fra bilparken på kortere sikt.

 

Produksjonskapasitet for batterier henger naturligvis sammen med tilgng på råvarer. Ingen investerer milliarder i batteriproduksjon uten å samtidig sikre seg mineralfutures til å forsyne anlegget. Panasonic alene har forecastet et forbruk av 25000 tonn i 2025 (De brukte 8000 tonn i fjor). Da sier det seg selv at det er ikke rom for mange slike aktører og produksjonskapasiteten blir begrenset.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det sier at denne bilen har kommet utenfor en giga smell. Feil gjøres, og det er ingen unskyldning for det. Men det leveres ut mange feilfrie og fine biler også, det er ikke slik at alle biler ikke blir oversett eller gjort noe med underveis. 

 

Men absolutt alt for mye feil, jeg er nervøs for min utlevering. Jeg har siste dag for Q3... Det blir nok ett kaos uten like for å si det mildt. 

 

Men igjen er jeg trygg på at Tesla ordner opp, det har de alltid gjort før. Kan dog ta tid. 

Nei, det er det den ikke har. Det er slik bilen ble levert kunden. 

 

Greit nok at feil skjer, men sånne feil? Det kan umulig ha vært et menneske som så på den bilen og godkjente den for å bli fraktet ut av fabrikken til kunde. 

 

Tesla ordner opp, det må dem jo? Hvis ikke hadde det vært krise, og man kunne pakket alt sammen og gitt opp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Nei, det er det den ikke har. Det er slik bilen ble levert kunden. 

 

Ja, det er vell en giga smell? Mulig dette blir for lokal "slang", men betydningen er at det er svært uheldig at den har blitt levert ut slik og det har åpenbart vært mangelfull QC på denne bilen. 

 

 

 

Greit nok at feil skjer, men sånne feil? Det kan umulig ha vært et menneske som så på den bilen og godkjente den for å bli fraktet ut av fabrikken til kunde. 

 

Nei jeg mener ikke at det er greit i det heletatt, men jeg er også helt klar over at feil skjer og gjerne ekstra hos Tesla. Spessielt nå. Burde ikke være slik. Jeg er helt enig i at det umulig kan ha vært noen form for QC sjekk på denne bilen. 

 

 

 

Tesla ordner opp, det må dem jo? Hvis ikke hadde det vært krise, og man kunne pakket alt sammen og gitt opp. 

 

jepp.

Lenke til kommentar

Alle? Hele to eksempler. Snakk om å krisemaksimere (som det så fint heter i Tesla-menigheten) :rofl:

Her var det mye allerede, gitt:  Feil og mangler på model 3

 

Sitat fra en en bruker:

"Altså ingenting. FUD kalles det du sprer med slike innspill.

Hvordan vet du at de som har de "stooooooore" antallene med innlegg ikke er som deg, uten erfaring?"

 

Selv Tesla-kunder slippper ikke FUD-gnålet. Stakkars folk.

Skremmende lesing. Så mye feil som ikke er relatert til software (noe som er mer akseptabelt hvis det er små bugs).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det er vell en giga smell? Mulig dette blir for lokal "slang", men betydningen er at det er svært uheldig at den har blitt levert ut slik og det har åpenbart vært mangelfull QC på denne bilen. 

 

 

Nei jeg mener ikke at det er greit i det heletatt, men jeg er også helt klar over at feil skjer og gjerne ekstra hos Tesla. Spessielt nå. Burde ikke være slik. Jeg er helt enig i at det umulig kan ha vært noen form for QC sjekk på denne bilen. 

Ah, hehe! Ja jeg bare så at noen tidligere brukte ordet "smell" som i den rette forstanden, og trudde du førte den videre. 

 

QC på denne bilen var fraværende ja, og ifølge reddit linken, og svar de har fått litt her og der, så peker det litt mot teltet, og mangelen på plass for folk der inne etter roboter som plasser diverse paneler skeivt. De har rett og slett ikke tid (når de pusher på for å få gode Q-tall mot slutten av kvartalene) for å fikse opp i det, og tar den "skaden" senere når pengene er på bok - rett og slett et haste-opplegg for å få grønne tall. Eventuelt "bedre" tall, som ser pent ut i presentasjoner. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...