Gå til innhold

NSB skifter navn til Vy


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hadde man spurt 100 uvitende mennesker på gata om å tolke logoen, tror jeg fåtall ville sagt det står for "vy"

 

med andre ord har de konstruert et navn/logo som er så diffus at den må forklares inngående, får å gi noe mening (selv da er den tvilsom)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvorfor driver offentlige selskap å bytter navn nå for tiden? Er det en trend? Er det en politiker som kjeder seg som har makt nok til å sette igang slike prosesser?

 

Fordi det sitte masse folk i ledelsen i NSB som må ha noe å gjøre for å forsvare sin eksistens. Det er lettere/artigere å pakke skitten inn i ny innpakning enn å sørge for at toget går når det skal.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg er vanligvis ikke den som roper høyest mot navneendringer og nyprofilering, men dette virker helt på jordet. 

 

Som Lysbakken sier kaster de hele sin fordel med historie og merkevare i søpla, noe de hadde trengt i konkurransemarkedet etter den idiotiske jernbanereformen til dagens regjering. Det er helt feil strategi slik jeg ser det. 

 

Ville støttet en modernisering av NSBs grafiske profil og visuelle uttrykk, ikke dette. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er tydeligvis på moten å erstatte navnene på gamle offentlige selskaper med nye meningsløse ord. Lurer på hvor mange millioner konsulentbransjen fikk for å overbevise dem om at Vy gir mer mening enn Nsb. 

Det er antagelig samme reklamebyrå som skiftet navn på statens oljeselskap bort fra stat og olje. Det skjedde for ganske nøyaktig et år siden så da kan du regne ut ~1850 timer * ~1000 kr/time * antall involverte, f.eks 4 så finner vi et prisestimat på rundt 7,4 millioner, før et eneste nytt brevark og fysisk logo er produsert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er antagelig samme reklamebyrå som skiftet navn på statens oljeselskap bort fra stat og olje. Det skjedde for ganske nøyaktig et år siden så da kan du regne ut ~1850 timer * ~1000 kr/time * antall involverte, f.eks 4 så finner vi et prisestimat på rundt 7,4 millioner, før et eneste nytt brevark og fysisk logo er produsert.

Totale kostnader over 4 år for NSB og Nettbuss blir 280 MILLIONER

 

https://e24.no/naeringsliv/nsb/nsb-og-nettbuss-faar-det-nye-navnet-vy/24579634

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig koster det mye penger. Det er ikke bare konsulenter, byråer, art directors, kreatører og designere som koster penger. Den største delen av prislappen ligger i alt arbeidet det er å reprofilere og bytte ut tog, billetter, apper, nettsider, automater, uniformer, brosjyrer, skilt, interne systemer, reklamefilmer, foto osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...