Jump to content

alfabeta

Medlemmer
  • Content Count

    123
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

211 :)
  1. Selvfølgelig er det et krav å bygge i sitt eget land når man skal gjøre en slik investering… unntatt i Norge, det eneste landet i EU som følger EU’s konkurranseregler😬
  2. 10 mil unna byggeprosjektet på Evenes ligger Andøya flystasjon, ferdig utbygd med alle fasiliteter og allerede daglig drift av MPA-fly. P-8 Poseidon fra US Navy opererer også jevnlig ut fra Andøya. Norge har allerede alt disse nye flyene trenger på Andøya, men er vedtatt nedlagt for å spare penger(!). Istedenfor skal man bruke en bråte med milliarder for å bygge alt opp igjen på ny 10 mil unna, på en nedlagt flystasjon med altfor liten plass og mye sivil trafikk. Så kommer det artige, nå skal ikke Andøya legges ned likevel, så det blir ingen besparelser, bare store ekstra kostnader, et dårligere operasjonsmiljø for MPA-flyene og mangel på folk og tapt kompetanse fordi mange slutter. Det kommer også til å få konsekvenser for beredskapen fordi på Evenes kommer enda flere til å basere seg på pendling til og fra Østlandet, slik som det også har blitt etter man har flyttet jagerflyene fra Bodø til en potetåker på Brekstad. Om russerne noen gang skal angripe Norge er det bare å gjøre det på en fredag kl 17:30, for da sitter halve Luftforsvaret i rutefly på vei til Gardermoen. Something is rotten in the state of Norway.
  3. "Opprinnelig var det planlagt at Norge skulle ha fire treningsfly i USA. Dette ble så utvidet til sju og deretter ti fly for å «sikre riktig utdanningstakt». " Sagt på en annen måte: "F-35 produserer under halvparten av først forventede flytimer" ?
  4. " Etter ett års stopp i leveransene, ifølge produsenten hovedsakelig av koronaårsaker, er omsider et nytt norsk NH90 i ferd med å overtas. " India bestilte i mars 2020 24 stk Seahawk helikoptre fra Sikorsky, under et år senere flyr den første maskinen, alt innenfor koronapandemien som har rammet USA like hardt som Italia. Tror at både NHI og Forsvarsdepartement kan lete litt etter andre kort i den store unnskyldningsbunken de har opparbeidet seg.
  5. Sjøforsvaret, som de andre forsvarsgrenene har allerede budsjett til å drifte strukturene de har, problemet er at pengene forsvinner i alt mulig annet enn det operative Forsvaret.
  6. Hvorfor ikke skrote NH90 og bytte de ut med AW101? Denne maskinen finnes jo allerede i fungerende(!) ASW og SAR utgaver for i svarte! De passer i hvert fall inn i hangaren på en britisk fregatt. Tenk på rekkevidden Kystvakta hadde fått med en AW101 midt ute i Barentshavet! Luftforsvaret har allerede en organisasjon for logistikk og vedlikehold på AW101. Om det ikke er plass til en AW101 i hangaren til Sjøforsvarets fregatter er det uansett sikkert billigere å bygge om de eksisterende fregattene og forandre spesifikasjonen på de kommende kystvarkfartøyene enn å fortsette denne katastrofale NH90 farsen som begynner å bli komisk utenfor all fatteevne for de fleste andre enn Excel-illusjonistene i Forsvarsdepartementet.
  7. Hva med å integrere et missile med denne motorteknologien i NASAMS? Hva skal man med Patriot da?
  8. God kritisk journalistikk er vel å spørre hvorfor det trengs enda flere fly i USA for å holde oppe utdanningsfrekvensen?
  9. Får et inntrykk av at Raytheon "tar over" mer og mer at utenlandssalgene til Kongsberg både på NASAMS og NSM?
  10. Angående langtrekkede luftvern, det burde da være mulig å sette en booster på AIM-120 som i det minste vil øke rekkevidden betydelig? Det er jo boosteren som gir mye av rekkevidden til f.eks RIM-174 missilet i det langtrekkeden luftvernet som brukes av US Navy. Dette er faktisk noe vi har veldig god kompetanse på i Norge gjennom både Kongsberg og Nammo. Det er ihvertfall mer realistis enn å bruke en fantasilliard på Patriot eller noe annet overpriset produkt fra amerikanske leverandører!
  11. Helikopteret heter da for i svarte Merlin, bruk dette, eller om man absolutt skal finne et særnorsk navn, så fin da et NORSK navn i det minste!! Det finnes et utall fugler eller norrøne guder man kan ta utgangspunkt i! SAR Queen er så flaut, uoppfinsomt og fjollete at det er fasinerende.
  12. Treminer NH90 kontrakten og ta tapet, bestill nye AW101 som erstatning. Slutt å tull, bare gjør det.
  13. Norge har mye mer kompetanse på bygging av avanserte fartøyer enn danskene, men de klarte fint å bygge fregatter på både tid og kostnad. Danskene har faktisk fått de fregattene Norge egentlig trengte, til halve prisen. De fleste (kamp)systemene ombord blir uansett prosjekter, produsert og installert av underleverandører, uansett hvem som hadde hatt hovednsvaret for prosjektet. Det handler mest om god prosjektstyring når det kommer til systemintegrering. Jeg tror ikke du er klar over hvor store, komplekse og avanserte skip som har vært bygget på nordvestlandet de siste 10 årene.
  14. Tatt i betraktning at fartøyene er designet, prosjekteres og skal bygges på nordvestlandet så er det faktisk sannsynlig at de kan bygges og leveres på tid og budsjett... så lenge BI-studentene i Forsvarmateriell holder seg unna.
  15. Vi får håpe det er litt mer tak i påtroppende. Tiden for å sitte stille i båten er over.
×
×
  • Create New...