Gå til innhold

Samletråd for nye SINNSYKE PC/libs ting i Europa og vestlige samfunn


zeebra

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

https://www.theaustralian.com.au/ som er kilden er rimelig troverdig. 

 

Alt vi leser, uansett, kan være forfalsket og eller tatt ut av kontekst.

At en avis er troverdig generelt er greit nok, men journalister kan gjøre feil, og det ser ut som om de baserer seg på ganske spede bevis. Forskjellen er at en troverdig avis innrømmer feilen etterpå (noe en del "alt right" media aldri gjør!). Altså ville jeg nok vente et par uker for å se hva som faktisk har skjedd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At en avis er troverdig generelt er greit nok, men journalister kan gjøre feil, og det ser ut som om de baserer seg på ganske spede bevis. Forskjellen er at en troverdig avis innrømmer feilen etterpå (noe en del "alt right" media aldri gjør!). Altså ville jeg nok vente et par uker for å se hva som faktisk har skjedd.

 

Du får gjerne vente litt da

Lenke til kommentar

Er det det da? Kan du gi eksempler på hvordan det blir oppfattet som tabu? Altså med konkrete saker.

Man hadde funn av skjelett som var for gamle for å være dagens "urbefolkning" og som ikke så ut som dagens urbefolkning, man den måtte raskt leveres tilbake til dagens urbefolkning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Man hadde funn av skjelett som var for gamle for å være dagens "urbefolkning" og som ikke så ut som dagens urbefolkning, man den måtte raskt leveres tilbake til dagens urbefolkning.

Kilde?
Lenke til kommentar

Idag er det Republikanerne med Trump og Høyre og Frp i Norge som er de som står opp imot rasedskriminering. Det er mange som lever i fortiden som enda ikke har fått dette med seg.

Godt å se at denne tråden er akkurat like virkelighetsfjern som den var da jeg valgte å ikke diskutere noe mer i den. Lenge leve uvitenheten.

 

«...and some, I assume, are good people»

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Godt å se at denne tråden er akkurat like virkelighetsfjern som den var da jeg valgte å ikke diskutere noe mer i den. Lenge leve uvitenheten.

Ja, jeg må stadig repetere poster med linker til dokumentasjon om den rasediskrimineringen som partiene på venstresiden stemmer for, men enkelte er resistente mot fakta.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Jeg så hele videoen, og det eneste konkrete poenget -- utenom at innvandrere fra enkelte europeiske land har dårlige gjennomsnittsinntekt enn innvandrere fra enkelte afrikanske og asiatiske land -- er at fargede kan bare la være å droppe ut av skolen, så er problemet løst!

 

Problemet er bare at fri vilje er vås - og at alt mennesker gjør, er av en grunn.

Om noen dropper ut av en skole eller lar være å møte opp på en jobb de har, og mister den, så er det en grunn til det, og grunnen er ikke at de tok ett fritt valg med sin egne frie vilje;

Det er bakenforliggende årsaker;

Høyt nivå av stress, direkte eller indirekte diskriminering, manglende oppdragelse / manglende opplevelse av at det lønner seg å gjøre det voksne krever av dem, manglende motivasjon, følelse av at de ikke hører til i samfunnet, depresjon, et cetera.

 

Det er en grunn til at det går an å føre statistikk, og det er nettopp at mennesker oppfører seg likt hverandre, under lignende forhold, fordi mennesker generelt sett er likere enn de er forskjellige, og oppfører seg etter bestemte mønstre i forskjellige livssituasjoner.

 

At mange i en gruppe ikke fullfører skolen er et samfunnsproblem, ikke et individuelt problem.

:thumbup: og det gjelder selvsagt ikke bare innvandrere.

Lenke til kommentar

Afroamerikanske navn er et problem. Europeisk amerikansk navn er et privilegium

 

We perform a field experiment to measure racial discrimination in the labor market. We respond with fictitious resumes to help-wanted ads in Boston and Chicago newspapers. To manipulate perception of race, each resume is assigned either a very African American sounding name or a very White sounding name. The results show significant discrimination against African-American names: White names receive 50 percent more callbacks for interviews. We also find that race affects the benefits of a better resume. For White names, a higher quality resume elicits 30 percent more callbacks whereas for African Americans, it elicits a far smaller increase. Applicants living in better neighborhoods receive more callbacks but, interestingly, this effect does not differ by race. The amount of discrimination is uniform across occupations and industries. Federal contractors and employers who list “Equal Opportunity Employer” in their ad discriminate as much as other employers. We find little evidence that our results are driven by employers inferring something other than race, such as social class, from the names. These results suggest that racial discrimination is still a prominent feature of the labor market.

https://www.nber.org/papers/w9873.pdf

Har du ikke lært ennå? Jeg har avvist den undersøkelsen 3 ganger hitill med logiske forklaringer og du har nerver til å presantere den som fakta igjen? Slutt. den kan ikke brukes til noe.

Lenke til kommentar

Stordalen har jo helt rett. Forhåpentligvis vil den negative trenden snu igjen og endre seg positivt over lang tid, slik at vi blir kvitt den kunstig skjeve balansen vi har i dag.

 

Denne saken må jo være et kroneksempel:

 

Ung mannlig student tar til orde for at en skal kunne hilse på hverandre på en hyggelig og respektfull måte og bli kjent i det offentlige rom, og får en sinnafeminist på nakken som oppretter en kampanje, som får stor oppslutning, som respons:

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/dritt-lei-menn-som-bare-vil-snakke-litt/71199213

 

Christine Krieg har isolert sett fullstendig rett i det hun sa og den lille kampanjen hun satt i gang synes jeg var veldig bra, men synes ikke hun burde lagt det frem som en kritikk til hva han kronikkforfatteren sa. Er forskjellige ting de snakker om og det virker som hun feiltolker ham med vilje.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stordalen har jo helt rett. Forhåpentligvis vil den negative trenden snu igjen og endre seg positivt over lang tid, slik at vi blir kvitt den kunstig skjeve balansen vi har i dag.

 

Mannen står og later som han skammer seg over kjønn og hudfarge. Det er rett og slett ganske trist. 

 

 

 

Christine Krieg har isolert sett fullstendig rett i det hun sa og den lille kampanjen hun satt i gang synes jeg var veldig bra, men synes ikke hun burde lagt det frem som en kritikk til hva han kronikkforfatteren sa. Er forskjellige ting de snakker om og det virker som hun feiltolker ham med vilje.

 

 

Ja problemet er at hun hisset seg opp og angrep en student for å komme med en oppfordring om at vi skal være flinkere til å ta kontakt og bli kjent i hverdagen. Jeg tror, som du sier, at hun feiltolker ham med vilje og primært av ideologiske grunner. På hennes egen twitterkonto går hun så langt som å si at hun håper han ikke klarer studiet sitt, så det virker på meg som hun er drevet mye mer av sinne enn idealisme. 

 

Christine Krieg har isolert sett fullstendig rett i det hun sa og den lille kampanjen hun satt i gang synes jeg var veldig bra, men synes ikke hun burde lagt det frem som en kritikk til hva han kronikkforfatteren sa. Er forskjellige ting de snakker om og det virker som hun feiltolker ham med vilje.

Lenke til kommentar

Hmm, jeg har fulgt henne på Twitter i årevis og vant til at hun tar ball og ikke mann, så det høres ikke bra ut. Har ikke sett det innlegget. Ville ikke beskrevet henne som noen "sinnafeminist" ut fra slik jeg kjenner til henne fra før. 

 

Uansett så er jeg helt enig med henne i utspillene som kommer frem rundt #villebaresnakkelitt-hashtaggen. Det var et godt initiativ, og jeg kjenner meg igjen i mange av historiene både hun og andre forteller. Selv om jeg er mann, altså. Nesten hver eneste gang jeg tar nattbussen hjem i Oslo er det en eller annen plagsom, full mann som er creepy ovenfor en eller annen jente.

 

Samboeren min har måttet ringe meg flere ganger på vei hjem fra fest fordi hun blir plaget av menn eller gutter som "bare vil prate litt", eller at noen følger etter fordi de "skal passe på". Og det skjer ofte. Mange av historiene som kommer frem under hashtaggen ligner veldig, og det er jo et samfunnsproblem.

 

Kronikken til han studenten synes jeg var ganske virkelighetsfjern, men hva vet vel jeg som er noen år eldre.

 

Når det gjelder Stordalen så tolker jeg ikke han på den måten at han skammer seg over seg selv, men skammer seg over en gruppe han føler han tilhører. Han legger stereotypien middelaldrende norsk mann til grunn for uttalelsene. Jeg synes talen hans var det motsatte av trist, men her blir vi sikkert ikke enige uansett. Det jeg derimot synes er trist er hvor homogent det er i styrerom rundt om i næringslivet i Norge og Sverige, og Stordalen bør vel være blant de som har meget god innsikt i hvordan dette henger sammen innad i selskapene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Menn som #villebaresnakkelitt kan deles i 3 grupper:

1) de som ikke har noen baktanker.

2) de som håper på noe mere, men som raskt tar signaler om at det ikke er gjensidig.

3) de som håper på noe mere, og som ikke klarer ta noen signaler.

 

Jeg skjønner at det er en effektig og tygg strategi for kvinner i usikre omgivelser å anta at alle menn er av kategori 3. Om alle kvinner bruker den strategien overalt så blir det ganske mange menn som blir stemplet som noe de ikke er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, jeg har fulgt henne på Twitter i årevis og vant til at hun tar ball og ikke mann, så det høres ikke bra ut. Har ikke sett det innlegget. Ville ikke beskrevet henne som noen "sinnafeminist" ut fra slik jeg kjenner til henne fra før. 

 

Uansett så er jeg helt enig med henne i utspillene som kommer frem rundt #villebaresnakkelitt-hashtaggen. Det var et godt initiativ, og jeg kjenner meg igjen i mange av historiene både hun og andre forteller. Selv om jeg er mann, altså. Nesten hver eneste gang jeg tar nattbussen hjem i Oslo er det en eller annen plagsom, full mann som er creepy ovenfor en eller annen jente.

 

Samboeren min har måttet ringe meg flere ganger på vei hjem fra fest fordi hun blir plaget av menn eller gutter som "bare vil prate litt", eller at noen følger etter fordi de "skal passe på". Og det skjer ofte. Mange av historiene som kommer frem under hashtaggen ligner veldig, og det er jo et samfunnsproblem.

 

Kronikken til han studenten synes jeg var ganske virkelighetsfjern, men hva vet vel jeg som er noen år eldre.

 

 

Jeg tror omtrent "alle" er helt enige med henne i at innpåslitne og ubehagelige mennesker er noe vi ikke ønsker. Problemet er at hun angriper en ung student som overhodet ikke tar til orde for noe slikt, men tvert imot tar til orde for at en skal prøve å være mer villig til å bli kjent med nye mennesker. Jeg ser ikke helt hva som er virkelighetsfjernt ved det han skriver, utover at han trodde han kunne oppfordre til å si hei til nye mennesker uten å bli angrepet for det. 

 

Når det gjelder Stordalen så tolker jeg ikke han på den måten at han skammer seg over seg selv, men skammer seg over en gruppe han føler han tilhører. Han legger stereotypien middelaldrende norsk mann til grunn for uttalelsene. Jeg synes talen hans var det motsatte av trist, men her blir vi sikkert ikke enige uansett. Det jeg derimot synes er trist er hvor homogent det er i styrerom rundt om i næringslivet i Norge og Sverige, og Stordalen bør vel være blant de som har meget god innsikt i hvordan dette henger sammen innad i selskapene.

Nei altså, jeg tror ikke heller at han oppriktig skammer seg. Han er en selger som vet hva som selger i Sverige, og "pitchen" er deretter. 

 

Hvorvidt sammensetningen av styreledelsene er trist vet jeg ikke. Om det hovedsaklig skyldes diskriminering er det så klart det, men akkurat det er samtidig langt fra sikkert. 

Lenke til kommentar

Å ha spesielle tekster på butikkens egne plastposer for å shame kundene fra å kjøpe dem. Dette fra Vancouver.

 

east-meetswest.jpg

 

https://www.vancourier.com/news/this-vancouver-market-is-handing-out-embarrassing-plastic-bags-to-customers-1.23849774

Jeg har virkelig lyst på den til venstre.

 

Det har du ikke gjort

Jo, minst 3 ganger har jeg sukssesfult argumentert mot den, jeg kan forøvrig vise til at akademikere også ler av den undersøkelsen.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...