Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
frohmage skrev (20 minutter siden):

Det er teoretisk mulig å få ok lyd på DAB+, ja. Dessverre er det langt ifra hva vi får her i landet. Hvor høy bitrate mener du man må ha på DAB for å oppnå høyere opplevd lydkvalitet enn FM?

Med 128kbps og AAC er du godt over hva du klarte med FM sendinger. Mener Nrk Klassisk har sendt på 128kbps, men om de fortsatt gjør det vet jeg ikke.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
7 hours ago, Syar-2003 said:

I TuneIn kan du vel legge til custom streams og navngi og lagre de som favoritter.

Nrk sine ulike radio stasjoners strømme URLs finner man her:
https://lyd.nrk.no/ 

Desverre mangler Tesla sin Tunein app knappen for å legge til Custom stream (ifølge google, har ikke sjekket selv)
Så det kunne vært en potensiell løsning. Kansje det kommer i en oppdatering.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet

Oppdaget tilfeldigvis nå at Tesla har lagt inn funksjon for å blokkere posisjonsdata til brukere av bilen.

Vet ikke når dette dukket opp? Men da har de iallefall løst det jeg ikke likte med nøkkeldeling. At alle som har tilgang har full tilgang.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Complexity skrev (17 timer siden):

Oppdaget tilfeldigvis nå at Tesla har lagt inn funksjon for å blokkere posisjonsdata til brukere av bilen.

Vet ikke når dette dukket opp? Men da har de iallefall løst det jeg ikke likte med nøkkeldeling. At alle som har tilgang har full tilgang.

Å? Hvordan fungerer det? Fikk ny oppdatering i går, men ser ut til at tracking fungerer som før.

Skrevet (endret)
57 minutes ago, Hanhijnn said:

Å? Hvordan fungerer det? Fikk ny oppdatering i går, men ser ut til at tracking fungerer som før.

Under Security and Drivers i appen velger du Manage drivers. Her kan du slå av posisjons data til valgte brukere om ønskelig.

Regner med det kun er admin brukeren som kan administrere dette.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Complexity skrev (9 minutter siden):

Under Security and Drivers i appen velger du Manage drivers. Her kan du slå av posisjons data til valgte brukere om ønskelig.

Regner med det kun er admin brukeren som kan administrere dette.

Se der ja. Der var det kommet inn en ny funksjon. Takker!

Skrevet (endret)
Hanhijnn skrev (5 timer siden):

Se der ja. Der var det kommet inn en ny funksjon. Takker!

Funksjonen har vært der i et år men 😅
Kom juli 2025 i  versjon 4.46.5 vi er på 4.58.0 nå

Endret av KriZZ
Skrevet
3 hours ago, KriZZ said:

Funksjonen har vært der i et år men 😅
Kom juli 2025 i  versjon 4.46.5 vi er på 4.58.0 nå

Virkelig noe jeg har gått glipp av 😅 kan slutte å klage på det iallefall.

Skrevet
1 hour ago, bzzlink said:

Da kan man sende en takk til Tesla. Ikke alltid like gøy når de trekker kundene sine til rettsystemet, men denne saken her setter en fin presedens!

https://www.motor.no/aktuelt/p-selskapene-kan-ikke-kreve-a-fa-vite-hvem-som-kjorer-i-parkeringsanleggene/358741

Slik jeg leser det, så må parkeringselskapene nå legge fra seg at man bare kan ha kameraparkering, og ettersende faktura (med høyt fakturagebyr)

Så i stedet for automagisk skiltgjennkjenning hvor man kan kjøre fritt inn og ut av parkeringsplasser må vi tilbake til fysiske bommer og automat man fysisk må oppsøke for å betale? Ja, tusen takk Tesla.

• Liker 2
Skrevet

Neppe. Besparelsen er såpass stor at de ikke kommer til å bry seg om disse sjeldne sakene der leiebil er brukt.

Privatbilen har du jo et valg, enten automatisk betaling eller i automat.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
4 minutes ago, Jotun said:

Neppe. Besparelsen er såpass stor at de ikke kommer til å bry seg om disse sjeldne sakene der leiebil er brukt.

Privatbilen har du jo et valg, enten automatisk betaling eller i automat.

Konsekvensen av dommen er at dersom man låner ut bilen sin, er man ikke pliktig til å opplyse til parkeringsselskapene hvem som har lånt bilen. Den som låner ut, bilen er heller ikke ansvarlig for å betale parkeringene.

Dommen får først og fremst konsekvenser for leiebilselskapene, men også for alle andre som låner ut eller leier ut biler – som privatpersoner.

Høyesterett skriver selv i dommen at dommen kan føre til at automatisk skiltgjenkjenning begrenses eller fases ut.

Sånn jeg tolker det kan hvem som helst si at man har lånt vekk bilen sin og dermed bestride et hvert krav om parkeringsavgift. Ergo gratis parkering for alle som gidder.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

En av mine mange problemer er at mange av disse betalstedene er dårlig skiltet. Det er ikke noen automat lett tilgjengelig og man vet ikke alltid om man er i gratistid vindu eller ikke.

Hotellparkeringer er en synder her, og div andre parkeringer i byer man ikke er kjent.

Med dette så må de identifisere sjåføren uten hjelp av bileier og få sendt regningen til riktig person.

Jeg vil anta at det blir det samme med bomringer? *gnir seg i hendene*

Litt fristende å ta «Shaggy defence» i alt av bomringer da

Endret av bzzlink
  • Liker 2
Skrevet
Smule8o skrev (1 time siden):

Janei, hva vet vel høyesterett liksom. Men tiden vil vel vise hva resultatet blir

Ja høyesterett sier vel bare at slik de krever fra tesla ikke er tillatt.

At de kommenterer at hele ordningen kanskje må fases ut er noe helt annet. Det er igrunn litt spesielt.

Det er jo akkurat det samme med fotobokser og ikke minst bompenger. Så det er litt snedig at det kun skal gjelde i parkeringshus.

Så kanskje vi må tilbake til de gode gamle bodene for bompenger også da.

Skrevet
1 hour ago, bzzlink said:

Med dette så må de identifisere sjåføren uten hjelp av bileier og få sendt regningen til riktig person

I praksis vil de nok sette opp bom så man ikke får kjørt ut før man har betalt. Så hva har vi egentlig å takke Tesla Norge for? De sparer litt utgifter mot at alle andre får en bittelitt vanskeligere hverdag . 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...