Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Bjerknez skrev (Akkurat nå):

Hvordan tester den lysene?

Altså hvordan vet bilen at lysene fungerer? Er det en lyssensor som registrerer lumen, eller går det på lasten pr. pære?

Du må selv ut og se fysisk, men den starter en syklus som går gjennom alle lysene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Bjerknez skrev (6 minutter siden):

Var den til meg?

Jeg har forøvrig ikke Thai dame...

Eg mener man kan ha behov for dette uten å ha thai dame ja.

Er trestein som sier man må ha thai dame.... 🤷

• Hjerte 3
Skrevet (endret)
19 minutes ago, Nimrad said:

Når vi er inne på teknologi og tilhengere. Rygging er nå en ting, men Volvo har en funksjon for å teste alle lysene. Man trykker bare på en knapp og så går den gjennom blinklys, ryggelys, bremselys i tur og orden. Det er jo helt genialt når man er alene på tur med henger.

Det er litt kjekt da. Er jo bare snakk om litt enkel kode for å få det til og liten kostnad å utvikle.

Brukte selv "lightshow" på Teslan engang for å sjekke lysene på hengern. Man får sett at de blinker da iallefall.

Tesla prøver jo og å varsle om den detekterer feil med lys på henger. Og blinklysene blinker raskere om den merker at det er noe funky med blinklysene på hengern.

image.png.44d61d5eca93e5a721f4cabc98895137.png

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Complexity skrev (Akkurat nå):

Det er litt kjekt da. Er jo bare snakk om litt enkel kode for å få det til og liten kostnad å utvikle.

Brukte selv "lightshow" på Teslan engang for å sjekke lysene på hengern. Man får sett at de blinker da iallefall.

Ja, veldig kjekt, og så utrolig enkelt.

• Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (51 minutter siden):

Jeg har kjørt en del Tesla som firmabil med 4-5 sjofører av forskjellige kaliber. Der er det helt fantastisk å alltid bare kunne hoppe inn å kjøre.

Likeså med mobilnøkkel. Slipper å lete i kollegaers jakkelommer for å komme seg avgårde. Det begynner jo heldigvis å bli mere standard. Skoda Enyaq får det vist og nå.

Mobilnøkkel er ikke det ganske vanlig?

Skrevet
Jotun skrev (2 timer siden):

Se der ja! Du trenger jo aldri noe som mangler på en BMW. Så det er ikke så overraskende.

Man kan velge bort ting man ikke trenger på bmw. Så om man ikke har bmi på 50 eller en partner på 120cm så trenger man ikke dette. Tror dette er mere relevant for feite amerikanere

Men sikkert kjekt å kunne kjøre rattet opp og ned (omtrent som kontorpulten min) selv om det ikke akkurat er noe veldig cutting edge tekniologi og som biler hsr hatt i 30-40år nå

Om det gir deg veldig premium følelse så kan jeg tipse om at i gamle dager kunne man også få radioantenner med tilsvarende funksjon. Enten med egen bryter eller tøffest automatisk når man valgte FM radio. Noen radioer hadde egen ledning for el justerbar antenne. Kjempe fint når den ene føreren hører på nrk og den andre bruker carplay

• Liker 1
Skrevet
11 hours ago, Trestein said:

Ja det finnes faktisk helt nye  biler uten avstandsmålere og radar! Utrolig. 

Meg med kroken ute, 15 km/t over fartsgrensa

BMW'n bak meg:

Screenshot2026-03-26at08_37_22.png.728090266ab0a734d815223321a333af.png

• Liker 2
Skrevet
47 minutes ago, Complexity said:

Tesla prøver jo og å varsle om den detekterer feil med lys på henger. Og blinklysene blinker raskere om den merker at det er noe funky med blinklysene på hengern.

image.png.44d61d5eca93e5a721f4cabc98895137.png

Det beste er å ha rød campingvogn, for da kan man bruke autosteer :)

Er jo når man må ligge i maks 80 at man virkelig vil ha autopilot.

• Liker 2
Skrevet (endret)
1 hour ago, Trestein said:

Man kan velge bort ting man ikke trenger på bmw.

Vanskelig når det kun finnes på 5 serier og oppover, og de begynne vel på sånn 799 tusen? (kansje uten motorisert ratt da tillogmed)

Prøvde å konfigurere en BMW i5 eDrive40 Sedan, men finner ingen opsjoner for elektrisk ratt der. Ei heller at det er nevnt at det er standard..

Og mulig jeg ikke forstår noe her men virker som man må ha "Fully Charged" ustyrspakke for å få rattvarme? den koster 181 tusen ekstra 😅 Mulig man kan legge til kun rattvarme fra en annen plass jeg ikke finner da.

Skal sies at den nye budsjett teslan som ingen kjøper har fått manuell justering av ratt da, men det er nok bare for å gjøre følelsen i den billigst mulig så ingen vil kjøpe den. Samme med at knappene til setet er borte.
Mens glasstak (gjemt bak taktrekk) og motorisert bakluke består 😅

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Complexity skrev (17 minutter siden):

Og mulig jeg ikke forstår noe her men virker som man må ha "Fully Charged" ustyrspakke for å få rattvarme? den koster 181 tusen ekstra 😅 Mulig man kan legge til kun rattvarme fra en annen plass jeg ikke finner da.

Det er en greie på tyske biler. Skal du ha en spesifikk ting - rattvarme, ventilasjon i setene, HUD eller hva nå enn - så må du oppgradere til en pakke som koster like mye som bil nr2.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Complexity skrev (36 minutter siden):

Vanskelig når det kun finnes på 5 serier og oppover, og de begynne vel på sånn 799 tusen? (kansje uten motorisert ratt da tillogmed)

Prøvde å konfigurere en BMW i5 eDrive40 Sedan, men finner ingen opsjoner for elektrisk ratt der. Ei heller at det er nevnt at det er standard..

😅

Mere bmw fud . 
Alle nye i5 serie solgt i norge har oppvarmet ratt og setevarme frem , trenger ikke fully charged utsyrsmodell pakke for det. 
Elektrisk justerbar ratt er standard utsyr.

• Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (39 minutter siden):

Skal sies at den nye budsjett teslan som ingen kjøper har fått manuell justering av ratt da, men det er nok bare for å gjøre følelsen i den billigst mulig så ingen vil kjøpe den. Samme med at knappene til setet er borte.
Mens glasstak (gjemt bak taktrekk) og motorisert bakluke består 😅

Jeg tror det var mere vanlig før. Det er ikke mange som trenger el justering. Tror også dør terser og endel andre ting er fjernet. Syntes det er veldig lite man kan velge hos bmw for tiden. Soltak får man vel fremdelse, div glasstyper, endel ulike skinn farger noen få setevalg. Pakker og ikke pakker endres også. Men så er jo bilene prisgunstige også. Pris pr wltp rekkevidde er vel lavere på bmw ix3 enn på model y?

• Liker 1
Skrevet
Jotun skrev (3 timer siden):

Eg mener man kan ha behov for dette uten å ha thai dame ja.

Er trestein som sier man må ha thai dame.... 🤷

Strengt tatt hadde dette vært en fin ting og ha (elektrisk justerbart ratt) på BMW. Dette skulle dem ha kostet på seg mener jeg. Det gjør den automatiske førertilpassingen mer komplett og logisk. SLett ikke noe JEG savner for min egen del da det bare er meg som kjører bilen, men jeg tror generelt sett BMW burde ha dette. 

Skrevet
52 minutes ago, Syar-2003 said:

Mere bmw fud . 
Alle nye i5 serie solgt i norge har oppvarmet ratt og setevarme frem , trenger ikke fully charged utsyrsmodell pakke for det. 
Elektrisk justerbar ratt er standard utsyr.

Er det en skjult hemmelighet at man får det uten å betale ekstra da?
https://configure.bmw.no/no_NO/summary/G60E/61HG/FKUSW,P0300,S0230,S02VB,S0302,S03DK,S03G0,S0428,S043G,S0488,S0494,S04NR,S04T2,S04U9,S04UR,S04V1,S0548,S0552,S05AS,S05AV,S05DN,S0654,S0674,S06AE,S06AF,S06AK,S06C4,S06NX,S06PA,S06S4,S06U3,S07EW,S0842,S0885,S08R3,S08R9,S08TF,S08WC,S08WM,S09QV/SE000001

Skrevet
Complexity skrev (17 minutter siden):

Du kan legge til oppvarmet ratt på denne til 3500,- (tot 794')
Oppvarmede seter fremme er standard.

Så er det slik at ingen bestiller og kjøper en BMW I5 slik. Det er hele tiden kampanjer. I5 Touring e40 fully charged  m-sport er pågående kampanje til 799'

IMG_3422.jpeg

• Liker 1
Skrevet
4 minutes ago, Syar-2003 said:

Du kan legge til oppvarmet ratt på denne til 3500,- (tot 794')
Oppvarmede seter fremme er standard.

Så er det slik at ingen bestiller og kjøper en BMW I5 slik. Det er hele tiden kampanjer. I5 Touring e40 fully charged  m-sport er pågående kampanje til 799'

IMG_3422.jpeg

Da er jo ikke oppvarmet ratt standard som du sa. Forøvrig fantastisk at man får med setevarme fremme i en bil til nesten 800 tusen 😅

Hva med elektrisk justerbart ratt da?

• Hjerte 2
Skrevet (endret)
Complexity skrev (14 minutter siden):

Da er jo ikke oppvarmet ratt standard som du sa. Forøvrig fantastisk at man får med setevarme fremme i en bil til nesten 800 tusen 😅

Hva med elektrisk justerbart ratt da?

Nei jeg tok feil der og kan innrømme det. Men som sagt kjøper ingen er basis line i5 når du får en fully charged m sport til ca samme pris.

Om dette er så viktig for deg å få svar på henved deg til en forhandler. For alt jeg vet kan det være alle norske 5 serie biler har vinterpakke inkludert (inkl rattvarme)

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Skrevet
12 minutes ago, Syar-2003 said:

Nei jeg tok feil der og kan innrømme det. Men som sagt kjøper ingen er basis line i5 når du får en fully charged m sport til ca samme pris.

Om dette er så viktig for deg å få svar på henved deg til en forhandler. For alt jeg vet kan det være alle norske 5 serie biler har vinterpakke inkludert (inkl rattvarme)

AI mener iallefall at det ikke er elektrisk justerbart ratt som standard, men man kan få det i noen pakker. Jeg finner det dog ikke nevnt i noen pakker heller..

Screenshot_20260326-120650_Google.thumb.png.93b3105ad792f07aa44dede205760e4d.png

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...