Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Bjerknez skrev (28 minutter siden):

Sikkert ikke, men merk at jeg ikke nødvendigvis snakker om Tesla her. 

Uansett så er det enklere og få "start" på bilen med moderne elbil enn med en gammel dieselpurke med automatgir. For mange kan denne overgangen bli litt for mye. Sikter da til eldre mennesker som opplever at bilen plutselig skyter fart etc. 

Ikke nødvendigvis bilen som skyter fart av seg selv, men kanskje heller en designfeil som ikke har tatt høyde for menneskelig dumhet. 

Ganske sikker på at det er lovpålagt ar en må inn med brems for å få bilen i gir. Men klart en kan være mega uheldig å tråkke på brems også er bilen i autogir også tråkker en inn gass etterpå.. 

Men det må mer til en teorier før en gjør drastiske endringer på ting... 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
1 hour ago, Bjerknez said:

Den var vertfall aktivert når jeg skulle prøvekjøre bilen. Selger sa til meg at den valgte gir selv, men at det kunne overstyres. Siden jeg ikke var kjent med tesla overhodet så ga jeg litt gass og da gikk den bakover rett mot veggen. Jeg viste jo ikke engang hvor jeg skulle se for å se hvilket gir som var valgt. 

MEN, jeg viste jo selvsagt at automasjoner i biler og andre steder er slett ikke noe man kan stole 100% på, så jeg tok det pent, så det var aldri noe fare, men hadde dette vært en av hundre personer som hadde vært langt mer vågale enn meg, så kunne det fort blitt et hull i veggen bak bilen og dermed også trolig en ny avisoverskrift. 

For Tesla selgeren sa bare tut og kjør. han var ikke med ut og forklarte meg eller viste meg noe som helst. Han pekte på hvor bilen sto og thats it. 

Det skal sies at opplevelsen når jeg kjørte Teslaen var helt innafor. Ikke noe nevneverdig galt med den bilen. Litt spartansk og "enkel" på en måte og jeg liker fortsatt ikke denne skjermen som ENESTE måte og konversere med bilen på, men så må man jo ta høyde for at dette ikke er en "luksusbil". Derimot er det en meget prisvennlig og forbruksgjerrig elbil som jeg vil se på som et ganske så trygt kjøp i dag. 

Men det blir mer enn slags "gocart". Ikke veldig sofistikert og den er ganske spartansk, men allikevel en meget godt kjøp tror jeg. Så lenge man har en god forhandler som bryr seg om kundene sine og ikke leverer en bil full av riper og skavanker. 

For min neste bil kan fort bli en tesla faktisk :) Mest for å prøve noe nytt. :) 

Ville vel vært mere skummelt i en BMW da hvor man ikke kan deaktivere creep mode i revers. Så bilen ville vel begynt å rygge før du hadde trykket på gassen 😅

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (1 minutt siden):

Ville vel vært mere skummelt i en BMW da hvor man ikke kan deaktivere creep mode i revers. Så bilen ville vel begynt å rygge før du hadde trykket på gassen 😅

Jeg må nok inrømme at jeg ikke engang vet hva creep mode er. 🤗

Skrevet (endret)
51 minutes ago, Bjerknez said:

Jeg må nok inrømme at jeg ikke engang vet hva creep mode er. 🤗

At bilen beveger seg når man ikke holder inne bremsen. Simulerer gammeldags automatgirkasse.

Er vel fjærna helt på Tesla men en oppsjon på eldre utgaven. Og tvang hos f.eks BMW (men bare i revers av en eller annen grunn)

Endret av Complexity
Skrevet
Complexity skrev (6 minutter siden):

At bilen beveger seg når man ikke holder inne bremsen. Simulerer gammeldags automatgirkasse.

Er vel fjærna helt på Tesla men en oppsjon på eldre utgaven. Og tvang hos f.eks BMW (men bare i revers av en eller annen grunn)

Du tar nok feil. Min står stille når jeg setter den i R.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Dette har jeg ikke engang bitt meg merke i. Men skal se om jeg husker og teste dette senere i dag. 

Syar-2003 har vel hvis jeg husker rett den samme bilen som meg, så da er vel svare gitt.... :) 

• Liker 1
Skrevet (endret)
18 minutes ago, Bjerknez said:

Dette har jeg ikke engang bitt meg merke i. Men skal se om jeg husker og teste dette senere i dag. 

Syar-2003 har vel hvis jeg husker rett den samme bilen som meg, så da er vel svare gitt.... :) 

Tenker det er avhengig om du har auto hold på eller ikke. Slik er det ihvertfall på min ix.

Jeg mener creep er tryggere for presise manøvre. Da har du foten over bremsen og kan modulere farten fra 5km/t ned til null med å bruke bremsen og du stopper momentant om noe skjer ved å trykke ned pedalen. Uten creep må man bruke gasspedalen for å manøvrere også under presise parkeringsmanøvre og gasspedalen modulerer farten fra 0 til alt for mye. 

Endret av sverreb
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, Syar-2003 said:

Du tar nok feil. Min står stille når jeg setter den i R.

Mulig det har blitt fikset i en update eller noe da. For tidligere når vi diskuterte tema så var det slik at BMW tillot kun å slå av creep ved kjøring forover. bakover var creep alltid aktivert.

Mulig du må være borti gassen før bilen begynner å rulle? og deretter vil creep være på og bilen vil rulle bakover om man slipper bremsen (auto-hold som nevnes her)

Skal aldri helt stole på AI men den nevner samme:

Screenshot 2026-02-20 113652.png

Det kan vist kodes bort med OBD da. Det ville nok jeg ha gjort.

men Ikke at dette er så relevant i Tesla tråden da. Jeg bare tenker det er bra BMW ikke har auto-gir for det kunne blitt litt skummelt med creep mode, og kansje litt av grunnen til at Tesla fjærna den opsjonen helt.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Complexity skrev (22 minutter siden):

Mulig det har blitt fikset i en update eller noe da. For tidligere når vi diskuterte tema så var det slik at BMW tillot kun å slå av creep ved kjøring forover. bakover var creep alltid aktivert.

Mulig du må være borti gassen før bilen begynner å rulle? og deretter vil creep være på og bilen vil rulle bakover om man slipper bremsen (auto-hold som nevnes her)

Skal aldri helt stole på AI men den nevner samme:

Screenshot 2026-02-20 113652.png

Det kan vist kodes bort med OBD da. Det ville nok jeg ha gjort.

men Ikke at dette er så relevant i Tesla tråden da. Jeg bare tenker det er bra BMW ikke har auto-gir for det kunne blitt litt skummelt med creep mode, og kansje litt av grunnen til at Tesla fjærna den opsjonen helt.

Jeg bruker Auto-H ja. Det har mine 4 siste BMW hatt. Manøvrere bilen er helt likt som alltid.
Om man ikke "klarer" å kjøre en bil med slik modus (som automatisk girkasse) så bør man etter min mening vurdere kjøretimer og kanskje ta sertifikatet på nytt. Mon tro hvorfor tesla introduserte creep mode , kanskje det var for at brukerne ville ha det 🤔

Endret av Syar-2003
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg bruker Auto-H ja. Det har mine 4 siste BMW hatt. Manøvrere bilen er helt likt som alltid.
Om man ikke "klarer" å kjøre en bil med slik modus (som automatisk girkasse) så bør man etter min mening vurdere kjøretimer og kanskje ta sertifikatet på nytt. Mon tro hvorfor tesla introduserte creep mode , kanskje det var for at brukerne ville ha det 🤔

De ville ha det i 2012 ja, når elbiler var ganske nytt. Så lot de folk dekativere det i 2016 eller så. Og så fjerna de det helt for noen år siden.

Min bil har enda valget for å aktivere det men har aldri sett behovet for å leve i fortiden :p

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Complexity skrev (17 minutter siden):

De ville ha det i 2012 ja, når elbiler var ganske nytt. Så lot de folk dekativere det i 2016 eller då. Og så fjerna de det helt for noen år siden.

Min bil har enda valget for å aktivere det men har aldri sett behovet for å leve i fortiden :p

Ca 70 prosent av personbilbestanden i Norge er ikke elbil i følge ofv.
Så jo, det er absolutt behov at folk lærer å kjøre og manøvrere ALLE slags personbiler.

Edit: Man kan fremdeles opprettholde skillet mellom manuell og automat/elbil.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
6 minutes ago, Syar-2003 said:

Ca 70 prosent av personbilbestanden i Norge er ikke elbil i følge ofv.
Så jo, det er absolutt behov at folk lærer å kjøre og manøvrere ALLE slags personbiler.

Edit: Man kan fremdeles opprettholde skillet mellom manuell og automat/elbil.

Hvor lavt må man før elbiler får lov til å være elbiler da? 20%?

Jeg kjører ukentlig både biler med automatgir, manuellgir og elbiler med og uten creep.

Ingen tvil om hva jeg foretrekker 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Complexity skrev (8 minutter siden):

Hvor lavt må man før elbiler får lov til å være elbiler da? 20%?

Jeg kjører ukentlig både biler med automatgir, manuellgir og elbiler med og uten creep.

Ingen tvil om hva jeg foretrekker 

Det med creep/brems under parkering eller kun "gass"pedal har kun med personlige preferanser å gjøre. Har lite med å leve i fortiden å gjøre. Og så lenge både og finns på biler (til og med elbiler) bør man kunne mestre begge. Og kjøretøyopplæringen bør ikke begrenses.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Syar-2003 skrev (32 minutter siden):

Det med creep/brems under parkering eller kun "gass"pedal har kun med personlige preferanser å gjøre. Har lite med å leve i fortiden å gjøre. Og så lenge både og finns på biler (til og med elbiler) bør man kunne mestre begge. Og kjøretøyopplæringen bør ikke begrenses.

Om du har en motorsterk bil og bare skal rygge litt uten å ta på sikkerhetsbelte så kan man få en effekt der man bare øker pedaltrykket pga at bilen trykkes mot foten på han som sitter inni. Tror det er derfor bmw ikke tillater en pedal i revers 

• Liker 1
Skrevet
Syar-2003 skrev (1 time siden):

Mon tro hvorfor tesla introduserte creep mode , kanskje det var for at brukerne ville ha det 🤔

Det er nok fordi USA er/var så og si utelukkende automatgir som har creep mode i praksis. Jeg kom rett fra manuell gir til Elbil og foretrekker å kjøre uten creep mode.

• Liker 2
Skrevet

Hvorvidt man har eller ikke har creep , liker det eller ikke er imo uinteressant. Jeg kan leve godt med, og mestrer begge deler/
Det er andre ting med elbil som har større betydning.
F.eks dette:
Björn Nyland har testat batteriet i samma Model 3 vid två tillfällen. Först 8000 mil, därefter vid 18 200 mil. Vid 8000 mil hade Teslan en minskning på 8,2 %. Men nu, efter 18 200 mil, väntade en rejäl chock. Batteriet hade en degradering på 20,8 %. 
– Jag förväntade mig verkligen inte så här hög degradering. Jag hoppades på att vi skulle landa runt 12 procent, men att se nästan 21 procent är en rejäl chock, berättade Björn Nyland på sin Youtube-kanal.

Ägaren till Teslan som Björn testade har skött batteriet perfekt. Alltid laddningsgräns på 80 %. Laddning laddat hemma nio av tio gånger. Och använde sällan snabbladdare.

https://carup.se/testar-batteriet-i-7-ar-gammal-tesla-rejal-chock/

• Liker 2
Skrevet (endret)
13 minutes ago, Syar-2003 said:

Hvorvidt man har eller ikke har creep , liker det eller ikke er imo uinteressant. Jeg kan leve godt med, og mestrer begge deler/
Det er andre ting med elbil som har større betydning.
F.eks dette:
Björn Nyland har testat batteriet i samma Model 3 vid två tillfällen. Först 8000 mil, därefter vid 18 200 mil. Vid 8000 mil hade Teslan en minskning på 8,2 %. Men nu, efter 18 200 mil, väntade en rejäl chock. Batteriet hade en degradering på 20,8 %. 
– Jag förväntade mig verkligen inte så här hög degradering. Jag hoppades på att vi skulle landa runt 12 procent, men att se nästan 21 procent är en rejäl chock, berättade Björn Nyland på sin Youtube-kanal.

Ägaren till Teslan som Björn testade har skött batteriet perfekt. Alltid laddningsgräns på 80 %. Laddning laddat hemma nio av tio gånger. Och använde sällan snabbladdare.

https://carup.se/testar-batteriet-i-7-ar-gammal-tesla-rejal-chock/

Er det ikke noe norsk artikkel på det der?

Bilen det gjelder er MC Hammer, som han selv eide noen år og kun hurtigladet.

Han baserer også kun sin teori på avleste OBD data og kjører ikke test av kapasiteten slik han bruker å gjøre. Kan være BMS er veldig ukalibrert.

Får håpe han lager en oppfølgingvideo hvor han faktisk tester kapasiteten. Beste er om han går i servicemode og lar bilen selv kjøre en test (tar 24 timer isj)

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Complexity skrev (16 minutter siden):

Er det ikke noe norsk artikkel på det der?

Vet ikke. Den dukket opp i min feed på some.
Tror de fleste her klarer å lese svensk 🫡

Her er YT videoen 

• Liker 1
Skrevet

Vet ikke. Den dukket opp i min feed på some.
Tror de fleste her klarer å lese svensk 🫡

Joda bare litt pussig med en svensk artikkel om en norsk youtuber som snakker engelsk :p

Men det finnes vel litt dårlige batterier rundt om kring. Her er en IONIQ 5 eier som kansje er heldig å berger seg med nytt batteri innafor garantien, eller kansje akkurat ikke.

Screenshot_20260220-153412.Photos.png

• Liker 1
Skrevet

Er det noen måte å låse hva som skal vises som default på skjermen? Jeg bruker kameraene mye, særlig nå med høye skavler osv. og da er det utrolig irriterende når bilen bestemmer seg for å skru over til kart når jeg skal kjøre fremover eller kommer ut på veien. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...