Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 hours ago, Jarmo said:

Nordmenn tok opp monsterlån for å kjøpe Tesla i fjor, viser nye tall. Hele 46 prosent av samtlige norske billån i 2025 ble tatt opp av Tesla-kunder.

Ikke så rart da. 
Når de har tilnærmet 20% markedsandel av nybilsalget

Renten de tilbyr er jo mye bedre enn alle andre finansieringsformer. Inkludert å betale bilen med cash

• Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
bzzlink skrev (27 minutter siden):

Over 900km rekkevidde ved å cruise i 80 isj km/t

86 wh pr km!

Det er søren meg imponerende.

Kjørte også under 100 når jeg hadde denne, på flere turer. En helt enorm effektiv bil!

• Liker 1
Skrevet
Jarmo skrev (3 timer siden):

Nordmenn tok opp monsterlån for å kjøpe Tesla i fjor, viser nye tall. Hele 46 prosent av samtlige norske billån i 2025 ble tatt opp av Tesla-kunder.

Gir god mening det når de tilbød nullrentelån. Vet om de som valgte å ta opp lån og heller sette pengene de kunne brukt på bil i fond til nullrenteperioden utløper og for de som har boliglån «sparer» en mye på å nedbetale boliglånet og heller låne seg opp igjen når nullrenteperioden utløper.

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, kremt said:

Snittfart?

Tror ikke han regna ut snittfart. Av det jeg så ved å skimme igjennom videoen var det mye 80 sone, litt 60 og 100. Så typisk landevegskjøring

• Liker 1
Skrevet

Uten data om fart og temp er det jo ikke veldig mye verdi i slike tall. Han kjørte jo 623 km med Ampera-E også for nesten 10 år siden. 

Skrevet
5 minutes ago, kremt said:

Uten data om fart og temp er det jo ikke veldig mye verdi i slike tall. Han kjørte jo 623 km med Ampera-E også for nesten 10 år siden. 

Ampera-E hadde faktisk oppgitt rekkevidde på 517 km. Sikkert etter NEDC da.
Og den kjørte han nok iallefall sakte..

9165781.thumb.webp.1ab342d73dc7c75dda1399e15dd970e3.webp

Tror nok han lå i ganske vanlig fart. Har vært nede i veldig lavt forbruk på Awd Y så 86 på en RWD i Thailand under ganske normalt bruk tviler jeg ikke på.

• Liker 1
Skrevet
kremt skrev (10 minutter siden):

28 grader iallefall. Og ut i fra klokker i video før og etter ser det ut som 13 timer ca. Så ca 70 km/t?

• Liker 1
Skrevet
16 minutes ago, kremt said:

Alle data på fart og temp er i videoen. 

Skrevet
bzzlink skrev (17 minutter siden):

Alle data på fart og temp er i videoen. 

Mye som kan påvirke. Ser også at noen oppgir batteriet til å være 82kWh så at han beregneer det til å være 77 er nok bare feil i BC kalibrering. Høy temperatur gir mindre friksjon i alle drivlinjekomponenter. Slår man av AC så går den også lenger samt vindforhold osv. Har ikke sett tilsvarende tall for biler kjørt i Norge. Men når det er sagt så har han vel kjørt under teoretisk slepemotsand. Eller hatt dekk med eksepsjonellt lav rullemotand.

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, Trestein said:

Mye som kan påvirke. Ser også at noen oppgir batteriet til å være 82kWh så at han beregneer det til å være 77 er nok bare feil i BC kalibrering. Høy temperatur gir mindre friksjon i alle drivlinjekomponenter. Slår man av AC så går den også lenger samt vindforhold osv. Har ikke sett tilsvarende tall for biler kjørt i Norge. Men når det er sagt så har han vel kjørt under teoretisk slepemotsand. Eller hatt dekk med eksepsjonellt lav rullemotand.

Og noen oppgir 78-79kWt.

Men han bruker jo 77.7kWt, og S3XY appen sier den har 3.7kWt buffer.

Ettersom han kjører litt på 0% på slutten vet man vel dog ikke om det er spist av buffer eller ikke..

Endret av Complexity
Skrevet
Complexity skrev (37 minutter siden):

Og noen oppgir 78-79kWt.

Men han bruker jo 77.7kWt, og S3XY appen sier den har 3.7kWt buffer.

Ettersom han kjører litt på 0% på slutten vet man vel dog ikke om det er spist av buffer eller ikke..

La nettop tallene inni mitt regneark og om bilens internforbruk er ca 400w (Lys stereo kameraer osv) så skal det kunne gå. Fikk 925km med 80kWh batteri. Litt usikker om lufttetthet men jeg la inn 1.15kg/m3

Skrevet
On 2/7/2026 at 9:07 AM, Evil-Duck said:

Trodde det så og si bare var gamle/første gen Opel Ampera og BMW i3 REX som hadde motorer uten kraftoverføring til hjulene, og at det var dette som var unntaket og ikke regelen.

Du trenger ikke å ha elektromagnetisk kopling for å fristille motoromdreiningstall fra hjulhastighet, det holder med CVT (kontinuerlig variabelt gir). noe veldig mange hybrider har brukt. 

Skrevet (endret)
Jarmo skrev (15 timer siden):

Ja 0% rente er god deal!

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Skrevet
13 hours ago, Trestein said:

Virker som det er en fast runde han kjører i Bangkok der. Her er resultatet til de andre bilene.

Ikke oppdatert med Model LR RWD enda ser det ut til.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit?pli=1&gid=1066718131#gid=1066718131

Skrevet (endret)

Den siste tiden har bilen gitt to-tre pip når jeg setter den ifra meg. Det er ikke fløyta som indikerer at dørene låses. Disse pipene kommer før dørene går i lås. 

Hva er dette? Kan det være at sentry er aktiv? 

Endret av JFM
Skrevet
10 hours ago, JFM said:

Den siste tiden har bilen gitt to-tre pip når jeg setter den ifra meg. Det er ikke fløyta som indikerer at dørene låses. Disse pipene kommer før dørene går i lås. 

Hva er dette? Kan det være at sentry er aktiv? 

Gjenglemt telefon varslingen som blir trigget av noe?

https://www.notateslaapp.com/news/3416/teslas-new-phone-features-phone-left-behind-alert-wireless-charger-controls-and-a-new-bluetooth-feature

Skrevet
bzzlink skrev (På 9.2.2026 den 11.15):

Virker som det er en fast runde han kjører i Bangkok der. Her er resultatet til de andre bilene.

Ikke oppdatert med Model LR RWD enda ser det ut til.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit?pli=1&gid=1066718131#gid=1066718131

Så litt på videoen. For meg så ser det ut som om startpunkt 400moh? er vesentlig høyere enn slutt? HEr jeg på jorde her?

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...