Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Sitter å vurderer om jeg også skal ta steget over på elbil, og model 3 frister veldig. Har dog et par spørsmål til dere som alt har gått gjennom bestillingsprosessen.

 

- Når du setter opp bilen får du opp kostnader for finansiering i tillegg til kontantpris. Er dette et reelt tilbud, eller er det Tesla som estimerer hva finansiering vil koste hos andre tilbydere? Jeg klarer 65% egenkapital, og tilbudet som kommer på Tesla sine sider er blant de beste tilbudene hva jeg kan finne.

 

- Har jeg forstått det riktig om autopilot som en inkludert er cruise control, samt at bilen kan styre selv for å holde filen den ligger i, og at det ekstra du kan velge til 42 000,- i dag kun er summon og parkeringshjelp?

 

- For dere som har fått deres model 3. Hva ligger dere på i reell rekkevidde? Vurderer LR versionen, og har for øyeblikket ikke mulighet til å lade der jeg bor i dag. Det skal komme på plass, men styret i borettslaget vil ikke gi noe tidsestimat, annet enn at det vurderes fortløpende. Tipper et kan tidligst være på plass om et år. Jeg kjører ca 150km pr uke, og bor sentralt på Østlandet. Har også noe tilgang til lading på jobb selv om det ikke er noe jeg kan baserer meg på daglig. Tenker derfor på hvor ofte jeg må regne med å dra for å "fylle" opp bilen ut fra mitt kjøremønster. Er det snakk om at jeg da må lade en gang i uka f.eks på en hurtiglader så er ikke det store problemet for meg for en periode.

 

Sikkert dumme spørsmål, men for meg er enda dette med elbil litt ukjent :)

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter å vurderer om jeg også skal ta steget over på elbil, og model 3 frister veldig. Har dog et par spørsmål til dere som alt har gått gjennom bestillingsprosessen.

 

- Når du setter opp bilen får du opp kostnader for finansiering i tillegg til kontantpris. Er dette et reelt tilbud, eller er det Tesla som estimerer hva finansiering vil koste hos andre tilbydere? Jeg klarer 65% egenkapital, og tilbudet som kommer på Tesla sine sider er blant de beste tilbudene hva jeg kan finne.

Det skal være reelt ja..?

 

- Har jeg forstått det riktig om autopilot som en inkludert er cruise control, samt at bilen kan styre selv for å holde filen den ligger i, og at det ekstra du kan velge til 42 000,- i dag kun er summon og parkeringshjelp?

Det som er standard er at den holder fart, avstand til bilen foran, og holder filen.

 

Full selvkjøring er det du nevner, men også at den kan skifte fil selv, ta avkjørsler selv og noe slikt. I enkelte tilfeller kan du teoretisk sett skru på navigering til ønsket sted, sette på autopilot, og så kjører bilen seg selv nesten hele veien. Men da må det være større veier med tydelig oppmerking, osv.

 

- For dere som har fått deres model 3. Hva ligger dere på i reell rekkevidde? Vurderer LR versionen, og har for øyeblikket ikke mulighet til å lade der jeg bor i dag. Det skal komme på plass, men styret i borettslaget vil ikke gi noe tidsestimat, annet enn at det vurderes fortløpende. Tipper et kan tidligst være på plass om et år. Jeg kjører ca 150km pr uke, og bor sentralt på Østlandet. Har også noe tilgang til lading på jobb selv om det ikke er noe jeg kan baserer meg på daglig. Tenker derfor på hvor ofte jeg må regne med å dra for å "fylle" opp bilen ut fra mitt kjøremønster. Er det snakk om at jeg da må lade en gang i uka f.eks på en hurtiglader så er ikke det store problemet for meg for en periode.

Du bør jo klare en 400-500 km, men så bør du unngå å lade over 80% og under 20%, så da sitter du igjen med kanskje rundt 300 km i rekkevidde? Hvis du bare kjører 150 km i uka så bør du klare å kjøre i overkant av en uke uten å lade. Husk at den taper noe batteri hver dag i tillegg, selv om det ikke er veldig mye.

 

Hvis du regner med å lade en gang i uken så bør det være mer enn nok vil jeg tro.

 

Jeg vil tro at litt lading på jobb i ny og ne vil gjøre at du slipper å lade noe annet sted. Hvis du for eksempel lader på 16 A i løpet av en arbeidsdag (ca. 8 timer) så vil du i løpet av arbeidsdagen sikkert kunne fylle på med over 100 km.

Lenke til kommentar

Sitter å vurderer om jeg også skal ta steget over på elbil, og model 3 frister veldig. Har dog et par spørsmål til dere som alt har gått gjennom bestillingsprosessen.

 

- Når du setter opp bilen får du opp kostnader for finansiering i tillegg til kontantpris. Er dette et reelt tilbud, eller er det Tesla som estimerer hva finansiering vil koste hos andre tilbydere? Jeg klarer 65% egenkapital, og tilbudet som kommer på Tesla sine sider er blant de beste tilbudene hva jeg kan finne.

 

- Har jeg forstått det riktig om autopilot som en inkludert er cruise control, samt at bilen kan styre selv for å holde filen den ligger i, og at det ekstra du kan velge til 42 000,- i dag kun er summon og parkeringshjelp?

 

- For dere som har fått deres model 3. Hva ligger dere på i reell rekkevidde? Vurderer LR versionen, og har for øyeblikket ikke mulighet til å lade der jeg bor i dag. Det skal komme på plass, men styret i borettslaget vil ikke gi noe tidsestimat, annet enn at det vurderes fortløpende. Tipper et kan tidligst være på plass om et år. Jeg kjører ca 150km pr uke, og bor sentralt på Østlandet. Har også noe tilgang til lading på jobb selv om det ikke er noe jeg kan baserer meg på daglig. Tenker derfor på hvor ofte jeg må regne med å dra for å "fylle" opp bilen ut fra mitt kjøremønster. Er det snakk om at jeg da må lade en gang i uka f.eks på en hurtiglader så er ikke det store problemet for meg for en periode.

 

Sikkert dumme spørsmål, men for meg er enda dette med elbil litt ukjent :)

Tesla har egen finnansiering igjennom dnb/santander. Så det er reelt. Med over 35% egenkapital får du best rente. Tror den er i underkant av 3%. Husker ikke i farten.

 

Ang rekkevidde vill du klare deg ca en uke. Man oppnår ikke 500km med stopp/start bykjøring, idle forbruk osv. Men 150 km skal du klare fint. Lad når du er på butikken evt andre ting som du bruker tid på å bilen står i ro. Kommer til å gå helt fint:)

 

Husk å bruk referal link, da får du litt gratis superlading. Du kan gjerne bruke min om du ikke kjenner noen andre. Den andre parten får det samme, altså gratis superlading.

Lenke til kommentar

Sitter å vurderer om jeg også skal ta steget over på elbil, og model 3 frister veldig. Har dog et par spørsmål til dere som alt har gått gjennom bestillingsprosessen.

Jeg lader 17-18 kilometer i timen på vanlig Schuko-kontakt, det vil si at du bare trenger å lade 8-9 timer i uka på vanlig stikkontakt for å dekke ditt behov på 150 kilometer ukentlig kjøring. På jobb har vi en 22kW-lader med to uttak, dette synes jeg alle arbeidsplasser med 20+ ansatteparkering bør kunne tilby.

 

Har du sett på andre bilmerker? Model 3 er en kanongod bil, men hvis jeg hadde kjørt så lite, aldri langturer og stort sett bare i by hadde jeg i alle fall vurdert andre elbiler også. I sin prisklasse er Model 3 en no-brainer; den totale pakken med fart, kjørekomfort og opplevd luksus får man nok ikke med f. eks. Nissan E-Niro eller Chevrolet Bolt som ikke er så veldig bye billigere enn Model 3 LR AWD. Lengre ned i prisklassene derimot dukker det jo opp en del alternativer. Selv byttet jeg til Model 3 fra 2015 mod VW E-Golf, og jeg vil påstå at Golfen var mye bedre til ren småkjøring - veldig snop, lett å kjøre, enkel å parkere og så videre. Hvis en slik bil er nok for deg så går det jo an å spare 2-300.000 kroner i innkjøp.

 

Selvsagt, har du behov for å kjøre langt en gang i blant eller rett og slett ønsker deg en av de beste bilene man kan få kjøpt for penger så er Model 3 midt i blinken, elektrisk eller ei.

Lenke til kommentar

Jeg lader 17-18 kilometer i timen på vanlig Schuko-kontakt

Da kjører du på med full 16A, ikke sant? Det bør du være forsiktig med. Det bør helst være under 10A, men aller helst så lavt som mulig.

 

Har du sett på andre bilmerker? Model 3 er en kanongod bil, men hvis jeg hadde kjørt så lite, aldri langturer og stort sett bare i by hadde jeg i alle fall vurdert andre elbiler også.

Model 3 vil derimot sannsynligvis holde seg bedre i pris, og dessuten vil jo bilen bli kontinuerlig oppdatert med ny funksjonalitet. Hvis man bestiller Model 3 SR+ så ligger den dessuten på omtrent samme prisnivå og rekkevidde som konkurrentene (dvs. sannsynligvis litt bedre rekkevidde).

 

Og superladernettverket ja. Selv om man ikke trenger å kjøre langt til daglig, så er det greit med muligheten hvis det trengs. Det begynner heldigvis å komme alternativer, men med Model 3 har man muligheten til å lade på de fleste andre ladestasjoner pluss Teslas egne. Man får dobbelt så mange muligheter.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Jeg lader 17-18 kilometer i timen på vanlig Schuko-kontakt, det vil si at du bare trenger å lade 8-9 timer i uka på vanlig stikkontakt for å dekke ditt behov på 150 kilometer ukentlig kjøring. På jobb har vi en 22kW-lader med to uttak, dette synes jeg alle arbeidsplasser med 20+ ansatteparkering bør kunne tilby.

 

Har du sett på andre bilmerker? Model 3 er en kanongod bil, men hvis jeg hadde kjørt så lite, aldri langturer og stort sett bare i by hadde jeg i alle fall vurdert andre elbiler også. I sin prisklasse er Model 3 en no-brainer; den totale pakken med fart, kjørekomfort og opplevd luksus får man nok ikke med f. eks. Nissan E-Niro eller Chevrolet Bolt som ikke er så veldig bye billigere enn Model 3 LR AWD. Lengre ned i prisklassene derimot dukker det jo opp en del alternativer. Selv byttet jeg til Model 3 fra 2015 mod VW E-Golf, og jeg vil påstå at Golfen var mye bedre til ren småkjøring - veldig snop, lett å kjøre, enkel å parkere og så videre. Hvis en slik bil er nok for deg så går det jo an å spare 2-300.000 kroner i innkjøp.

 

Selvsagt, har du behov for å kjøre langt en gang i blant eller rett og slett ønsker deg en av de beste bilene man kan få kjøpt for penger så er Model 3 midt i blinken, elektrisk eller ei.

 

Jeg har vurdert alle elbiler på markedet i dag, og det er sammensatt hvorfor ingen av disse er aktuelle for meg. Jeg kjører i arbeidsuker ganske lite, og det er nok flere elbiler som kunne dekket mitt behov hva rekkevidde angår for akkurat dette. Men skal jeg kjøpe en ny bil så skal den også dekke feriene, og da er det ofte hytteturer eller fisketurer på fjellet, eller turer til sørlandet for å besøke familie osv. Skal jeg bytte ut dagens bil skal den kunne dekke alle disse behovene uten for mye tilpassing og ulemper.

 

Så skal jeg heller ikke nekte for at jeg er glad i bil, og litt forfengelig. Skal jeg bruke såpass mye penger på noe skal jeg også tilfredstille dette når jeg velger bil. Tesla er vel eneste bortsett fra nye E-Tron som jeg faktisk liker å se på. Kan ikke forsvare hverken en ny modell S eller X, ei heller E-Tron, og Model 3 er godkjent hva utseende og ytelse angår, og som samtidig min bedre halvdel synes er innenfor en pris som er akseptabel. Kanskje det viktigste akkurat det :p

 

På jobb har jeg garasje med ladeplasser, men det er mange om benet, og det innføres snart 4 timers grense for hvor lenge man kan stå på en ladelass av gangen. Vi får også fire Fortum hurtigladere der, men disse er tiltenkt i hovedsak besøkende. Har beregnet det vil bli noe upraktisk frem til styret får på plass lademulighet her jeg bor nå, og i verste fall flytter jeg innen et år uansett, og da er ladeplass et krav når jeg ser etter nytt bosted. Skal overleve med ulempene om så frem til da om nødvendig. 

Lenke til kommentar

Da fant jeg første 'feil' på min leveranse..tror jeg. Fikk lagt om til sommerdekk i dag og sett nr. 2 med aero-hjulkapsler fulgte ikke med. Usikker på når jeg burde fått hjulkapslene, om de burde fulgt med bilen da jeg hentet den eller fulgt med dekkene. Blir uansett å ringe Tesla i morra.

Lenke til kommentar

Da fant jeg første 'feil' på min leveranse..tror jeg. Fikk lagt om til sommerdekk i dag og sett nr. 2 med aero-hjulkapsler fulgte ikke med. Usikker på når jeg burde fått hjulkapslene, om de burde fulgt med bilen da jeg hentet den eller fulgt med dekkene. Blir uansett å ringe Tesla i morra.

Du må «ta av» tesla m3 kapslene for å skifte hjul. Og meningen er at du setter de tilbake på hjulene du bytter til (om samme type felg)

Jeg har hatt «mange» biler opp i gjennom årene og når det gjelder modeller med hjulkapsler har jeg aldri fått to sett.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Du må «ta av» tesla m3 kapslene for å skifte hjul. Og meningen er at du setter de tilbake på hjulene du bytter til (om samme type felg)

Jeg har hatt «mange» biler opp i gjennom årene og når det gjelder modeller med hjulkapsler har jeg aldri fått to sett.

Det skal følge med hjulkapsler til hvert hjulsett. Jeg ringte Tesla og de protesterte ikke, de sender en SMS når de får det inn. Akkurat nå hadde de *3* på mitt nærmeste servicesenter.

 

 

Men joda, de eksisterende hjulkapslene ble bare flyttet over, og som andre har påpekt ser hjulene ganske bra ut uten hjulkapsler også. ;)

Lenke til kommentar

Det skal følge med hjulkapsler til hvert hjulsett. Jeg ringte Tesla og de protesterte ikke, de sender en SMS når de får det inn. Akkurat nå hadde de *3* på mitt nærmeste servicesenter.Men joda, de eksisterende hjulkapslene ble bare flyttet over, og som andre har påpekt ser hjulene ganske bra ut uten hjulkapsler også. ;)

Da, så :) Tesla gjør dette tydeligvis annerledes enn andre forhandlere når du kjøper ekstra sett vinter/stålfelger. Det hadde sikkert vært rimeligere for dere det gjelder om det ekstra hjulsettet var uten. Typisk utpris er mellom 200 - 500 kroner pr hjulkapsel.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...