Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tibber? Kanskje det. Jeg lurer egentlig på hvilke muligheter jeg har til å forberede meg på effektprising. Jeg har fått med meg at jeg kan regulere strømtrekket og max lading på batteriet men jeg har ikke engang sett etter ladekalender eller mer avanserte ting..

 

Si at vi får dynamisk timeprising på strøm, er det mulig å ha et script gående på bilen som lader bilen på gunstigs mulig tidspunkt?

Lenke til kommentar

Ja, Tibber gjør dette for deg. Det er en app som velger strømselskap for deg, og fungerer med smarthjem. Så du kan sette bilen til å lade når det er billigst f.eks. Naboen har det, og det fungerer godt, jeg skal sette det opp hos meg også når jeg får Tesla sin Wall Connector. Bare å si i fra i såfall, så skal du få vervelink av meg :)

Lenke til kommentar

Jeg har laget en plugin til hjemmeautomasjonssystemet homeseer som jeg bruker til ting som dette i kombinasjon med å lese data fra ams. Dog er det jo ikke innført noe prising på dette enda, så har ikke gjort så mye ut av det. Strømtrekk må en justere direkte på lader, så den må hackes litt den og:)

Lenke til kommentar

Hvordan gjøres dette reint praktisk? Ladestasjonen* min er så vidt jeg vet dum, logikken må da nødvendigvis legges i bilen eller? Installeres tibber i bilen?

 

Styrer du ladepunktet fra homeseer?

 

 

*Har en Pod Point Solo uten fast kabel, hvis den er smart så skjuler den det godt. :p

Lenke til kommentar

Henter en TM3 i dag, men har den bare til torsdag kveld, dessverre. Pressebil. Hva tenker dere jeg  få gjort på den korte tiden jeg har bilen? Jeg har veldig lite Tesla-erfaring fra før. Jeg må sjekke Supercharger-lading, i hvert fall, bare for å ha gjort det. Noe jeg dessverre ikke rekker, som er min favorittmåte å teste bil på, er å kjøre en skikkelig langtur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan gjøres dette reint praktisk? Ladestasjonen* min er så vidt jeg vet dum, logikken må da nødvendigvis legges i bilen eller? Installeres tibber i bilen?

 

Styrer du ladepunktet fra homeseer?

 

 

*Har en Pod Point Solo uten fast kabel, hvis den er smart så skjuler den det godt. :p

 

Nå vet jeg ikke hvilken lader du har, men jeg snakket for TWC. Burde gjerne sagt det i utgangspunktet :p 

En liten guide her: https://github.com/cdragon/TWCManager/blob/master/TWCManager%20Installation.pdf

Så inngrepet blir rett på lader også må en da styre dette i fra en eller annen plass. For min del hadde det blitt via homeseer, men jeg har ikke gjort dette. Pr i dag styrer jeg bare lading av/på. Som er helt fint for meg, jeg har bare max 10A/230V uansett.

 

Styrer bilen i fra homeseer, https://forums.homeseer.com/forum/homeseer-products-services/general-discussion-area/108679-teslaseer-plugin-using-tesla-motors-api

Lenke til kommentar

Henter en TM3 i dag, men har den bare til torsdag kveld, dessverre. Pressebil. Hva tenker dere jeg  få gjort på den korte tiden jeg har bilen? Jeg har veldig lite Tesla-erfaring fra før. Jeg må sjekke Supercharger-lading, i hvert fall, bare for å ha gjort det. Noe jeg dessverre ikke rekker, som er min favorittmåte å teste bil på, er å kjøre en skikkelig langtur.

 

Jeg vill si at en bør teste det som skiller den ut fra en "vanlig bil". Du skal vell ha en performance tenker jeg? Prøv trackmode på en lukket plass, det er helt hinsides. Sjekk ut alle de kule featurene til bilen. Autopilot er jo en slager, om du bor i nærheten av større motorveier er det jo ekstra kjekt nå med navigasjon. Prøv ut dashcam og de funksjonene som ligger der, se på opptakene. Og alt annet jeg glemmer :p 

Lenke til kommentar

Hvordan gjøres dette reint praktisk? Ladestasjonen* min er så vidt jeg vet dum, logikken må da nødvendigvis legges i bilen eller? Installeres tibber i bilen?

 

Sorry, jeg tok feil. Siden du har koblet bilen er koblet via Tesla-appen og du bruker Tibber, så gir Tibber tilgang til å styre ladingen via Tesla-appen (tror det må bli sånn). Så det fungerer "ut av boksen". Måtte teste selv her, jeg hadde ikke prøvd selv enda, og det fungerte fint. Nå lader den kun når det er billigst, som er om natta. Du kan se alt av chart osv i selve Tibber-appen, veldig kjekt i grunn :)

Lenke til kommentar

Jeg vill si at en bør teste det som skiller den ut fra en "vanlig bil". Du skal vell ha en performance tenker jeg? Prøv trackmode på en lukket plass, det er helt hinsides. Sjekk ut alle de kule featurene til bilen. Autopilot er jo en slager, om du bor i nærheten av større motorveier er det jo ekstra kjekt nå med navigasjon. Prøv ut dashcam og de funksjonene som ligger der, se på opptakene. Og alt annet jeg glemmer :p

Vil legge til et ønske at du skriver om:

- Supercharging

- Test spillene med bruk an PS-kontroller i USB-kontakten (ja, det går) :p

- Lydanlegget

- Måle akselerasjonen ved forskjellig SoC

- Hovedlysene om natta

Lenke til kommentar

Jeg vill si at en bør teste det som skiller den ut fra en "vanlig bil". Du skal vell ha en performance tenker jeg? Prøv trackmode på en lukket plass, det er helt hinsides. Sjekk ut alle de kule featurene til bilen. Autopilot er jo en slager, om du bor i nærheten av større motorveier er det jo ekstra kjekt nå med navigasjon. Prøv ut dashcam og de funksjonene som ligger der, se på opptakene. Og alt annet jeg glemmer :p

 

Takk for tips. Jeg har fått en LR-versjon, som faktisk er uten Autopilot-SW (utrolig nok på en demobil ...). Dashcam skal jeg se om jeg kan leke litt med. Skal få tilgang til appen nå snart, det virker som det er den eneste måten å styre forvarming på? Eller er det mulig å stille inn et tidspunkt rett på hovedskjermen i bilen?

 

Vil legge til et ønske at du skriver om:

- Supercharging

- Test spillene med bruk an PS-kontroller i USB-kontakten (ja, det går) :p

- Lydanlegget

- Måle akselerasjonen ved forskjellig SoC

- Hovedlysene om natta

 

Supercharging står på lista, naturligvis. PS-kontrollere har jeg dessverre ikke - Microsoft for alle penga i heimen min ;) Lydanlegget har jeg fått en veldig positiv smakebit på allerede. Takk for tips :)

Lenke til kommentar

Det stod ikke noe sted at den er forbeholdt fanboys og andre medlemmer av Menigheten. I min villfarelse oppfattet jeg det som en tråd som omhandler Tesla Model 3, beklager at jeg misforstod.

Vel, jeg tenker at ordet "kaféen" i tittelen på tråden gir et aldri så lite hint om at de som bare har hatefull spam å komme med ikke trenger å trenge seg på her. Det er nok av det ellers i forumet.

Lenke til kommentar

Det blir som å gå inn i disse forskjellige tråden, bare for å:

- Fortelle hvor dumme alle Mac-brukere er, eller Linux eller Microsoft-brukere

- Hvor dumme Playstation/Xbox-eiere er
- Hvor nerdete alle strømforsyning-entusiaster (for PC) er

- Hvor bortkastet tid folding@home er

- Hvor store idioter alle i motorsykkeltråden er
- Hvorfor skal noen trene? Stikk innom Treningstråden også mens du er i gang - why not? Jeg er sikker på at ALLE der er kjempeinteresserte i meningen din

- Hva med alle fotball-fans, stikk inn i Premier Leauge-tråden og spør de om "hvor skal de se på fotball på TV, kan de ikke bare få én ball hver seg? LOLzzz !!!11"
 

osv osv osv, det er mange "kaféer" her inne, og de har (hittil) fått lov til å være et slags fristed for de som *faktisk* er interessert i det temaet det handler om. Jeg håper at vi skal kunne fortsette å ha det sånn fremover, for en hyggelig tone er bestandig og foretrekke :)

Lenke til kommentar

Internett-troll vil bestandig kunne vinne her inne. Én biter på uansett, og da er det i gang med en gang :-/

Bare sørg for at du ikke biter på, så er det mindre sjanse for at folk dere ikke ønsker her får oppmerksomheten man har lyst på. Er ikke verre enn det. Hva andre gjør kan du ikke styre. 

Lenke til kommentar

Henter en TM3 i dag, men har den bare til torsdag kveld, dessverre. Pressebil. Hva tenker dere jeg  få gjort på den korte tiden jeg har bilen? Jeg har veldig lite Tesla-erfaring fra før. Jeg må sjekke Supercharger-lading, i hvert fall, bare for å ha gjort det. Noe jeg dessverre ikke rekker, som er min favorittmåte å teste bil på, er å kjøre en skikkelig langtur.

Skal du ha med barn i bilen så *må* du prøve 'Emission Test Mode', aka 'prompepute-appen'. Min 11-åring lo så hun nesten trillet ut av bilen da vi prøvde den. :p
Lenke til kommentar

Er inne på tanken om å kjøpe meg en Tesla. Men er litt rådløs på hvilken jeg skal kjøpe og hva jeg burde velge.
Kan noen tipse meg til hva jeg burde prioritere i kjøpet? 
Er det store forskjeller på de forskjellige modellene?
På forhånd takk<3
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...