Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

1 hour ago, kremt said:

Dragtimes testet Plaid og fant ut at når den var launchet mange ganger ble den tregere og tregere etter en stund. Såpass mye tregere at Taycan fikk bedre tider. Men imponerende tider på Plaid`en når den er ny da, fint å skryte av....

Har du link til det?

Å launche 500 ganger er vel nok for en vanlig ola nordmann men å ha en teller som teller ned hver gang man launcher var neppe noe salgstriks..

Å heller ikke noe salgstriks når man skal videreselge bilen.. "Åja bare 340 launch igjen ja blitt kjørt hardt denne"..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forøvrig virker det som at Norge får en slappere variant av Model 3 Performace med 460 hester istedenfor 510.

Freemount bruker Panasonic batterier og Gigafactory Shanghai som leverer til europa bruker LG batterier som yter dårligere.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (14 timer siden):

Var i en video jeg så at de sa 2,9 tror det var Brownlee

 

-Opp til 60 miles, med rollout trukket fra og med USA-batteri er det kanskje 2,9

-Opp til 100 km/t, fra null og med batteriet vi får i Norge ligger vi antagelig nærmere 3,6 sekunder.

Dumt at tesla oppgir 4-100 og ikke 0-100.

 

Lenke til kommentar
17 hours ago, Syar-2003 said:

2.8 sek med BMW M3 Competition xDrive på 0-60mph (også med rollout)
https://www.bmwblog.com/2023/04/05/bmw-m3-0-60-mph/
 

Testen jeg virkelig kunne tenkt meg og se er M3P mot i4 M50. Sånn test som Fifth Gear pleier å gjøre. Hvor de har forskjellige førere som tester og gir sine innspill. En liten morro / drifte konkurranse segment, og så setter Vicky eller Plato rundetid til slutt. 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Testen jeg virkelig kunne tenkt meg og se er M3P mot i4 M50. Sånn test som Fifth Gear pleier å gjøre. Hvor de har forskjellige førere som tester og gir sine innspill. En liten morro / drifte konkurranse segment, og så setter Vicky eller Plato rundetid til slutt. 

Det er vel opplest og vedtatt blandt bmw eiere (og bmw selv) at i4M50 er en potent og effektfull elektrisk grand tourer , ikke banebil. Til det så har man de ekte M bilene (og jobber fremdeles med en fullverdig elektrisk M).
Så Tesla mot BMWs ekte M biler - M3 (M4) er fremdeles det som er interessant å sammenlikne seg med.

Man kjøper rett og slett ikke i4 M50 til det formålet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Testen jeg virkelig kunne tenkt meg og se er M3P mot i4 M50. Sånn test som Fifth Gear pleier å gjøre. Hvor de har forskjellige førere som tester og gir sine innspill. En liten morro / drifte konkurranse segment, og så setter Vicky eller Plato rundetid til slutt. 

Det nærmeste er vel denne som jeg har sett, annet enn utallige drag race videoer som egentlig er ganske uinteressante. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Syar-2003 said:

Det er vel opplest og vedtatt blandt bmw eiere (og bmw selv) at i4M50 er en potent og effektfull elektrisk grand tourer , ikke banebil. Til det så har man de ekte M bilene (og jobber fremdeles med en fullverdig elektrisk M).
Så Tesla mot BMWs ekte M biler - M3 (M4) er fremdeles det som er interessant å sammenlikne seg med.

Man kjøper rett og slett ikke i4 M50 til det formålet. 

Mulig «man» ikke gjør det, men jeg gjør det.

2 biler i noenlunde samme prisklasse med samme kundegrunnlaget vil jeg gjerne se en skikkelig sammenligningstest av.

Hele vitsen med å kjøpe den oppjazza versjonen av noe er så det skal gå an å ha det gøy på en skikkelig svingete landevei, og slenge seg med på noen banekjøringspass og isbanekjøring om vinteren.

Hele konseptet med M3/4 og M5 er jo at de skal gå an å kjøre til butikken med, og hente unga i barnehagen, det er jo ikke bane som er paradegrenen i utgangspunktet. 

For meg er dette fortsettelsen av rivaliseringen fra da jeg var ung (lappen i 95), som virkelig drev familieracerne fremover, hvor A4, M3 og C klasse knivet om å tyne litt ekstra hk ut først med selvpustende, så gikk noen av de litt forskjellige veier med kompressor eller turbo, også twin, eller trippel turboer osv.  Japanerne utviklet stadig GTR og EVO’ene sine. Amerikanerne flikket på Challenger, Mustang og Charger

Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 timer siden):

"Åja bare 340 launch igjen ja blitt kjørt hardt denne"

Mitt tilsvar til dette har alltid vært, ja selvfølgelig. Den er tross alt bygget for å brukes hardt. Hadde jeg kun kjørt fint og aldri på bane kunne jeg like så godt ha handlet meg en prius.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skavold skrev (Akkurat nå):

Husk at 60 mph ikke er det samme som 100 km/t.

60 mph = 96,5 km/t.

Ja jeg er klar over det, var bare i sammenheng med diskusjonen om at de amerikanske bilene vistnok var raskere enn de europeiske, men akselerasjon ble sammenlignet mellom epler og pærer så da var beste alternativet å sammenlige epler mot epler og finne en europeisk modell som bruker 0-60 mph og ikke 0-100 kmh :) 

Lenke til kommentar

Cybertruck skal sendes på europaturne nå.
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/63n5QO/cybertruck-er-kommet-til-norge?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row10_pos2&utm_medium=dre-6630bb45c1bc995ba0fb1b08

Den vil ikke bli *solgt* i Europa da, blant annet fordi den ikke er særlig fotgjengervennlig. Hvordan står det til med sammenliknbare SUVer som selges i USA? Kan de godkjennes for salg i Europa?

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Kahuna said:

Cybertruck skal sendes på europaturne nå.
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/63n5QO/cybertruck-er-kommet-til-norge?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row10_pos2&utm_medium=dre-6630bb45c1bc995ba0fb1b08

Den vil ikke bli *solgt* i Europa da, blant annet fordi den ikke er særlig fotgjengervennlig. Hvordan står det til med sammenliknbare SUVer som selges i USA? Kan de godkjennes for salg i Europa?

De ender gjerne med å få kraftig redusert nyttelast for å kunne registreres som personbil som kan kjøres på klasse B sertifikat. Dette er et temmelig lite marked av spesiellt intresserte så bilene er gjerne USA spec biler som blir ombygd i europa for å kunne godkjennes. Dyre, og egentlig ikke veldig praktiske biler M.a.o. Det finnes en håndfull F150 og lignende biler i norge, men dette er jo ikke noe man ser til vanlig.

Mindre pickuper som ford raptor o.l. passer bedre i europeisk trafikk. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...